انواع زمان در نجوم

۱- نصف النهار محل  : نیمدایره فرضی در کره آسمان که از امتداد شمال و جنوب ناظر می گذرد را نصف النهار محل ناظر می نامند بنابر این وقتی می گوئیم خورشید به نصف النهار محل رسده یعنی از دید ناظر خورشید بر روی کره آسمان درست در روی دایره ای در کره آسمان قرار گرفته که بر امتداد خط شمال و جنوب ناظر واقع شده است .
۲- ظهر حقیقی : موقعی از شبانه روز است که مرکز خورشید دقیقا در روی نصف النهار محل قرار می گیرد و از نظر شرعی هنگام ظهر و اقامه اذان ظهر است . در مناطق معتدله شمالی در این موقع خورشید دقیقا رو به جنوب و در مناطق معتدله جنوبی رو به شمال قرار می گیرد .
۳- شبانه روز نجومی : مدت زمانی را که کره زمین یک دور کامل به دور خودش می چرخد یعنی از دید ناظر زمینی اگر نسبت به یک ستاره دور دست سنجیده شود شبانه روز نجومی نامیده می شود . به عبارت دیگر مدت زمانی که یک ستاره دور دست  از نصف النهار محل می گذرد تا گذر دوم ستاره از نصف النهار محل یک شبانه روز نجومی است و مدت آن ۲۳دقیقه و ۵۶ ثانیه است . اگر از محل دور از زمین با تلسکوپ مثلا از مشتری یا زحل به زمین نگاه کنیم و یک علامت را در نظر بگیریم دوره گردش زمین را ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه بدست می آوریم .
۴- شبانه روز خورشیدی : به همین ترتیب اگر ما عبور خورشید را از نصف النهار محل( هنگام ظهر) در نظر بگیریم و در گذر بعدی ( ظهر فردا ) زمان را اندازه بگیریم این زمان يک شبانه روز خورشیدی می باشد که مدت آن به طور متوسط ۲۴ ساعت است . ( به دلائلی که ذکر خواهد شد این مدت در طول سال مقدار ثابتی نمی باشد ولی متوسط آن ۲۴ ساعت می باشد)
۵- تفاوت شبانه روز خورشیدی و نجومی : همچنان که دیده می شود بین شبانه روز نجومی و متوسط شبانه روزخورشیدی
حدود ۴ دقیقه اختلاف وجود دارد . در موردعلت آن بعدا توضیح می دهیم .
۶- زمان متوسط گرینویچ (GMT ( یا زمان جهانی : زمان محلی نصف النهار گرینویچ است که از روی شبانه روز متوسط خورشیدی تنظیم شده است . زمان متوسط گرینویچ را زمان جهانی نیز می نامند منجمان این سیستم را به نام زمان جهانیUT ( (universal time نیز به کار می برند .
۷- زمان متوسط محلى(Local  Time): زمانی است که در هر محل بر اساس شبانه روز خورشیدی تعریف می شود و ما از آن استفاده می کنیم.لازم به ذکر است که زمان تمام نقاط واقع بر یک نصف النهار مانند هم است و وقت محلی آنها یکی است .
۸- زمان استاندارد یا زمان قانونی (Standard Time):‌ اگر در یک کشور ( بخصوص اگر پهناور باشد ) قرار بود هر شهر و محلی از زمان محلی خودش استفاده کند نظم و ترتیب بهم می خورد و مشکلات متعددی برای کشور ایجاد می کرد(ایران تا سال ۱۳۱۱ساعت قانونی نداشت و هر شهر برای خودش ساعت خاص خود را داشت و به همت دکتر حسابی و با مکاتبه با گرینویچ بین المللی نصف النهار ۵۲/۵ درجه را به عنوان نصف النهار ساعتی ایران با اختلاف ۳/۵+ از گرینویچ انتخاب کردند ) بنابر این مناطق ساعتی تعیین کرده و به هر کشوری یک منطقه ساعتی اختصاص دادند و البته برای کشورهای بسیار بزرگ همچون روسیه و آمریکا و چین و کانادا و…چندین منطقه ساعتی اختصاص اختصاص دادند . البته مناطق ساعتی به دلیل این که کشورها می خواهند به عنوان ساعت قانونی خود به کار ببرند دقیقا منطبق با نصف النهار نیست( مانطور که در شکل دیده می شود صاف نیست ) بعضی وقت ها از روی مرز کشورها و یا ایالت ها و یا موانع طبیعی همچون رشته کوه ها و… می گذرد. زمان استاندارد بنابر این به ساعت و وقتی که در تمام یک کشور و یا منطقه ای از کشور( مخصوص کشورهای بزرگ ) به کار برده می شود ساعت قانونی می گویند در واقع ساعت رسمی کشور است  بعضی کشورها بعلت بزرگ بودن چندین ساعت رسمی دارند. (شکل شماره۱)

شکل شماره۱– مناطق ساعتی در جهان

 ۹- ساعت تابستانی : جلو کشیدن ساعت در اول تابستان با هدف صرفه‌جویی در زمان نور روز ساعت تابستانی نام دارد و با (DST) نشان داده می شود . در بسیاری از کشورهای جهان از ساعت تابستانی استفاده می شود و در بسیاری هم به دلائلی استفاده نمی کنند ( شکل شماره ۲ )

شکل شماره۲– ساعت های تابستانی در جهان

۱۰ – زمان نجومی (ST (:از زمان های گذشته تا امروز مبنای فعالیت های انسانی خورشید بوده  از این رو تمام ساعت ها بر اساس حرکات خورشید تنظیم می شده ولی ستاره شناسان به حرکت ستارگان توجه بیشتری دارند و بویژه باید از ساعتی استفاده کنند که میزان حرکت ان طوری تنظیم شده باشد که طبق آن ستاره ای که رصد می شود درست پس از پایان یک شبانه روز به محل اولیه خود برگردد . بنابر این آنها از ساعتی استفاده می کنند که میزان حرکت آن بگونه ای است که ستاره رصد شده سر ساعت خاص به موضع خود بر می گردد . این زمان سنجی را زمان نجومی می گویند و اگر به وقت گرینویچ تنظیم شده باشد زمان نجومی گرینویچ خوانده شده و با GST نماسش داده می شود .
بعلت آن که شبانه روز نجومی ۴ دقیقه کوتاه تر از شبانه روز متوسط خورشیدی است بعداز هر نیم سال(شش ماه) زمان نجومی گرینویچ (GST) از زمان متوسط گرینویچ (GMT) حدود ۱۲ دقیقه جلو می افتد و همه ساله در زمان های اعتدال پائیزی و بهاری ( هر شش ماه یک بار ) ساعت نجومی را تنظیم کرده تا با ساعت رسمی هماهنگ شود .

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای دانلود مجموعه کامل آلبوم ها روی عکس زیر کلیک کنید

 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه چیز در مورد گوگل مپ

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال می کند .

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.