توطئه فرود بر ماه

از زمانی که رقابت فضائی شروع شد و از زمانی که آمریکا برای فتح ماه پروژهای مرکوری و جمینی و بعد پروژه پر هزینه آپولو را شروع کرد . ده ها میلیارد دلار هزینه کرد و صدها هزار نفر کار کردند تا سرانجام با فرود آپولو یازده بر سطح ماه توانستند این آرزوی جامعه بشری ( فتح ماه ) را جامه عمل بپوشانند .
بعد از این هم چندین بار این سفر را انجام دادند( آپولو ۱۲و ۱۴و ۱۵و ۱۶و ۱۷)تا نشان دهند اتفاقی نبوده است.
حال با این همه زحمت و کوشش و هزینه حال اگر کسی بیاید و پاک منکر همه چیز شود و بگوید از اول حقه بازی بوده و سفری در کار نبوده و…چه حالی دارد . در همان موقع که این نظریه(دروغ بودن سفر به ماه ) مطرح شد یکی از فرضیه پردازان (برت سیبرل  ) جلوی “ باز آلدرین  “(همسفر نیل آرمسترانگ و دومین فاتح ماه ) را گرفته و یک انجیل در آورده و می گوید : « به ابن کتاب مقدس سوگند بخور به ماه رفته ای »  طبیعی است که آلدرین جز ابراز ناراحتی چیز دیگری ندارد بگوید . (جواب ابلهان خاموشی است ) ولی به این هم اکتفا نمی کند و او را دزد و دروغگو خطاب می کند و با او درگیر می شود . در این مقاله در باره این نظریه و این که از کجا آمده و چرا درست نیست توضیحات مفصل می دهیم . ابتدا کل داستان سفر به ماه را مروی کوتاه می کنیم .

۱- مقاله های تهیه شده در سایت star98t.ir در مورد سفر به ماه

ما در مقاله های مخلتفی که در فصل ششم مقاله های نجومی گرد آوری کردیم به سفر به ماه پرداختیم حدود ۹ مقاله در این مورد تهیه کردیم  و این دهمین مقاله ای است که در این مورد تهیه می کنیم .
از مقاله اول با عنوان “رویای ماه “شروع کرده و آرزوهای بشر را در رسیدن به ماه شرح داده تا تلاش های واقعی در این راه (کلیه لینک های لازم را هم در این مقاله قرار دادیم)، همچنین برای دیدن کل لینک های این فصل می توانید به صفحه اصلی فصل تحت نام“ جمع بندی کلیه مقاله های نجومی فصل ششم– سفر به ماه “ مراجعه کنید.(روی همین نوشته های آبی کلیک کنید)
با مطالعه کل مقاله های این فصل متوجه می شوید سفر به ماه چقدر مشکل بوده و چه هزینه  گزافی و چه کوشش ها و زحماتی در این راه کشیده شده و چه کسانی بخاطر رسیدن به این هدف کشته شدند( سرنشینان  آپولو یک)حال تصور کنید گفتن این که کل قضیه یک دروغ بزرگ بوده واقعا برای ناسا و جامعه فضانوردی چقدر دردناک است .

۱) رویای بشر در راه رسیدن به ماه

یکی از بزرگترین آرزوهای انسان ازگذشته های دورتا امروز پرواز کردن و دستیابی به آسمان و اجرام نجومی بود.  و در این میان دستیابی به ماه و خورشید (در زمانی که فکر می کردند ماه و خورشید به همین اندازه ای است که می بینیم) که در ظاهر دست نیافتنی می نمود تبدیل به یکی از بزرگترین آرزوهای بشر شد.
بنابراین دستیابی به ماه (در زمانی که فکر می کردند با پرواز در هوا می توان به ماه و اجرام نجومی و حتی گنبد آسمان رسید ) با آرزوی پرواز عجین شد .
از آٰن به بعد کوشش های بشر برای پرواز شروع شد با بستن بال پرندگان (عباس ابن فرناس ) تا … بالاخره بعد از دوره رنسانس با وجودی که نگرش بشر به هوا و فضا واقعی تر شد اولین وسائل پرنده ساخت دست بشر از بالن و.. تا گلایدر و هواپیما ساخته شد . ولی همچنان رسیدن به ماه به صورت رویا باقی ماند .
ماجرای کوشش های بشر در راه پرواز را در “داستان پرواز  می توانید مطالعه کرده و همچنین کوشش های بشر در رسیدن به ماه را در  “ رویای ماه “ مطالعه کنید .

۲) اولین قدم ها برای رسیدن به ماه

بعد ازجنگ جهانی دوم (۱۹۴۵)دیگر بر همگان ثابت شد که با وسائل پروازی نظیرهواپیما نمی توان به فضا سفر کرد. فضا بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد. در فضا هوا وجود ندارد و هواپیما و بالن و…نمی توانند به فضابرسند. تنها به کمک موشک می توان به فضا دست پیدا کرد.تا آن تاریخ ماهیت فضا کاملا شناخته شده بود.
 بعد از جنگ دوم جهانی صنایع موشک سازی رشد کرد و بعد مسئله جنگ سرد و رقابت فضائی پیش آمد و ابر قدرت ها ( آمریکا و شوروی ) برای فتح فضا به رقابت پرداختند و سعی کردند نخستین ها را از آن خود کنند . و در این میان شوروی همیشه برنده می شد (نخستین ماهواره ، نخستین موجوات زنده که به فضا رفتند ، نخستین انسان و…) بنابراین آمریکا برای جبران عقب ماندگی هایش ناسا را تاسیس و پروژه های مرکوری و جمینی را راه اندازی کرد و… برای مطالعه بیشتر به مقاله “ رقابت فضائی “ مراجعه کنید .

۳) از رویا تا واقعیت ( ماموریت آپولو یازده )

آمریکا که در همه موارد از شوروی شکست می خورد بعد از سخنان جان کندی (رئیس جمهور آمریکا ) که می گفت آمریکا باید قبل از پایان دهه ۶۰ میلادی بر روی ماه فرود بیاید پروژه های جمینی و مرکوری را راه اندازی کرد و به دنبال آن پروژه بزرگ آپولو را برای رسیدن به ماه طرح ریزی کرد و همه تلاش و کوشش خود را در به ثمر رسیدن این پروژه گذاشت . برای مطالعه بیشتر به مقاله  “ پروژه آپولو  “ مراجعه کنید .
اولین مرحله از پروژه آپولو ( آپولو یک) با شکست کامل خاتمه یافت و سفینه و فضانوردان در آتش سوزی سفینه از بین رفتند و آبرو و حیثیت ناسا هم زیر سوال رفت. (برای مطالعه به مقاله   “ آپولو یک ” مراجعه کنید)
ولی آمریکائی ها دست از تلاش بر نداشتند و به هدف خود ادامه داده و ماموریت های آپولو ۴ (به دنبال فاجعه آپولو یک ماموریتهای آپولو ۲و ۳لغو شد) تا سرانجام با فرود سفینه ماه نشین آپولو ۱۱ بر سطح ماه و فرود و راه پیمائی “نیل آرمسترانگ و باز آلدرین “ (اولین فاتحان ماه ) این آرزوی جامعه بشری تحقق یافت .
برای مطالعه در موردداستان ماموریت  آپولو یازده و فتح ماه مقاله های  “آپولو یازده ” و “در مسیر ماه  “ را مطالعه کنید .

۴) بعد از آپولو یازده 

آمریکا برای این که نشان دهد بارها و بارها می تواند به ماه رفته و برگردد.  رفت و آمد به ماه را در غالب ماموریت های بعدی “ آپولو ۱۲ تا ۱۷ “ ادامه داد که بجز مورد “آپولو ۱۳ “ بقیه موقیت آمیز بوده ولی بعد از آپولو ۱۷تا امروز هیچ سفینه ای دیگر به ماه فرستاده نشده و همین منشاء شروع شایعات نظریه دروغ بودن سفر به ماه شد که ما در بخش های بعدی به تفضیل آن را توضیح می دهیم .
برای مطالعه در مورد ماموریت های بعد از آپولو یازده به مقاله های “ آپولو سیزده  “ و —“ آپولو چهارده تا هفده ” مراجعه کنید .

۵) نتیجه گیری

رویای سفر به ماه از دوران باستان وجود داشته و بعد به رویای پرواز تبدیل شد بعد از این که وسائل نقلیه پرنده اختراع شدند ثابت شد فقط با موشک می توان به ماه و فضا دست پیدا کرد . به دنبال رقابت فضائی بین ابرقدرت ها و گسترش صنعت موشک سازی آمریکا ناسا را تاسیس کرد و همه کوشش و تلاش خود را کرد و ده ها میلبارد دلار هزینه کرد تا به ماه دست پیدا کند . دسترسی به ماه به معنای شروع سفرهای فضائی می باشد و دستاورد بزرگی برای همه جوامع بشری می باشد . ( در مقاله های آینده بیشتر توضیح خواهیم داد )

۲- فرضیه دروغ بودن سفر به ماه از کجا شروع شد ؟

ادعای جعلی بودن فرود بر ماه ( Moon landing conspiracy theories) دعایی است که بیان می‌کند همه یا برخی از سری مأموریتهایی که در بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ میلادی به عنوان پروژه آپولو شناخته می‌شوند وجود خارجی ندارند و ساختگی هستند. حتی بر طبق برخی از این ادعاها ناسا متهم شده بود که همه فیلم‌های فرود بر روی ماه و همین‌طور سنگ‌هایی که منسوب به کره ماه است ساختگی هستند. برخی از مخالفان در مورد صحت وجود ایستگاه فضایی نیز تردید داشتند.
با وجود تمام شواهد و قرائن عده ای زیادی از مردم جهان هنوز سفر به ماه را دروغ می دانند .
نظرسنجی‌های انجام‌شده در مکان‌های مختلف نشان داده‌اند که بین ۶ تا ۲۰ درصد آمریکایی‌ها، ۲۵ درصد انگلیسی‌ها و ۲۸ درصد از روس‌ها به این باورند که فرود یر ماه تقلبی و دروغ است .

۱) شروع فرضیه جعلی بودن سفر به ماه

این فرضیه در ابتدا  از طرفی شخصی به نام “بیل کیسینگ “ مطرح شد . بیل کیسینگ در کتابی به نام “ ما هرگز به ماه نرفتیم : کلاهبرداری سی میلیارد دلاری آمریکائی “ (We Never Went to the Moon ) در سال ۱۹۷۴نوشت و در سال۱۹۷۶منتشر کرد. او دراین کتاب اتهامات زیادی به ناسا زده ازجمله این که ماجرای سفر به ماه (آپولو یازده و سایر سفرها ی آپولو ) تماما ساختگی بوده فاتحان دروغین ماه (نیل آرمسترانگ و آلدرین و…) بجای کره ماه به یک مکان سربسته در روی زمین که شبیه ماه بازسازی کرده بودند رفتند (سنگ و خاک و آسمان دروغینی که همان سقف سیاه آن مکان بود) و با پوشیدن لباس فضائی و پیاده شدن از ماه نشین عکس و فیلم و…تهیه کردند و اعلام کردند که ما به ماه رفتیم و برگشتیم .

۲) “ ویلیام ( بیل ) کسینگ “ چه کسی بود ؟

ویلیام چارلز کاسینگ (William Charles Kaysing) ملقب به ” بیل کسینگ ” در ۳۱ جولای ۱۹۲۲بدنیا آمد . در سال ۱۹۴۰به نیروی دریایی آمریکا پیوست. او در مدرسه آموزش افسران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شرکت کرد. او در سال ۱۹۴۹ لیسانس ( لیسانس هنر ) خود را از دانشگاه دریافت کرد.
بیل کسینگ در سال ۱۹۶۵در شرکت راکت داین(همان شرکتی که موتورهای F1را برای موشک های ساترن ۵ می ساختند) مشغول کارشد و هیچ آگاهی و اطلاعی در مورد موشک و ساخت موتور موشک نداشت(و البته هیچ تحصیلات و اطلاعاتی هم درمورد نویسندگی نداشت) بعلت نداشتن کارائی از شرکت اخراج شدو درسال ۱۹۶۳دریک شرکت انتشاراتی (لابراتوری فیلد) مشغول به کارشد. و در همانجا بود که به نویسندگی (بخصوص از نوع جنجالی آن)علاقمند شددرحقیقت اولین کتابی که نوشت همان کتاب “ ما هرگز به ماه نرفتیم“ بود . او در ۲۱ آوریل ۲۰۰۵ از دنیا رفت .

شکل شماره ۱- ویلیام چارلز کسینگ ( ملقب به بیل کسینگ )

شکل شماره ۲ – کتاب ما هرگز به ماه نرفتیم

۳) چگونه ناسا برنامه فرود بر ماه را صحنه سازی کرد ؟

طبق آنچه کاسینگ در کتاب “ما هرگز به ماه نرفتیم “ نوشته همه چیز برای کلک و صحنه سازی از قبل آماده شده بود . موشک ساترن ۵ در حضور مردم ( تماشاگران ) آماده پرتاب به ماه شده بود . دوربین های تلویزیونی همه برای پخش مستقیم برنامه پرتاب آماده بود فیلمبرداران رسانه های تلویزیونی و خبرنگاران همه در صحنه بودند. همچنین مردم و خبرنگاران دیدند که فضانوردان سوار سفینه ای که به انتهای موشک بسته شده بود شدند بعد موشک به آسمان پرتاب شدپس ظاهرا هیچ کلکی نمی شد زد ولی ماجرا از اینجا شروع می شود : فضانوردان بعد از سوار شدن به سفینه از یک در مخفی مجددا خارج و توسط یک آسانسور مخفی از سفینه و موشک جدا و در یک نقطه امن پنهان شده ( درست در همین مرحله پوشش تلویزیونی به طور تصادفی قطع می شود ) تا  همه بروند بعد با یک کامیون سرپوشیده به یک هتل در یک جای مخفی رفته تا روز مثلارسیدن فضاپیما به ماه و فرود بر روی ماه (۴روزبعد) فرا برسد.در این روز فضانوردان را به یک محل سرپوشیده که مکانش را شبیه ماه درست کرده بودند و سقفش را هم سیاه و شبیه آسمان ماه شبیه سازی کرده بودند برده و در آن مکان با پوشیدن لباس فضائی و با خروج از ماه نشین قلابی فیلمبرداری کردند و نشان مردم دادند و بعد هم صحنه های برگشت به جو زمین را  با سفینه های بدون سرنشین فیلمبرداری کردند و در موقع فرود بر روی آب سفینه ای که هرگز به ماه نرفته بود را با فضانوردان قلابی سوار یک هواپیمای ارتش کرده و طبق برنامه در اقیانوس رها کردند و سفینه با چتر نجات روی آب فرود آمد . برای ساختن مکان ماه قلابی و فضاسازی نیاز به یک فیلمساز و کارگردان حرفه ای داشتند و چه کسی مهمتر از “استانلی کبریک”  (کارگردان مشهور هالیوود) که به دلائلی که در بخش بعدی شرح می دهیم پذیرفت . استانلی کبریک و تیمش از مدت ها قبل صحنه را آماده کرده و فضانوردان در آن مکان تمرین کردند تا در روز موعود بتوانند حسابی نقش بازی کرده و مردم را سر کار بگذارند . و مردم ساده دل هم باور کردند ناسا و دولت آمریکا علاوه بر عکس های و فیلم های جعلی سنگ و خاک زمینی را هم به عنوان سنگ و خاک ماه جا زدند همچنین بسیاری از افرادی که از توطئه خبر داشته و حاظر نبودند زبان خود را نگه دارند سر به نیست کردند .

۴) چه کسانی مورد اتهام قرار گرفتند؟

بیل کیسینگ در این کتاب تمام کسانی که درگیر پروژه بزرگ آپولو بودند از مدیران و کارکنان ناسا تا فضانوردان که به ادعای او به دروغ گفتند به ماه رفته و برگشتیم . و حتی استانلی کبریک کارگردان هالیوود را متهم به صحنه سازی کردند بنابراین از نظر بیل کیسینگ و طرفداران نظریه دروغ بودن سفر به ماه این افراد مورد اتهام هستند .
۴-۱) دولت و رئیس جمهور آمریکا :  که دستور این دروغ کثیف را صادر کردند .
۴-۲) مدیران و مسئولین ناسا : که دستور این دروغ کثیف را اجرا کردند .
۴-۳) دوازده نفری که ادعا کردند به ماه رفتند : کلیه کسانی که به عنوان فضانورد ادعا کردند پا بر روی خاک ماه گذاشتند به همراه  کسانی که ادعا کردند به مدار ماه رفتند و دور ماه چرخیدند .
۴-۴) کلیه کارمندان و کارگران ناسا : در طول پروژه آپولو  صدها هزار نفر در گیر این پروژه بودند و برای ناسا کار کردند بنابر ادعای “بیل کیسینگ “ کلیه این افراد در این توطئه کثیف دست داشتند .
۴-۵) استنلی کبریک و همکارانش : استانلی کوبریک که به طمع پول و همکاری و… درگیر این توطئه شده به همراه گروه فیلمبردار و همکارانش هم در این توطئه دست داشتند .
با این حساب بنابر ادعای بیل کیسینگ بیش از نیم میلون نفر (اگر خانواده و دوستانشان را حساب کنیم از این هم بیشتر می شود)در گیر این توطئه بودند.همه آنها کمک کردند تا این توطئه اجرا شود .

شکل شماره ۳- آرمسترانگ و آلدرین در حال آموزش برای فرود در ماه ادعا می شود فیلم فرود در ماه در مکانی مانند این گرفته شده

۳- چه کسانی از “ بیل کیسینگ “ حمایت کردند ؟

بعد از انتشار کتاب “بیل کسینگ” افراد زیادی از نویسندگان جنجالی و… بعضی متخصصان ( از کشورها و ملیت های مختلف ) از فرضیه  او حمایت کردند. در اینجا در مود چند تن از این نویسندگان و گروه هائی که از بیل کسینگ و فرضیه او حمایت کردن توضیح می دهیم تا بدانید چه کسانی و با چه انگیزه ها و چه منطقی کل برنامه آپولو را  زیر سوال بردند و اعلام کردند کل پرژه حقه بازی و دروغ می باشد .

۱) انجمن زمین تخت

با وجود این که از هزاران سال پیش دانشمندان به کروی و گرد بودن زمین پی بردند و دلائل و استدلال های زیادی در این مورد هست و با وجودی که حداقل از قرن ۱۵ میلادی بیشتر مردم جهان و همه دانشمندان گرد و کروی بودن زمین را قبول کردند و مدارک کافی در این مورد آوردند که در اینجا در مورد آن توضیح نمی دهیم . ( برای مطالع بیشتر به مقاله “ تاریخچه زمین کروی “ مقایسه کنید .) امروزه که سفرهای فضائی و ماهواره و عکس هائی که از فضا گرفته شده دیگر جای هیچگونه شکی در این مورد نمی گذارد ولی هنوز هم عده ای سرسختانه از این فرضیه مرده دفاع می کنند و هنوز اصرار به تخت و دیسکی بودن زمین دارند .
انجمن زمین تخت (احمق های قرن بیستم) گروهی هستد که بر خلاف همه شواهد و مدارک اصرار دارند که زمین تخت و به شکل یک دیسک می باشد . آنها نه تنها همه شواهد علمی قرون گذشته را نفی می کنند بلکه عکس ها و تصاویر سفرهای فضائی که قرص کره زمین را به وضوح نشان می دهد ساختگی و تقلب می دانند. بنیانگزاران این گروه مسیحیانی بسیار متعصب هستند که گرد بودن زمین را هم گناه می دانند و از این رو این همه در عقیده خود اصرار می کنند . در باره این گروه و عقائد آنها نیازی نیست بیشتر توضیح دهیم .
طبیعی است آنها با این اعتقادات نمی توانند سفر به ماه را قبول کنند . بنابراین “ انجمن زمین تخت “ از نخستین گروه هائی بود که از بیل کیسینگ  حمایت کرد و ادعا کرد ناسا با همکاری هالیوود و عهده‌گیری والت دیزنی، بر اساس نوشته آرتور سی. کلارک و کارگردانی استنلی کوبریک بر روی صحنه فرود بر ماه را شبیه سازی کردند .

 

  شکل شماره ۴ – زمین از نگاه انجمن زمین تخت

۲) مارکوس آلن(Marcus Allen )

مارکوس آلن (Marcus Allen)یک نویسنده جنجالی بریتانیائی و ناشر مجله نکسوس است . به قول خودش اخباری را منتشر می کند که که مجله ها و روزنامه های دیگر آن را منتشر نمی کنند .
او اعتقاد دارد رسیدن به ماه و فرود کاوشگر بدون سرنشین کار دشواری نیست و روسیه هم این کار را در سال ۱۹۵۹انجام داد (فضاپیمای بدون سرنشین لونا دو) مشکل کار فرستادن انسان می باشد . به اعتقاد وی ناسا بعد از آتش سوزی آپولو یک فرصت کافی نداشت و نمی توانست سفینه ای به ماه بفرستد . ثانیا به علت پرتوهای کشنده در کمربند والن آلن رد شدن از این کمربند امکان پذیر نبود . بنابراین ناسا یک روبات به ماه فرستاد . حداقل این است که پرواز های آپولو ۱۱ تا ۱۳همه ساختگی بوده و اگر فرودی انجام شد آپولو ۱۴و سفینه های بعد از آپولو ۱۴بوده (آپولو ۱۵و ۱۶و ۱۷)

۳) برت سیبرل ( Bart Sibrel)

برت سیبرل (Bart Sibrel)در ۱۵دسامبر ۱۹۶۴بدنیا آمداو از همان کودکی بچه پر شر و شوری بود. تا ۱۴سالگی یکی از طرفداران پرو پاقرص برنامه آپولو بود. بعد از طرفداران پروپاقرص “فرضیه دروغ بودن فرود بر ماه” شد . مدتی به عنوان خبرنگار کار می کرد ولی بعد به فیلم سازی روی آورد و وارد کارتبلیغات تلویزیونی هم شد . او یک شرکت فیلم سازی تاسیس کرد ( با نام AFTH, LLC ) و یک فیلم سراسر توهین و مسخره به فاتحان ماه به نام “ یک چیز خنده دار که در مسیر ماه اتفاق افتاد “را در سال ۲۰۰۱ می سازد .
برت سیبرل حتی پا را از این هم فراتر نهاد و گفت که برنامه جعلی فرود بر ماه توسط سازمان سیا (سازمان جاسوسی آمریکا )سازماندهی شده و فاتحان ماه (آرمسترانگ و آلدرین و… کلیه کسانی که به ماه یا مدار ماه رفتند ) و مدیران ناسا همه عوامل سیا بوده و دزد و دروغگو و… هستند . او برای این که ثابت کند نظریاتش درست هستند پایبندی به اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری را به کناری گذاشت و فیلم های واقعی ماموریت های آپولو را بدست آورده  و با ویرایش و دستکاری مجدد به عنوان دلیل منتشر کرد . او به دنبال مصاحبه با فضانوردان بود ولی هیچکدام ( چون او را آدم درستی نمی دانستند ) حاضر به مصاحبه با او نشدند .
در ۹ سپتامبر  ۲۰۰۲ ( ۱۸شهریور ۱۳۸۱) سر راه باز آلدرین (فضانورد آپولو ۱۱ و دومین کسی که بر ماه فرود آمد) قرار گرفته و در حالی که یک “انجیل “ در دست داشت به آلدرین می گوید :« اگر راست می گوئی به این کتاب مقدس سوگند بخور که به ماه رفته ای » و چون آلدرین اعتنائی نمی کند او را دزد و دروغگو خطاب کرده و به او فحاشی و بی احترامی می کند. آلدرین که  عصبانی شده بود با مشت او را زده و نقش زمین می کند. برت سیبرل از آلدرین شکایت می کند ولی بخاطر این که او دعوا را شروع کرده دردادگاه محکوم می شود.

   

 شکل شماره ۵ – برت سیبرل (Bart Sibrel)

۴) یوری موخین(Yury Mukhin )

یوری موخین(Yury Mukhin) ۲۲ مارس ۱۹۴۹در روسیه متولد شد. در سال ۱۹۷۳فارغ التحصیل شد و به روزنامه نگاری روی آورد و روزنامه Publication را تاسیس کرد و شخصا سر دبیر آن شد . او از جمله نویسندگان بسیار افراطی و جنجالی می باشد . و از گروه های تروریستی همچون  ارتش آزادیبخش بلوچستان (که قصد خود مختاری بلوچستان ایران و افغانستان و پاکستان را دارد ) حمایت کرده  و می کند . در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۸ بخاطر فعالیت های افراطی و حمایت از تروریست و توهین و فحاشی به مقامات توسط دادستانی روزنامه اش پلمب شده و بعد از بازداشت به دو سال حبس تعلیقی  محکوم شد .
در مورد هلوکاست عقاید جالبی دارد او ضمن قبول داشتن هلوکاست صهیونیست ها را عامل هلوکاست می داند طبق عقائد او بیشتریهودیان اروپائی تبار مخالف صهیونیست بودند . جنبش صهیونیستی یک جنبش استعماری بوده و هست و ربطی به دین یهود و یهودیان آزاده ندارد . در آن موقع بسیاری از یهودیان اروپا مخالف صهیونیست بودند و صهیونیست ها با نفوذ در هیتلر او را متقاعد کردند تا یهودیان مخالف صهیونیست را کستار کند تا بقیه یهودیان ضمن حساب کار خود مجبور به فرار به اسرائیل شوند .
او پروژه آپولو را یک فریب و حقه بازی از طرف مقامات آمریکا و سیا دانسته تا به آن وسیله پول مالیات دهندگان آمریکائی را غارت کرده وبه مصارف نظامی و یا مصرف شخصی خود برسانند (اختلاس) و در این میان حزب کمونیست شوروی هم به آنها کمک کرده تا این حقه بازی کثیف را انجام دهند در کتاب “کلاهبرداری ایالات متحده بر روی ماه “ به تفصیل همه موارد را شرح داده است .  
 

 

 شکل شماره ۶ – یوری موخین (Yury Mukhin) 

 ۵) بیل کوپر ( Bill Cooper ) و اعتقادات او

میلتون ویلیام «بیل» کوپر (Milton William Bill Cooper)در ۶مه۱۹۴۳بدنیا آمد.در مورد سابقه تحصیلی او اطلاعات زیادی در دست نیست . در مورد سابقه خدمت او می گوید هم در نیروی هوائی و هم در نیروی دریائی خدمت کرده است ولی مدارک او نشان می دهد فقط در نیروی دریائی خدمت کرده است . بیل کوپر از آن دسته افراد رویا پرداز بوده که به فرضیه توطئه آن هم از نوع افراطی آن شدیدا پایبند بود (در مورد فرضیه توطئه به مقاله “ فرضیه توطئه “ از همین سایت مراجعه کنید) فقط کافی است به اعتقادات او کمی توجه کنید تا دریابید که تعادل روانی هم نداشت .
۵-۱) همدستی موجودات فرازمینی و سیا : موجودات فرا زمینی با مقامات سیا همدست شدند تا بشریت را نابود کنند و از این رو توطئه های مختلف علیه ملت آمریکا و مردم جهان انجام می دهند .
۵-۲) جوامع سری : موجودات فرا زمینی از طریق جادوگری و روحانیون دینی در صدد تصرف جهان می باشند و همدستانی هم در دولت آمریکا دارند . شبکه های سری تشکیل داده اند ( همچون گروه شهسواران کریستف کلمب )
۵-۳) ترور کندی: ترور کندی به وسیله فرازمینی ها با دستگاهی سری به نام دستگاه فشار گاز انجام شد . زیرا کندی سدی بزرگ در مقابل آنها بود . 
۵-۴) بیماری ایدز : بیماری ایدز توسط فرازمینی ها و  مزدوران آنها در سازمان سیا برای کشتن سیاه پوستان و بعد اسپانیائی زبان ها و بعد کشتن بقیه مردم جهان سازماندهی شده در ضمن داروی آن را هم دارند( فقط برای خودشان نگه داشته اند ) ولی رو نمی کنند . 
۵-۵)ماموریت های آپولو : تمام مأموریت‌های آپولو به ماه محصولاتی تمرینی بودند که بعداً صداگذاری شدند. نه مقامات ناسا توان رفتن به ماه را داشتند و نه بیگانگان فضائی اجازه این کار را می دادند .
در جولای ۱۹۹۸حکم بازداشت بیل کوپر به علت جرائم مختلف از جمله فرار مالیاتی ، تجاوز ، قتل و… صادر شد ولی متواری شد تا در ۵ نوامبر ۲۰۰۱ به محاصره پلیس در آمد و بعد از تیراندازی که در آن یک پلیس کشته شد به ضرب گلوله از پای در آمد .

شکل شماره ۷  – بیل کوپر ( Bill Cooper)

۶) رالف رنه

متولد ۲۴ اگوست ۱۹۳۳در آمریکا  می باشد. او مهندس مکانیک ، فوق لیسانس فیزیک ، نویسنده ، مخترع (دو اختراع در زمینه وسائل مکانیکی به نام خود ثبت کرده است ) ولی بعد اعتراف می کند هیچ مدرک دانشگاهی ندارد او از افراطی ترین طرفداران نظریه توطئه می باشد که نه تنها فرود بر ماه را ساختگی می داند بلکه حادثه ۱۱ سپتامبر را هم کار سیا و دولت آمریکا برای بهانه حمله به افغانستان می داند .

۷) سایر کسانی که از  “بیل کسینگ حمایت کردند

بجز افرادی که به طور مفصل در مورد آنها  توضیح دادیم افراد دیگری هم بودند که از “بیل کسینگ” حمایت کردند که شرح کامل همه آنها در این مقاله نمی گنجد و فقط توضیح مختصری راجع به بعضی از  آنها می دهیم. 
۷-۱)جیمز فتزر (James Henry Fetzer) : استادفلسفه بازنشسته آمریکایی و نظریه‌پرداز توطئه می باشد. در بسیاری از تحلیل هایش به فرضیه توطئه متوسل می شود او هم هر شش فرود بر روی ماه را جعلی می داند .
۷-۲) دیوید گروز : او بعد از بررسی تصویر آلدرین در حال پیاده شدن از ماه نشین ادعا کرد که قادر است با کمک فاصله کانونی لنز دوربین ، فاصله نور افکن ( زیرا فرضیه پردازان توطئه اعلام کردند تصاویر در روی زمین و در استریو گرفته شده ) تا آلدرین را محاسبه کند که این فاصله را ۲۴تا ۳۶متر اعلام کرد .
۷-۳) فیلیپ هلروکس : نویسنده فرانسوی کتاب “ چراغ در ماه “ در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد فرودهای روی ماه واقعی بوده ولی ناسا برای این که دیگران از عکس ها سوء استفاده نکنند عمدا عکس های جعلی منتشر کرد.
۷-۴)دیوید پرسی (David Percy): تهیه کننده تلویزیونی و عضو انجمن عکاسان سلطنتی انگلیس او کتابی نوشت به نام «ماه تیره: آپولو و افشاگران» و در این کتاب ادعا کرد اشتباهات موجود در عکس ها بقدری واضح است که عده ای در ناسا عمدا این اشتباهات را گنجاندند تا مسئله زودتر فاش شود (به زیرکی افشاگری کنند) این اظهارات توسط “ داگ میلر “ در موزه علوم لندن رد شده است .
۷-۵) آلکساندر ایوانویچ پوپوف : نویسنده روسی در کتاب خود به نام  «آمریکایی‌ها در ماه: موفقیت بزرگ یا کلاهبرداری کیهانی؟» در کتاب خود تمام شواهد فرود بر روی ماه را رد می کند .
۷-۶) تاکاهیکو سویجیما (به ژاپنی) : دانشمند سیاسی ژاپنی،  او در  کتاب «ورود به ماه نظریه موم انسان بود.» فرود بر ماه را جعلی دانست .
۷-۷) جرارد ویزنوزکی : روزنامه نگار و فیلمساز و نویسنده آلمانی می باشد که در کتاب « فریب بزرگ ماه و سرعت تسلط زمین از فضا » را جعلی می داند .
۷-۸) آرون رانن : فیلم‌ساز، کارگردان و تهیه‌کننده مستند «آیا ما رفتیم؟» که در این مستند سفر به ماه را جعلی دانست .

۸) شباهت بیشتر کسانی که فرود بر ماه را جعلی می دانند

افراد شناخته  شده و مشهور زیادی از ملیت های مختلف بودند که دیگر از همه آنها نام نمی بریم اگر چه این افراد از ملیت های مختلف بوده و هستند ولی آنچه نزد اکثر آنها مشابه است اعتقاد داشتن به فرضیه توطئه (Conspiracy theory) می باشد. طبق این فرضیه هر اتفاق و حادثه ای  توطئه ای از طرف قدرت های بزرگ سیاسی ، اقتصادی  و…می باشد(برای مطالعه در مورد فرضیه توطئه به مقاله “فرضیه توطئه” مراجعه کنید) زیرا آنها دائم در حال دسیسه چینی و توطئه علیه بقیه مردم جهان می باشند .

۴- انگیزه های ناسا و دولت آمریکا از این حقه بازی

طرفداران فرضیه توطئه این کلاه برداری و حقه بازی ناسا را بدون انگیزه نمی دانند و برای آن انگیزه های متفاوتی تراشیده اند که در اینجا این انگیزه ها را توضیح می دهیم .

۱) مسابقه فضائی

۱-۱) از دید طرفداران توطئه : در دوران رقابت فضائی بین آمریکا و شوروی، آمریکا در همه زمینه ها از شوروی شکست خورده بود و اگر در این زمینه هم از شوروی شکست می خورد دیگر آبرو و اعتباری برای آمریکا باقی نمی ماند . بنابراین مسئله فتح ماه (فرستادن انسان بر روی ماه ) به مسئله مرگ و زندگی برای ناسا و دولت آمریکا تبدیل شده بود ، از طرفی به دلائی که ذکر خواهد شد فرستادن انسان بر روی ماه امکان پذیر نبود از این رو این حقه بازی کثیف را راه انداختند تا بتوانند وانمود کنند شوروی را شکست داده اند . ( برای مطالعه در مورد رقابت فضائی به مقاله “ رقابت فضائی “ مراجعه کنید)
۲-۱) پاسخ طرفداران فرود بر ماه  : البته رقابت فضائی موجود بود و رسیدن به ماه (به همان دلائل ) برای آمریکا مسئله ای حیاتی بود و اتفاقا همین نکته نشان می دهد که آمریکا نمی توانسته دست به چنین کلکی بزند . چون در اوج رقابت فضائی هر کدام از ابر قدرت ها با امکانات عظیمی که در احتیار داشتند تمام حرکات حریف را زیر نظر داشتند و بنابراین شوروی با امکاناتی که داشت خیلی زود می توانست پرده از این حقه بازی برداشته و آبروی آمریکا و ناسا را ببرد . در حالی که چنین نشد مسئولان فضائی شوروی هم این فرود را تایید کردند و به ناسا هم تبریک گفتند . باید توجه داشت که افشا کردن این مسئله می توانست یک پیروزی بزرگ برای شوروی باشد .
“فیلیپ پلینت” نویسنده کتاب “فضانورد بد” در کتاب خود می نویسد با وجود شبکه های عظیم اطلاعاتی شوروی و تکنولوژی ساختن فیلم جعلی فرود بر ماه در آن زمان  ، هزینه ساختن یک فیلم فرودجعلی به مراتب بیشتر از هزینه فرود واقعی بر روی ماه بود  .
 ۳-۱) پاسخ دوباره طرفداران جعلی بودن فرود بر ماه : شوروی تا اواخر سال ۱۹۷۲ امکانات دنبال‌کردن و رد گیری فضاپیماها را نداشت و نمی توانست این مسئله را ثابت کند و بعد از این که به این امکانات مجهز شد ناگهان پروژه آپولو لغو می شود ( ازترس آبرو ریزی) 

۲) بودجه و اعتبار ناسا (غارت بودجه و اختلاس )

ناسا از اول هم می دانست فرود بر روی ماه کار ساده ای نخواهدبود و نیاز به بودجه ای بسیار بیشتر دارد ولی برای هزینه های خود نیاز به بودجه داشت و برای قانع کردن کاخ سفید و مقامات سنا برای گرفتن بودجه و اعتبار عملا این مسئله را پنهان کرد و توانست بودجه عظیمی برای طرح خود بگیرد . “ بیل کسینگ “ که خود بنیانگزار فرضیه توطئه فرود بر ماه بود در کتاب خود عنوان کرده است که مقامات ناسا نه تنها این بودجه را برای کارهای دیگری هزینه کردند بلکه قسمت زیادی از آن را برای خود برداشته اند (دزیدند یا اختلاس کردند) بنابراین برای این بودجه غارت شده باید یک توضیح مناسبی ( کاخ سفید و مجلس ) می تراشیدند این بود که برنامه فرود جعلی بر روی ماه را تدارک دیدند . آنها که دیدند بعد از سوختن فضانوردان آپولو یک متحمل چه تحقیری شدند (برای مطالعه در مورد ماموریت آپولو یک به مقاله “ آپولو یک “ مراجعه کنید) و چه آبرو حیثیتی  از آنها رفت اگر نمی توانستند بر روی ماه فرود بیایند و اگر مسئله غارت و اختلاس بودجه فاش می شد همه آنها دادگاهی شده و مجازات می شدند .

۳) جنگ ویتنام

در ۱۹۵۴نیروهای ویت مین (کمونیست های ویتنام ) شکست سختی در دین بین فو به نیروهای فرانسه (که ویتنام را در اشغال داشتند) وارد کردند و در نتیجه فرانسه استقلال ویتنام را پذیرفت . درآن زمان ویتنام به دو دسته تقسیم شده بود ویتنام جنوبی در دست شخصی به نام “نگو دین دیم “ که نماینده ملی گراها و مخالف کمونیست بود و ویتنام شمالی در دست کمونیست ها به رهبری “هوشی مین “بود . ابتدا سعی کردند ویتنام را به دو قسمت ویتنام شمالی و جنوبی تقسیم کنند ولی “نگو دین دیم “ نپذیرفت و شروع به سرکوبی کمونیست ها کرد و آمریکا هم(در زمان ریاست جمهوری آیزینهاور) به بهانه جلوگیری از نفوذ کمونیسم شروع به حمایت از “نگو دین دیم “ کرد و بنابراین جنگ ویتنام درسال ۱۹۵۵بین “نگو دین دیم” و چریک های ویتنام جنوبی (ویت کنگ) با حمایت دولت های ویتنام شمالی و چین و شوروی (با مسلح کردن و حمایت از ویت کنگ ها) شروع شد و آمریکا هم به حمایت از ویتنام جنوبی پرداخت ولی پیروزی در این جنگ براحتی امکان پذیر نبود. آمریکا مجبور شد تعداد نیروهای خود را روز به روز زیادتر کند و همزمان تعداد تلفات آمریکا هم روز به روز بیشتر می شد که موجب اعتراضات فراوانی در آمریکا شد همین مسئله باعث شد سرانجام آمریکا شروع به کم کردن نیروهای خودکرده و دولت ویتنام جنوبی را در مقابل ویت کنگ ها و نیروهای ویتنام شمالی تنها بگذارد وسال ۱۹۷۳تمام نیروهای خود را بیرون بکشد که با تصرف سایگون (پایتخت ویتنام جنوبی) توسط ویتنام شمالی در سال۱۹۷۵دولت ویتنام جنوبی سرنگون شدو جنگ ویتنام با پیروزی قاطع دولت ویتنام شمالی پایان پذیرفت. 

۴) دور کردن افکار عمومی از جنگ ویتنام

در گرماگرم “پروژه آپولو “ جنگ ویتنام هم در جریان بود و همه مردم آمریکا و جهان از این جنگ ویرانگر ناراضی بودند هر روز در گوشه و کنار آمریکا تضاهرات ضد جنگ بر پا می شد . در آن سال ها (سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰) آمریکائی ها شکست های بزرگی در جنگ می خوردند و هرروزجنازه سربازان آمریکائی به دست خانوادهایشان می رسید و نارضایتی بزرگی همه آمریکا را فرا گرفته بود از این رو لازم بود افکار مردم آمریکا و جهان از این جنگ به جای دیگری جلب شود این بود که پروژه سفر به ماه را با بوق و کرنا در همه جای آمریکا پخش کردند و سفر به ماه را با حقه بازی جعل کردند . تا اخبار آن و افتخار دروغینی که کسب کرده بودند مسئله جنگ و کشته شدن سربازان آمریکا را تحت الشعاع آن قرار دهد . بخاطر همین بعد از جنگ ویتنام سفرهای آپولو لغو شد و بودجه ناسا ۴۲درصد کاهش پیدا کرد . زیرا دیگر نیازی به آن نبود .
در سال ۲۰۰۹ شبکه دوستان  هم میهن با این ادعا عنوان کرد که به همین دلیل ماموریت های آپولو ادامه یافت ولی بعد از پایان جنگ ویتنام و شکست قطعی آمریکا در این جنگ پروژه آپولو هم خاتمه یافت .

 

شکل های شماره ۸ و ۹ – تظاهرات عظیم مردمی علیه جنگ در مقابل کاخ سفید و پنتاگون ۱۹۶۷

شکل های شماره ۱۰ و ۱۱ – دختر جوانی به نام “یان رز کسمیر” در مقابل پلیس ضد شورش ۱۹۶۷

توضیحات مربوط  به تصاویر شماره  ۱۰ و ۱۱ :  در تظاهراتی که در اکتبر ۱۹۶۷ علیه جنگ برپا شد “ یان رز کسمیر” در مقابل پلیس ضد شورش سینه سپر کرد و بعد به آنها گل (به نشانه دوستی) اهدا کرد این تظاهرات و اقدامات رز نگرش ضدجنگ را در آمریکا  بشدت تقویت کرد .

۵- انگیزه های استانلی کوبریک از همکاری با ناسا

یکی از کسانی که مورد اتهام طرفداران فرود جعلی بر ماه می باشد“  استنلی کوبریک “ کارگردان بلند آوازه هالیوود می باشد که مدعی هستند با ناسا همکاری کرده و فیلم جعلی فرود بر روی ماه را برای آنها ساخته وپول و امتیازات زیادی از ناسا و دولت آمریکا دریافت کرده در اینجا می خواهیم ببینیم استانلی کوبریک چه کسی بود و برای چه باید تن به چنین توطئه ای بدهد و آبرو و حیثیت خود را خدشه دار کند ؟

۱) استنلی کوبریک

استنلی کوبریک ( Stanley Kubrick)در ۲۶ ژوئیه ۱۹۲۸(۶ مرداد ماه ۱۳۰۷)در منهتن نیویورک بدنیا  آمد. اجدادش از یهودیان مهاجر اتریش بودندپدرش یک پزشک یهودی بود . در دوران کودکی برای او یک دوربین عکاسی خرید و از همان موقع به عکاسی و بعدا فیلمسازی علاقمند شد . اولین فیلم کوتاه او فیلم مستند “روز نبرد” بود که در سال۱۹۵۱ساخت و به قیمت۱۰۰دلار بفروش رسانید . اولین فیلم بلند او فیلم “هول و هراس” بود که در سال ۱۹۵۳ساخت و فقط خود او و همسرش در آن نقش بازی کردند و بعدها استنلی آن فیلم را در ردیف بدترین فیلم های ساخت آمریکا (و مایه خجالت او) نام برده و اجازه نداد دیگر در هیچ کجا به نمایش در آید .
بعدها با تهیه کننده جوانی به نام  «جیمز بی. هریس» آشنا شده که در تمام عمر دوست صمیمی استنلی باقی ماند و از او حمایت کرد به این وسیله استنلی کم کم به یک کارگردان حرفه ای تبدیل شد .
استنلی در فیلم هایش بسیار دقیق بود و همه جزئیات را به نمایش در می آورد .
سبک های گوناگون فیلم هایش او را در بین کارگردانان هالیوود بسیار معروف کرده بود . یکی از صفات او ریسک پذیری او بود که در انتخاب فیلم نامه ریسک می کرد و فیلم هایش را در ژانرهای مختلف می ساخت .
کم کم شهرت او زبانزد خاص و عام شد و تا سال ۱۹۶۸ از معروف ترین و پولدارترین کارگردانان سراسر آمریکا شد . استنلی کوبریک در هفتم مارس سال ۱۹۹۹(۱۶ اسفند ۱۳۷۷) بر اثر حمله قلبی درگذشت. وی از جمله بهترین و پر افتخار ترین کارگردان‌های بزرگ تاریخ سینماست .

شکل های شماره۱۲ و ۱۳ – استنلی کوبریک ( Stanley Kubrick)

۲) ادیسه فضائی ۲۰۰۱ (۲۰۰۱: A Space Odyssey 1968 )

ادیسه فضائی ۲۰۰۱ (۲۰۰۱: A Space Odyssey 1968 ) فیلمی علمی تخیلی می باشد که در فارسی به نام “راز کیهان” نیز شناخته شده است . این فیلم به کارگردانی استانلی کوبریک بر اساس رمانی به همین نام از “ آرتور سی کلارک “ ( نویسنده  معروف بریتانیائی ) در سال ۱۹۶۸ ساخته شده است .
هزینه ساخت این فیلم حدود ۱۰ میلون دلار ( به دلار آن زمان) شد در حالی که ۱۹۰ میلون دلار فروش داشت و به پرفروش ترین و موفق ترین فیلم سینمائی آن سال تبدیل شد .
در همان سال ۱۹۶۸ فیلم سینمائی “  ادیسه ۲۰۰۱(۲۰۰۱: A Space Odyssey 1968)  “ نامزد دریافت جایزه اسکار در چهار رشته شد که در نهایت در یکی از این رشته ها ( بهترین جلوه های ویژه تصویری ) توانست جایزه اسکار بگیرد که این هم بزرگترین افتخار برای کوبریک بود .
در سال ۲۰۰۲ و از سوی مجله فیلم سایت اند ساوند، این فیلم از سوی منتقدین در جایگاه ششم ده فیلم برتر، پس از فیلم داستان توکیو قرار گرفت . برای دانلود این فیلم زیبا به لینک زیر مراجعه کنید ( یا روی تصویر و یا توضیحات تصویر کلیک کنید )
فیلم سینمائی : ادیسه ۲۰۰۱(۲۰۰۱: A Space Odyssey 1968)    ( حجم فیلم ۱٫۱۶GB)

 

 شکل شماره ۱۴ – ادیسه ۲۰۰۱
۲۰۰۱: A Space Odyssey (1968)  

۳) همکاری  کوبریک با ناسا

ساخت ادیسه فضائی برای کوبریک بسیار مهم و حیاتی بود او بخوبی دریافته بود که این فیلم برای او شهرت و ثروت و افتخار زیادی ببار می آورد . هنگامی که کوبریک در حال ساخت فیلم ادیسه فضائی بود با کمبود شدید بودجه مواجه شد و از طرفی علاقه فراوان داشت که از نظر اصول علمی و… این فیلم ایرادی نداشته باشد (همچنان که گفته شد کوبریک در فیلم هایش بسیار دقیق بود و همه جزئیات را به نمایش در می آورد.) فیلمی هم که می خواست بسازد مربوط به فضانوردی بود و می توانست باعث علاقه عموم مردم به فضانوردی شود بنابراین چه چیز بهتر از ناسا ، اگر می توانست حمایت ناسا ( که هم پول داشت هم دانش فنی ) را جلب کند دیگر موفقیتش حتمی بود (به قولی نونش تو روغن بود) از طرفی با دو نفر از کارکنان ناسا که در پروژه آپولو کار می کردند به نام های “ فردریک اردوی “ و “ هری لنگ “ هم دوستی و آشنائی داشت این بود که توسط این دو نفر به ناسا معرفی شد و ناسا نه تنها کمک های مالی برای فیلم در اختیار او قرار داد بلکه “ فردریک اردوی “ و “ هری لنگ “ را به عنوان مشاور علمی برای ساخت فیلم ادیسه در اختیار کوبریک قرار داد همچنین کمک های فنی و حرفه ای دیگری هم به کوبریک کرد از جمله قرار دادن یک لنز ۵۰ میلیمتری که در آن زمان تنها ناسا آن را در اختیار داشت و….
حال پرسش اینجاست که در ازاء این همه کمکی که ناسا به کبریک کرد در عوض چه چیزی از کبریک می خواست پاسخ را از طرفداران “توطئه فرود جعلی بر ماه  بشنوید “ :
« کوبریک در همان زمان ( قبل از ساختن فیلم ادیسه فضائی ) هم کارگردان مشهور و دقیقی بود بنابراین بهترین گزینه برای ناسا بود که توسط او فیلم جعلی فرود بر ماه را در استریو اش بسازد به طوری که کسی نتواند جعلی بودن فیلم و عکس های گرفته شده را تشخیص یدهد »
بدین گونه “استنلی کوبریک “ که مدیون ناسا شده بود به اجبار داخل این بازی کثیف شد .

۶- دلایل طرفداران فرضیه توطئه

طرفداران فرضیه توطئه دلایل زیادی برای فرضیه خود آوردند و ناسا هم مجبور شد به بیشتر این دلائل توضیح دهد از آنجائی که این دلایل بسیار زیاد و در حوزه های مختلف می باشدو هر روز هم اضافه می شود در اینجا ابتدا خلاصه و فشرده ای از این دلائل را آورده و بعد هر گروه از دلائل را در یک بخش جداگانه توضیح می دهیم و همزمان پاسخ ناسا و طرفداران فرود واقعی بر ماه را هم ذکر می کنیم . ولی قبل از آن باید به یک سوال جواب بدهیم . این یکی از دلائلی بود که فرضیه پردازان طرفداران توطئه به عنوان یک دلیل محکم ذکر می کنند .

۱) چرا هیچ سفر دیگری به ماه انجام نشد ؟

نظریه پردازان توطئه به عنوان یک دلیل عنوان می کنند که اگر آمریکا در سال های ۱۹۶۰تا ۱۹۷۲به ماه سفر کرده چرا این سفر دیگر تکرار نشد ؟
دلائل مختلفی وجود داشت که اولا پروژه متوقف شد و ثانیا بعد از متوقف شدن پروژه تا امروز با آن که بارها  مقامات آمریکا و ناسا تصمیم به بازگشت بر روی ماه گرفتند این پروژه عملی نشد.در مقاله   ”آپولو چهارده تا هفده  ”( بخش“ ۶-بعد از آپولو ۱۷”) در این باره توضیح کافی دادیم بنابراین در اینجا دیگر توضیحی نمی دهیم. برای مطالعه در این مورد می توانید به مقاله  آپولو چهارده تا هفده  ” مراجعه کنید .

۱) دلایل انسانی  

یکی از این دلایلی که طرفداران توطئه عنوان می کنند دلایل انسانی می باشد . یعنی افرادی که درگیر این توطئه بودند به طرز مشکوکی کشته شدند (به قتل رسیدند) افرادی هم یا اعتراف کردند یا سرنخ هائی از خود بجای گذاشتند . بسیاری هم تا آخر عمر با عذاب وجدان زندگی کردند و…

۲) دلایل علمی امکان ناپذیر بودن سفر به ماه

طرفداران توطئه اصولا معتقد هستند سفر به ماه امکان پذیر نبوده و نیست و اصولا انسان نمی تواند از کمربند والن آلن عبور کند و بخاطر اشعه های کیهانی و…نمی تواند در فضا زنده بماند همچنین در ماه نمی توان عکس و فیلم گرفت چون گرمای ماه و اشعه های خطرناک فضائی همه را از بین می برد و… ایا واقعا چنین است ؟

۳) عکس ها و فیلم ها

یکی از مهمترین مسائلی که طرفداران توطئه مطرح می کنند. مواردی است که در فیلم ها و عکس های ارسالی توسط فضانوردان ماموریت های مختلف آپولو بدست آمده آنها این موارد را دلیلی بر این می دانند که این عکس ها و فیلم ها در روی کره ماه ( که هیچگونه جو و آب و هوائی ندارد ) گرفته نشده است و…

۴) اسناد مفقود شده

ناسا اعلام کرده که بسیاری از مدارک گم شدند بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که اصلا وجود نداشتند .

۵) مدارک ناسا

تمام دلائلی که مخالفین آوردند ناسا کم و بیش به آنها پاسخ داده ولی بجز این ها ناسا دلائل خودش را هم برای واقعی بودن فرودها دارد یکی از این دلائل سنگ ها وخاک های ماه است که از کره ماه آوردند و دیگر این که سازمان های فضائی کشورهای دیگر بقایای سفرهای آپولو به ماه را پیدا کردند و علاوه بر آن بازتابگرهائی که ناسا در ماه گذاشته و… دیگر جای هیچگونه تردیدی باقی نمی گذارد .

۷- اعترافات و نشانه های کوبریک

از بین دلائلی که طرفداران توطئه می آورند اعترافات افراد مختلف درگیر در این ماجرا هستند از جمله یکی از این افراد “ استنلی کوبریک “معروف است که متهم شده است فیلم فرود جعلی روی ماه را کارگردانی کرده است ولی ببینیم این مسئله تا چه حد واقعیت دارد .

۱) فیلم درخشش

درخشش یا تلألو  (The Shining) فیلمی در سبک ترسناک روانشناسانه محصول آمریکا و بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک و بر اساس رمانی از  “استیفن کینگ” ( Stephen Edwin King ) نویسنده  داستان های ترسناک آمریکائی) می باشد که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد.این فیلم هم یکی از موفق ترین فیلم های کوبریک در ژانر ترسناک  می باشد.
برای دانلود این فیلم روی لینک زیر کلیک کنید( یا روی تصویر شماره ۱۴و توضیح تصویر ) :
درخشش The Shining 1980 ( حجم ۱٫۱۲Gb )

 

شکل شماره ۱۵ – درخشش(The Shining 1980 )

۲) گذاشتن سرنخ در فیلم درخشش

کوبریک بخاطر این بازی کثیف همیشه عذاب وجدان داشت او کمک های زیادی بابت این حقه بازی از ناسا دریافت کرده بود اگر به این کار اعتراف می کرد آبروی خودش می رفت و از طرف دیگر جان و مال خود را از دست می داد (قبل از آن چندین نفر بخاطر همین مسئله به طریق مرموزی کشته شده بودند) این بودکه سرنخ هائی را در فیلم “درخشش “ گذاشته که اشاره به ساختن جعلی ماجرای آپولو ۱۱می کند.( برای متوجه شدن موضوع فیلم را دانلود کرده و ببینید) از جمله :
۲-۱) پشت پرده فیلم : پشت پرده فیلم نشان آپولو یازده می باشد .
۲-۲) شماره اتاق : شماره اتاق ۲۳۷ بوده که اشاره می کند به فاصله زمین تا ماه که ۰۰۰ر۲۳۷ مایل می باشد ( ۰۰۰ر۳۸۱ کیلومتر )
۲-۳) نوشیدنی تانگ : نوشیدنی که در فیلم نشان می دهد “ تانگ “ می باشد که نوشیدنی فضانوردان آپولو یازده می باشد .
۲-۴) لباس پسر خانواده : لباس پسر خانواده  نشان آپولو یازده را دارد .
این ادعا که کوبریک در فیلم درخشش به عمد این نشانه ها را گذاشته دریک فیلم مستندبه نام “اتاق ۲۳۷” که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده، عنوان شده است.شباهت های یاد شده هیچ ارتباطی به سرنخ ذکر شده ندارد .

۳) مصاحبه ای که ۱۵ سال پس از مرگ کبریک پخش شد

اکنون ادعا شده است که کوبریک سه روز قبل از مرگش( چون بهش الهام شده بود می میرد می خواست  در مصاحبه ای اعتراف کند و خود را از بار گناه نجات دهد) اعتراف کرده که فرود آپولو (هم آپولو یازده هم بقیه فرودهای آپولو ) تماما دروغ بوده و او آن ها را در استریوهای خودش ساخته است . این ادعا در سال۲۰۱۴یعنی ۱۵سال پس از مرگ کوبریک منتشر شد. هیچ فیلمی و یا فایل صوتی از این مصاحبه منتشر نشد بلکه تنها متن آن منتشر شد که خانواده کوبریک هم شدیدا این مصاحبه را تکذیب کرده و متن آن را جعلی عنوان کردند .

۸- ماجرای مرگ مرموز فضانوردان و کارکنان ناسا

یکی از اتهام های زده شده به ناسا مرگ مرموز فضانوردان و یک عده از کارمندان ناسا می باشد که عنوان شده چون آنها از این مسئله کثیف اطلاع داشته و قصد افشا کردن آن را داشته اند توسط آدمکشان ناسا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم (دست کاری در هواپیما و ماشین و… ) کشته شدند این اتهام اولین بار در یک برنامه تلویزیونی در گروه سرگرمی فاکس ( یک شرکت فیلم سازی و تلویزیونی در آمریکا ) مطرح شد .
در این بخش نخست اتهامات را مطرح کرده و بعد پاسخ ناسا را می آوریم .

۱) ماجرای حوادث فضائی آمریکا

طرفداران توطئه عنوان کردند ناسا به کمک آدمکشان و دسیسه گران خودش و سیا دست به کشتن بسیاری از افرادی زده که اطلاعاتی در این زمینه داشته و قصد فاش کردن آنها را داشتند . در این ارتباط ماجرای سانحه کشته شدن فضانوردان در حوادث فضائی همچون ( آپولو یک ، شاتل چلنجر و کلمبیا) هم در همین ارتباط بوده است ( برای این که بدانید فضانوردان آپولو یک چگونه کشته شدند به مقاله “ آپولو یک “مراجعه کنید )  

۲) تئودور فریمن(Theodore Freeman )

تئودور فریمن در ۱۸فوریه ۱۹۳۰بدنیا امد و در ۱۹۶۰ فوق لیسانس مهندسی فضانوردی را دریافت کرد در اکتبر ۱۹۶۳به استخدام ناسا در آمد و فقط یک سال بعد بر اثر برخورد پرنده با هواپیمایش (هواپیمای T38) سقوط کرده و بخاطر باز نشدن چتر نجات به زمین برخورد کرده و بر اثر شکستگی جمجمه در۳۱ اکتبر ۱۹۶۴کشته می شود . او اولین کسی از ناسا بود که بر اثر حادثه کشته شد . از این رو ناسا را مسئول دستکاری در هواپیما و همچنین چتر نجات می دانند و کشته شدن او توطئه ای از طرف ناسا قلمداد شد .
نکته : برخورد پرنده با هواپیما از جمله خطرناک ترین حوادث هوائی می باشد تنها در سال ۱۹۸۸برخورد پرنده ها با هواپیما منجر به سقوط ۱۶۳هواپیما و کشته شدن ۱۹۴نفر شده است بعدها برای جلوگیری از حوادث مشابه بدنه هواپیماها را محکمتر و مقاوم تر طراحی کردند با این حال در آمریکا سالانه ۶۰۰ میلون دلار خسارت برخورد پرنده گزارش می شود.

 

 شکل های شماره ۱۶ و ۱۷ – برخورد پرنده با هواپیما

 

  شکل شماره ۱۸ – تئودور فریمن

۲) ماجرای الیوت سی Elliot See و چارلز باست Charles Bassett

الیوت سی Elliot See (متولد ۲۲ ژوئیه ۱۹۲۷ – خلبان نیروی دریائی ) و چارلز باستCharles Bassett (متولد ۳۰دسامبر ۱۹۳۱- خلبان نیروی هوائی) هر دو جزء گروه فضانوردانی بودند که در سال ۱۹۶۲به ناسا پیوستند آنها دوستان صمیمی و همیشه در همه جا و همه ماموریت ها با هم بودند . در ماموریت “جمینی نه” قرار بود با هم اعزام شوند که اجل مهلت نداد و نتوانستند به فضا بروند .
ساختمان ۱۰۱ساختمانی بود که آنها برای تمرینات مربوط به شبیه سازی به آنجا می رفتند و بسیاری اوقات با یک هواپیمای اختصاصی رفت و برگشت می کردند . در تاریخ ۲۸ فوریه در حالی که  الیوت سی “خلبانی میکرد بر اثر بدی هوا و مه گرفتگی هواپیمای آنها به ساختمان ۱۰۱ برخورد کرده و هر دو کشته می شوند .
بعد از بررسی کارشناسان به این نتیجه رسیدند که خلبان (الیوت سی) تجربه کافی نداشته و بخاطر پرواز در ارتفاع پائین مقصر بوده او می توانسته از این حادثه اجتناب کند بعد از این اتفاق یکی از شرایط استخدام خلبان ها این بود که حداقل ۳۹۰۰ ساعت سابقه پروازی داشته که ۳۳۰۰ ساعت آن با هواپیمای جت باشد . 

شکل شماره ۱۹ – الیوت سی Elliot See  چارلز باست Charles Bassett

۳) ادوارد گیونز  Edward Givens

ادوارد گیونز (Edward Givens)در ۵ ژانویهٔ ۱۹۳۰در تگزاس بدنیا آمد . در کودکی و نوجوانی هیچ علاقه ای به فضانوردی نداشت او در سال ۱۹۵۲در رشته علوم دریایی از آکادمی نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا فارغ‌ التحصیل شد. در سال ۱۹۵۹به عنوان بهترین فضانورد جهان شناخته شد در آوریل ۱۹۶۶جزء گروه ۱۹نفره در ناسا پذیرفته شد در حالی که سابقه ۳۵۰۰ساعت پرواز با هواپیما داشت که ۸۰۰ ساعت آن با هواپیمای جت بود . بعد از حریق آپولو یک قرار شد با آپولو ۷ به فضا برود  که اجل مهلتش نداد و نتوانست .
در ششم ژوئن ۱۹۶۷درحالی که با فولوکس واگن خود به سمت مرکزفضائی جانسون در حرکت بود . ماشین او درون یک چاله می افتد و چپ می کند . و در راه بیمارستان تمام می کند .
شعار او این بود: «می خواهم کاری را که به من سپرده اند به بهترین نحو ممکن انجام دهم »

شکل شماره ۲۰ –  ادوارد گیونز Edward Givens

۴) رابرت هنری لورنس جونیورRobert Henry Lawrence Jr

رابرت جونیو (Robert Jr )متولد۲ اکتبر ۱۹۳۵در شیکاگو بدنیا آمد در ۲۰سالگی با مدرک لیسانس شیمی از دانشگاه بردلی فارغ التحصیل شد پس از اتمام آموزش در۲۱سالگی به عنوان خلبان نیروی هوائی مشغول آموزش شد . در سال ۱۹۶۵ دکترای شیمی خود را گرفت و در ژوئن ۱۹۶۷دوره خلبانی را به پایان رسانید و امتحان خلبانی را پایگاه هوائی ادوارددز با موفقیت داد و به عنوان اولین فضانورد سیاه پوست به ناسا پیوست .
در ۸ دسامبر ۱۹۶۷به عنوان مربی پرواز مشغول آموزش دادن خلبانی به یک کار آموز بود که کارآموز با این که
هواپیما را از زمین بلندکرد نتوانست هواپیما را نگه دارد و هواپیما سقوط کرد .کار آموز که در صندلی جلو بود با سیستم پرتاب به بالا پرتاب شد و با چتر فرود آمد ولی رابرت کشته شد .

شکل شماره ۲۱  – رابرت جونیو Robert Jr  

۵) بقیه افرادی که ادعا شده با توطئه به قتل رسیدند

بجز افراد نام برده شده افراد دیگری بودند که ادعا شده توسط ناسا و تنها بخاطر اطلاعاتی که داشتند و قصد افشاء آن را داشتند کشته شدند این افراد عبارتند از :
۱-۵) مایکل جی آدامز Michael J. Adams : او یک خلبان نیروی هوائی بود که با هواپیمای X15 که یکی از هواپیماهای ساخت شرکت آمریکای شمالی( این شرکت همان شرکتی بود که سفینه آپولو یک را برای ناسا ساخت سفینه ای که آتش گرفت و فضانوردان در آتش سوختند.- برای مطالعه در مورد آپولو یک به مقاله “ آپولو یک “ مراجعه کنید) بود پرواز می کرد این هواپیما قابلیت این را داشت که تا ارتفاع بسیار بالا پرواز کند و چون به ارتفاع ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر رسیده بود ) طبق قوانین آمریکا فضانورد حساب می شود (در آمریکا مرز هوا و فضا ۸۰ کیلومتر می باشد – برای مطالعه در مورد مرز هوا و فضا به مقاله “ هوا و جو “ بخش نهم مراجعه کنید ) و گرنه هیچ ارتباطی با ناسا نداشت . سرانجام در هفتمین پرواز با X15 در ارتفاع ۷۰ کیلومتری هواپیما دچار چرخش شدید شد و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری منفجر شد .
۲-۵) توماس بارون : کارمند “شرکت آمریکای شمالی “بود و هیچ ارتباطی با ناسا نداشت (کارمند و یا فضانورد ناسا نبود) او در هنگام عبور از روی ریل راه آهن قطار آمد و از رویش رد شد و در دم جان سپرد .
۳-۵) کلیفتین ولیامز  : در اکتبر ۱۹۶۷ بر اثر سانحه سقوط هواپیمای T-38 کشته شد.
۴-۵) برایان دی ولچ: یکی از کارمندان ارشد اداره روابط عمومی ناسا بوده که در سن ۴۲ سالگی بر اثر سکته قلبی در گذشت .با توجه به سن کم او هنگام سکته طرفداران فرضیه توطئه به این نتیجه رسیدند که آدمکشان ناسا به او داروی “ سکته آور “ دادند یا  آنقدر تحت فشارش گذاشتند تا از ناراحتی سکته کند یا … ثانیا او یکی از کسانی بود که فعالانه با فرضیه توطئه مقابله می کرد و دلائل واضحی در بطلان این فرضیه می آورد .
همچنین تعداد دیگری هم بودند که در اینجا دیگر در مورد آنها توضیحی نمی دهیم .

۶) پاسخ های ناسا به مرگ فضانوردان

قتل اتهام سنگینی می باشد بنابراین وارد شدن این اتهام به ناسا باعث شد ناسا بسرعت واکنش نشان داده و در مورد کشته شدن فضانوردان توضیحی منطقی بدهد گوشه ای از این توضیحات بدین قرار است :
۶-۱) کشته شده ها قبل از فرود آپولو یازده بود : بسیاری از این مرگ ها قبل از پرواز آپولو یازده می باشد و بنابراین هیچ ارتباطی با فرود جعلی نمی تواند داشته باشد (مگر آن که پیش بینی کرده بودند)
۶-۲) هیچ مرجعی این حوادث عمدی قلمداد نکرد : تمام کسانی که کشته شدند بر اثر حوادث مختلف کشته شدند و هیچ مرجعی هم نتوانست عمدی بودن این حوادث را ثابت کند .
نکته : قوه قضائیه در آمریکا زیر نفوذ هیچ مقامی (حتی رئیس جمهور) و سازمانی نمی باشد و کاملا مستقل می باشد و اگر کوچکترین ارتباطی بین این قتل ها و ناسا (یا هر گروه و سازمان دیگر) بود قوه قضائیه سریعا واکنش نشان می داد و ملاحظه هیچ شخصی را هم نمی کرد .
۶-۳) این حوادث در روسیه هم بوده : در روسیه هم بسیاری از فضانوردان و کارکنان آن بر اثر حوادث مختلف کشته شدند ولی کسی آنجا نیامد آنها را عمدی قلمداد کند مانند : یوری گاگارین (سانحه میگ- ۱۵مارس ۱۹۶۸)- گریگوری نیلوبو (خودکشی فوریه ۱۹۶۶)- ولادمیر کاماروف(سانحه سایوز-۱ آوریل ۱۹۶۷)- پاول بلیایف (عوارض بیماری ژانویه ۱۹۷۰) – گئورگی دوبروولسکی، ولادیسلاف وولکوف و ویکتور پاتسایف (سانحه سایوز-۱۱ ژوئن ۱۹۷۱) – سرگئی کارالیوف رئیس برنامه فضائی روسیه که بر اثر بیماری مرد . 

۹- محیط ماه و تشعشعات فضائی

طرفداران توطئه اصولا معتقد هستند سفر به ماه امکان پذیر نبوده و نیست و اصولا انسان بخاطر اشعه های کیهانی و… نمی تواند در فضا زنده بماند همچنین در ماه نمی توان عکس و فیلم گرفت چون اشعه های خطرناک فضائی همه را از بین می برد و… ما در اینجا این موارد را بررسی کرده و پاسخ آن را هم می دهیم .

۱) خطر عبور از کمربند والن آلن  

میدان مغناطیسی زمین در اطراف زمین محدوده ای را درست کرده است که کمربند والن آلن نام دارد این کمربند ذرات پر انرژی (پروتون و الکترون و ذرات آلفا) را که از بادهای خورشیدی به سمت زمین حرکت می کند به دام انداخته و مانع رسیدن این ذرات به زمین می شود در صورت رسیدن این ذرات به زمین زندگی در روی زمین نابود می شود .
برای مطالعه در مورد میدان مغناطیسی زمین و نقش کمربند والن آلن به مقاله “میدان مغناطیسی زمین “  ( بخش : ۸ –  نقش میدان مغناطیسی زمین در حفظ حیات) مراجعه کنید. (قبل از این بخش آن را مطالعه کنید)
فضانوردانی که عازم ماه و فضای خارج از کمربند والن آلن می شوند باید از درون این کمربند عبور کنند . این خطرناکترین مرحله سفر می باشد در داخل این کمربند ذرات پر انرژی(پروتون و الکترون و ذرات آلفا)با حجم عظیم به دام افتاده اند از این رو ،درون کمربند والن آلن از هر جای دیگر فضا خطرناک تر است ذرات به دام افتاده می توانند در کمتر از یک ساعت یک انسان را از پا درآورند. امروزه هم عبور بی خطر از درون این کمربند امکان پذیرنیست پس سفر به ماه نمی تواند واقعیت داشته باشد.حتی دانشمندان ناسا برای اختلال در کمربند والن آلن طی آزمایشی به نام “استارفیش پرایم”  اقدام به انفجار یک بمب هیدروژنی کردند که موفقیت آمیز نبود.
پاسخ : قبل از شروع سفرهای فضائی دانشمندان ( آمریکا و شوروی) به خطرات این امر واقع بودند در هنگام طوفان های خورشیدی مقدار این ذرات در درون کمربند والن آلن بسیار خطرناک و کشنده می باشد ولی در مواقع دیگر مقدار آن آنقدر زیاد نیست که عبور کوتاه مدت بتواند خطری ایجاد کند . فضانوردانی که در ماموریت های آپولو عازم ماه شدند در مدت یک ساعت ازاین منطقه گذشتند در طی این مدت هم هیچ طوفان خورشیدی نیامد.اگر فضانوردان مدت طولانی(چندین ساعت یا چندین روز) درآن منطقه می ماندند احتمال مرگ آنها هم بود در واقع همین مدت کوتاه عبور از کمربند والن آلن هم مقدار بیشتری از حد مجاز ذرات باردار دریافت کردند و همین مقدار هم زیان آور ولی کشنده (یا دارای عوارض خطرناک)نبود. پس کمربند والن آلن سدی خطرناک برای عبور انسان نیست و به عبارت دیگر عبور ازکمربند آنقدرکه تبلیغ شده خطرناک نیست.با وجود این درسفر انسان به مریخ و همچنین سفرهای طولانی مدت فضائی دانشمندان نگران دریافت دوز بالا و کشنده تشعشعات فضائی برای فضانوردان هستند . در ضمن آزمایش “استارفیش پرایم” مربوط به ۷ سال قبل از آپولو ۱۱ بود .

۲) فیلم دوربین ها و تشعشعات  

یکی از ایراداتی که طرفداران توطئه می گیرند این است که بر اثر تشعشعات فضائی که روی ماه وجود دارند فیلم دوربین ها باید بخار شده و امکان گرفتن عکس امکان پذیر نمی باشد .
پاسخ : فیلم ها را در یک محفظه فلزی و مهر و موم شده قرار داده بودند تا از تشعشعات محفوظ بماند .
نکته : باید توجه کرد در آن زمان دوربین های دجیتالی هنوز اختراع نشده بود و تنها راه عکس گرفتن با استفاده از دوریبن هائی بود که تصاویر روی یک ماده شیمیائی که فیلم نامیده می شد افتاده و بعد از عکاسی فیلم را در آورده و به نگاتیو تهیه کرده و بعد روی کاغذ چاپ می کردند . اولین دوربین دجیتال در سال ۱۹۷۲اختراع شد. که همین هم کیفیت بسیار پائینی داشت و قابل رقابت با دوربین های معمولی نبود .

۳) ذوب شدن فیلم دوربین ها بر اثر حرارت آفتاب

دما در روزهای ماه به ۱۲۰درجه هم می رسد چنین حرارتی کافی بود تا فیلم دوربین ها را ذوب کند پس چگونه در ماه فیلم گرفتند ؟
پاسخ : در فضای تهی مانند روی ماه هوائی وجود ندارد تا وسیله تبادل گرما باشد (در واقع اگر ماه مانند زمین هوا داشت با توجه به فاصله متوسط ماه از خورشید که برابر فاصله متوسط زمین از خورشید می باشد باید هوائی تقریبا برابر زمین داشت) و بنابراین بدون تابش مستقیم خورشید هیچ گرمائی به دوربین و فیلم وارد نمی شود . دوربین و فیلم هم از تابش مستقیم آفتاب در امان بودند . یکی از راه های انتقال گرما در فضای تهی تابش است که به وسیله انتخاب رنگ دوربین جلو تابش هم (از خاک و سطح ماه و…اشیاء اطراف ) گرفته شده تا دمای دوربین و وسائل حساس دیگر بیش از اندازه بالا نرود . 
برای مطالعه بیشتر به مقاله “زندگی در فضا “ ( فصل چهارم “۴- دمای فضا “ مراجعه کنید )

۴) پرچمی که بر اثر باد تکان می خورد

می دانیم که در ماه هوائی وجود ندارد . بنابراین وزش باد و نسیم و … هم وجود ندارد ولی در عکس هائی که از پرچم آمریکا گرفته شده پرچم آمریکا به اهتزاز در آمده ( افراشته شده ) و همچنین در فیلمی هم که گرفته شده پرچم افراشته تکان می خورد درست مانند وقتی نسیمی می وزد .

۵) پاسخ پرچم افراشته که در حال تکان خوردن بود

در اینجا سه مسئله مطرح شده است یکی این که چرا پرچم به جای این که افتاده باشد افراشته شده و دیگر این که چرا پرچم موج دار شده است و دیگر این که چرا در فیلم ها حرکت می کرد .
۵-۱) افراشته شدن پرچم : چون در ماه هوا وجود ندارد وقتی پرچم را نصب کنند به صورت افتاده قرار می گیرد و بخاطر این که پرچم در حالت افراشته قرار بگیرد از یک میله استفاده کردند که به حالتی مانند “L” برعکس ساخته شده بود. بنابراین  سر میله را در زمین ماه کوبیده و بعد پرچم را روی آن نصب کردند بنابراین پرچم به حالت افراشته در آمد .
۵-۲) موج دار شدن پرچم : وقتی فضانوردان میله پرچم را در زمین کوبیدند و می خواستند پرچم را روی آن نصب کنند دیدند طول میله کوتاه تر از طول پرچم است (بر اثر اشتباه ) وهمه میله داخل پرچم نمی رود این بود که مجبور شدند پرچم را به صورت چین دار درآورده تا همه پرچم داخل میله برود بعد دیدند اینطوری زیباتر است (چون در عکس بنظر می آید حرکت می کند)در بقیه ماموریت ها هم همین رویه را عمدا انجام دادند .

شکل شماره ۲۲ – طول پرچم از طول میله بزرگتر بود

۵-۳) چرا در فیلم ها پرچم تکان می خورد ؟ : وقتی میله را کوبیدند و پرچم را نصب کردند میله و پرچم به حرکت در آمده و چون در ماه هوائی وجود ندارد که اصطکاک ایجاد کند جسمی که شروع به لرزش می کند تا مدت ها به لرزش خودش ادامه می دهد . این لرزش ها به پرچم منتقل شده و به نظر می آید باد و نسیم  پرچم را تکان می دهند .

شکل شماره ۲۳ – پرچم نصب شده در ماموریت آپولو یازده مواج به نظر می رسد
نکته : حتی در صورتی که در استریو و مکان سرپوشیده هم می خواستند فیلم جعلی بسازند آنجا هم بادی نمیوزید و پرچم به صورت افتاده می شد .

۶) بدون رطوبت چگونه جای پای آرمسترانگ اینقدر خوب و کامل باقی مانده و حفظ شده

رد پاهای آرمسترانگ در روی ماه بسیار خوب نقش بسته ، در واقع بیش از حد خوب هستند چون روی خاک ماه درست نشده است بلکه روی بتن درست شده است .  
پاسخ : گرد و غبار روی ماه ریز دانه هائی تیز و سمباده مانند هستند و مانند شن های ساخلی نرم و گرد نیستند بنابراین خوب با هم جفت و جور می شوند و بهم می چسبند بنابراین رد پاهای فضانوردان خیلی خوب در این محیط باقی مانده و چون در ماه هوا و بارندگی و بنابراین فرسایش وجود ندارد به زودی از بین نمی رود .

۷) خنک کننده لباس فضائی

در داخل لباس های فضائی دستگاه خنک کننده ای وجود دارد که گرمای بدن فضانوردان را گرفته و به بیرون منتقل می کند .حال عنوان شده این خنک کننده ها نمی توانند در جائی که هوا نباشد کار کنند .
پاسخ : اتفاقا این خنک کننده ها فقط در شرایط خلا کار می کرد در داخل کوله پشتی فضانوردان مخزنی وجود داشت که آب از آن مخزن به درون سوراخ های کوچک یک صفحه فلزی وارد می شد . و فورا بخار می شد و همین باعث می شد آب باقیمانده بر اثر از دست دادن گرما منجمد شود و بنابراین لایه ای از یخ روی صفحه بوجود می آمدکه مستقیما تصعید (تبدیل جامد به گاز) می شد این عمل باعث می شد یک جریان دیگر آب مایع که از درون لباس های فضانوردان عبور می کرد گرمای بدن فضانورد را به صفحه تصعید کننده برده و در آنجا خنک گشته و باز گرما را از بدن فضانورد می گرفت و دوباره به همان صفحه تصعید کننده برده و باز خنک می شد و… این جریان ادامه پیدا می کرد ولی محدودیت داشت ۴/۵ کیلوگرم آب به مدت ۸ ساعت می توانست سرمای لازم را تامین کند .  

۸) آپولو ۱۶ و شراره های خورشیدی

یک شراره خورشیدی جریان عظیمی و پر از انرژی از ذرات باردار روانه فضا می کندکه در صورت رسیدن به زمین می تواند تهدیدی جدی برای کلیه سیستم های الکترونیک ما باشد. حال اگر این شراره خورشیدی در فضا به سفینه و فضانوردان برخورد کند می تواند بشدت کشنده باشد (در آینده در مورد این شراره ها توضیح می دهیم ) گفته شده در موقعی که آپولو ۱۶در راه حرکت به سمت ماه بود یکی از این شراره ها به محدوده زمین رسید . پس فضانوردان آپولو ۱۶همه اشان باید می مردند که این اتفاق هم نیفتاد . معلوم است این سفر هم مانند سفرهای دیگر جعلی بوده است .
پاسخ : درهنگام پرواز آپولو ۱۶هیچ شراره ای رخ نداد. یک شراره بزرگ خورشیدی در اوت ۱۹۷۲یعنی ۵ ماه بعد از برگشت آپولو ۱۶(شروع ماموریت آپولو ۱۶در تاریخ ۱۶آوریل۱۹۷۲و پایان آن درتاریخ ۲۷ آوریل  ۱۹۷۲بود) و ۴ ماه قبل از ماموریت آپولو ۱۷ (شروع ماموریت آپولو ۱۷در تاریخ ۷دسامبر۱۹۷۲و پایان آن درتاریخ ۲۷ آوریل ۱۹۷۲بود)
برای مطالعه در مورد ماموریت های آپولو ۱۴تا ۱۷به مقاله “ آپولو چهارده تا هفده “ مراجعه کنید .

شکل شماره ۲۴ – یک شراره بزرگ خورشیدی

۱۰ – مسائل مربوط به ماه نشین

یکی از مسائلی که مطرح شده در مورد ماه نشین می باشد . گفته شده ماه نشین ۱۷ تن وزن داشته در حالی که در موقع فرود نه تنها هیچ چاله ای ایجاد نکرد و ردی هم بر روی خاک ماه باقی نگذاشت که حتی موقع بلند شدن هیچ شعله قابل رویتی هم دیده نشد .

۱) ماه نشین چگونه ساخته شد؟

بزرگترین مشکل سفرهای فضائی خروج از جاذبه قدرتمند زمین است . سفینه آپولو یازده با ماه نشین آن جمعا ۴۱ تن وزن داشت در حالی که وزن موشکی که این سفینه را از جو زمین خارج کرد حدود ۳۰۰۰تن بود که از این ۳۰۰۰تن تنها ۲۷۰۰تن وزن سوخت مورد نیاز بود . (برای مطالعه بیشتر به مقاله “در مسیر ماه “  بخش های ۱و۲ مراجعه کنید) اگر قرار بر این بود که سفینه سفر یکطرفه را به ماه انجام دهد مشکلی نبود ولی بعد از فرود سفینه بر روی ماه برای بازگرداندن فضانوردان نیاز بود از جاذبه قدرتمند ماه نیز بتواند بگریزد و بنابراین به سوخت زیادی نیز نیاز داشت و همین دوباره وزن موشکی که از زمین آنها را پرتاب می کرد افزایش می داد و دیگر از توان تکنولوژی آن موقع خارج بود این بود که سرانجام قرار شد سفینه را دو قسمتی بسازند و یک قسمت از سفینه (سفینه مادر) در مدار ماه باقی بماند( همراه با یک فضانورد) و قسمت دیگر (سفینه ماه نشین با دو فضانورد) بر روی ماه فرود آمده و بعد از پایان کار فضانوردان آنها را مدارماه برگردانده و به سفینه مادر متصل شده و بعد از انتقال دو فضانوردان به سفینه مادر در فضا رها شود . ( برای مطالعه در مورد روش های فرود بر روی ماه به مقاله “پروژه آپولو “ بخش نهم مراجعه کنید – همچنین مقاله ای به نام “ فرود و صعود “ در آینده منتشر می شود ) با این وجود و با وجودی که جاذبه ماه بسیار کمتر از زمین می باشد(حدود یک ششم) تا آنجائی که توانستند سفینه را کوچک و سبک ساختند و وزن سفینه را به حدود ۱۰ تن رساندند . ( بدون پایه )

شکل شماره ۲۵ – ماه نشین

۲) ماه نشین هیچ چاله ای ایجاد نکرد

برای فرود ماه نشین بر روی ماه باید موتور موشکی ماه نشین (که در زیر آن تعبیه شده ) نیروی پیشران معکوسی تولید کرده که این نیروی پیشران ماه نشین را به آرامی بر سطح ماه فرود بیاورد . این نیرو و خروجی گاز از نازل آن(محل خروج گازها از موتور موشک) باید حفره‌ای را در زیر سفینه و در محل فرود ایجاد کند اما در عکس‌ها نشانی از این حفره نیست. چطور ماه‌نشین بدون ایجاد چنین حفره‌ای فرود آمده است؟
پاسخ : اگر چه موقع فرود بر روی ماه موتور موشکی با حداکثر توان خود کار می کند ولی در موقع فرود به تدریج قدرت خود را کم کرده و در آخرین لحظات به آرامی ماه نشین را بر سطح ماه فرود می آورد . در این حالت کمترین فشار به سطح ماه وارد می آید . طبق محاسبه ای که نویسنده ای به نام “فیل پلیت “ انجام داده قطر نازل ۱۳۷Cm  می باشد بنابراین مساحت آن ۱۴۸۳۸Cm2  می شود که فشاری معادل ۹۰۰۰ پاسکال ( کمتر از یک دهم فشار اتمسفر زمین) بر سطح ماه وارد می آورند این فشار بسیار اندک است بخصوص این که چون ماه مانند زمین هوا ندارد گازهای خروجی از نازل در یک جا متمرکز نمی شوند و پخش می شوند ( در روی زمین در یک جا پخش شده و فشار بسیار زیادتری را وارد می آورند ) بنابراین نازل فشار بسیار کمتری بر زیر خود وارد می کنند و عملا دلیلی ندارد حفره ای درزیر خود حفر کند .

شکل شماره  ۲۶ – نمائی از نازل ماه نشین بر روی سطح ماه همانطور که می بینید نازل ( انتهای موشک ) ماه نشین چاله ای ایجاد نکرد

۳) ماه نشین ۱۷ تن وزن داشته ولی هیچ اثری روی خاک نگذاشته

چگونه ماه نشینی که ۱۷تن وزن داشته هیچ جای پائی بر روی ماه باقی نگذاشته است ؟
پاسخ : وزن ماه نشین به تنهائی ( بدون سوخت و پایه) کمتر از ۱۰ تن می شد که با توجه به امکانات آن زمان در حد خود یک شاهکار به حساب می آمد ولی وزن همین ماه نشین با سوخت خود موقع حرکت از زمین به ۱۶تن می رسید بعد از فرود بر روی ماه با توجه به سوختی که مصرف کرده بود و سوختی که موقع خروج نیاز داشت به ۷۲۰۰ کیلوگرم می رسید وزن هر فضانورد در روی زمین با لباس فضائی (لباس ۸۰ کیلوئی) ۱۶۰ کیلوگرم می شد . بنابراین ماه نشین ۴۵ برابر فضانوردان وزن داشت . ولی ماه نشین چهار عدد پایه داشت که قطر هر پایه ۹۰ سانتیمتر بود و بنابراین مساحت کل چهار پایه ۲٫۵۴Cm2 می شد . سطح پای هر فضانورد ( ۳۰ سانتیمتر طول کفش و ۱۰ سانتیمتر عرض کفش ) ۰٫۰۳Cm2  که مساحت دو پای او ۰٫۰۶Cm2 می شود و بنابراین اگر چه وزن ماه نشین ۴۵ برابر وزن فضانوردان می باشد ولی مساحت پایه های ماه نشین هم ۴۲برابر مساحت پای فضانوردان است بنابراین فشاری که فضانورد و ماه نشین برسطح ماه وارد می کنند تقریبا برا بر بوده ولزومی ندارد جای پایه های ماه نشین(که برخلاف کفش فضانوردان صاف بوده و آجدار نبود)روی ماه خیلی درخاک فرو برود(باید توجه کنیم که فشار برابر است با نیرو بخش بر سطح )

شکل شماره  ۲۷ – باز آلدرین، فضانورد آپولویازده در کنار یکی از پایه‏‏‌های ماه‏‏‌نشین ایگل( عقاب ) به اندازه “پایه ماه نشین ” در مقابل اندازه “کفش آلدرین” دقت کنید

۴) چرا ماه نشین موقع فرود غباری به اطراف بلند نکرد ؟

چرا ماه نشین در موقع فرود هیچگونه گرد و غباری ایجاد نکرد ؟
پاسخ : اشتباه از اینجا ناشی می شود که شرایط ماه و زمین را یکسان فرض کردند . در روی زمین اگر بر اثر راه رفتن و… گرد و غباری به هوا بلند کنید به علت جریانات هوائی که شما ایجاد کرده اید گرد و غبار به حرکت در آمده و در مسافت دورتری روی زمین می نشیند و از این رو از دور کاملا مشهود می باشد ولی در روی ماه به علت عدم وجود جو این گرد و غبارها دقیقا در همان جائی که تولید شده مانده و جابجا نمی شوند .

۵) چرا ماه نشین شعله قابل رویت تولید نکرد؟

طرفداران توطئه استدلال می کنند که چون موتور موشکی ماه نشین موقع بلند و برخاستن هیچگونه شعله قابل دیدنی تولید نکرد . پس موتوری در کار نبوده و ماه نشین در استریو فیلم برداری توسط کابل های نامرئی جابجا شده است .
پاسخ : ماه نشین به گونه ای ساخته شده که با وجود سوختی که موقع برگشت از ماه نیاز دارد کمترین وزن را داشته باشد چون در روی ماه نمی توان موشک غول پیکری با سوخت زیاد ساخت . همان طور که در قسمت اول توضیح داده شد تا جائی که ممکن بود از وزن ماه نشین کم کردند و حالا باید از وزن سوخت هم کم کنند . این بود که در نهایت از سوختی به نام آروزین ۵۰ استفاده کردند و برای اکسید کننده هم از دی‌نیتروژن تترا اکسید( N2O4) استفاده کردند . این سوخت و اکسید کننده برای این انتخاب شد که با کمترین وزن بیشترین قدرت و توان خروجی را به موتور بدهد . علاوه بر این که در خلاء بهترین راندمان را دارد . 
محصول احتراق شعله بی رنگ ایجاد کرده که دیده نمی شود علاوه بر این در جو زمین گازهای سوخته نشده در جو آتش می گیرند ولی در ماه که خلاء است گازهای سوخته نشده پراکنده می شوند . 

۱۱- نورها و سایه ها

 طرفداران دروغ بودن سفر به ماه از روی عکس هائی که از ماه گرفته شده با توجه به این که ماه فاقد جو می باشد یکسری ایرادهای اساسی پیدا کرده که این ایرادها از مهمترین دلائل آنها می باشد در این بخش به بررسی چند نمونه از مهمترین این ایرادها می پردازیم ولی ابتدا تفاوت شرایط ماه و زمین را شرح می دهیم .

۱) تفاوت شرایط ماه و زمین  

در روی زمین بخاطر وجود هوا نورخورشید همه جا پراکنده است ازاین رو اجسامی که درسایه قرار دارند تاریک نیستند و ما کاملا آنها را می بینیم. بعد از غروب خورشید هم تا مدت ها هوا روشن باقی می ماند.
در ماه هوائی وجود ندارد از این رو به اجسام در سایه نوری نمی رسد و اجسام باید کاملا تاریک باشند ولی به این صورت نیست که هیچ نوری به اجسام درسایه نرسد مقدار نوری که به اجسام می رسد به طول سایه بستگی دارد  اگر در سایه یک کوه بلند قرار بگیریم محیط اطراف کاملا تاریک و آسمان هم تاریک میشود ولی اگر در سایه های کوچک قرار بگیریم نور از سطح ماه و اجسام نزدیک انعکاس پیدا کرده  و سایه را روشن می کند بنابراین سایه های کوچک کاملا تاریک نیستند عدم درک این مسئله (تفاوت سایه های کوچک و بزرگ در ماه) باعث این برداشت اشتباه شده است که در عکس هائی که از ماه گرفته می شود باید سایه ها کاملا تاریک باشند در حالی که سایه های کوچک ابدا تاریک نیستند . با این حال بسیار تاریکتر از سایه های مشابه در زمین هستند.همچنین در ماه بعد از غروب خورشید هم بر خلاف زمین هوا بسرعت تاریک می شود .
همچنین تیرگی هوا و آسمان و دیدن ستاره ها هم بستگی به همین نورهای بازتاب دارد به گونه ای که با نشستن در سایه های بزرگ (مانند سایه کوه یا تپه) می توانیم ستاره ها را در روز هم ببینیم ولی با رفتن در آفتاب و یا نشستن در سایه های کوچک نمی توانیم همه ستارگان ( بخصوص ستارگان کم نور ) را ببینیم .
پس نتیجه این که هرچه سایه بزرگتر باشد نورهای بازتابی کمتر به درون سایه راه پیدا می کند. محیط اطراف تاریکتر و ستارگان بیشتری دیده می شود.ولی در آفتاب و سایه های کوچک ستاره خیلی کمتری دیده میشود .
بعضی از ستاره های پر نور حتی در آفتاب هم دیده می شوند و در شب بسیار بیشتر و شفاف تر و بهتر از شب های زمین ستاره دیده می شود .
برای مطالعه در مورد آسمان و افق در ماه و تفاوت سایه ها در ماه و زمین به مقاله “ آسمان و افق در ماه  “ مراجعه کنید. همچنین برای مطالعه در مورد بین الطلوعین زمین به مقاله “ بین الطلوعین “ مراجعه کنید .  

۲) آسمان بدون ستاره

این مورد یکی از مهمترین دلائل طرفداران توطئه می باشد : می دانیم که در ماه جو وجود ندارد که نور خورشید را پراکنده کند بنابراین فضانوردانی که به ماه رفته اند باید بتوانند ستارگان را در روز روشن نیز ببینند ولی در واقع در عکس های مربوط به آپولو هیچ عکسی از ستارگان نیست . فضانوردان آپولو یازده نیز در نشست خبری ادعا کردند که هیچ ستاره‌ای ندیده‌اند. بنابراین نتیجه می گیریم عکس ها در فضای سربسته استریو و در روی زمین گرفته شده است .
پاسخ : همچنان که در قسمت قبل توضیح دادیم در روز ماه و در آفتاب تقریبا ستاره چندانی دیده نمی شود و در سایه های کوچک هم ستاره کمی دیده می شود . تنها در درون سایه های بزرگ است که مانند شب ستارگان زیادی دیده می شود . 
فرود های سرنشین دار همه در روز ماه انجام شده اند فضانوردان در مورد دیدن ستارگان با چشم غیر مسلح در وقت روز درماه صحبت می‌کردند. فضانوردان بیشتر ستارگان کم نور را نمی توانستند با چشم غیر مسلح ببینند. ولی با دوربین های و لنز های سفینه می دیدند . در روی ماه اگرچه هوا نیست ولی نورهای بازتابی از سطح ماه به اندازه کافی شدید است که اجازه دیدن ستارگان کم نور را ندهد . چشم فضانوردان هم تحت تاثیر همین نورها نمی توانستند ستارگان را تشخیص دهند . تنها موقعی می توانستند ستارگان را کاملا مشخص ببینند که در سایه های بزرگ قرار بگیرند .
و اما عکس گرفتن با دوربین از این هم سخت تر است اولا عکس های گرفته شده از سطح ماه و فضانوردان بوده ( هدف عکس گرفتن از ستارگان نبوده ) و برای گرفتن این تصاویر باید زمان نوردهی کم باشد . اگر می خواستند از ستارگان عکس بگیرند باید در سایه های بزرگ و جای تاریک قرار گرفته و زمان نور دهی را طولانی کنند . چنین عکس هائی واقعا گرفته شده است .
آلفرد وردن ( Alfred Merrill Worden) خلبان سفینه فرماندهی آپولو ۱۵ عکس های مختلفی از تاج خورشید و سیاره تیر و بسیاری از ستارگان گرفته است . همچنین در ماموریت آپولو ۱۶یک دوربین ماوراء بنفش مخصوص به ماه برده شد و در سایه آپولو ۱۶ از زمین و ستارگان عکس گرفته شد .

شکل شماره ۲۸ –  زمین و ایستگاه فضایی میر در ژوئن ۱۹۹۵، یک مثال برای اینکه چگونه نور خورشید باعث محو شدن ستارگان می‌شود.

شکل شماره  ۲۹ : عکس گرفته شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) توسط فضاپیمای آتلانتیس در فوریه ۲۰۰۸، که یکی از عکس‌هایی است که از فضا گرفته شده‌است و هیچ ستاره‌ای دیده نمی‌شود.

شکل شماره  ۳۰ :  عکس با نوردهی بالا ژوئیه ۲۰۱۱ ستارگان کمی دیده می‌شوند. در این عکس زمین با نور ماه روشن شده‌است نه نور خورشید.

شکل شماره ۳۱ :  عکس با نوردهی درازمدت گرفته شده توسط فضانوردان آپولو ۱۶ با طیف‌نگار فرابنفش برای فاصله دور. این دوربین زمین را با پس زمینه صحیح ستارگان نشان می‌دهد.

۳) سایه ها کاملا تاریک نیستند بنابراین محیط با پروژکتورها روشن شده است 

طرفداران توطئه با مطالعه عکس ها به این نتیجه رسیدند که در ماه چون هوائی وجود ندارد سایه ها باید کاملا تیره باشندو چون تیره نیستند محیط با پروژکتور روشن شده است .
پاسخ : در قسمت قبل پاسخ این موضوع را دادیم ماجرا ساده است. سایه های اجسامی مانند ماه نشین یا بدن فضانوردان و صخره های کوچک بخاطر تابش نور از اجسام اطراف کاملا تاریک نیستند . مشکل این افراد
عدم درک تفاوت سایه های کوچک با بزرگ در سطح ماه می باشد .

شکل شماره ۳۲- آلدرین در حال پائین آمدن از ماه نشین ( به تیرگی سایه توجه کنید)

۴) پس زمینه عکس ها یکی است ؟

زمینه در عکاسی به آن شی یا اشیائی یا افراد و…می گوئیم که می خواهیم از آنها عکس بگیریم و پس زمینه منظره موجود می باشد مثلا اگر “شما “کنار یک کوه عکس بگیرید. شما “زمینه” و کوه “پس زمینه” خواهد بود .
در بسیاری از تصاویر آپولو (بخصوص تصویری که خدمه آپولو ۱۵ازماه نشین گرفتند – شکل های شماره ۳۲و۳۳) مناظری وجود دارد که زمینه ها یکسان هستند ولی جزئیات فرق می کنند ( زمینه یکی است ولی پس زمینه تفاوت دارد ) درست مانند این است که یک تابلو عکس یا نقاشی (به عنوان پس زمینه)گذاشته باشند و زمینه را عوض کرده باشند. این نشان می دهد که عکس ها ساختگی هستند .
پاسخ : اشیا و اجسامی که از دور دیده می شوند (در این شکل ها تپه ها) ممکن است اجسام بزرگ در فواصل خیلی دور باشند یا اجسام کوچک در فواصل نزدیک وقتی نتوانیم تخمین درستی از فاصله داشته باشیم تخمینی هم نمی توانیم در مورد اندازه جسم داشته باشیم.ولی چگونه فاصله اشیا را تخمین بزنیم ؟
در روی زمین بخاطر رطوبت و گرد و غبر و… اشیاء نزدیک( کوه ها و تپه ها) واضح تر و شفاف تر و اشیاء دور مات و کدر و با شفافیت کمتر دیده می شوند پس هر چه شفافیت هوا بیشتر باشد تخمین فاصله و همینطور اندازه اشیا سخت تر می شود در کویر بخاطر شفافیت بیشتر هوا (بخاطر کمبود رطوبت و آلودگی) تخمین فاصله سخت می شود و همین مسئله باعث گم شدن عده بسیاری در کویر می شود . در روی ماه که هوا و گرد و غبار و رطوبت وجود ندارد شفافیت به حداکثر خود می رسد و بنابراین تخمین فاصله بسیار مشکل می شود .
تپه هائی که در “شکل های۳۳ و ۳۴ ” روی ماه دیده می شوند کوه هائی هستند که فاصله بسیار زیادی از عکاس دارند . در شکل ۳۳فضانوردان آپولو عکس را موقعی گرفتند که فاصله کمی از ماه نشین داشتند و بعد شروع به حرکت کردند و ماه نشین را پشت سر گذاشتند و صدها متر راه پیمائی کردند و این بار دوباره از تپه ها (یا کوه های دور دست) عکس گرفتند (شکل ۳۴) بخاطر دوری کوه ها طی کردن مسافت چند صدمتری تاثیری در اندازه کوه ها نگذاشته و بنابراین به نظر می رسد دو تصویر پس زمینه کاملا یکسان و زمینه متفاوتی دارند . 

شکل شماره۳۳ – نمایی از ماه‌نشین در چشم‌انداز کوهستانی ماه(عکس از فضانوردان آپولو ۱۵)

شکل شماره۳۴  – نمایی از همان چشم‏‎انداز کوهستانی بدون ماه‎نشین

۵) سایه های غیر موازی

سایه ها در عکس ها موازی نیستند و این نشان می دهد که از نور مصنوعی استفاده شده است .
پاسخ : این پدیده به نام“  اثر پرسپکتیو “ نامیده می شود . توضیح آن ساده است . وقتی تصویری سه بعدی را بر روی کاغذ دو بعدی به نمایش می گذاریم به نظر می رسدخطوط موازی ، غیر موازی هستند و هرچه این خطوط به دوربین نزدیکتر باشد این اثر شدیدتر است (مانند ریل های راه آهن که به نظرهمدیگر را در نقطه ای دور دست قطع کرده اند در حالی که موازیند) غیر موازی بودن سایه ها در تصاویر آپولو در نقاط نزدیک به دوربین اتفاق می افتد . در روی زمین می توانید دو یا چند چوب عمودی در آفتاب کاشته و از نزدیک از آنها عکس بگیرید در عکس گرفته شده سایه ها به نظر غیر موازی می رسند .       

شکل شماره ۳۵ – عکس بازآلدرین ( آپولو ۱۱) سایه های ناموازی

شکل شماره۳۶ –  اثر پرسپکتیو  و ریل های راه آهن

۱۲- عکس ها و فیلم ها

فرضیه پردازان توطئه روی عکس های آپولو هم دست گذاشتند و هر زمان با بررسی عکس ها مدرک جدیدی از آنها پیدا می کنند و این روند هنوز هم ادامه دارد . بنابراین توضیح همه عکس ها و پاسخ به آنها دشوار و در این مقاله نمی گنجد از این رو ما مهمترین آنها را انتخاب و در مورد آن توضیح می دهیم .

۱) سنگی که روی آن علامت C نقش بسته است

در یکی از عکس هائی که از ماموریت آپولو ۱۶ به ماه گرفته شده سنگی را نشان می دهد که روی آن علامت “ C “ حک شده است این نشان می دهد که این سنگ مصنوعی و مارکدار بوده و اکیپ فیلمبرداری با ناشیگری از این سنگ عکس گرفته و منتشر کردند .
پاسخ : در نگاتیو اصلی عکس و در عکس های اصلی این مورد وجود ندارد. دریکی از این عکس ها بخاطر موی حلقه شده این شکل “ C ” بوجود آمده است .

 

شکل شماره ۳۷ – سنگی با علامت ” c ” بر روی آن و مقایسه با عکس اصلی ( همان قسمت )

شکل شماره ۳۸ – عکس اصلی ( کامل ) که عکس سنگ از آن استخراج شده

۲) چه کسی از نیل آرمسترانگ هنگام قدم گذاشتن در ماه فیلم برداری کرد ؟

از لحظه پیاده شدن نیل آرمسترانگ (اولین فاتح ماه) از ماه نشین تا اولین قدم هائی که در روی ماه برداشته از او فیلم و عکس گرفته شده و این در حالی بود که بازآلدرین (دومین فاتح ماه ) هنوز داخل ماه نشین بود و نمی توانسته از آرمسترانگ عکس و فیلم بگیرد پس چه کسی از آرمسترانگ عکس و فیلم گرفت حتما فیلمبرداران گروه فیلمبرداری استنلی کوبریک و در داخل استریو از او فیلم گرفتند ؟
پاسخ : سفینه ماه نشین امکانات متنوع و زیادی داشت یکی از این امکانات دوربین هائی بود که در درون و بیرون ماه نشین کار گذاشته شده و همین دوربین ها بود که باعث شدند صدها میلون نفر از مردم جهان فیلم فرود بر روی ماه را مستقیما تماشا کنند . همان دوربین ها از آرمسترانگ هم فیلم و عکس گرفتند .

۳) دیده شدن شیشه کوکا کولا در هنگام پخش مستقیم فرود بر ماه

در هنگام پخش زنده فیلم فرود بر روی ماه یک زن ساکن پرت استرالیا  به مدت۲ تا ۳ ثانیه شیشه کوکاکولا را در ( گوشه پائین سمت راست ) تلویزیون خود دیده که بسرعت برداشتند .
پاسخ : این دیگر از چرندترین دلائلی است که می آورند چون هیچ گزارش دیگری در این رابطه (در هیچ کجای جهان) منتشر نشده و به صرف این که فقط یک نفر از مردم عامی چنین اظهار نظری کرده باشد (حتی اگر  گزارش واقعی باشد) مدرک حساب نمی شود .

۴) ایرادهای دیگر در مورد عکس ها و فیلم ها

وقتی طرفداران توطئه نتوانستند دلبل قانع کننده ای بیاورند یکسری ایرادهای بچه گانه و بی اساس گرفتند که ما تنها پاسخ کوتاه به آنها داده و وقت خودمان را صرف بررسی دقیق آنها نمی کنیم .
۱-۴) تعداد عکس ها چرا اینقدر زیاد است ؟ : خب که چی؟ ناسا از همان زمان امکانات زیادی داشت از جمله سیستمی مرکب از چند چرخ دنده که اجازه می داد در هر ثانیه ۵۰ عکس بگیرند .
۲-۴) چرا کیفیت عکس ها اینقدر بالا است ؟ : حتما اگر کیفیت عکس ها پائین بود می گفتند چرا پائین است ؟ جواب این است که هم عکس با کیفیت بود هم بی کیفیت و فقط عکس های باکیفیت منتشر شد .
۳-۴) رتیکل ها : در مورد رتیکل ها( علامت های” + “در عکس ها) هم ایراد گرفتند که دیگر توضیح نمیدهیم .

۱۳- سایر دلائل فرضیه پردازان توطئه

مواردی که تا اینجا برشمردیم تنها تعدادی از دلائلی بود که نظریه پردازان توطئه عنوان کردند دلائل دیگر را به صورت مختصر ذکر کرده و پاسخ آنها را هم می دهیم .

۱) گلف بازی در ماه

در ماموریت آپولو ۱۵دو فضانورد به نام (میچل و شپارد) در ماه پیاده شدند که شپارد با خودش توپ گلف آورده بود با توجه به این که شریک  “میچل “ فیلم ضربه زدن به توپ را در ماه از او می گیرد و بجز این دو نفر شخص دیگری در ماه نبود نمی توانسته با شخص دیگری گلف بازی کند ولی در کتاب“ ضربه در ماه  “عکس هائی منتشر شده که نشان می دهد شپارد با یک نفر دیگر ( نفر سوم ) در حال گلف بازی می باشد .
پاسخ : آن عکس ازشبکه تلویزیونی گرفته شده و نویسنده و ناشر کتاب  “ضربه در ماه “ برای بالابردن تیراژ خود عکس ها را از فیلم های جعلی آن شبکه در آورده و در کتاب خود قرار دادند .

۲) تاخیر در ارتباطات

می دانیم که سرعت نور ۰۰۰ر۳۰۰ کیلومتر در ثانیه می باشد و با توجه به فاصله ۰۰۰ر۴۰۰ کیلومتری ماه میزان تاخیر در مکالمات باید بیش از ۲ ثانیه (رفت و برگشت) باشد در حالی که فقط ۵/ ثانیه بود .
پاسخ : تاخیر بیش از ۲ ثانیه بود و این در صداهای ضبط شده در ماه نورد کاملا مشهود بود ولی تاخیر ۵/ ثانیه ای دروغ محض است .

۳) ماجرای رصد خانه پارکس استرالیا

رصدخانه پارکس(Parkes Observatory )یک رصدخانه رادیوتلسکوپی است که در۲۰ کیلومتری شهر پارکس در استرالیا واقع شده است . این رصد خانه مرکز تقویت ارتباطات در اولین راه پیمائی در روی ماه بود یعنی امواج رادیوئی و تلویزیونی که از سطح ماه فرستاده می شد تقویت کرده و برای پخش به مراکز تلویزیونی می فرستاد 
بنابراین نقش واسطه را در این میان بازی می کرد و به همین خاطر در جهان معروف است .
فرضیه پردازان توطئه می خواهند مدارکی نشان دهند که ثابت می کند تصاویر نه از رصدخانه رادیوئی پارکس بلکه از آمریکا و از استریو فیلمبرداری ارسال می شد . 

شکل شماره ۳۹  – رصدخانه پارکس استرالیا
۱-۳) دستور خاموشی سیستم ها : قرار بر این بود که “رصدخانه پارکس” مرکز تقویت ارتباطات در اولین راه پیمائی روی ماه باشد ولی بعدا اطلاع داده شد که به مدت ۵ ساعت سیستم هایشان را خاموش کنند .
پاسخ : زمان اولین راه پیمائی بر روی ماه تعغیر پیدا کرد بخاطر همین دستور داده شد عملیات را به تاخیر بندازند ولی بعد که راه پیمائی شروع شد “رصدخانه پارکس” همه راهپیمائی آپولو یازده را پوشش داد .
۲-۳) دریافت اخبار از آمریکا : در ظاهر پارکس اطاعات را می گرفت ولی تصویر از آمریکا ارسال می شد .
پاسخ : برنامه اصلی تعغیری نکرده بود پارکس همچنان منبع اصلی فرستادن تصاویر بود . تصاویری که از پارکس ارسال می شد . به تلویزیون استرالیا داده می شد و  و بعد به بین بقیه شبکه ها پخش می شد این بدان معنی است که استرالیائی ها چند ثانیه زودتر تصاویر آپولو یازده را می دیدند .
۳-۳) دریافت سیگنال در نیمه پنهان ماه : وقتی اطلاعات از ماه دریافت می شد پارکس در طرف دیگر زمین بود (یعنی نمی توانسته اطلاعات را از ماه بگیرد و اطلاعات از آمریکا و از استریو فیلم برداری ارسال می شد)
پاسخ : این مطلب کذب محض است و واقعیت ندارد .

۱۴- فیلم ها و مدارکی که گم شدند

فرضیه پردازان توطئه عنوان می کنند که بسیاری از اطلاعات  اساسی از قبیل فیلم و عکس و بلوپرینت‌ها گم شده و ناپدید شدند . گم شدن اطلاعات در واقع بهانه ای برای فاش نشدن سفر جعلی به ماه بود . قبل از توضیح در این مورد ابتدا تفاوت آنالوگ و دجیتال را شرح می دهیم .

۱) تفاوت آنالوگ و دجیتال

سامانهٔ رقمی یا دیجیتال، سامانه‌ای است که در آن داده‌ها با مقدارهای گسسته (معمولاً با صفر و یک) مشخص می‌گردند؛ بالعکس در سامانه‌های قیاسی (آنالوگ)، داده‌ها با مقادیر پیوسته ارائه می‌شوند. روش دیجیتال، پایهٔ سیستم‌هایی رایانه‌ای است. همچنین بسیاری از سیستم‌هایی که در گذشته به صورت قیاسی (آنالوگ) به بازار ارائه می‌شدند، امروزه به صورت دیجیتال هستند.در آن زمان (سال ۱۹۶۹)هنوز امکان ضبط و نگه داری به صورت دجیتالی (رویCD ، DVD ، هارد و…) موجود نبود و داده ها را روی نوارهای مغناطیسی و به صورت آنالوگ (نوار کاست و ویدئو و…)ذخیره می کردند .

۲) نوارهای ناپدبد شده

دکتر “دیوید آر ویلیامز” مسئول پرونده های ناسا (مسئول بایگانی پرونده های ناسا در مرکز پروازهای فضایی گودارد) و همینطور جنه کرانز (مدیر ماموریت آپولو یازده) هر دو اعتراف کردند که نوارهای دور سنجی آپولو یازده گم شده اند . از این رو تئوری پردازان فرضیه توطئه اعلام می کنند که این دروغ و صحنه سازی می باشد و این پرونده ها هرگز وجود نداشتند . حال این نوارها چه چیزی بودند و چرا ناپدید شدند ؟

۳) نوارهای دور سنجی چیست ؟

در ماموریت آپولو یازده به دلائل فنی دوربینی که در فضاپیما بود یک دوربین مسافرتی کند بود این دوربین تصاویر و عکس که می گرفت به سیگنال های صوتی و تصویری (امواج رادیوئی) تبدیل کرده و به رصدخانه پاراکس استرالیا می فرستاد . برای این که فیلم های فرستاده از طریق تلویزیون قابل پخش باشد باید یک سلسله تعغیرات که”  اسکن “ نامیده می شد روی آن انجام می گرفت. فیلم ها و عکس ها قبل از اسکن کردن داده های خام نام داشت . این اطلاعات را روی نوارهای (شبیه نوارهای کاست مغناطیسی) یک اینچی به صورت آنالوگ ذخیره کرده و بایگانی و نگه داری می کردند . این نوارها را نوارهای دور سنجی می گفتند .

۴) سرنوشت نوارهای گم شده

رصدخانه پاراکس گفته همه نوارها را به مرکز فضائی گودار آمریکا تحویل داده ولی پرسنل ناسا ادعا کردند که همه این نوارها را تحویل نگرفتند بعضی هم ادعا کردند مرکز فضائی گودار قبل از کپی گرفتن آنها را فروخته است.تنها ۱۰۰نوار بعدا دردانشگاه فنی کورتین درشهرپرت (استرالیا)یافت شده‌ است.( که نشان می داد همه نوارها را تحویل ندادند) یکی از این نوارها را به آزمایشگاه ناسا فرستادند ولی هیچکدام از عکس ها روی آن نبود به همین دلیل در سال ۲۰۰۶ ناسا اعلام نمود که ویدیوهای اصلی این پروژه را از دست داده است.

۵) بلوپرینت‌ها

نقشه ساخت یا بلوپرینت (blueprint) یک نسخه چاپی از یک رسم فنی یا یک دستگاه و… می باشد . سرنوشت “بلوپرینت”   , ماه نورد ها و موشک های ساترن ۵ و…بر اثر بی توجهی وبی کفایتی از بین رفت .

۱۵ – شواهد دیگر ناسا

آنچه تا اینجا گفته شد مدارکی بود که طرفداران توطئه ارائه دادند از امکان ناپذیر بودن سفر انسان به ماه و… تا شواهد دیگری که در این بخش ها به آن پرداختیم . بعد هم اتهامات دیگری (همچون قتل ) به ناسا زدند و… سرانجام در ژوئن ۱۹۷۷، ناسا  شروع به دفاع از خود کرد و حقیقت را در مورد ادعاهای توطئه فرود بر ماه، منتشر کرد. در این بخش در مورد شواهد ناسا توضیح می دهیم . این شواهد جدای از پاسخ های ناسا به فرضیه پردازان توطئه می باشد .

۱) اولین دفاعیات و شروع کار فرهنگی

ناسا علاوه بر این که به شبهات پیش آمده پاسخ داد اقرار کرد که در این مورد کوتاهی کرده و باید کار دانشگاهی و فرهنگی می کرد تا مردم فریب دروغ ها و چرندیات را نخورند از این رو در سال ۲۰۰۲ پانزده هزار دلار به نویسنده ای به نام “جیمز اوبرگ “ داد تا گروهی را استخدام کند و مشغول نوشتن دفاعیه در یک کتاب  بشود . از قرار گروه نتوانست کارش را درست انجام دهد و ناسا ماموریت آنها را لغو کرد ولی “جیمز اوبرگ “ اعلام کرد که کتاب را به تنهائی تمام می کند . زیرا  نظریه پردازان توطئه مقصر نیستند، بلکه معلم‌ها (در مدارس ) و مدیران ناسا و طرفداران ناسا و… مقصرند که نتوانستند به موقع مردم را آگاه کنند تا فریب چنین مزخرفاتی را نخورند. البته بعدها ناسا اعلام کرد که ده ها و صدها هزار دلارحاضر است برای دفاعیه هزینه کند.
در سال ۲۰۰۴ دو استاد دانشگاه از دانشگاه گلاسکو به نام های “ مارتین هنری  “ و “کن اسکلدن “ یک کنفرانس در دانشگاه گلاسکو ارائه داده و ده عدد از مطرح‌ترین تئوری‌های توطئه را جداگانه بررسی و رد کردند و به همین دلیل از طرف ناسا جایزه گرفتند .

۲) سنگ‌های آورده شده از ماه

یکی از مهمترین دلائل ناسا سنگ های آورده شده از ماه می باشد. درطی ۶ ماموریت آپولو جمعا ۳۸۳کیلوگرم سنگ و خاک از ماه جمع آوری شده است . این سنگ ها نه تنها در اختیار موسسات تحقیقاتی در آمریکا بلکه در اختیار موسسات علمی در کشورهای دیگر جهان ( که هیچ تعهدی نسبت به آمریکا ندارند ) قرار داده شد و همه با آزمایش هائی که روی سنگ ها انجام شده نشان دادند این سنگ ها از ماه آمده است .
نکته مهم این است که اولا از این سنگ ها در روی زمین وجود ندارد و ثانیا با تکنولوژی آن زمان و حتی الان اگر می خواستند این حجم سنگ و خاک را با ربات و سفینه بدون سرنشین بیاورند به ۲تا ۳ هزار ربات نیاز بود .

۳) مشاهده محل های فرود و اشیائی که در ماه به جای مانده

محل های فرود و اشیائی ( پرچم های آمریکا و ماه پیما و… )که در ماه بجای مانده توسط رصدخانه و موسسات فضائی کشورهای مختلف ( روسیه و چین و اتحادیه اروپا و..) که هیچ وابستگی سیاسی به آمریکا ندارند شناسائی و از محل های فرود و این اشیا بعد از ۴۰ سال عکس هائی گرفته شده که نشان می دهد این ها توسط سفینه های سرنشین دار آپولو به ماه برده شده است. 

۴) پس بازتابگرها

 پس بازتابگرها وسائلی هستند که اگر نور را در هر جهت به آنها بتابانیم این نور را در همان جهت بازتاب می دهند به گونه ای که به همان جسمی که نور را تابانده باز می گرداند در ماموریت های آپولو از این وسائل روی ماه کار گذاشته و به این وسیله می توانند در هر لحظه با تابش نور لیزر فاصله ماه تا زمین را اندازه گیری کنند .

۱۶ – انگیزه طرفداران فرضیه توطئه

تمام  مدارکی که فرضیه پردازان توطئه مطرح کرده و می کنند پاسخ آنها داده شده ولی باز هم مدارک جدید ارائه می کنند و باز هم …

۱) این رشته سر دراز دارد  

فرضیه پردازان توطئه مدارکی ارائه دادند که در بخش های قبلی به نمونه هائی از آنها پرداختیم و پاسخ هائی  دادیم که ناسا و طرفداران فرود بر روی ماه به آنها دادند ولی این پایان ماجرا نیست هر دفعه شواهد جدیدی ارائه می شود و باز هم ناسا مجبور به دفاع از حیثیت خود می شود و این مسئله هنوز که هنوز است ادامه دارد ولی راستی چرا ؟

۲) مشکل شخصی

بسیاری از افرادی که این ادعاها را داشتند بخصوص فرضیه پردازان اولیه (همچون بیل کسینگ ) در ابتدا مشکل شخصی با ناسا داشتند. و از این با زیر سوال بردن برنامه سفر به ماه و طرح چنین ادعاهائی قصد مبارزه با ناسا و بی ارزش جلوه دادن کار ناسا را داشته و دارند . ( مراجعه کنید به بخش دوم )

۳) توهم توطئه

توهم توطئه نوعی طرز تفکر می باشد که هر اتفاقی(عمدتا اتفاق های ناخوشایند) را توطئه ای ازطرف قدرت های بزرگ سیاسی ، اقتصادی  و…می داند (برای مطالعه در مورد توهم توطئه به مقاله “فرضیه توطئه “مراجعه کنید) بنابراین فرود در ماه را هم یک دروغ بزرگ و توطئه بزرگ می دانند .
بسیاری از کسانی که در ابتدا از بیل کسینگ حمایت کردند (مارکوس آلن ، برت سیبرل ، یوری موخین و… ) خود دچار بیماری توهم توطئه هستند و بعضی از آنها هم نشان دادند که حتی تعادل روانی هم ندارند .

۴) آمریکا ستیزی

این مسئله که آمریکا یک کشور امپرالیستی بوده و هست و در همه جای جهان دخالت نظامی می کند و … مردم بسیاری از کشورها و بسیاری از دولت ها از آمریکا دل خوشی ندارند به سیاست مربوط می شود و بحث ما نیست ولی همین عامل باعث شده مردم و دولت های بسیاری با زیر سوال بردن سفر به ماه قصد خدشه دار کردن ناسا و آمریکا را دارند و به این فرضیه ها دامن می زنند .

۵) کسب شهرت و ثروت

یکی از بزرگترین انگیزه های فرضیه پردازان توطئه کسب شهرت و ثروت است و این عامل مهمی است که این رشته هنوز ادامه دارد . طرح این گونه مسائل امروزه به تجارت پر سودی تبدیل شده است . 

۶) فیلم سینمائی کاپریکورن یک

بر اساس فرضیات توطئه فیلم سینمائی کاپریکورن یک  ”  Capricorn One 1977 ”  در سال ۱۹۷۸ساخته شد. در این فیلم  دفعه ناسا به دروغ ادعا کرد که فضانوردان را به مریخ می فرستد ولی آنها را به یک استریو فیلمبرداری
می برد و… این فیلم بر اساس همان فرضیه توطئه ساخته شده است ( توضیحات فیلم و لینک دانلود فیلم در شکل شماره ۴۰ )

شکل شماره ۴۰ – فیلم سینمائی کاپریکورن یک

 دانلود فیلم سینمائی ( کاپریکورن یک )  Capricorn One 1977 دوبله فارسی
( حجم حدود ۴۰۰ مگابایت )

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) نوشته های قرمز پر رنگ ارجاع به لینک هستند که هنوز لینک آنها قرار داده نشده است ( هنوز صفحه آنها منتشر نشده است )
۵) نوشته های آبی پر رنگ ارجاع به لینک هستند که لینک آنها قرار داده شده است ( صفحه آنها منتشر شده است )
۶) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۷) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.