برترین های نفتی

 در این قسمت برترین ها را به صورت آماری و همراه با شکل ها و تصاویر آن در رابطه با صنعت نفت ارائه می دهیم

۱- بزرگترین ذخایر نفتی و گازی و میدان های نفتی

در ابتدا آمار تولید کننده ها و مصرف کننده ها را شرح می دهیم .

۱) بزرگترین ذخایر نفتی  

آمار را از بزرگترین ذخایر نفتی شروع می کنیم .

جدول شماره ۱ – کشورها بر اساس بزرگترین ذخایر نفتی

  

 توضیحات : در مورد آمارهای این جدول لازم است توضیحات زیر داده شود
۱- این آمارها مربوط به سال ۲۰۱۳ می باشد . و از ویکی پدیا با کمی تعغیر گرفته شده است .
۲- نفت ونزوئلا و نفت کانادا بیشتر از نوع نفت غیر متعارف می باشد (راجع به نفت غیر متعارف در قسمت  ۱۴ مقاله “ صنعت نفت “توضیحات کافی داده شده است) با احتساب نفت متعارف میزان نفت کانادا و ونزوئلا به مراتب از این کمتر است (با این وجود مقداری از نفت ونزوئلا بقدری به نفت متعارف نزدیک است که نمی شود آن را نفت غیر متعارف حساب کرد )
۳- تهیه کنندگان این جدول ها شرکت های نفتی و متخصصان نفتی هستند. آنها می خواهند تجارت نفت همیشه برپا باشد و بتوانند با قیمت هر چه پائین تر خریداری کرده و به قیمت بالاتر بفروشند ( همچنین قدرت های صنعتی هم مایلند مقدار عرضه زیاد باشد تا قیمت پائین بماند ) و کشورهای نفتی هم می خواهند به قیمت بالاتر بفروشند ( البته اگر شرایط بازار اجازه بدهد ) اگر آمارها نشان بدهد که ذخایر یک کشور به زودی تمام می شود . دولت آن کشور حجم فروش را کمتر کرده که در این صورت قیمت نفت بالاتر می رود و اگر همه دولت های نفتی نگران تمام شدن ذخایر شان در آینده نزدیک باشند با اتحاد با هم از فروش کم کرده تا قیمت بالاتر برود .  به همین دلیل تا آنجا که بتوانند میزان ذخایر را بالاتر اعلام می کنند .
بنابراین ما نباید به این آمارها توجه کنیم که مثلا ایران تا ۵۰۰ سال گاز دارد تا ۱۰۰سال نفت دارد . باید کارشناسان همان کشورها میزان ذخایر را درست برآورد کرده تا حساب کار دستشان باشد .

۲) بزرگترین ذخایر گازی 

در موردگاز طبیعی (به همراه جداول مربوطه) مقاله ای جداگانه در آینده در دست تدوین است . در اینجا فقط جدولی در مورد ذخایر گاز طبیعی و بزرگترین کشورهای دارای این ذخایر  را ارائه می دهیم .

جدول شماره ۲ – بزرگترین کشورهای جهان بر اساس منابع گاز طبیعی

  جمع کل ذخایر جهان ۱۸۷/۳(۱۰۰۰Km3)۳۰۰ر۱۸۷ کیلومتر مکعب – جمع کل گاز ۲۱ کشور ۱۷۶/۹(۱۰۰۰Km3)۹۰۰ر۱۷۶ کیلومتر مکعب– جمع کل درصد ۲۱ کشور فوق ۹۴/۴۵

۳) میدان های نفتی

میدان نفتی به محدوده یا ناحیه‌ای جغرافیایی گفته می‌شود که در آن بتوان چاه‌های متعدد نفت را بر روی مخازن یا میدان‌های نفتی حفر کرد و از آن نفت خام استخراج نمود.
راجع به میدان نفتی در مقاله “صنعت نفت” توضیحات کافی داده شده است . همانطور که جدول نشان می دهد بزرگترین میدان های نفتی در خاورمیانه و کشورهای نفت خیز قرار دارد در واقع ۷۵درصد میدان های نفتی در خاورمیانه واقع هستند ولی این به معنی این نیست که لزوما میدان های بزرگ حتما در کشورهای نفت خیز بزرگ قرار دارند .

جدول شماره ۳ – بزرگترین میدان های نفتی جهان

 

 ۲- بزگترین : تولید کننده , صادر کننده  , وارد کننده و مصرف کننده نفت خام

صادرات و واردات نفت خام به تولید و مصرف نفت بستگی دارد (مانند هر کالای دیگری ) بنابراین ابتدا توضیحاتی راجع به تراز واردات و صادرات نفت خام کشورها می دهیم بعد به جدول ها می پردازیم .

۱) تراز واردات و صادرات کشورها

صادرات یا واردات نفت مانند هر محصول دیگری به تولید و مصرف آن کشور بستگی دارد .  این به آن معنی است که ممکن است کشوری خود از بزرگترین تولید کنندگان نفت باشد ولی بخاطر مصرف بالا نه تنها تمام نفت تولیدی خود را مصرف کند که مقدار بسیار زیادی وارد هم می کند .

۲) تبادلات نفتی

نکته دیگر این که بسیاری از کشورهای نفت خیز بین خودشان  نفت را تبادل می کنند . نمونه آن آمریکا است که مقدار زیادی نفت غیر مرغوب با قیمت ارزانتر از کانادا وارد می کند و نفت مرغوب تر با قیمت بالاتر به کانادا صادر می کند و در این میان هر دو کشور نفع می برند .
هزینه پالایش نفت های غیر مرغوب در آمریکا بخاطر تکنولوژی بالا ارزانتر از کانادا تمام می شود . آمریکا تفاوت هزینه پالایش نفت غیر مرغوب (که هزینه بالاتری دارد) را با نفت مرغوب (که هزینه پائین تری دارد) را از سودی که از خرید (نفت ارزانتر از کانادا ) و فروش (نفت گرانتر به کانادا ) بدست می آورد جبران می کند .
دولت کانادا هم زیان ناشی از فروش نفت ارزان و خرید نفت گران به آمریکا را با پائین آوردن هزینه پالایش جبران می کند .
نکته مهم دیگر جابجائی نفت می باشد . یک نمونه طرحی بود که قرار بود ایران از کشورهای آسیای میانه ( مانند ترکمنستان و ازبکستان و… ) نفت وارد کند و نفت وارد شده به پالایشگاه های منطقه شمالی کشور(شهرهای تهران و مشهد و تبریز و… ) که بسیار پرجمعیت تر است تحویل دهد و در عوض از سهمیه فروش نفت خودش تقریبا به همان اندازه بجای آن کشورها  نفت صادر کند . این طرح از طرفی به سود آن کشورها می باشد که راه به دریا ندارند و نمی توانند بسهولت نفت صادر کنند . ( از طریق خط لوله بخاطر دوری راه و مانعی به نام دریای خزر بسیار پر هزینه و مشکل است ) و به سود ایران هم بود که بجای انتقال نفت با کامیون به پالایشگاه های تهران و مشهد (در آن زمان انتقال نفت بیشتر با کامیون های نفت کش انجام می شد) و هزینه این کار مستقیم توسط خط لوله از این کشورها که بسیار کم هزینه تر است انجام شود . که آن زمان بخاطر کارشکنی های آمریکا انجام نشد .

۳) مصرف بالای نفت خام توسط کشورها دلیل مصرف داخلی نیست

حتی اگر میزان مصرف یک کشور بالا باشد و این کشور را در ردیف وارد کننده عمده قرار می دهد دلیل مصرف داخلی نیست . امروزه کشورهای صنعتی مقدار بسیار زیادی نفت از کشورهای نفت خیز وارد کرده و در پالایشگاه ها و مراکز پتروشیمی خود به فرآورده های(سوخت و مواد پتروشیمی) بسیار با ارزش تبدیل کرده و به همان کشورهای نفت خیز با قیمت چندین  برابر می فروشند و سود کلانی بدست می آورند .
بسیاری از همین کشورهای نفت خیز و صادر کننده نفت بخاطر نبود زیر ساخت ها و تکنولوژی پائین مجبورند همان فرآورده ها (سوخت و مواد پتروشیمی ) را با قیمت چندین برابر از همان کشورهائی که نفت به آنها صادر کرده اند وارد کنند .

۴) بزرگترین تولید کنندگان نفت ( ۲۱ کشور )  

در جدول شماره ۳ میزان تولید نفت ۲۱ کشور را آورده ایم .

جدول شماره ۴ – میزان تولید نفت ۲۱ کشور جهان

 

جمع کل تولید جهانی ۸۴/۰۶ میلون بشکه – جمع کل تولید ۲۱ کشور جدول ۷۲/۸ میلون بشکه – جمع کل درصد۲۱ کشور۸۱/۶ درصد می باشد(آمارها مربوط به سال ۲۰۱۱ و از ویکی پدیا گرفته شده است)

۵) بزرگترین مصرف کنندگان نفت  ( ۲۱ کشور )

میزان مصرف نفت ۲۱ کشور جهان به این ترتیب است .

جدول شماره ۵ – میزان مصرف نفت ۲۱ کشور جهان

 

جمع کل مصرف جهانی ۸۵/۹۸ میلون بشکه – جمع کل مصرف۲۱کشور جدول۸۳/۴۱ میلون بشکه – جمع کل درصد۲۱ کشور ۹۷/۰۲ درصد می باشد ( آمارها مربوط به سال ۲۰۱۱ و از ویکی پدیا گرفته شده است )

 ۵) بزرگترین صادر کنندگان نفت ( ۲۱ کشور )

میزان صادرات۲۱ کشور صادر کننده به این ترتیب است .

جدول شماره ۶ – میزان صادرات نفت ۲۱ کشور جهان

  

 جمع کل صادرات جهانی۶۳/۷۶میلون بشکه – جمع کل صادرات ۲۱ کشور جدول۴۶/۴۱میلون بشکه – جمع کل درصد۲۱کشور ۷۲/۷۸درصد می باشد( آمارها مربوط به سال۲۰۱۱و از ویکی پدیا گرفته شده است)

۶) بزرگترین وارد کنندگان نفی ( ۲۱ کشور )

میزان واردات ۲۱ کشور وارد کننده به این ترتیب است .

جدول شماره ۷ – میزان واردات نفت ۲۱ کشور جهان

 

 جمع کل واردات جهانی ۶۳/۱۸میلون بشکه – جمع کل صادرات۲۱ کشور جدول ۴۹/۸۶میلون بشکه – جمع کل درصد۲۱ کشور ۷۸/۹۲درصد می باشد( آمارها مربوط به سال ۲۰۱۱ و از ویکی پدیا گرفته شده است)

 ۳- بزرگترین سکوی نفتی

بزرگترین سکوهای نفت دنیا از این قرار است .

۱) سکوی برکات

این سکو بزرگترین سکوی نفتی دنیا بوده که در میدان ساخالین در شرق روسیه فعالیت خود را آغاز نموده است. این سکو برای تولید سالانه ۴/۵ میلیون تن نفت طراحی و اجرا شده است. کنسرسیوم ساخالین-۱ در سال ۱۹۹۶ میلادی تاسیس شده و براساس قراردادهای مشارکت در تولید فعالیت می نماید. اعضای کنسرسیوم شامل اکسون موبیل ایالات متحده(۳۰ درصد)، سودیکو ژاپن(۳۰درصد)، روسنفت روسیه (۲۰درصد ) ، و او ان جی سی هند (۲۰ درصد) است. تولید روزانه نفت این سکو ۱۲۰۰۰تن بوده و در آینده این عدد به ۲۷۰۰۰تن افزایش می یابد.

شکل شماره ۱ – سکوی برکات بزرگترین سکوی نفتی دنیا

۲) سکوی پردیدو

 سکوی پردیدو در منطقه ای با بیشترین عمق (۲۴۵۰متر) در مقایسه با سایر میادین نفتی دنیا قرار دارد. این سکو در آب های خلیج مکزیک توسط شرکت شل راه اندازی شده است. تولید کنونی روزانه این سکو ۰۰۰ر۱۰۰بشکه در روز می باشد. از سوی دیگر، ارتفاع این سکو ۲۶۷متر و برابر با برج ایفل است.

شکل شماره ۲ – سکوی پردیدو دومین سکوی بزرگ جهان

۳) سکوی پترونیوس

 این سکوی آب های عمیق توسط شرکت شورون و ماراتون اویل درخلیج مکزیک اجرا شده و در ۲۱۰کیلومتری جنوب شرقی نئواورلئان ایالات متحده قرار دارد. این سکو ۶۰۹متر ارتفاع داشته ومرتفع ترین سازه ساخته شده دنیا تا سال۲۰۱۰میلادی و پیش از افتتاح برج خلیفه بوده است. ۷۵ متر از سازه این سکو بالاتر از سطح آب بوده و بقیه آن در زیرسطح آب قرار گرفته است. در این سکو ۲۱حلقه چاه وجود دارد و مجموع وزن این سازه ۴۳۰۰۰تن است. تولید روزانه این سکو ۰۰۰ر۵۰ بشکه نفت خام و ۰۰۰ر۰۰۰ر۲ متر مکعب گاز طبیعی می باشد. این سکو در میدان پترونیوس قرار داشته و در سال ۱۹۹۵میلادی کشف شده است. عمق آب در این منطقه ۵۳۵ متربوده و از طراحی پیچیده ای برای پایداری در محیط دریایی برخوردار می باشد.

شکل شماره ۳ – سکوی پترونیوس سومین سکوی بزرگ جهان

۴) سکوی هیبرنیا

 سکوی نفتی هیبرنیا دارای بیشترین وزن (شامل سکو ۰۰۰ر۴۱تن و پایه ۰۰۰ر۶۰۰ تن) در میان سکوهای دنیا برخوردار است. در این سکو از ۰۰۰ر۵۰۰ر۴تن آب تعادل استفاده شده است . در پایه این سازه امکان ذخیره سازی ۰۰۰ر۲۰۰ر۱بشکه وجود دارد . این سکو نخستین سازه مقاوم در برابر کوه های یخی بوده و بزرگترین سکوی فراساحلی کانادا می باشد . 

شکل شماره ۴ – سکوی هیبرنیا چهارمین سکوی بزرگ جهان

۵ ) مار بی/ الیمپوس

 این سکوی غول پیکر به شرکت شل تعلق دارد و بزرگترین سکوی شناور آب های عمیق این شرکت است. این سکو در کره جنوبی ساخته شده و در فوریه سال ۲۰۱۴میلادی، عملیاتی شده است. پیش بینی می شود این سکو در دوره فعالیت یک میلیارد بشکه نفت خام استخراج خواهد نمود. این سکو از نوع تی ال پی بوده و ۲۴ چاه در آن حفاری شده است. عمق آب در این منطقه ۹۴۵متر یوده و در سال ۲۰۱۶ میلادی، میانگین تولید روزانه آن ۰۰۰ر۱۰۰بشکه بوده است.

 

 شکل شماره ۵ – سکوی ماربی الیمیوس پنجمین سکوی بزرگ جهان

۴- بزرگترین نفت کش ها

امروزه با وجود حمل و نقل انواع مختلف کالاهای تجاری از طریق دریا هنوز هم حمل و نقل با نفت کش ها بیشترین حمل و نقل دریائی را به خود اختصاص داده است . پس از دهه ۶۰ میلادی تحولی چشمگیر در حوزه انتقال نفت بوجود آمد و نسل جدیدی از تانکرهای نفتی متولد شد.

۱) سیوایز جاینت ( غول خوشحال )

این بزرگترین نفت کشی می باشد که تاکنون ساخته شده است “سیوایز جاینت “ به معنی غول خوشحال می باشد و اما مشخصات این کشتی و غول عظیم :
ظرفیت ۶۵۰ر۵۶۴ تن (۰۰۰ر۱۴۰ر۴ بشکه) – کل طول: ۴۵۸/۴۶ متر- سال های خدمت: ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۹ میلادی

شکل شماره ۶ – نفت کش غول پیکرسیوایز جاینت ( غول خوشحال )

۲) پیر گیلومات

پیر گیلومات دومین نفت کش بزرگ می باشد . مشخصات آن به این صورت می باشد
ظرفیت: ۵۵ هزار تن ( ۰۰۰ر۰۷۰ر۴ بشکه ) –  کل طول: ۴۵۴ متر –  سال های خدمت: ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳ میلادی

شکل شماره ۷ – نفت کش پیر گیلومات دومین نفت کش غول پیکر جهان

۳) پرایرال

سومین نفت کش دنیا پیر پرایرال می باشد . مشخصات آن از این قرار می باشد:
ظرفیت: ۵۵۵ هزار تن (۰۰۰ر۰۷۰ر۴ بشکه ) – کل طول : ۴۱۴ متر – سال های فعالیت : ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ میلادی

شکل شماره ۸ – نفت کش پرایرال سومین نفت کش غول پیکر جهان

۴) باتیلوس

نفت کش بزرگ بعدی باتیلوس می باشدکه برای شعبه فرانسوی شل با این مشخصات ساخته شده است . 
ظرفیت : ۵۵۳ هزار تن ( ۰۰۰ر۰۵۰ر۴ بشکه) – کل طول : ۴۱۴ متر – سال های فعالیت: ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۵ میلادی

شکل شماره ۹ – نفت کش باتیلوس

۵) بلامیا

پنجمین نفت کش بزرگ دنیا بلامیا می باشد با مشخصات زیر :
ظرفیت: ۵۵۳ هزار تن ( ۰۰۰ر۰۵۰ر۴ بشکه) –  کل طول: ۴۱۴ متر – سال های فعالیت : ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶میلادی

 

 شکل شماره ۱۰ – نفت کش بلامیا

۶) ایسو آتلانتیک

نفت کش بعدی ایسو آتلانتیک می باشد با مشخصات زیر :
ظرفیت : ۵۱۶ هزار تن( ۰۰۰ر۷۸۰ر۳ بشکه ) – کل طول : ۴۰۶ متر – سال های فعالیت: ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۲ میلادی

شکل شماره ۱۱ – نفت کش ایسو آتلانتیک

۷) ایسو پاسیفیک

هفتمین نفت کش یه نام ایسو پاسیفیک می باشد با این مشخصات :
ظرفیت : ۵۱۶ هزار تن -کل طول: ۴۰۶ متر – سال های فعالیت : ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۲ میلادی

 

 شکل شماره ۱۲ – نفت کش ایسو پاسیفیک

 ۸) تی آی کلاس

تی آی کلاس شامل تی آی آفریقا، تی آی آسیا و تی آی اروپا و تی آی اقیانوسیه با این مشخصات :
ظرفیت : ۴۴۱ هزار تن (۰۰۰ر۲۳۰ر۳بشکه) – طول : ۳۸۰ متر – سال های فعالیت : ۲۰۰۲ تا کنون

شکل شماره ۱۳ – نفت کش تی آی کلاس

۹)برگ امپرور

نهمین نفت کش جهان این مشخصات را دارد .
ظرفیت : ۴۲۳ هزار تن ( ۰۰۰ر۱۰۰ر۳ بشکه ) – کل طول : ۳۸۱ متر –  سال های فعالیت : ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۶ میلادی

شکل شماره ۱۴- نفت کش برگ امپرور

۱۰) برگ امپرس

دهمین نفت کش بزرگ دنیا این مشخصات را دارد.
ظرفیت : ۴۲۳ هزار تن ( ۰۰۰ر۱۰۰ر۳ بشکه ) – طول : ۳۸۱ متر –  سال های فعالیت: ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۴ میلادی

شکل شماره ۱۵ – نفت کش برگ امپرس

۱۱) خلاصه بزرگترین نفت کش ها

بزرگترین نفت کش ها را می توان در (جدول شماره ۷ ) خلاصه کرد .

جدول شماره ۸ – بزرگترین نفت کش های دنیا

نکته : هر تن در اینجا تن متریک است که برابر۷/۳۳بشکه می باشد .

۵- بزرگترین پالایشگاه های جهان

احتمالا بسیاری از شما فکر می کنید بزرگترین پالایشگاه های جهان در کشورهای بزرگ تولید کننده نفت قرار دارد در حالی که اینطور نیست و بزرگترین پالایشگاه ها لزوما در بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت قرار ندارند.
نیمی از ۱۰ پالایشگاه بزرگ جهان در منطقه آسیا و اقیانوسیه واقع شده است و کشورهایی مانند هند و کره جنوبی رکورددار ساخت بزرگترین مجتمع های پالایشگاهی در جهان هستند.

۱) جواهری در تاج ( هند )

بزرگترین پالایشگاه جهان  “پالایشگاه جام‌نگر” واقع در شمال‌غربی هند ( که به نام جواهری در تاج نامیده می شود )در ایالت گجرات قرار دارد. این مجتمع نخستین پالایشگاه کاملاً خصوصی هند و بزرگترین آن، در جهان است که با ظرفیت یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه ای خود حدود یک‌چهارم از کل ظرفیت پالایشی کشور هند را به خود اختصاص داده است.  پالایشگاه در کنار بندر بزرگ جام نگر قرار دارد که می تواند سالانه ۵۰ میلون تن فرآورده های نفتی صادر کرده که علاوه بر هند به کشورهای مختلف هم صادرکند و خوراک صنایع پتروشیمی هند و نقاط دیگر جهان را فراهم کند .
مساحت این پالایشگاه ۳۱ کیلومتر مربع می باشد که ۷/۸۶ میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است و تنها در ۳۶ ماه ( ۳ سال ) ساخته شده است .  

پالایشگاه جام‌نگر با قرار گرفتن در کنار بندری بزرگ برای بارگیری فرآوردهای نفتی معادل ۵۰ میلیون تن در سال تنها در ۳۶ ماه احداث شد.تولیدات این پالایشگاه علاوه بر صادرات به بازارهای خارجی، خوراک لازم را برای صنعت پتروشیمی هند تامین می کند.

شکل شماره ۱۶ – پالایشگاه جواهری در تاج

۲)مجتمع پالایشگاهی پاراگونا ( ونزوئلا )

مرکز پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا دومین پالایشگاه بزرگ جهان با ظرفیت ۹۵۵ هزار بشکه در روز است. ویژگی و بزرگی این مجتمع پالایشگاهی به دلیل ادغام و قرار گرفتن چهار مجتمع پالایشگاهی در کنار یکدیگر است (پالایشگاه های کاردون، گرنده، باجو و آمویی این مرکز پالایشگاهی را تشکیل می دهند) این مجتمع پالایشگاهی به تدریج از سال ۱۹۴۹ساخته شد و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور ونزوئلا را تامین می کند.

شکل شماره ۱۷ – مجتمع پالایشگاهی پاراگونا

۳) پالایشگاه اولسان ( کره جنوبی )

 سومین پالایشگاه بزرگ جهان در شهر اولسان کره جنوبی قرار دارد. این پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۸۴۰ هزار بشکه تولید مقام سوم را از آن خود کرده است.
سومین پالایشگاه بزرگ جهان دارای پنج واحد تقطیر نفت خام و یک واحد پارازایلین با ظرفیت ۷۵۸ هزار تن در سال است. از ویژگی‌های مهم سومین پالایشگاه بزرگ جهان وجود مخازن بسیار بزرگ دخیره سازی نفت خام و فرآوده‌های نفتی است که در کمتر پالایشگاهی در سطح جهان دیده می‌شود. ۳۴مخزن بزرگ پالایشگاه اولسان ظرفیت بسیار بالایی را در اختیار این کشور برای ذخیره سازی نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی قرار داده است.

  

  شکل شماره ۱۸ – پالایشگاه اولسان  

 ۴) پالایشگاه یئوسو ( کره جنوبی )

پالایشگاه یئوسو چهارمین پالایشگاه بزرگ جهان با ظرفیت پالایش روزانه ۷۷۵ هزار بشکه در استان jelloa کره جنوبی قرار دارد. این پالایشگاه ابتدا در سال ۱۹۶۹ساخته شد و واحد دوم آن نیز در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رسید. سورون یکی از سهامداران اصلی این پالایشگاه به شمار می رود.

 شکل شماره ۱۹ – پالایشگاه یئوسو  

۵) پالایشگاه اونسان ( کره جنوبی )

پالایشگاه اونسان در سال ۱۹۶۹از سوی هولدینگ دو شرکت بزرگGS کلتکسو شورون تاسیس شده است و دارای ویژگی‌های خاصی است. برای نمونه این پالایشگاه دارای کارخانه بزرگ روغن هیدروکراکر و تبدیل مواد سنگین و بی ارزش کوره ها به محصولات با ارزشی همچون نفت سفید و گازوییل است.
ویژگی پالایشگاه اونسان یعنی پنجمین پالایشگاه بزرگ جهان نیز در قرار گرفتن دو مجتمع بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی در کنار یکدیگر است به عبارت دیگر پالایشگاه اونسان که در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد با کاربردی دو گانه و تجهیزات خاص خود محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی را تولید و به بازار عرضه می کند.

شکل شمارهه ۲۰ – پالایشگاه اونسان

۶) پالایشگاه پورت آرتور ( آمریکا )

اما ششمین پالایشگاه بزرگ جهان با نام پورت آرتور با ظرفیت تولید۶۰۰ هزار بشکه در روز در کنار خلیج مکزیک و در تگزاس آمریکا قرار دارد.
 اهمیت این پالایشگاه در تولید بنزین با اکتان بسیار بالا است و این محصول نام این پالایشگاه را در تاریخ به عنوان تامین کننده سوخت هواپیماهی جنگی متفقین در جریان جنگ دوم جهانی ثبت کرد. ششمین پالایشگاه بزرگ جهان در سال ۱۹۰۳ ساخته شدو هم اکنون سهام آن متعلق به دو شرکت شل و آرامکو است و با تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه محصولات مختلف به ویژه سوخت هواپیما و گازوییل لقب بزرگترین پالایشگاه کشور آمریکا را به دوش می کشد.

شکل شماره ۲۱ – پالایشگاه پورت آرتور

۷) پالایشگاه اکسون موبیل ( سنگاپور)

هفتمین پالایشگاه بزرگ جهان پالایشگاه اکسون موبیل سنگاپور با ظرفیت ۵۹۲ هزار بشکه در روز است.
این پالایشگاه از دو سایت اصلی در دو نقطه مختلف و دو جزیره مختلف کشور سنگاپور تشکیل شده است بخش اصلی آن در جورونگ با ظرفیت ۳۰۲ هزار بشکه و سایت دیگر در جزیره چوآن سنگاپور با ظرفیت ۲۹۰ هزار بشکه قرار دارد. قسمت اصلی این پالایشگاه در سال ۱۹۶۶ احداث شد و چهار سال بعد و در سال ۱۹۷۰ سایت دوم آن نیز ساخته و به بهره برداری رسید.

شکل شماره ۲۲- پالایشگاه اکسون موبیل  

۸) پالایشگاه بی تاون ( آمریکا)

پالایشگاه بی تاون دومین پالایشگاه بزرگ آمریکا و هشتمین پالایشگاه بزرگ جهان می باشد و همزمان به صورت کارکرد دوگانه ( پالایشگاه و پتروشیمی ) محصولات متنوعی را ارائه می کند . تولید روزانه آن ۵۸۴ هزار بشکه و مالکیت آن با شرکت نفتی اکسان موبیل است .
این پالایشگاه در ایالت تگزاس قرار دارد . بخش پالایشگاهی آن در سال ۱۹۱۹ و بخش پتروشیمی در سال ۱۹۴۰ و قبل از جنگ جهانی دوم راه اندازی و احداث شد .
مجموعه اصلی این مجتمع پالایشگاهی امروزه مرکز فن آوری جهانی در زمینه دانش صنعت نفت و گاز به ویژه در حوزه پایین دستی نفت و گاز و تولید محصولات پتروشیمی است.

شکل شماره  ۲۳ – پالایشگاه بی تاون

۹) پالایشگاه آرامکو ( عربستان سعودی )

نهمین پالایشگاه بزرگ جهان با ۵۵۰هزاربشکه ظرفیت تولید در اختیار شرکت آرامکو و در حاشیه ساحلی خلیج فارس با نام تنورا است.
این پالایشگاه در سال ۱۹۴۵ احداث شد محصولات این پالایشگاه به ظهران عربستان ارسال شده و تنها بخش ناچیزی از آن به خارج از کشور صادر می شود.

شکل شماره ۲۴ -پالایشگاه آرامکو

۱۰) پالایشگاه گریویل ( آمریکا )

پالایشگاه گریویل در ایالت لوییزینا آمریکا دهمین پالایشگاه بزرگ در جهان و سومین پالایشگاه بزرگ در آمریکا است.
ظریفت تولیدی این پالایشگاه ۵۲۲ هزار بشکه در روز است و سهام آن متعلق به شرکت ماراتن پترولیوم در آمریکا است.
ویژگی این پالایشگاه بزرگ ساخت آن در طول سه سال است احداث دهمین پالایشگاه بزرگ جهان در سال ۱۹۷۳ و بهره برداری از آن در سال ۱۹۷۶ است.

 

 شکل شماره ۲۵ – پالایشگاه گریویل

۶- جدول بزرگترین پالایشگاه ها و قدرت های پالایشی جهان

در این قسمت خلاصه قسمت قبل که کامل توضیح داده شد به صورت جدول خلاصه می کنیم همچنین بزرگترین قدرت های پالایشی یعنی کشورهائی که بیشترین مقدار نفت را پالایش می کنند به صورت جدول در می آوریم .

۱) جدول بزرگترین پالایشگاه ها

در این قسمت خلاصه قسمت قبل در مورد بزرگترین پالایشگاه ها را به صورت جدول کاملی ارائه می کنیم

جدول شماره ۹ – بزرگترین پالایشگاه های جهان

۲) ۱۰ قدرت پالایشی جهان

در بین قدرت های پالایشگاهی جهان ۱۰ قدرت برتر به شرح زیر هستند .

جدول شماره ۱۰ – ده قدرت برتر در زمینه پالایشگاهی

 

نکته ۱ : جمع کل درصد این ۱۰ کشور ۶۱/۴۶ درصد می شود . و جمع کل نفت پالایش شده به ۵۷/۵ میلون بشکه می رسد .
نکته ۲ : شرکت “سعودی آرامکو “ ( وابسته به دولت عربستان ) در حال سرمایه گزاری عظیمی برای خرید سهام پالایشگاه ها می باشد . در این صورت می تواند مشتری همیشه برای نفت خودش داشته باشد و بتواند به راحتی در اقصی نقاط جهان نفت خود را بفروش بگذارد .

۷- پالایشگاه های ایران

در حال حاظر ۹ پالایشگاه در کشور مشغول کار هستند در این قسمت در مورد پالایشگاه های کشور توضیح داده و در انتها جدول پالایشگاه های کشور و همینطور پالایشگاه ها و طرح های مربوط به شرکت نفت و گاز را می آوریم .

۱) پالایشگاه اصفهان

پالایشگاه اصفهان از سال ۱۳۵۸شروع به کار کرد و در حال حاضر با پالایش ۰۰۰ر۳۷۵بشکه در روز (۲۱/۵ درصد از تولید کل کشور)بیشترین تولید را در کشور دارد (حتی بیشتر از پالایشگاه آبادان) نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از طریق خط لوله ۴۳۰کیلومتر، از میدان نفتی مارون در استان خوزستان، ارسال می‌شود. از محصولات این کارخانه : گاز مایع , بنزین موتور, نفت گاز , سوخت هواپیما , نفت سفید , انواع حلال ها , روغن خام و گوگرد می باشد .

شکل شماره ۲۶ – پالایشگاه اصفهان

۲) پالایشگاه آبادان

پالایشگاه آبادان اولین و قدیمی ترین پالایشگاه در ایران و خاورمیانه است . در سال ۱۲۹۱( ۱۹۱۲میلادی) توسط شرکت نفت ایران و انگلیس ساخته شد و در طول سالهای نخستین، خوراک مورد نیاز آن تنها از میدان نفتی مسجد سلیمان تأمین می‌شد.
از سال ۱۳۱۲بعد از بستن قرارداد جدیدی با دارسی توسط رضا شاه (در مورد قراردادهای نفتی به مقاله “ قراردادهای نفتی در ایران “ مراجعه کنید ) شرکت نفت ایران و انگلیس شروع به توسعه آن کرد و بعد از مدتی بزرگترین پالایشگاه جهان نام گرفت و تاثیر زیادی در پیروزی متفقین در جنگ دوم جهانی داشت .
بعد از فراز و نشیب های مختلف بعد از سال ۱۳۳۳(بستن قرارداد کنسرسیوم ) دوباره شروع به توسعه کرد و تا سال ۱۳۵۶با تولید ۶۰۰ هزار بشکه در روز عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان را همچنان داشت . در طول جنگ تحمیلی خسارات زیادی متحمل شد و بعد از جنگ و بازسازی در حال حاضر با تولید ۳۳۷ هزار بشکه بعد از اصفهان در مقام دوم قرار دارد .( ۱۹/۵درصد تولید داخلی کشور )
تولیدات این پالایشگاه : بنزین ,گازوئیل , نفت گاز و گاز مایع می باشد .

شکل شماره ۲۷ – عکس قدیمی از پالایشگاه آبادان

شکل شماره ۲۸ – عکس جدید پالایشگاه آبادان

۳) پالایشگاه بندرعباس

پالایشگاه نفت بندرعباس در سال ۱۳۷۱ تأسیس و در سال۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر با نام شرکت پالایش نفت بندر عباس فعالیت می‌کند. ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه ۰۰۰ر۳۲۰ بشکه در روز می‌باشد. خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام نفت خام سنگین، میعانات گازی می‌باشد.
در حال حاضر تولید این پالایشگاه حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است ( ۱۷/۵ درصد تولید کل کشور )
محصول این پالایشگاه  : گاز مایع,  بنزین, نفت سفید, سوخت جت سنگین , نفت گاز, نفت کوره  می باشد .

  

 شکل شماره ۲۹ – پالایشگاه بندر عباس

 ۴) پالایشگاه شازند اراک ( پالایشگاه امام خمینی )

 پالایشگاه نفت امام خمینی شازند . در ۳۰ کیلومتری جاده اراک به ملایر ( در شهرستان شازند ) قرار دارد . در سال ۱۳۷۲یعنی درست بعد از جنگ تحمیلی با ظرفیت اسمی ۱۵۰هزار بشکه در روز شروع به کار کرد و درحال حاضر طرفیت آن به ۲۴۳هزار بشکه رسیده است. ( ۱۴ درصد کل کشور )بزرگترین طرح تولید بنزین (بنزین مرغوب با استانداردهای ایزو  ۲۰۰۴ و ایزو ۲۰۰۵) کشور در این پالایشگاه انجام می شود . خوراک پالایشگاه از ۵۵ درصد نفت سبک و ۴۵ درصد نفت سنگین تعغیر می کند .

شکل شماره ۳۰ – پالایشگاه شازند اراک

۵)پالایشگاه نفت تهران

پالایشگاه تهران در سال ۱۳۴۷ تاسیس شده و در حال حاضر مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است، که تأسیسات آن در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب تهران مستقر می‌باشد. ظرفیت این پالایشگاه ۲۳۵ هزار بشکه در روز می باشد ( ۱۳/۷ درصد تولید کشور ) و محصولات آن :بنزین , گازوئیل , نفت گاز و نفت اوره می باشد .

شکل شماره ۳۱ – پالایشگاه تهران

۶) پالایشگاه نفت تبریز

پالایشگاه تبریز در سال ۱۳۵۳شروع به ساخت کرده و در سال ۱۳۵۶راه اندازی شد . این پالایشگاه متعلق به بخش حصوصی بوده و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با در اختیار داشتن ۴۸٪ از سهام پالایشگاه تبریز، مالک اکثریت سهام آن بشمار می‌آید . ظرفیت تولید این پالایشگاه ۱۰۹ هزار بشکه می باشدکه۶/۳ درصدتولید کشور است . محصولات این پالایشگاه : بنزین , گازوئیل , نفت سفید و گاز مایع است .

شکل شماره ۳۲ – پالایشگاه تبریز

۷) پالایشگاه شیراز

پالایشگاه شیراز با ظرفیت ۵۹ هزار بشکه در روز(۳/۴درصد از تولید کشور) یکی از پالایشگاه های کوچک کشور می باشد . ساخت این پالایشگاه در سال ۱۳۴۹شروع شده و در سال ۱۳۵۲به اتمام رسید . و در سال ۱۳۸۸ به سهامی عام تبدیل شد(به بخش خصوصی سپرده شد) این پالایشگاه در ۲۲ کیلومتری شیراز ( در جاده مرودشت و در محدوده شهرستان زرغان قرار دارد ) محصولات پالایشگاه شیراز شامل گاز مایع، بنزین، بنزین جت، حلال‌ها، نفت سفید، گازوئیل، نفت کورهو…قیر و گوگرد می‌باشد .

شکل شماره ۳۳ – پالایشگاه شیراز

۸) پالایشگاه لاوان

پالایشگاه لاوان در جزیره لاوان ( استان هرمزدگان ) متعلق به شرکت پالایش نفت لاوان می باشد . شرکت پالایش نفت لاوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در استان هرمزگان است، که خود یکی از چهار شرکت مادر تخصصی وزارت نفت ایران است.  این پالایشگاه سال ۵۵ شروع به کار کرد و هم اکنون با ظرفیت ۵۴ هزار بشکه کار می کند (۳/۱۲ کل تولید کشور ) بیشتر محصول آن : بنزین سوپر مرغوب , نفت سبک ,  گاز مایع و نفت کوره می باشد .

شکل شماره ۳۴ – پالایشگاه لاوان

۹) پالایشگاه کرمانشاه

پالایشگاه کرمانشاه بعد از پالایشگاه آبادان از قدیمی ترین پالایشگاه های کشور می باشد . تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۰۱ برمی گردد . در زمان جنگ صدمه بسیار جدی دید و بعد بازسازی شد و هم اکنون کوچکترین پالایشگاه ایران می باشد که عملا با ظرفیت ۲۰هزار بشکه (۱/۱۶درصد تولید کشور) در حال فعالیت است . پالایشگاه کرمانشاه در مرکز شهرستان کرمانشاه با ٩٢,٥ هکتار زمین قرار دارد که ٤٢هکتار آن دارای کاربری مسکونی است و همین دلیل و همچنین فرسوده بودن و قدیمی بودن دستگاه های آن و همچنین به دلائل مختلف دیگر امکان تعطیلی آن وجود دارد .
این پالایشگاه در سال ۱۳۹۵با قیمت ۲۸۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی فروخته شد .

شکل شماره ۳۵ – پالایشگاه کرمانشاه

۱۰) جمع بندی پالایشگاه ها

تمام آنچه راجع به پالایشگاه های ۹ گانه ایران گفته شد می توانیم در یک جدول خلاصه کنیم .

جدول شماره ۱۱ – مشخصات پالایشگاه های ایران

۸- مشکل پالایشگاه های ایران

بسیاری از پالایشگاه های ایران قدیمی هستند و نوسازی نشدند کارشناسان بر این باورند که اکثر پالایشگاه های کشور زیان ده شده اند و تنها پالایشگاهی که زیان ده نیست پالایشگاه اراک است . و در صورت عدم حمایت دولتی ورشکست می شوند . در صورتی که قیمت نفت خام بیش از ۳۵دلار باشد کماکان می توانند به کار خود ادامه دهند ولی در صورتی که قیمت نفت به زیر ۳۵ دلار برسد . فقط زیان می دهند .
مرغوبترین محصول پالایشگاه ها هیدروکربن های سبک است که صرف تولید گاز مایع و بنزین و گازوئیل می شود . و نامرغوب ترین آنها هیدروکربن های سنگین (با تعداد اتم کربن بالا) می باشد که فرآورده هائی همچون قیر و مازوت و نفت کوره می باشد .
در حالی که در پالایشگاه های مدرن و پیشرفته از مقدار نفت خام ورودی تنها ۲ درصد به محصولاتی مانند “قیر و مازوت و نفت کوره” تبدیل می شود در پالایشگاه های ایران به دلیل تکنولوژی قدیمی و عدم باز سازی ۳۰ درصد به  “قیر و مازوت و نفت کوره” تبدیل می شود . بنابراین بازسازی پالایشگاه ها و ایجاد پالایشگاه های جدید از اولویت دولت باید باشد . بر این اساس قرار است ۱۶پالایشگاه جدید و طرح های توسعه نفت و گاز اجرا شود که در جدول شماره ۱۲ آنها را توضیح دادیم .

جدول شماره ۱۲ – طرح های گسترش پالایشگاه ها و پروژ های صنعت نفت

منابع  نفت کش ها و پالایشگاه ها : میز نفت
منابع جدول ها : ویکی پدیا

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) نوشته های قرمز پر رنگ ارجاع به لینک هستند که هنوز لینک آنها قرار داده نشده است ( هنوز صفحه آنها منتشر نشده است )
۵) نوشته های آبی پر رنگ ارجاع به لینک هستند که لینک آنها قرار داده شده است ( صفحه آنها منتشر شده است )

۶) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۷) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.