محاسبات نجومی رصدی

مختصات استوائی برای یک جسم منحصر به فرد است و به مکان ناظر بستگی ندارد ولی با این مختصات ناظر نمی تواند شی داده شده را در آسمان پیدا کند ( شاید در آن موقع در آسمان او موجود نباشد ) ناظر برای پیدا کردن ستاره در آسمان به چیزی بیشتر نیاز دارد .
۱- دستگاه مختصات افقی و دو گزینه سمت  و  ارتفاع :
در دستگاه مختصات افقی(که دستگاه سمت و ارتفاعی هم نامیده می شود ) صفحه افق ناظر به عنوان مبنا قرار می گیرد و موقعیت ستارگان را با استفاده از دو گزینه سمت و ارتفاع پیدا می کنند . (شکل شماره ۱)

۱-۱) اگر از ستاره مورد نظر صفحه ای عمود بر افق رسم کنیم این صفحه افق ناظر رادر امتداد خطی قطع می کند که از محل ناظر میگذرد (بایدتوجه کرد ناظر همیشه در مرکزصفحه افق قرار دارد ) حال اگر خطی رسم کنیم که ناظر را به شمال جغرافیائی وصل کند این دو خط ( که در محل ناظر همدیگر را قطع کرده اند ) , زاویه ای با هم می سازند که اگر جهت آن را از شمال به طرف مشرق (در جهت عقربه های ساعت ) حساب کنیم این زاویه “سمت “ نامیده می شود .
۱-۲) خطی که ناظر را به ستاره وصل می کند با صفحه افق زاویه ای میسازد که این زاویه ارتفاع  نام دارد (در نجوم مفهوم ارتفاع با مفهومی که در صحبت عامیانه استفاده میشود و به معنی بلندی می باشد تفاوت دارد

شکل شماره ۱ – تعریف سمت

شکل شماره ۱-خورشید دقیقا در جنوب شرق قرار دارد و با زاویه ۶۰ درجه به ناظر میتابد بنابر این ارتفاع ۶۰ و سمت ۱۳۵ می باشد

۲- پیدا کردن ستاره ای خاص با استفاده از بعد و مایل :
در جداول نجومی مختصات ستارگان و اجرام سماوی بر اساس بعد و مایل که به مکان و زمان ناظر بستگی ندارد تهیه می شود ( و باید هم همین باشد) ولی برای رصد باید به سمت و ارتفاع تبدیل شود .
 روش کار به این صورت است که ابتدا  مختصات ستاره (بعد و مایل ) را گرفته و با استفاده از فرمول های تبدیل در تاریخ و ساعت معین و در مکان مشخص از کره زمین (طول و عرض جغرافیائی ) سمت و ارتفاع را بدست می آوریم و بعد ناظر با استفاده از سمت و ارتفاع می تواند در آسمان خودش شی مورد نظر را پیدا کند .
نکته ۱: در صورتی که زاویه ارتفاع برای آن جسم مقدار منفی بدست آمد معنی و مفهوم آن این است که جسم مورد نظر زیر افق قرار دارد و برای آن مکان و زمان خاص قابل مشاهده نیست . حال یا غروب کرده یا طلوع نکرده و یادر آن منطقه در هیچ موقع سال قابل رویت نیست .
نکته ۲ : حتی اگر ارتفاع منفی نباشد ممکن است در آن منطقه به واسطه وجود ارتفاعات قابل مشاهده نباشد  بنابر این ارتفاع نه تنها باید مثبت باشد بلکه از ارتفاع بلندی های آن مکان( زاویه ای که خط گذرنده از نوک ارتفاعات به ناظر با صفحه افق ناظر می سازد ) کمتر نباشد .

۳- طلوع و غروب :  
برای محاسبه طلوع و غروب باید ارتفاع شی مورد نظر صفر باشد . طلوع از موقعی است که ارتفاع از صفر به سمت مثبت افزایش می یابد و غروب وقتی است که ارتفاع از صفر به سمت منفی افزایش می یابد . لازم به ذکر است که ارتفاع منفی به معنی این است که شی زیر خط افق است و دیده نمی شود بنابر این یا هنوز طلوع نکرده و یا غروب کرده است .
محاسبه طلوع و غروب ستارگان ساده تر بوده در مورد سیارات هم کافی است بعد و مایل آنها را از جداول نجومی استخراج کرد در مورد خورشید پیچیده تر بوده و فرمول خاص دارد (همچنین جدول مخصوص موجود می باشد )
طلوع غروب ماه چون بسیار نزدیک است و بعد و مایل آن ساعت به ساعت تعغیر می کند(و همچنین به طول وعرض جغرافیائی ناظر هم بستگی دارد) سیار پیچیده تر می باشد .
در مورد طلوع و غروب همچنین تفاوت شبانه روز نجومی و  خورشیدی در جای خود مفصل بحث می کنیم .

۴- طول مدت پیمایش یک شی در آسمان  : 
برای محاسبه طول پیمایش یک جسم کافی است ساعت طلوع و غروب را بدست آورده و از هم کم کنیم این ساعت برای مناطق مختلف زمین متفاوت ولی اختلاف آنها ثابت می باشد .

۵- یک ستاره چه موقع در آسمان دیده می شود :
برای این که ببینیم  چه ستارگانی در روز و ساعت بخصوص در مکانی مشخص در آسمان دیده می شود یا نه باید ابتدا قدر ظاهری (روشنائی  ظاهری ستاره ) را داشته و  با قدر آسمان ( روشنائی آسمان ) مقایسه کنیم اگر قدر ستاره از قدر آسمان کمتر باشد دیده می شود . برای محاسبه قدر آسمان هم باید طلوع و غروب خورشید و بین الطلوعین را محاسبه کنیم .
البته آلودگی نوری قدر آسمان را پائین می آورد و آلودگی هوا هم شفافیت را پائین می آورد و در کل مانع دیدن ستاره ها بخصوص ستارگانی که قدر بالائی دارند می شود .
نکته : عدد قدرهرچقدر کوچکتر باشد شی پر نورتر است بنابر این منظور از قدر کمتر (با عدد کمتر) روشنائی بیشتر است .

۶- پیش بینی خسوف و کسوف :
 با داشتن بعد و مایل اجرام سماوی می توان آنها را در آسمان پیدا و ساعت طلوع و غروب را پیش بینی کرد حال در صورتی که بعد و مایل مراکز ماه و خورشید دقیقا با هم مساوی باشد باید انتظار خورشید گرفتگی کلی را داشته باشیم و اگر تا حدودی نزدیک به هم باشند خورشید گرفتگی جزئی
نظر به آن که ماه بسیار نزدیک است حتی بعد و مایل ماه هم ( برخلاف سایر اجرام سماوی ) به طول و عرض جغرافیائی ناظر بستگی دارد ( اختلاف منظر ) و این باعث می شود خورشید گرفتگی برای همه جای زمین قابل رویت نباشد .

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای دانلود مجموعه کامل آلبوم ها روی عکس زیر کلیک کنید

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه چیز در مورد گوگل مپ

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال می کند .

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.