چرا ماه به رنگ های مختلف دیده می شود؟

ماه به رنگ های مختلف دیده شده  و نور افشانی می کند . ولی در این میان رنگ غالب ماه از ترکیبی از زرد تا قرمز می باشد در این قسمت در مورد رنگ های ویژه ماه توضیح می دهیم .

۱- رنگ های معمول ماه از طلوع تا رسیدن به نقطه اوج

رنگ ماه از لحظه طلوع تا موقعی که به بالاترین نقطه در آسمان می رسد تعغیر می کند . در موقع طلوع از نارنجی میل به قرمز تا نارنجی مایل به زرد و… تا موقعی که به سمت الراس می رسد به سفید گرایش پیدا می کند .

۱) نمونه ای از رنگ های مختلف ماه در یک روز

شکل شماره یک سکانس بالا ماه کامل را در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ در شهر لیدن، هلند نشان می دهد. ماه نارنجی رنگ سمت چپ، تصویر ماه بلافاصله پس از طلوع آن با فاصله ۷ درجه از افق شرقی می باشد. ماه هلویی- کرم رنگ میانی، تصویر ماه با کمی فاصله از افق ( ۱۴ درجه ) می باشد که هنوز به اندازه کافی فراز نگرفته است و در نهایت تصویر ماه نقراه ای  سمت راست، دو ساعت پس از گرفتن عکس اول و زمانی که ماه با فاصله ۱۹ درجه از افق قرار داشته، گرفته شده است.

شکل شماره  ۱- سه عکس از ماه در یک روز

 ۲) ماه از قرمز تا نارنجی و زرد  

نور مرئی ماه ترکیب مختلفی از رنگ های : قرمز , نارنجی , زرد , آبی , سبز و بنفش می باشد ) تقریبا همان رنگ های رنگین کمان که در نور خورشید وجود دارد ) که ترکیب اصلی آنها نور سفید را می سازد .
این نور برای رسیدن به زمین باید از اتمسفر عبور کند موقعی که ماه در نزدیک افق است فاصله بیشتری را باید در اتمسفر حرکت کند و این کار شرایط رسیدن نور راسخت تر می کند و طول موج های طیف آبی و بنفش و کلا نورهائی که طول موج کوتاه تری دارندبیشتر از دست می دهد(مقاله آسمان و افق در ماه قسمت چرا آسمان آبی است ؟  ازهمین سایت را مطالعه کنید) بنابر این نورهای قرمز و نارنجی و زرد در این میان موفق تر ظاهر می شوند و ماه به رنگ های قرمز مایل به نارنجی و زرد دیده می شود . موقعی که هوا غبار آلود و مه آلود و یا آلودگی وجود داشته باشد ( همانند آلودگی هوا در کلانشهرها ) این اثر تشدید شده و قرمزی و نارنجی بودن نور ماه بیشتر نیز می شود . مواردی هم مشاهده شده که به رنگ صورتی دیده می شود .
در مورد نورخورشید (آفتاب) نیز با آن که ۴۰۰۰۰۰بار بیشتر از مهتاب است وقتی به کناره های افق می رسد به رنگ های زرد و نارنجی و قرمز در می آید و هرچه هوا آلوده تر باشد قرمزی ماه و خورشید بیشتر می شود . 

شکل های شماره ۲ و ۳ – رنگ های ماه در افق

۳) ماه سفید

ماه در مدارش از افق بالاتر می رود هرچه ماه از افق دورتر شود نورش مسیر کمتری را در اتمسفر طی می کند از این رو طیف های کمتری از نورش حذف می شود بنابر این رنگ نارنجی به زرد متمایل می شود و رنگ زرد هم کمتر و کمتر می شود و رنگ پریده تر تا وقتی به نزدیکی های سمت الراس رسید به سفید متمایل می شود ( کمترین طیف های نور حذف می شوند ) و سفید دیده می شود .

 

  شکل شماره ۴ و ۵ – ماه در بالاترین ارتفاع به رنگ سفید در می آید

 نکته : این موضوع که رنگ ماه کامل سفید شود به ارتفاع ماه و تمیزی و شفافیت ماه بستگی دارد هرچه ماه ارتفاع بیشتری داشته باشد و هوا نیز تمیزتر باشد بیشتر به رنگ سفید در می آید . بنابر این رنگ سفید کامل پدیده ای معمول نیست .

۲- تاثیر کسوف و خسوف بر رنگ های ماه

وقتی ماه و خورشید می گیردماه به رنگ های غیر متعارف در می اید که درموقع خود به آنها خواهیم پرداخت .

۱) ماه قرمز تیره “ماه خونین”  یا (Blood Moon)

  در موقع خسوف ماه به رنگ قرمز تیره دیده می شود که این تیرگی گاهی به صورت قرمز سیر و بشدت تیره و گاهی قرمز روشن دیده می شود . به این پدیده ماه خونین یا (Blood Moon) می گویند .
 در مورد علت این پدیده و رنگ قرمز ماه به هنگان خسوف ( ماه گرفتگی ) در بخش کسوف مفصل توضیح می دهیم .

  

  شکل شماره ۶ و ۷ – ماه در هنگام خسوف( ماه خونین )

۲) ماه سیاه ( رنگ ماه در موقع کسوف )

ماه و هیچ جسم آسمانی نمی تواند در زمینه آسمان سیاه باشد سیاه بودن به معنی نرسیدن نور از آن جسم است از آنجائی که جسم سیاه نوری از خود منتشر نمی کند بنابر این دیده هم نمی شود . ولی وقتی خورشید گرفتگی می شود ( بخصوص نوع حلقوی ) از اطراف قرص سیاه شده خورشید حلقه ای نورانی دیده می شود . این قرص سیاه شده در واقع قرص ماه می باشد . که به رنگ سیاه دیده می شود .

 

 شکل های شماره ۸ و ۹ – قرص سیاه شده ماه در آسمان در موقع کسوف 

 ۳- رنگ های دیگر ماه

علاوه بر رنگ های گفته شده ماه به رنگ های دیگر هم در می آید . ولی بعضی ادعاها در مورد بعضی رنگ ها همانطور که توضیح می دهیم  امکان پذیر نیست .

۱) ماه آبی

ماه آبی پدیده ای منحصر به فرد است که در دو معنا بکار می رود از طرفی این پدیده واقعا وجود دارد یعنی ماه واقعا به رنگ به رنگ آبی در می آید و از طرفی یک اصطلاح نجومی می باشد و ربطی به رنگ ماه ندارد .
نظر به گستردگی موضوع در قسمت بعد مفصل این موضوع را شرح می دهیم .
  

  شکل شماره ۱۰  – یک منظره واقعی از ماه آبی

۲) ماه سبز  و بنفش و رنگ های غیر معمول ماه

در فضای مجازی بسیاری از مواقع شایعات مختلفی نشر و منتشر می شود که بسیاری آن را باور کرده چون شایعه پراکنان رنگ و قالب علمی به آن می دهند .
یکی از شایعات که در ۱۹ آوریل ۲۰۱۶ (۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ) در فضای مجازی منتشر شد . این بود که فردا ۲۱ آوریل  ( اول اردیبهشت ) ماه به رنگ سبز در می آید این رویداد هر ۴۲۰ سال یک بار رخ می دهد و آخرین بار در سال ۱۵۹۶ رخ داده و به مدت ۹۰ روز ( ۳ ماه ) هم باقی می ماند . دلیل آن هم تاثیر سیارات همسایه می باشد . که دانشمندان آن را یک شوخی بامزه تلقی کردند . بعدها عده ای توسط فیلترهای سبز رنگ ( و تکنیک های فتوشاپی ) از ماه عکس هم گرفتند و منتشر کردند .

 شکل شماره ۱۱ – ماه سبز                                                     شکل شماره ۱۲ – ماه بنفش

 علاوه برآن عده ای هم ادعا کردند که ماه را به رنگ های غیر معمول دیگر مانند بنفش دیده اند و عکس آن را هم منتشر کردند .که همانند ماه سبز رنگ با فیلترهای رنگی گرفته شده است .

۴-  همه رنگ های ماه

در شکل شماره  ۱۱  همه رنگ های مختلف ماه را یک جا می آوریم .
تمام این رنگ های طبیعی ماه می باشد که در موقعیت های مختلف به این شکل دیده می شود

  

  شکل شماره ۱۳ – تمام رنگ های طبیعی ماه

  ۵- ماه آبی نجومی Blue Moon ( بلومون )

آیا ماه واقعا آبی می شود و یا این فقط یک اصطلاح است ؟
در واقع جواب این پرسش هم آری هم نه است . یعنی از طرفی ماه آبی فقط یک اصطلاح غلط است و به ماه آبی رنگ اشاره نمی کند و پدیده ای نادر هم نیست و مرتب اتفاق می افتد ولی واقعا ماه آبی رنگ وجود دارد . این یک پدیده ای نادر است بنابراین دو نوع ماه آبی تعریف می کنند . ماه آبی نجومی و ماه آبی جوی

۱) سالنامه مین

سالنامه مین یک سالنامه کشاورزی بود که کشاورزان قدیمی اروپا از آن استفاده می کردند و امروزه منسوخ شده است . در این سالنامه وقایع کشاورزی مانند زمان کاشت و برداشت محصولات و بعضی مراسم و… در آن قید شده بود. (این سالنامه تا حدود ۴۰۰ سال پیش هم برای کشاورزان اروپا ارزش داشت)

۲) دو ماه کامل(بدر )در یک ماه خورشیدی

 یکی از مسائلی که در این سالنامه برای کشاورزان ارزش داشت این بود که در یک ماه میلادی ( فرقی نمی کند ماه های شمسی هم می توانیم در نظر بگیریم ) دو تا ماه کامل ( بدر ) داشته باشیم یا در یک فصل ( مثلا فصل بهار یا پائیز ) بجای سه ماه کامل (بدر ) چهار ماه کامل (بدر) داشته باشیم . این پدیده اگر چه بندرت اتفاق می افتد ( هر ۳۰ ماه یکبار ) ولی نه چیز عجیبی است و نه اتفاق نادر ی است .

۳) هر چند وقت یک بار این اتفاق می افتد ؟

می دانیم هر ماه قمری ۲۹/۵روز می باشدو هر ماه سال خورشیدی(سال میلادی یا سال خورشیدی ایرانی )
۳۰/۴۴= ۳۰/۴۳۷۵ =۱۲ ÷ ۳۶۵/۲۵با این حساب هر ماه خورشیدی به طور متوسط ۳۰/۴۴ روز می باشد .
بنابر این هر ماه خورشیدی ۹۴/=۳۰/۴۴-۲۹/۵روز از هر ماه قمری بیشتر است . و تقریبا هر ماه قمری یک روز از هر ماه خورشیدی عقب می افتد . و چرخه های اهله ماه جابجا می شود . حال فرض کنیم ماه کامل در اول یک ماه خورشیدی ( بخصوص ماه ۳۱ روزه باشد ) ۲۹ روز بعد که هنوز ماه خورشیدی تمام نشده باشد ماه کامل بعدی را داریم یعنی در یک ماه خورشیدی ۲ ماه کامل را داریم . برای این که بفهمیم ماه کامل بعدی چه موقع است . باید ۲۹/۵ را بر ۹۴/ تقسیم کنیم : ۳۱/۳۸=۹۴/÷ ۲۹/۵ یعنی کمی بیش از ۳۱ ماه با در نظر گرفتن این که در یک فصل اگر ۴ ماه کامل ( بجای ۳ ماه ) حتی اگر درهیچ  ماه خورشیدی هم ماه کامل نداشته باشیم این رقم به ۳۰ کاهش پیدا می کند یعنی هر ۳۰ ماه یک بار این پدیده تکرار می شود .

۴) اصطلاح ماه آبی از کجا آمد ؟

 در سال ۱۹۴۶اخترشناسی به نام جیمز هاگ پروت که روی این پدیده کار می کرد نسخه ای از سالنامه مین را ترجمه کرد که در آن پدیده دیدن دو ماه کامل در یک ماه خورشیدی به نام   Once in a Blue Moon به معنی ( یک بار در ماه آبی ) منتشر کرد و بر این اساس این پدیده را ماه آبی نامید .
بعدها با وجودی که مشخص شد این نامگزاری و این ترجمه غلط بوده ولی این نام ماندگار شد و پس از آن ماه آبی به مشاهده دو ماه کامل در یک ماه خورشیدی و یا دو ماه کامل در یک فصل نامیده شد . و برای این که با ماه آبی رنگ واقعی اشتباه نشود این یکی به نام ماه آبی نجومی و ماه آبی رنگ واقعی به نام ماه آبی جوی نامگزاری شد . ترجمه پروت اشتباه بود ولی سادگی او باعث جاودانگی این نام شد .
نکته : از آنجائی که ماههای میلادی با ماه های هجری شمسی متفاوت است ماه آبی آنها هم متفاوت است ولی چون در کل تعداد روزهای سال میلادی با هجری شمسی یکی است چرخه ماه آبی هجری شمسی هم ۳۰ ماه است . یعنی اگر مثلا اول خرداد ماه کامل (بدر ) باشد در آخر خرداد هم ماه کامل می باشد و ماه آبی هجری شمسی لقب می گیرد و ۳۰ ماه بعد دوباره یک ماه آبی داریم .  ولی چون ماه اول ماه خرداد مصادف با ۲۲ ماه May می باشد در سال میلادی ماه آبی نداریم .

۲) ماه آبی جولای ۲۰۱۵

اگرچه بسیاری از اخترشناسان با این نامگزاری مخالفند ولی چون ضرری ندارد و از طرفی این پدیده  ارزش علمی چندانی ندارد مشکلی ندیدند که همین نامگزاری را قبول کنند .
در ۳۱ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی ( ۹ مرداد ۱۳۹۴ هجری شمسی و  ۱۴ شوال ۱۴۳۶ هجری قمری ) ماه کامل بود و چون در ۱ جولای ۲۰۱۵ هم ماه کامل بود ( ۱۰ تیرماه ۱۳۹۴ مطابق با ۱۴رمضان ۱۴۳۶ ) ۳۱ جولای ماه آبی حساب شد و جشن و مراسمی برپا شد و عکس هائی به یادگار گرفته شد .

شکل شماره ۱۴ – ماه کامل در گلاستونبری انگلستان اول جولای ۲۰۱۵

شکل شماره ۱۵ – ماه کامل در نمایی از ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا

۶- ماه آبی جوی

ماه آبی رنگ یعنی ماهی که به رنگ آبی دیده شود . واقعا وجود دارد و پدیده ای بسیار نادر است که به دلیل فوران های آتشفشانی و آتش سوزی های گسترده جنگل ها و وقوع ریز گردهای درشت بوقوع می پیوندد و بخاطر آلودگی های هوا که حاصل آتش سوزی و فوران آتشفشانی می باشد به نام ماه آبی جوی خوانده می شود .
همچنان که گفته شد ( مقاله آسمان و افق در ماه از همین سایت قسمت چرا آسمان آبی است؟ ) نور خورشید و ماه که از لایه های مختلف جو می گذرند نورهای آبی و بنفش بیشتر  پراکنده می شوند و نورهای قرمز و نارنجی و زرد بیشتر عبور می کنند .

۱) دلیل آبی دیده شدن ماه

در این پدیده بعلت درشت بودن ذرات دود و خاکستر (در حدود میکرون) بر عکس جو زمین , امواج دارای طول موج بلند (قرمز و نارنجی و زرد ) بیشتر جذب شده و امواج آبی و سبز و بنفش عبور می کنند از این رو ماه به رنگ آبی مایل به بنفش تا آبی مایل به سبز دیده می شود.
این پدیده بسیار نادر است (حتی به نام Blue Moon نیز خوانده نمی شود) و جز چند مورد موردی مشاهده نشده است .    

۲)موارد مشاهده شده

 مواردی که مشاهده و تایید شده اند از این قرارند
۱-۲) آتشفشان کراکاتوا  : در سال ۱۸۸۳ پس از فوران آتشفشان کراکاتوا  که یکی از بزرگترین فوران آتشفشانی بود که در اندونزی رخ داد آب و هوای زمین به مدت ۲۵ سال تعغیر کرد و برای دو سال در اندونزی ( کانون فاجعه ) ماه به رنگ آبی دیده می شد .

شکل شماره ۱۶ – نقاشی از فوران آتشفشان معروف کراکاتوا در سال  ۱۸۸۸ رسم شده

 شکل شماره ۱۷ – نقشه کراکاتوا و مناطقی از جزیره که در آتشفشان نابود شد

۲-۲) آتش سوزی جنکل های سوئد و کانادا :  درسال های ۱۹۵۰و ۱۹۵۱پس ازآتش سوزی های فاجعه بار درجنگل های سوئد و کانادا تا مدت ها ماه به رنگ آبی دبده شد. ( ذرات خاکستر درشت و مواد نیمه سوخته باعث تعغیر رنگ ماه شده بود )

شکل های شماره ۱۸ و ۱۹ – آتش سوزی جنگل ها مقادیر زیادی خاکستر و ذرات نیمسوخته چوب تولید می کند که می تواند ماه را آبی کند .

۳-۲) آتش فشان کوه سنت هلن : در سال ۱۹۸۰ آتشفشان سنت هلن در رشته‌کوه کسکیدز در ایالت واشنگتن آمریکا فعال شد و در ۱۸ مه ۱۹۸۰ به اوج خود رسید بیشتر کوه منفجر شدخاکستر های آتش فشانی بقدری زیاد بود که در مدت دوهفته تمام کره زمین را دور زد. بعداز فاجعه موارد زیادی از ماه آبی دیده شد .

شکل شماره  ۲۰ – کوه سنت هلن  یک روز قبل از فوران

 شکل شماره ۲۱و ۲۲ – کوه سنت هلن دو سال بعد از  فوران به کوهی که ازبین رفته توجه کنید

 ۴-۲) آتشفشان کوه پیناتوبو  : درسال۱۹۹۱(فیلیپین ) : لوزون، بزرگ‌ترین جزیرهٔ کشور فیلیپین قرار دارد .
 در این فوران ۱۰ میلیارد تن متریک تفتال، و ۲۰ میلیون تن گوگرد دی اکسید وارد جو شد و ماه آبی دیده شد

شکل شماره ۲۳و  ۲۴ – فوران کوه پیناتوبو

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۵) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد .

 

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.