شاخه های مختلف نجوم

۱-شاخه های مختلف نجوم در زمان گذشته  : درطبقه بندی قدیم ستاره شناسی را به علم نجوم و هیئت تقسیم بندی می کردند تفاوت آنها از این قرار بود :
علم نجوم به بررسی و ستارگان و سیارات و همینطور صورت های فلکی و جایگاهشان در آسمان می پردازد  ولی علم هیئت به بررسی دلیل رخداد های نجومی همچون خسوف و کسوف و چرائی و چگونگی حرکت سیارات و… ( با علوم ان روز و بر اساس نظریه های رایج همچون نظریه زمین مرکزی و… ) می پردازد .
۲- شاخه های نجوم جدید :
در ابتدای قرن بیستم، رشتهٔ اخترشناسی به دو رشتهٔ اخترشناسی رصدی و اخترشناسی نظری تبدیل شد. در اخترشناسی رصدی به‌دنبال گردآوری داده‌ها و پردازش آنها و همچنین ساخت و نگهداری ابزارهای اخترشناسی هستیم. در اخترشناسی نظری به‌دنبال کسب اطمینان از صحت نتایج به‌دست‌آمده از مدل‌های تحلیلی و تحلیل‌های کامپیوتری هستیم. این دو رشته یکدیگر را تکمیل می‌کنند؛ به این ترتیب که کار اخترشناسی نظری ارائه شرحی بر رصدها و وظیفه اخترشناسی رصدی اثبات عملی نتایج پیش‌بینی‌شده در نظریه‌هاست. با استفاده از یافته‌های اخترشناسی می‌توان نظریه‌های بنیادین فیزیک مانند نظریه نسبیت عام را آزمایش کرد.
در واقع همان تقسیم بندی دانش ستاره شناسی به نجوم و هیئت به ستاره شناسی رصدی( تنها رصد کردن ستارگان که همان علم نجوم قدیم می باشد ) و ستاره شناسی نظری ( بررسی علمی ستارگان و اجرام نجومی با دانش فیزیک و ریاضیات که همان علم هيئت می باشد ) 
زیر شاخه های دانشگاهی اخر شناسی و نجوم :
نجوم چیست؟نجوم دانشی است که به مشاهده و مطالعه پدیده های خارج و داخل جو زمین میپردازد.و به بررسی ومطالعه منشا،تکامل و خواص فیزیکی و شیمییایی اجرام مشاهده شده در آسمان و فضا و به طور کلی جهان می پردازد.
به عنوان یک تقسیم بندی از این کهنترین دانش بشری میتوان به زیرشاخه های زیر اشاره نمود:
۱) کیهان شناسی:یا بررسی فلسفه عالم
۲)نجوم ماورا کهکشانی:به بررسی کلیه اجرام ماورا کهکشان ما می پردازد.دو شاخه برای این علم در نظر گرفته میشود
الف:بررسی اجرام نزدیکتر
ب:بررسی اجرام عمقی
سوپرنوا(ابرنو اختر)،کوازارها،کهکشانهای رادیویی و  سحابی ها وخوشه های کهکشانی از این قبیل اجرام هستند
۳) نجوم کهکشانی:به بررسی ساختار کهکشانها با اولویت کهکشان مرکز آدم(راه شیری)میپردازد
۴)اختر فیزیک و نجوم : به مطالعه فیزیکی ستارگان میپردازد
۵) سیاره شناسی داخلی
۶)سیاره شناسی خارجی:به یافتن سیارات خارج از منظومه خورشیدی میپردازد.این شاخه از نجوم با در اختیار قرار دادن نجوم زیستی،اختر فیزیک،سیاره شناسی ،شیمی زمین،شیمی نجوم،و زمین شناسی نجومی به یافتن سیارات جدید در منظومه های جدید می پردازد.
۷)زمین شناسی نجومی:بررسی حرکات زمین درفضا و … به زمین بدون واردشدن درجزئیات زمین شناسی
۸)آسترومتری:علمی که به محاسبات دقیق و توضیحات مربوط به مکان و حرکات اجرام نجومی اعم از ستاره و سیاره و.. میپردازد.نتایج این علم در دستیابی به منشا و کهکشان راه شیری و منظومه شمسی و در نهایت جهان بسیار حیاتی است
۹) شیمی نجوم : بررسی مواد شیمیائی و عناصر سازنده ستارگان و سیارات و اجرام سماوی و نقش این عناصر در شکل گیری اجرام نجومی
۱۰) نجوم زیستی : این دانش هنوز در ابتدای مسیر است چون حیات ماوراء زمینی هنوز ثابت نشده  این علم از بررسی حیات زمینی که مبتنی بر DNA و عناصر سازنده آن است شروع کرده در حالی که حیات می تواند به شکل های مختلف غیر قابل تصور ما و حتی در شرایطی کامل متفاوت و با عناصر دیگر ( سیلیسیم به جای کربن ) و همچنین دماهای به مراتب سردتر و گرم تر و…شکل بگیرد .

 

برای خواندن بقیه مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای دانلود مجموعه کامل آلبوم ها روی عکس زیر کلیک کنید

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه چیز در مورد گوگل مپ

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال می کند .

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.