انسان و ماه

ماه همیشه برای بشرجالب توجه و زیبا بوده به گونه ای که در اطراف ماه هاله ای از باورها ، خرافات ، و شبه علم و… شکل گرفته و حتی در زمان های دور در زمان هائی که هنوز پیامبران یکتاپرستی را ترویج نکرده بودند حتی قبائل و ملت هائی به پرستش ماه می پرداختند .
در این قسمت در مورد تمام باورها و اعتقادات انسان ها از قدیم تا امروز را توضیح می دهیم .

۱- شکوه و عظمت ماه ( ستایش ماه )

آسمان سرشار از زیبائی ها و عظمت است . بشر از دیر باز که به آسمان نگاه می کرد آن را مرموز و زیبا و دست نیافتنی می یافت ، به زیبائی های آن خیره میشد و همواره با دیده ترس و احترام نگاه می کرد و زیبائی های آن را می ستود و در این میان اجرام آسمانی خورشید ، ماه ، ناهید جایگاه ویژه ای داشتند در این بخش در مورد ماه و ستایش ماه در باورها و فرهنگ های مختلف توضیح می دهیم .

۱) ستایش ماه در ادبیات ایران

در تاریخ ادبیات ایران شعرا و نویسندگان و نام آوران بارها ماه را ستوده و در مورد ماه شعرها  گفتند. حتما شما هم بارها شنیده ایدکه به فردی که زیبا شده باشد می گویند: “مثل ماه شب چهاردهم شده ای!” (در واقع بعد از این که ستاره شناسان با تلسکوپ سطح ماه را نگاه کرده و سطح ماه را پر از چاله و …دیدند فهمیدند ماه زیبا که نیست زشت هم است )
در اینجا به اشعاری چند از شعرای نامدار ایران اشاره  می کنیم .
۱-۱) فردوسی : این شاعر بزرگوار ماه را جلوه ای از قدرت خالق یکتا دانسته و این شعر را سروده :
به نام خداوند خورشید و ماه              که دل را به نامش خردداد راه 
جز او را  مدان کردگار  سپهر              فروزنده ی ماه و ناهید و مهر
همچنان که می بینیم ماه و خورشید و ناهید جلوه ای از قدرت خالق یکتا ذکر شده است .
۱-۲) حافظ : منظور حافظ در این شعر دور کردن غم و قصه ها می باشد .
 ای که بر ماه ازخط مشکین نقاب انداختی                  لطف کردی سایه‌ای بر آفتاب انداختی
۱-۳) مولانا : مولانا شاعر بلند پروازه ایران اینگونه ماه را ستوده است .
ای که  تو ماه آسمان ،  ماه کجا و تو کجا                    در رخ مه کجا بود این کر و فر و کبریا
جمله به ماه عاشق و ماه اسیر عشق تو                   ناله کنان ز درد تو لابه کنان که ای خدا

۲) ستایش ماه در ادبیات جهان

در ادبیات و فرهنگ ملل و اقوام مختلف ستایش ماه بسیار به چشم می خورد . در بسیاری از کشورها جشن های مختلف به مناسبت ماه برگزار می شود که در کشورهای و فرهنگ های مختلف به گونه های متفاوت ظاهر می شود از شعر و متن های ادبی گرفته تا اجرای جشن های مختلف برای ستودن و عظمت ماه

۳) ستایش ماه در ادبیات و آئین های چین

چین با تاریخ ۷ هزارساله یکی از کهن ترین ملت های جهان است چینی ها احترام و ارزش زیادی برای ماه قائل هستند که به نوعی پرستش ماه رسیده است و ما در بخش بعدی به طور کامل آن را بررسی می کنیم .

۲- جشن نیمه پائیز در چین

طبق یک اعتقاد در چین همه موجودات طبیعت وقتی کامل می شوند که ماه کامل شده باشد بنابراین با کامل شدن ماه گیاهان کامل شده و محصول میدهند.بنابراین بار دهی گیاهان و محصولات کشاورزی بخاطر ماه است. و ماباید از ماه بخاطر این همه نعمتی که به ما داده تشکر کنیم .
امروزه ما (همچنین چینی های معاصر) می دانیم که این ایده درست نیست و کامل شدن موجودات هیچ ارتباطی به ماه ندارد (در واقع محصول دهی گیاهان و زندگی و حیات روی زمین به خورشید بستگی دارد تا ماه) ولی بخاطر حفظ یک رسم قدیمی که بهانه ای برای شادی و سرور مردم است همه ساله این جشن برگزار می شود و ما در این بخش به ابعاد آن می پردازیم .
متن های ادبی بسیاری در ادبیات چین به ستایش از ماه و جشن ماه و بانوی ماه گفته شده که ما در اینجا دیگر به آنها نمی پردازیم .

۱) سال قمری خورشیدی چینی

سال چینی بر اساس حرکت ماه و خورشید انجام می شود.هر سال۱۲ماه می باشد شروع هر ماه با ماه شب نو آغاز می شود (مانند تقویم هجری قمری )برای انطباق با سال خورشیدی هر دو یا سه سال یک بار یک ماه به عنوان کبیسه اضافه می شود.شروع سال نو به سال خورشیدی ما ( سال هجری شمسی ) در بهمن ماه یا بین ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه میلادی (بستگی به شروع ماه شب نو دارد ) شروع می شود و بنابر این هشتمین ماه در اواخر شهریور تا اوائل مهر (بستگی به موقعیت ماه دارد ) شروع شده و جشن عبادت ماه در ۱۵ماه هشتم که مصادف با مهر و آبان است یعنی وقتی ماه شب چهارده ( ماه بدر کامل ) میشود برگزار می شود.
در مورد تقویم چینی و همینطور گاه شماری در یک مقاله به نام “ گاه شماری “ مفصل توضیح دادیم  .

۲) جشن نیمه پائیز

جشن نیمه‌‌‏ی پاییز، ژونگ‌چیو جی، جشن دیدار خانواده ها ، جشن ماه یا کیک ماه نیز معروف است، در پانزدهم  روز از هشتمین روز هر سال قمری چینی و در شب ماه کامل (ماه شب چهارده ) برگزار می‌شود این جشن مربوط به چین و ویتنام می شود و در هر دو کشور برگزاری می شود.این جشن سابقه ۳۰۰۰ساله دارد .
این سنت از سلسله ژو (این سلسله از سال ۱۰۴۶ قبل از میلاد تا ۲۵۶بعد ازمیلاد برچین حکمرانی می کردند) به یادگار مانده آنها به نوعی ماه را پرستش می کردند (البته نه به عنوان خدا ) در چنین روزی که بعد از برداشت محصول بود باید از ماه تشکر می کردند .
آداب و رسوم بسیاری در نقاط مختلف کشور وجود دارد، مانند سوزاندن عود، کاشت درختان در اواسط پاییز، روشن‌ کردن فانوس برفراز برج‌ها، و اجرای رقص اژدهای آتش (در این مراسم اژدهای بزرگی در خیابان‌ها نمایش داده می شود) همچنین دعا و نیایش برای نوزادان، همسر، زیبایی، درخواست طول عمر یا یک آیندهٔ خوب برای همدیگر و… با این حال انواع مختلف‌‌‏ کیک‌‌‏های ماه، همواره نماد بسیار مهم این جشنواره بوده است.

 

شکل شماره ۱ – آمادگی و تدارک در شهر برای جشن نیمه ماه

 ۳) تقدیر و تشکر از ماه با کیک ماه

همانطور که گفتیم چینیان قدیم ماه را مظهر تکامل موجودات و خدمتگذار بشر می شناختند و بعد از برداشت محصول در اوائل پائیز جشنی به مناسبت تشکر و ستایش ماه برگزار می کردند که یکی از نمادهای آن پختن کیک ماه و تناول و خوردن آن بین اعضای خانواده می باشد.بعد از ستایش ماه و دعا برای سلامتی و طول عمر همدیگر و بعد از صرف شام کیک ها را به نیم کرده (به صورتی که زرده تخم مرغ به نشانی ماه وسط باشد) و صرف می کنند.
این کیک ها معمولا مستطیل شکل و یا گرد بوده و حدود۱۰ سانتیمتر قطر ( به صورت مربعی با ضلع ۱۰سانتینتر و یا دایره ای به قطر ۱۰سانتیمتر) و ۴تا ۵ سانتیمتر ارتفاع دارند و در مناطق مختلف چین با توجه به فرهنگ آن مناطق و ذائقه مردمان آنجا به روش های مختلف پخته و آماده می شود همچنین با توجه به گذشت زمان تعغیرات زیادی هم کرده است . ولی وجود “زرده تخم مرغ”در وسط کیک که موقع نصف کردن کیک “زرده تخم مرغ” را شبیه قرص ماه می کند (زرده تخم مرغ را شور کرده تا طعم آن متعادل تر شود)در همه جا مشترک است. بالای کیک ها هم نقش های مختلفی وجود دارد ولی نقش حلقه سرخ رنگ ، قرص ماه ، خرگوش (که نمادهائی برای طول عمر بیشتر هستند ) بیشتر رایج است .
یکی از انواع کیک های ماه که خیلی مورد توجه مردم  است کیکی است که با خمیر دانه نیلوفر آبی به صورت لایه لایه درست شده باشد و داخل آن را با لوبیا قرمز و خمیر خرما پر کرده باشند .  در بسیاری از مناطق موادی مانند : قهوه ، آجیل ،شکلات، سبزیجات و حتی گوشت هم به آن اضافه می کنند .

  

  شکل شماره ۲ – کیک جشن ماه

 ۴) جشن تجدیددیدار با خانواده‌ها

در شب جشن اعضای خانواده دور هم جمع شده و در حالی که غرق تماشای ماه می شوند ضمن صرف کیک ماه و تجلیل از ماه برای هم آرزوهای خوب می کنند از این رو این جشن بهانه ای است برای دیدار عزیزان و افراد فامیل و…(مانند ایران که نوروز بهانه ای است برای دید و بازدید اقوام و…) رسم است که همه اعضای خانواده باید در کنار هم باشند و هیچ کس نباید غائب باشد از این رو این جشن را به نام جشن دیدار خانواده ها هم می نامند .

  

 شکل شماره ۳ – جمع شدن همه افراد خانواده برای جشن ماه

 ۵) دلتنگی و اشتیاق دیدار خانواده

در میان کسانی که عزیزانشان در کنارشان هستند و در کنار آنها به استقبال جشن ماه می روند کسانی هم هستند که از عزیزانشان دور افتاده در غربت به یاد آنها هستند این افراد گاهی بسیار دلتنگ و غمگین می شوند در این شب زیبا که همه مردم در کنار عزیزانشان جشن ماه را برگزار می کنند این افراد بیشتر از همه دلتنگ می شوند . اشعار و متن های ادبی بسیاری از شاعران چین در همین رابطه سروده شده که این دلتنگی را نشان می دهد. وانگ وِی (۷۰۱-۷۶۱ بعد از میلاد)شاعر بزرگ سلسله تانگ اینگونه سروده است:
به عنوان یک غریبه‌‌‏ی تنها در سرزمینی بیگانه،
در روز جشن و سرور، بیشتر از همیشه دلتنگ عزیزانم هستم.
سوسوی نور در پایین تخت من چقدر درخشان است
درخشان همچون اشک‌های یخ‌بسته در چشمان سرگردان من،
وقتی سرم را بالا می‌گیرم، به ماه روشن خیره می‌شوم،
هنگامی که سرم را پایین می‌اندازم، غم غربت غوغا می‌‌‏کند.

شکل شماره ۴ – کسانی که دور از خانواده و در غربت هستند در این شب جشن دلتنگی آنها دو چندان می شود

 ۶) لذت‌بردن از ماه درخشان

کسانی که دلتنگ دیدار عزیزانشان هستند می توانند در یک محیط خلوت نشسته و مدت زیادی را به ماه نگاه کنند و از عظمت و بزرگی ماه لذت ببرند .
آنها اعتقاد دارند بانوی ماه شاهد همه شادیها  و غم های زندگانی ما می باشد . انسان های بسیاری آمدند و رفتند ولی بانوی ماه همیشه بوده و خواهد بود و همیشه به یاد انسان ها بوده و به آنها کمک می کنند .

شکل شماره ۵ – نشستن در جای خلوت و لذت بردن از ماه

۷) ریشه این افسانه ها

این همه ارج و ارزش گذاشتن به ماه که نزد چینی ها رواج دارد به حدی که در سطح پرستش ماه رسیده است از کجا می آید (این همه ارزش گذاشتن برای ماه نزد هیچ ملتی به این اندازه رواج ندارد) این شوق و اشتیاق به ماه ریشه در افسانه های چین باستان دارد . افسانه چانگ ای (همسرهویی قهرمان) که در زیبائی و مهربانی همتا ندارد و زندگی او به یک تراژدی غمناک ختم شد.چانگ ای زیبا به ماه پرواز کرد و بانوی ماه شد او دوستدار خوبی ها و زیبائی ها و مهربانی ها است و در ماه به همه انسان ها  نگاه کرده و مواظب همه انسان های خوب و مهربان است.
این داستان به شکل های مختلفی بیان شده است و مادر بخش افسانه  های ماه به طور مفصل آن را شرح می دهیم .

شکل شماره ۶ – چانگ ای (بانوی زیبای ماه ) از ماه مراقب همه است

۳- پرستش ماه

بسیاری از اقوام و ملت ها ماه را می ستودند و ستایش می کردند . در چین باستان ماه را مظهرهمه خوبی ها دانسته و جشن ها به افتخار ماه برگزار می کردند. ولی ماه را به عنوان خدا پرستش نمی کردند .
در زمانی که هنوز پیامبران الهی ظهور نکرده بودند و در زمانی که هنوز یکتاپرستی رایج نشده بود ( و یا زمان هائی که مردمان از دین الهی منحرف شده بودند)  افراد و اقوام مختلفی موجودات مختلف را به جای خالق یکتا پرستش می کردند. در این میان ماه جایگاه ویژه ای داشت و بسیاری از اقوام و ملت ها ماه را پرستش می کردند . که ما در اینجا توضیح بسیار کوتاهی در مورد پرستش ماه می دهیم . در مقاله “ پرستش “در مورد تاریخچه دین و پرستش (پرستش بت ها و خدایان دروغین تا پرستش “خدای یکتا” و آئین پیامبران مفصل توضیح می دهیم)

۱) اهمیت و ارزش ماه نزد پیشینیان

 ماه از هلال ماه نو شروع شده و بعد کامل میشود و دوباره به هلال برگشته ناپدید شده و بعد دوباره ظاهر می شود و این برای انسان آن زمان بسیار مرموز بود از طرفی این ماه بود که شب های ظلمانی را روشن کرده و نور افشانی می کرد این مسئله (بخصوص برای قبائل بیابانگرد که شب ها در بیابان ها حرکت می کردند) بسیار مهم بود از این رو بسیاری از اقوام درخاورمیانه و جهان ماه را به عنوان خدا پرستش می کردند . آثار زیادی درنقاط مختلف پیدا شده که بسیاری از اقوام و ملت ها ماه را بخاطر همین پرستش می کردند .    

۲) پرستش ماه و اجرام آسمانی در ایران باستان

ایرانیان از دوران باستان (حتی قبل از آمدن اسلام) یکتاپرست بودند آئین زردشت ، آئین یکتاپرستی(خدای یکتا اهورمزدا ) بوده و هست ولی در سرزمین ایران همراه با پرستش اهور مزدا باورها و آئین های مختلفی هم بود و پرستش خورشید و ناهید و ماه نیز رایج بود . ایرانیان خدای خورشید را میترا نامیده و آن را پرستش می کردند و آناهیتا را نگهبان چشمه‌ها و باران و نماد باروری، عشق و دوستی بوده‌است و نماد آن ناهید بوده و بعضی پرستش آناهیتا را به پرستش ماه پیوند می زدند .
در سکه ها و ظروف بدست آمده از دوران هخامنشی و اشکانی آثار بسیاری در رابطه با هلال ماه دیده می شود که بسیاری آن را جایگاه پرستش ماه نزد ایرانیان می دانند .
در مورد دین در ایران و پرستش میترا و آناهیتا در مقاله “ پرستش “ توضیح کافی میدهیم .

  

شکل شماره ۷ – میترا در حال قربانی کردن گاو نر

شکل شماره ۸ – مجسمه آناهیتا در شهر مراغه

شکل های شماره ۹ و ۱۰ – طاق بستان کرمانشاه و سر در آن

 ۳) سین(Sin) خدای ماه در بابل قدیم

سین (Sin) به معنی “ فرمانروای حکمت “ یعنی سوئن است . سین “خدای ماه” می باشد . در شهرهای مختلف امپراتوری بابل ماه را پرستش کرده و نام آن را سین (Sin) گذاشته بودند که در بسیاری از شهرها و روستاها پرستشگاه داشته و آن را می پرستیدند . در سوریه و فلسطین باستان، (هلال ماه)، نمادِ خُدایِ ماه سین (Sin) بود . نام ایرانی سیندخت ( دختر ماه ) هم از “سین (Sin)” گرفته شده است .

شکل شماره ۱۱ – مهر استوانه ای که نفش سین را با هلال ماه نشان می دهد

۴) هکتی الهه بیزانس

مردم بیزانس هم خدای ماه داشتند و نام آن را “هکتی“ گذاشته بودند. طبق افسانه ها هکتی کشورشان را از یورش دشمن در سال های ۳۴۰ تا ۳۳۹ قبل از میلاد نجات داد . به همین مناسبت سکه هائی با نشان ماه و ستاره در سده چهارم پیش از میلاد ضرب نمود که به عنوان نشان رسمی و دولتی بر روی پرچمشان استفاده می‌نمودند.

۵) پرستش ماه در یونان

یونانیان نیز خدایان مختلفی را پرستش می کردند ولی یکی از خدایان یونان باستان آرتمیس بود . آرتمیس در یونان باستان ایزدبانوی شکار، حیات وحش، بکارت، ماه و حاصل‌خیزی بود .

۶) پرستش ماه در عربستان

مردم عربستان تا قبل از ظهور اسلام دین و آئین های مختلفی داشتند ولی بیشتر آنها بت پرست بودند و تعدادی هم مظاهر طبیعت مانند ماه و خورشید و… را پرستش می کردند و حتی پرستش خدای یگانه هم بین بسیاری از قبائل عرب رواج داشت که همان آئین حنیف ابراهیم نبی بود .
به عنوان مثال در شمال عربستان خورشید را می پرستیدند . در یمن هم خورشید پرستی رواج داشت ( داستان سلیمان و ملکه صبا در قرآن موید همین می باشد) همچنین ستاره پرستی هم بشدت رواج داشت از پرستش مریخ و زهره و … تا پرستش  شعرای یمانی و دیگر ستارگان (البته مریخ و زهره سیاره اند) در این میان باز هم پرستش ماه جایگاه ویژه ای داشت قبائلی بودند که نام خود را “ بنی قمر “ می نامیدند چون ماه را پرستش می کردند .

۷) پرستش ماه در نقاط مختلف جهان

کاوش های باستان شناسی نشان می دهد در جای جای جهان متمدن آن روز (مصر باستان و روم و…حتی سرخپوستان آمریکا ) پرستش ماه و خدای ماه وجود داشته (سنگ نوشته ها , آثار باستانی و معماری و ظروف فلزی و سفالین و سکه ها و…دلیل این مطلبند) در همه این آثار باستانی هلال ماه و بت هائی که نماد خدای ماه بودند پیدا شده و این همه نشان می دهد ماه چقدر برای بشر اهمیت داشته که حتی او را به جای خدای یکتا پرستش می کرده است . در مقاله “ پرستش “ در این مورد بیشتر توضیح می دهیم .

۴- داستان ها و افسانه های ماه

مردمان قدیم هیچگونه آگاهی و علمی نسبت به فضا و اجرام سماوی نداشتند آسمان را سقفی بر روی زمین می دیدند و از اینکه اجرم سماوی چون ماه و خورشید و ستارگان بر روی زمین سقوط نمی کنند غرق حیرت میشدند . بعد برای خودشان دلیل آوردند که ستارگان روزنه هائی هستند برگنبد آسمان که از آن روزنه ها نور( نورهای بهشتی) بر زمین می تابند ولی بزرگی ماه و خورشید و نور خیره کننده آنها و همچنین حرکت ماه و خورشید و ۵ ستاره (که امروزه می دانیم سیاره هستند) به همراه وجود پدیده هائی مانند کسوف و خسوف همواره برای آنها اعجاب آور بود .(برای مطالعه اعتقادات پیشینیان به آسمان و زمین مقاله “برخورد با دیدگاه سنتی نسبت به آسمان و زمین” را از همین سایت مطالعه کنید )  از این رو همانطور که گفته شد آنها را ستایش کرده و بعضی اقوام و مردمان آنها را خدا دانسته و پرستش می کردند . و بسیاری هم برای این پدیده های آسمانی افسانه می ساختند در این بخش تعدادی از این افسانه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
در اینجا فقط خلاصه و فشرده این افسانه ها را بازگو می کنیم . (در واقع فقط به آنها اشاره می کنیم) و تعدادی از آنها که معروف تر می باشد شرح می دهیم .

۱) افسانه هائی در مورد ماه گرفتگی

ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اسرار آمیزترین پدیده نزد مردمان قدیم بودند در مورد ماه گرفتگی افسانه های بسیار زیادی گفته شده در مقاله خسوف تعدادی از این افسانه ها را شرح دادیم  برای مطالعه کامل داستان ها می توانید به مقاله  “ خسوف “ مراجعه کنید . در اینجا فقط نام افسانه ها را می آوریم .
۱-۱)زوزه کشیدن برسر ماه : این افسانه مربوط به قوم اینکاهها می باشد .
۲-۱) پادشاه بدلی : این افسانه مربوط به اقوام و تمدن های قدیم بین النهرین می باشد .
۳-۱) درمان ماه : این افسانه مربوط به قبائل بومی در شمال کالیفرنیا می باشد .
۴-۱) افسانه‌های مردم باتامالیبا : این افسانه ها مربوط به مردم باتامالیا در آفریقا می باشد .
۵-۱)افسانه های کالینا : مربوط به مردم کالینا که ساکن شمال نواحی ساحل آمریکای جنوبی هستند .

 

شکل شماره ۱۲ – زوزه کشیدن بر سر ماه

 ۲) افسانه های خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی یکی از زیباترین پدیده های طبیعت است . بشر قدیم بخاط کج فهمی و نداشتن اطلاعات کافی انواع خرافات را در مورد خورشید گرفتگی  گفته شده است . در مقاله کسوف تعدادی از این افسانه ها را شرح دادیم  برای مطالعه کامل داستان ها می توانید به مقاله  “ کسوف “ مراجعه کنید . در اینجا فقط نام افسانه ها را می آوریم .
۱-۲) دزدها و خورشیدخوارها : این داستان در چین، ویتنام، منطقه ی اسکاندیناوی، آمریکای شمالی و خیلی های دیگر با قدری تفاوت وجود دارد .
۲-۲) خورشید گرفتگی یعنی انتقام شیطان : این داستان مربوط به هند می شود .

۳) افسانه چانگ ای

در بخش دوم همین مقاله تحت عنوان  “ ۲-جشن نیمه پائیز در چین “ گفتیم که جشن باشکوهی که چینی ها به افتخار ماه برگزار می کنند از یک افسانه چینی به نام “ افسانه چانگ ای “ الهام گرفته است دراینجا  افسانه چانگ ای را شرح می دهیم :
در زمان های بسیار دور بجای یک خورشید ده خورشید در آسمان بودندو این ده خورشید همه محصولات را آتش زده و کشاورزان را به خاک سیاه نشاندند قهرمانی به نام “هویی“ نه خورشید را از بین برد و فقط یک خورشید باقی ماند . ملکه “وانگ مو “ (ملکه آسمان ها ) اکسیر حیات را به عنوان جایزه به هویی اهدا کرد. این اکسیر می توانست زندگی جاودان را به انسان بدهد ( او را فنا ناپذیر کند )
هویی همسری داشت به نام “چانگ ای “ که در زیبائی و مهربانی زبانزد خاص و عام بود و همه او را دوست داشتند “هویی“ عاشق همسرش بود وقتی هویی به خانه برگشت موضوع جایزه خودش و اکسیر حیات را به همسرش گفت و قرار شد اکسیر حیات را پنهان کرده و هردو مشترک از آن استفاده کنند . و بعد از سه روز به شکار رفت غافل از آن که در آن زمان مردی بدجنس به نام “پِنگ مِنگ” همه حرفهای آنها را شنیده بود .
وقتی هویی به شکار رفت پِنگ مِنگ بدجنس با شمشیر به خانه هویی می آید و با شمشیر می خواست به زور اکسیرحیات را از چانگ ای بگیرد چانگ ای تمام اکسیر را در دهان خود گذاشته و آن را قورت می دهد در این هنگام واقعه عجیبی اتفاق می افتد چانگ ای درهوا شناور شده و به سمت ماه پرواز می کند.
وقتی هویی به خانه برمی گردد از ماجرا مطلع می شود و گریه و زاری می کند و به سمت ماه نگاه کرده و همسرش را صدا می زند.در همین لحظه ماه به طرز اسرار آمیزی درخشان می شود و هویی سایه همسرش رادرماه می بیند که با غم و اندوه او را می نگرد.
هویی مراسم یادبودی درباغ خانه خود برگزار می کند و روی میز,کیک و شیرینی و میوهائی که مورد علاقه چانگ ای بود می چیند و همه مردم هم به یاد چانگ ای مهربان مراسمی برگزار می کنند . آن روز پانزدهم ماه هشتم از تقویم چینی بود .
خبرها حکایت از آن دارد که چانگ ای به موجودی آسمانی و جاودان تبدیل شده و درماه زندگی سراسر شادی دارد چانگ ای مهربان همه مردم را دوست دارد و از ماه برای آنها دعای خیر می کند.  
از آن زمان به بعد درچین جشن نیمه ماه برگزار شد. و همه مردم در این جشن بزرگ شرکت می کنند .  

شکل شماره ۱۳ – چانگ ای به آسمان پرواز کرد

شکل شماره ۱۴ – چانگ ای با غم و اندوه از قصر خود در ماه به زمین می‌‏نگرد

۴) افسانه خورشید و ماه

در این افسانه ماه دختر و خورشید پسر معرفی شده است . خورشید عاشق ماه شده بود و از او  برای ازدواج خواستگاری کرد . ولی ماه نمی خواست با خورشید ازدواج کند از این رو به دنبال بهانه ای برای سرباز زدن از این ازدواج می گشت بنابراین به خورشید گفت : «باید لباسی که مناسب من باشد برای من بدوزی تا آن را بپوشم » خورشید اول فکر کرد کار ساده ای است پس دست به کار شد ولی ماه حقه می زد و اندازه خود را هر روز تعغیر می داد (گام های ماه از هلال تا بدرکامل) بنابر این هیچ لباسی اندازه او نمی شد . بیچاره خورشید هنوز هم در حال پیدا کردن لباس مناسب برای ماه می باشد که هیچگاه هم پیدا نخواهد کرد .  

۵) افسانه‌ی گردنبند

ملکه ای گردنبند بسیار زیبائی از الماس داشت که روزها به گردن می آویخت و شب ها موقع خوای در می آورد یک روز صبح که از خواب بیدار شد گردنبند را ندید و فهمید گردنبند را دزدیده اند . تمام کارگزاران و مامورانش را مامور پیدا کردن گردنبند و دزد گردنبند کرد ، در واقع گردنبند به دستور پادشاه آسمان ها دزدیده شده بنابراین ملکه با پادشاه آسمان مبارزه کرد و گردنبند را از او پس گرفت و برای این که دیگر سرقت نشود شب ها گردنبند را در آسمان می آویزد این گردنبند زیبا را بسیاری از شب ها می توانید ببینید او چیزی نیست جز هلال ماه

۶) سرقت خورشید و ماه توسط گرگ و عقاب

در روزگاران پیش هیچ ماه و خورشیدی وجود نداشت و دنیا تاریک ، تاریک بود . گرگی تنبل  که تن به شکار نمی داد با یک عقاب دوست شده بود . عقاب به او گفت : « بهتر است با هم باشیم تا بهتر بتوانیم شکار کنیم » گرگ که نمی خواست تن به شکار بدهد گفت : « آخر توی تاریکی نمی توانم شکار کنم »  عقاب به فکر چاره افتاد تا تاریکی آسمان را از بین ببرد .
یک روز به یک قبیله سرخپوست رسیدند که دو جعبه نورانی را با خود حمل می کردند . عقاب گفت :« بیا جعبه هار را بدزدیم تا همیشه نور داشته باشیم » بنابراین هر کدام یکی از جعبه ها را دزدیده و شروع به فرار کردند وقتی از سرخپوست ها دور شدند در جعبه ها را باز کردند ناگهان دو گوی بزرگ نورانی به آسمان پرواز کردند این دو گوی بزرگ ماه و خورشید بودند . ماه شب ها را و خورشید روزها را روشن می کرد .

۷) بامبو شکن و شاهزاده ای از ماه

این داستان مربوط به کشور ژاپن می باشد (سال۱۵۹۴) در زمان های قدیم هیزم شکن فقیری بود که با فروش ساقه های بامبو (خیزران ) زندگی خود را می گذراند این هیزم شکن از نداشتن بچه هم رنج می برد .
روزی در مبان ساقه های بامبو دختر کوچکی را دید که اندازه بند انگشت است و بسیار زیبا می باشد او دخترک را برداشت و به فرزندی پذیرفت و نام او  “ کاگویا “ یعنی “ شهدخت ماه “  نامید . از آن به بعد هر موقع برای بریدن بامبو می رفت درون هر ساقه قطعه ای از طلا پیدا می کرد به این ترتیب بود که هیزم شکن ثروتمندشد و “کاگویا “ هم روز به روز زیباتر می شدتا به بیست سالگی رسید آوازه زیبائی او در تمام کشور پیچید و خواستگاران بسیار زیادی از گوشه و کنار کشور آمدند بسیاری فقط می خواستند یک نظر او را ببینند ولی “ کاگویا “هیچ کس را نپذیرفت تا آن که پنج جوان سلحشور(شوالیه) ماندند . و پدرش هم خواهش کرد  جواب یکی از آنها را بدهد ولی “کاگویا “مایل نبود در زمین ازدواج کند بنابراین پنج شرط بسیار سخت برای جوانان سلحشور گذاشت که هیچکدام نتوانند آن را انجام دهند . ( برای هرکدام یک شرط گذاشت )
۱- برای اولین خواستگار شرط گذاشت که باید کاسه سنگی بودا را از هندوستان بیاورد .
۲- برای دومی شرط گذاشت که باید به کوهستان “هورای “برود و شاخه ای از یک درخت عجیب بیاورد که ریشه هایش از نقره ، تنه اش از طلا و شاخه هایش پر از جواهر باشد .
۳- سلحشور سوم باید به چین می رفت و موش آتش را یافته و پوست آن را می آورد .
۴- چهارمی باید اژدهائی پیدا می کرد که جواهری درخشان بر سر داشته و ۵ رنگ از آن می تابید .
۵- پنجمی پرستوئی را پیدا می کرد که صدفی در شکمش بود و باید آن صدف را پیدا کرده و می آورد .
پیرمرد ناراحت شد ولی تصمیم گرفت خواسته “ کاگویا “را به شوالیه ها بگوید و گفت .
شوالیه ها ناراحت شدند ولی چون خیلی عاشق بودند تصمیم گرفتند به خواسته های “ کاگویا “ عمل کنند ولی هیچکدام نتوانستند (بعضی از آنها کلک زدند ولی کلک آنها فاش شد )
بعد از آن آوازه “ کاگویا “ به گوش امپراتور ژاپن هم رسید و امپراتور ابتدا نماینده خودش و بعد خودش آمد و “ کاگویا “ را دید و درخواست کرد او را به قصر برده و ملکه خودش کند ولی “ کاگویا “ نپذیرفت و گفت اگر به زور او را ببرند ناپدید می شود (غیب می شود) و امپراتور هم اصرار نکرد ولی مرتب نامه های عاشقانه می فرستاد تا “ کاگویا “ به او گفت او متعلق به ماه است (شهروند ماه است) و نمی تواند با هیچ مرد زمینی ازدواج کند .
مدتی بعد “ کاگویا “ به پدر خوانده اش (دهقان) خبرداد که ماندن او در زمین به انتها رسیده و در شب پانزدهم ماه کالسکه ای از ماه برای بردن او می آید . خبر به امپراتور رسید و او سعی کرد با نیروی نظامی جلو بردن “ کاگویا “ را بگیرد . ولی این کارها بیفایده بود و هیچکس زورش به فرستادگان ماه نمی رسد .
سرانجام روز موعود فرارسید و فرستادگان ماه آمدند و قشون امپراتور هم نتوانست عکس العملی نشان دهد . پیرمرد غمگین شد و گریه کرد و “ کاگویا “ با چشمان اشکبار از او خداحافظی کرد و امپراتور و مردم هم اشک ریختند و فرستادگان ماه “ کاگویا “ را برداشته و به ماه بردند ولی خاطره او برای همیشه برای مردم ژاپن ماند .         
 

شکل شماره ۱۵ – کاگویا در خانه هیزم  شکن بزرگ می شود

شکل شماره ۱۶ – فرستادگان ماه برای بردن کاگویا به زمین می آیند

شکل شماره ۱۷ – کاگویا به سمت ماه می رود

۸) داستان هائی در مورد پرواز به ماه

بشر از دیر باز اندیشه پرواز کردن و دستیابی به آسمان و ماه را داشته از این رو افسانه های متعددی در این باره ساخته در اینجا فقط نگاهی گذرا افسانه ها می اندازیم . برای توضیح بیشتر افسانه ها به مقاله “داستان پرواز  “از همین سایت نگاه کنید .
۱-۸) سفر به ماه با فشار آبفشان نهنگ : یک کشتی در دریا گم شده و ….
۲-۸) سفر به ماه با مرغابی : مردی به کمک ۸ مرغابی به ماه می رود با هین صورت که ….
۳-۸) سفر به ماه با عقاب : پادشاهی به نام کیکاووس تعدادی عقاب را به تختش می بندد و….
۴-۸) سفر به ماه با بال پرندگان : یک شاهزاده بال پرندگان را به خودش می بندد و ….
۵-۸) سفر به ماه با شلیک توپ :دانشمندان توپی ساخته وعده ای را با آن به فضا فرستادند

۹) رمان هائی (داستان بلند) از نویسندگان معاصر

بجز افسانه ها و قصه هائی که از زمان قدیم وجود داشتند در دوران معاصر نویسندگان مختلفی در مورد ماه داستان های مختلف و رمان (داستان بلند) نوشتند که از نظر شکل و ظاهر با افسانه ها تفاوت زیادی دارد بسیاری از این داستان ها علمی و تخیلی هستند و بسیاری هم شبیه افسانه ها و خیالی و افسانه ای در اینجا فقط به این داستان ها اشاره ای می کنیم .
۱-۹) سرزمین جادوئی :  ماجرای دو کودک که به ماه می روند .
۲-۹) دکتر دولیتل : نوشته هیولافتینگ (نویسنده انگلیسی) که مجموعه ای داستان برای کودکان نوشته و جلد دهم ( دکتر دولیتل در ماه ۱۹۲۸ ) و جلد یازدهم ( بازگشت دکتر دولیتل از ماه ۱۹۳۳) آن مربوط به ماه می باشد . در این داستان دکتر دولیتل سوار بر پروانه غول آسائی به ماه می رود . در ماه شهرها و انسان هائی وجود دارد . دکتر سال ها در ماه می ماند و با مردم آنجا صمیمی می شود و به آنها کمک می کند و عضو شورای شهر می شود و… نکته ای که در این داستان ذکر می کند این است که در ماه رشد درختان و گیاهان بسیار سریع است و موجودات غول آسائی وجود دارد .
۳-۹) نسخه خطی هاپکینز : نویسنده این رمان یک انگلیسی به نام R.C.Serriff می باشد . داستان از جائی شروع می شود که طرفین درگیر در جنگ سعی می کنند کره ماه را جابجا کرده و کاری کنند که روی خاک دشمن سقوط کنند غافل از این که کل تمدن نابود می شود در این بین قهرمان داستان دست به کار می شود تا از این فاجعه جلوگیری کند و…
۴-۹) پسری که به ماه رسید  : این رمان در سال ۲۰۱۰ توسط  دیوید آلموند ((David Almond  نویسنده انگلیسی( که در مورد کودکان مطلب می نویسد ) منتشر شد و داستان پسربچه ای را حکایت می کند که با یک نردبان بلند به ماه می رسد .  

شکل شماره ۱۸ – دکتر دولیتل

شکل شماره ۱۹ – نسخه خطی هاپکینز

شکل شماره ۲۰ – پسری که به ماه رسید

 ۵- دروغ های ماه

حداقل تا قرن ۱۹بیشتر دانشمندان متق القول بودند که هیچ موجود زنده ای در روی ماه وجود ندارد و نمی تواند زندگی کند . اکثر مردم هم به این نتیجه رسیده بودند ولی هنوز عده ای باور داشتند که روی ماه مانند روی زمین زندگی و حیات در جریان است و برای خودشان در مورد موجودات زنده روی ماه خیالپردازی می کردند ولی این با مقاله ها و گزارش هائی که دانشمندان می فرستادند خیلی تفاوت داشت در قرن ۱۹ یکسری دروغ هائی به نام دانشمندان در روزنامه های معتبر آمریکا چاپ شد که مایه شگفتی مردم شد ولی بعدا معلوم شد همه این ها دروغ بزرگی بیش نبوده است در اینجا به ذکر پاره ای از این دروغ پردازی ها می پردازیم ولی قبل از آن به معرفی تنی چند از این دانشمندان و نشریات می پردازیم .

۱) جان هرشل(John Herschel)

سِرجان فردریک ویلیام هرشل  (Sir John Frederick William Herschel, 1st Baronet) در ۷ مارس۱۷۹۲ در شهر اسلاف ، برکشایر، انگلیس بدنیا می آید و در ۳ دانشگاه از جمله دانشگاه آتن به تحصیل می پردازد. پدرش ویلیام هرشل از ستاره شناسان مشهور بود .جان راه پدرش را پیش می گیرد . او هم ریاضیدان و هم منجم برجسته ای بود در سال ۱۸۲۴دبیر انجمن سلطنتی ستاره شناسی و در سال ۱۸۲۷ رئیس انجمن ستاره شناسی سلطنتی انگلیس می شود .
از سال ۱۸۳۴تا ۱۸۳۸ در افریقای جنوبی موفق به کشف ۱۶۸۹جرم جدید می شود . هفت قمر مشتری و چهار قمر اورانوس را کشف می کند و… ولی مهمترین کار او سیستمی بود که براساس آن ستارگان و اجرام سماوی را طبقه بندی می کنند این سیستم به نام “کاتالوگ عمومی ستاره شناسی“ نامیده می شود و تاکنون ۸۰۰۰ جرم سماوی را شامل می شود .هرشل در ۱۱مه ۱۸۷۱در گذشت .

شکل شماره ۲۱ – جان هرشل

۲) روزنامه خورشید (شهر نیویورک ) The Sun (New York City)

در سوم سپتامبر ۱۸۳۳ روزنامه ای در نیویورک منتشر شد که به نام روزنامه خورشید (شهر نیویورک ) نامیده شد[ The Sun (New York City)] این روزنامه بجای این که به مسائل سیاسی و اجتماعی مهم بپردازد مسائل کوچک معمولی از زندگی افراد مهم تا حتی افراد معمولی و گزارش هائی مانند خودکشی و دعواهای خیابانی و حتی طلاق را گزارش می کرد. طبق ادعای بنیانگزارانش هدف این روزنامه نه نخبگان بلکه مردم عادی کوچه و بازار بود . بنابراین مردم طبقه پائین تا متوسط منجمله کارگران ساده از مشتریانش بودند و مطالب خود را بیشتر برای این طبقه می نوشت چون پی برده بود که طبقات پائین جامعه بسرعت درحال سواد دار شدن هستندو یک روزنامه که این افراد را هدف بگیرد شانس موفقیت بیشتری دارد.
بنابراین بجای پیداکردن مشترک دائمی و تحویل روزنامه در
خانه ها به فروش درخیابان ها و توسط دستفروشان دوره گرد اکتفا می کرد . همچنین قیمت روزنامه نسبت به نشریات معتبر آن روز بسیار پائین تر بود (قیمت روزنامه یک پنی بود در حالی که روزنامه های مشابه ۲ پنی بود) چون برای فقیرترین اقشار جامعه منتشر می شد. یکی از مواردی که این روزنامه به آن متهم بود ( و همچنان که در قسمت بعد می بینیم  چندان هم بی ربط نبود ) داستان سرائی و شایعه پراکنی و درج مطالب نادرست و فاقد مدرک بود .   

شکل شماره۲۲ – روزنامه خورشید نیویورک

۳) ماه فریبکار ( دروغ های روزنامه خورشید )

از تاریخ ۲۱ اگوست ۱۸۳۵ تا ۲۵ اگوست در روزنامه خورشید مقالاتی روزانه منتشر می شد که بعدا نزد اندیشمندان به نام “ ماه فریبکار “ نامیده شد. در این مقالات نویسنده مقاله شخصی به نام “ دکتر اندروگرفت “ منشی “ جان هرشل “ ستاره شناس نامدار معرفی شده بود و از قول این شخص ادعا شده که جان هرشل ستاره شناس نامدار موفق به اختراع تلسکوپی شده که سطح ماه را بگونه ای نشان می دهد که انگار از ۹۰ متری در حال دیدن آن هستیم (حتی امروزه هم توان دید تلسکوپ ها اینقدر نیست) بنابر این جان هرشل وقتی توسط تلسکوپ قدرتمندش به ماه نگاه کرد تمدن های باشکوهی را روی ماه کشف کرده است . بله ، ماه دارای زندگی و تمدن است . در ماه دریا و اقیانوس و جنگل و درختان عظیم الجثه و… وجود دارند . انسان های ماه بال دارند و پرواز می کنند و هنوز در مراحل ابتدائی تمدن هستند . حیوانات بی نظیری همچون گاو کوهان دار ، تک شاخ ، اسب پرنده و… تعدادی از موجودات عجیب و غریب در ماه وجود دارند .

شکل های شماره ۲۳ تا ۲۵- انسان ها و حیوانات ماه تصویر روزنامه خورشید نیویورک

شکل شماره ۲۶ – یکی از مردان خفاشی ماه از روزنامه خورشید نیویورک 

۴) واکنش جان هرشل و منشی اش

از آنجائی که جان هرشل یک ستاره شناس معروف بود دانشمندان از این اظهار نظر هرشل تعجب کردند حتی عده ای از دانشمندان برای اطمینان از منبع خبر به نیویورک سفر کردند و به دفتر روزنامه رفتند در آن زمان جان هرشل در افریقای جنوبی بود با این وجود خبرنگاران و دانشمندان با تلگراف از هرشل سوالات زیادی پرسیدند . هرشل ابتدا مات و حیران مانده بود که این مزخرفات چیست که مردم می پرسند و بعد که موضوع را فهمید. اظهار داشت هیچ چیز هیجان انگیزی در مورد ماه کشف نکرده و همه اینها مشتی مزخرفات می باشد که توسط یک مغز معیوب به خورد یک روزنامه نگار ناشی داده شده است به کشفیات واقعی من در افریقای جنوبی توجه نمی کنند و در عوض به این مزخرفات واکنش نشان می دهند .
او از این که این روزنامه چنین مزخرفاتی را به نام او و منشی اش چاپ کرده بشدت ناراحت شد و قصدشکایت از روزنامه را داشت . منشی او  “دکتر اندروگرفت “هم از این دروغ و شوخی بی مزه ناراحت شد.
سردبیر روزنامه بخاطرجبران گندی که بالا آورده بود گفت اشتباهی شده و نویسنده روزنامه شخص ناشناسی بوده که به تازگی تلسکوپش را رو به خورشید گرفته و لنز تلسکوپ صدمه دیده و این اشتباهات بخاطر این اتفاق افتاد ولی نگفت نویسنده چه کسی بوده و چگونه همچین موجوداتی را دیده و چرا خودش را به نام “دکتر اندروگرفت “ جا زده و… بعد گفته شد این یک شوخی بی مزه و یک حقه کثیف بود برای بالا بردن تیراژ یک روزنامه تازه تاسیس شده که با این مقالات مردم کم سواد و طبقه پائین را بخود جذب کرده و تیراژ روزنامه را بالا ببرد. این دروغ و این سلسله مقالات در تاریخ روزنامه نگاری به نام ماه فریبکار نامیده شد .

۵) واکنش ادگار آلن پو

ادگار آلن پو (متولد ۱۹ ژانویه ۱۸۰۹ – درگذشتهٔ ۷ اکتبر ۱۸۴۹) نویسنده داستان های ترسناک و پلیسی هم شاکی شد . او ادعا کرد این داستان در مورد ماه از یکی از داستان های او کپی برداری شده است . و به خورد روزنامه و سردبیر ناشی روزنامه داده شده است . ولی هرچه بود واقعیت این مقاله ها و ماهیت نویسنده گمنام آن هیچگاه مشخص نشد . 

۶) دروغ های دیگر در مورد ماه

موضوع دروغ های ماه تنها این نبود . درسال ۱۸۲۴در یکی از همین مجلات تازه کار که برای تیراژ مجله مطالب غیر واقعی را نشر می دهند از قول شخصی به نام “ کشیش توماس دیک “ که تخیلات نجومی داشته و معلوم نیست وجود خارجی داشته یا اگر وجود داشته واقعا کشیش بوده یا …. یکسری مطالب غیر واقعی منتشر شده که گویا در کره ماه تمدن وجود داشته او جمعیت کره ماه را ۴میلیارد و ۲۰۰ میلون نفر تخمین زد (جمعیت  کل زمین در آن هنگام کمتر از یک میلیارد نفر بود) این شخص همچنین ادعا کرد کل منظومه شمسی مسکونی است و در همه سیارات مانند زمین حیات جاری است حتی جمعیت کل منظومه شمسی را دقیقا عدد ۴۸۰ر۴۰۴ر۹۷۴ر۸۹۱ر۲۱ (تقزیبا نزدیک ۲۲ هزار میلیارد یا ۲۲ هزار تا یک میلیارد که حدود ۲۵۰۰۰ برابر جمعیت کل زمین بود) معلوم نبود چگونه به این دقت سرشماری کرده آن هم در کل منظومه شمسی

۷) ریشه این شایعات پدر جان هرشل ( ویلیام هرشل )

این که این شایعات را به جان هرشل نسبت می دادند بی دلیل نبود جان هرشل ستاره شناس نامداری بود و کشفیات متعددی کرده و به اندازه کافی شهرت بهم زده بود . پدر جان هرشل “ویلیام هرشل” هم از منجمان معروف بود وکشفیات متعدی انجام داده بود . ویلیام هرشل (William Herschel) متولد ۱۵نوامبر ۱۷۳۸و درگذشتهٔ ۲۵ اوت ۱۸۲۲ کشفیات متعددی در نجوم انجام داد .
او به اتفاق خواهرش کارولین (عمه جان هرشل) سیاره اورانوس و بسیاری از قمرهای زحل و مشتری را کشف کرد ویلیام هرشل اعتقاد داشت حیات و زندگی در همه جای منظومه شمسی (همه سیارات و قمرها و حتی خورشید ) وجود دارد و وقتی می پرسیدند چگونه در خورشید با آن حرارت سوزانش حیات می تواند وجودداشته باشد که گفت روی خورشید پوسته داغی وجود دارد ولی درونش به اندازه کافی خنک است که حیات بتواند بوجود بیاید.بنابر این پدرجان اولین کسی بود که رسما اعتقاد به حیات در همه جای منظومه شمسی داشت .

شکل شماره ۲۷ – ویلیام هرشل پدر جان هرشل

 ۶ ـ فیلم های سینمائی ساخته شده در مورد ماه

در مورد ماه و کره ماه تاکنون فیلم های زیادی ساخته شده است . از روزهای آغازین سینما گرفته تا همین الان (سال ۲۰۱۸) همه ساله فیلم های زیادی در سراسر دنیا در مورد ماه ساخته می شود . بیشتر این فیلم ها علمی تخیلی بوده و قبل از سفر به ماه توسط آپولو ۱۱ ،  داستان سفر به ماه را دنبال کرده و بعد از سفر واقعی به ماه باز فیلم های مختلف در مورد سفرهای فضاپیماهای آپولو گرفته تا داستان های تخیلی دیگر در مورد ماه  ،    بنابراین سوژه ماه و سفر به آن به یکی از مهمترین عناصر در تاریخ سینما بدل شد که در اینجا به چند نمونه از آن می پردازیم .

۱) اولین فیلم ها در رابطه با ماه ( قبل از سال ۱۹۵۰)

در این قسمت از اولین فیلم های تهیه شده در مورد ماه شروع می کنیم و در اینجا تنها به ذکر نام فیلم و ساخت آن همچنین عوامل تهیه فیلم بسنده می کنیم .
۱-۱) سفری به ماه (A Trip to the Moon) : این فیلم در سال ۱۹۰۱ به کارگردانی  Georges Méliès و ساخت کشور فرانسه ساخته شد. این فیلم سیاه و سفید و صامت(بدون صدا) و مدت آن ۱۸دقیقه بوده است.
۲-۱) زن درماه (Woman in the Moon) : این فیلم در سال ۱۹۲۹به کارگردانی Fritz Lang و ساخت کشور آلمان به طریق سیاه و سفید و صامت و به مدت ۲۰۰ دقیقه نمایش در آمد .
۳-۱) چیزهائی که باید بیان کنیم(Things to Come):سال ساخت ۱۹۳۶،کشورانگلستان ، زمان فیلم ۱۰۸دقیقه ،کارگردان “ویلیام کامرون” (William Cameron )همچنین این فیلم غیر صامت ولی سیاه و سفید بود.
۴-۱) هدف کره ماه (Destination Moon ) : موضوع فیلم تخیلی ، سال ساخت ۱۹۵۰، زمان فیلم ۹۱ دقیقه ، Irving Pichel (ایروینگ پیچل ) ، ساخت کشور آمریکا – این فیلم غیر صامت و رنگی بود .
نکته : در ابتدای صنعت فیلم سازی همه فیلم های ساخته شده صامت و سیاه و سفید بودند و به تدریج فیلم های غیر صامت(گویا ) و رنگی هم اضافه شدند که تاریخچه آن مفصل است . از اینجا به بعد کلیه فیلم های ساخته شده رنگی و غیر صامت را معرفی می کنیم . و لینک هر فیلم را هم برای دانلود می گزاریم . ولی زیر نویس فیلم های غیر دوبله را خودتان پیدا کنید .  

۲) اولین مردان روی ماه (First Men in the Moon 1964)

این فیلم به کارگردانی نیتن اچ. جوران ((Nathan Juranدرسال۱۹۶۴در آمریکا ساخته شده و در بین فیلم های قدیمی مربوط به ماه جزء بهترین فیلم ها می باشد بقیه توضیحات مربوط به فیلم در شکل شماره  ۲۸ داده شده است.
برای دیدن فیلم(دوبله فارسی)روی لینک روبرو کلیک کنید  : فیلم اولین  مردان ماه   ۸۴۷Mb

           

 شکل شماره ۲۸ – توضیحات مربوط به فیلم همه مردان ماه

نکته : افشاساز یا اسپویلر (Spoiler) توصیفی از یک متن یا داستان است که ممکن است ترتیب وقایع و جزئیات مهم یک داستان، فیلم و … را لو دهد . در این بخش ما سعی می کنیم از افشا کردن محتوای فیلم جدا خودداری کنیم   .

۳) Airplane II: The Sequel ( هواپیمای دوم عاقبت )

این فیلم هم در سال ۱۹۸۲درآمریکا ساخته شده و یک موضوع تخیلی مربوط به ماه است  داستان و مشخصات فیلم در شکل  شماره ۲۹ مشخص شده است .

شکل شماره ۲۹ – توضیحات مربوط به فیلم هواپیمای دوم عاقبت

برای دیدن فیلم روی لینک روبرو کلیک کنید(حجم فیلم ۱٫۰۱ گیگا بایت): هواپیمای دوم ( عاقبت )

۴) Moontrap

این فیلم در سال ۱۹۸۹در آمریکا ساخته شد مشخصات فیلم در شکل شماره ۳۰ مشخص شده است .

شکل شماره ۳۰ – توضیحات مربوط به فیلم Moontrap

 Apollo 13 (آپولو ۱۳)

بر خلاف فیلم های سینمائی دیگر این فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است . ماموریت آپولو ۱۳ یکی از ماموریت های ناموفق پروژه آپولو بود با وجودی که این ماموریت ناموفق بود ولی بخاطر ابتکار عمل و نبوغی که فضانوردان از خود نشان دادند به عنوان “شکست موفقیت آمیز” از آن یاد شده است .
برای مطالعه در مورد ماموریت آپولو ۱۳ مقاله  “ آپولو سیزده “ را از همین سایت مطالعه کنید . 
توضیحات فیلم در شکل شماره ۳۱ مشخص شده است همچنین در مقاله “ آپولو سیزده “ بخش نهم

دانلود فیلم سینمائی آپولو۱۳حجم فیلم ۸۷۱٫۵۱Mb

شکل شماره ۳۱ – توضیحات مربوط به فیلم Apollo 13

۶) Moon ( ماه )

ماه( Moon)  فیلمی در سبک علمی تخیلی و ماجراجویی به کارگردانی دانکن جونز است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به سام راکول اشاره کرد .
توضیحات مربوط به فیلم همچنین خلاصه ای از فیلم به طوری که داستان افشا نشود در شکل شماره  ۳۲ آمده است .

دانلود فیلم سینمائی ماهMb  ۸۷۶٫۶۱

  

 شکل شماره ۳۲ – توضیحات مربوط به فیلم Moon

 ۷) Apollo 18 (آپولو ۱۸)

پروژه آپولو تا آپولو ۱۷بیشتر ادامه پیدا نکرد و به دلائلی از جمله پایان رقابت فضائی و کمبود بودجه متوقف شد . برای پی بردن به تمام دلائل توقف پروژه آپولو (همچنین نظریه توطئه در این مورد ) به مقاله “ آپولو چهارده تا هفده “مراجعه کنید .) بعد یک عده نظر دادند که درماموریت آپولو ۱۷فضانوردان با موجودات فضائی روبرو شدند و از این رو نتوانستند به صورت علنی ماموریت ادامه دهند ولی به صورت پنهانی در قالب ماموریت های آپولو ۱۸ تا ۲۰و… به پروژه ادامه دادند(عده ای که پاک منکر فرود انسان روی ماه شدند) براین اساس کتاب ها و فیلم های متعددی ساخته شد که یکی از این فیلم ها فیلم سینمائی “Apollo 18”بود .
توضیحات مربوط به فیلم همچنین خلاصه ای از فیلم به طوری که داستان افشا نشود
در شکل ۳۰ آمده است .
دانلود فیلم سینمائی آپولو ۱۸ – حجم ( ۶۴۹٫۸۵Mb )

شکل شماره ۳۳  – توضیحات مربوط به فیلم Apollo 18

۸) Transformers: Dark of the Moon ( تبدیل شوندگان۳ : نیمه تاریک ماه )

“تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه” یا تبدیل‌شوندگان ۳ (Transformers: Dark of the Moon) یک فیلم علمی-تخیلی-اکشن، سه بعدی است که در  ژوئیه۲۰۱۱در سینماهای سه بعدی و دو بعدی آمریکا و جهان، اکران شد.

توضیحات مربوط به فیلم همچنین خلاصه ای از فیلم به طوری که داستان افشا نشود درشکل ۳۴ آمده است.
دانلود فیلم سینمائی
  Transformers: Dark of the Moon    حجم ۱٫۱۷Gb

شکل شماره ۳۴ – توضیحات مربوط به فیلم  Transformers: Dark of the Moon

۹) Iron Sky (آسمان آهنین)

Iron Sky ( آسمان آهنین ) یک فیلم در سبک اکشن، علمی ، تخیلی و کمدی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به اودو کیر اشاره کرد.
توضیحات مربوط به فیلم همچنین خلاصه ای از فیلم به طوری که داستان افشا نشود درشکل ۳۵ آمده است. دانلود فیلم سینمائی
 Iron Sky ( آسمان آهنین )حجم ۶۲۴٫۲۱Mb

شکل شماره ۳۵ – توضیحات مربوط به فیلم Iron Sky

۱۰) نخستین انسان(First Man ) 

نخستین انسان (First Man) یک فیلم در ژانر زندگینامه‌ای درام؛ محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی دیمین شزل است. فیلم‌نامه این فیلم توسط جاش سینگر و نیکول پرلمن بر اساس کتاب نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ، نوشته جیمز آر. هانسن به رشته تحریر درآمده‌است. ( شکل شماره ۳۶ )

 

شکل شماره ۳۶ – توضیحات مربوط به فیلم First Man

 دانلود فیلم سینمائی : First Man 2018 ( حجم فیلم ۱Gb )دانلود زیر نویس هماهنگ

 ۷- سریال های تلویزیونی در ارتباط با ماه

بجز فیلم های سینمائی که برشمردیم سریال های مختلف تلویزیونی هم در مورد ماه ساخته شده که در اینجا به پاره ای از آنها اشاره می کنیم .

۱) مردان فضا (Men into Space )

این سریال از ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۹تا ۷ سپتامبر ۱۹۶۰در شبکه CBC آمریکا پخش شد و تلاش آمریکا را برای رسیدن به فضا و فتح ماه به تصویر کشید . در این سریال پیش بینی شده بود که در سال ۱۹۷۵ آمریکا روی ماه انسان را پیاده می کند . پروژه ای که ۶سال زودتر یعنی درسال ۱۹۶۹به نتیجه رسید.

۲) بذر مرگ (The Seeds of Death)

این سریال از ۲۵ ژانویه ۱۹۶۹تا اول مارس ۱۹۶۹به کارگردانی مایکل فرگوسن و از شبکه BBCدربریتانیا پخش شد و داستان آن مربوط به قرن ۲۱بود.و اما خلاصه داستان : در انتهای قرن ۲۱یک تکنولوژی حمل و نقل به نام ETجانشین همه روش های سنتی حمل وروی زمین شده بود و سفرهای فضائی وتکنولوژی موشکی به دلیل عدم نیاز منسوخ شده بود غافل از آن که جنگجویانی روی ماه موضع گرفته وآماده حمله به زمین بودند و…

۳) سر و صدا در فضا (Frontier in Space)

این سریال اولین بار از۲۴فوریه تا ۳۱مارس۱۹۷۳از شبکهBBC1 به کارگردانی پل برنارد (Paul Bernard)پخش شد داستان این سریال مربوط به قرن ۲۶ می باشد که فرا زمینی ها به زمین حمله می کنند و…

۴) فضا ۱۹۹۹ (Space 1999)

یک مجموعه تلویزیونی بریتانیایی بود که نخستین بار از ۱۹۷۵تا ۱۹۷۷میلادی، از شبکهٔ آی‌تی‌وی پخش شد. در ایران، این سریال در شب‌های جمعه سال ۱۳۵۶و ۱۳۵۷ خورشیدی بروی آنتن کانال دو تلویزیون ایران می‌رفت، این سریال در ژانر دراماتیک علمی_تخیلی دسته‌بندی شده و ساخت انگلستان بود و اما داستان سریال :
در سال ۱۹۹۹بر روی ماه یک ایستگاه فضائی ساخته شده بود که زباله های اتمی را در آنجا دفن می کردند در آن سال یک انفجار مهیب هسته ای بسان یک موشک پرقدرت ماه را از مدارزمین خارج کرده و دراعماق فضا رها شد۳۱۳نفر فضانورد این ایستگاه همراه ماه به سفر به اقصی نقاط فضا رفته و تمدن های بیگانه را دیدند و…

۵) کینه جویی نقره ای (Silver Nemesis)

این سریال اولین بار در بریتانیا از ۲۳ نوامبر تا ۷ دسامبر ۱۹۸۸ از شبکه BBC1 به کارگردانی کریس توف (Chris Clough)پخش شد . و اما خلاصه داستان : گروهی از نئو نازی ها که در ماه موضع گرفته اندبه کمک یک جادوگر قرن هفدهم در تلاشند تا کنترل یک مجسمه ای را که از فلز زنده ساخته شده است در دست بگیرند و…

۶) ماه را بکشید(Kill the Moon )

این سریال برای اولین بار در ۴ اکتبر ۲۰۱۴ از شبکه BBC پخش شد و اما داستان سریال :
دکتر کورتنی و یک دانش آموز قرار شد وارد یک ماشین زمان شده و به سال ۲۰۴۹بروند که در آن سال جاذبه ماه افرایش یافته و سبب جزر و مدهای وحشتناکی بر روی زمین شده که می تواند نسل بشریت را نابود کند آنها با ماشین زمان به سال ۲۰۴۹رفته و در آن سال وارد یک شاتل فضائی شده که قرار است در یک ماموریت انتحاری ماه را نابود کنند و….

۸- تشخیص درست از نادرست

در زمان های قدیم که بیشتر مردم بیسواد بودند و قوانین علمی و روش علمی بررسی پدیده های طبیعت هنوز کشف نشده بود باورهای خرافی دربین مردم عامی ( وحتی بعضی از اهل دانش) بی داد می کرد. به مرور که معلومات بشر افزایش یافت و روش علمی جای باورهای خرافی را گرفت عده ای از خرافه پرستان همان خرافات قدیم را با رنگ و لعاب علمی به خورد مردم می دهند .
در زمان ما که اینترنت و شبکه های اجتماعی و…به وسیله ای برای دسترسی آسان همه مردم به اطلاعات تبدیل شده ,  باورها و اخبار جعلی و نادرست از همین راه به خورد مردم داده شده و خرافات و شبه علم و باورهای نادرست گسترش می یابد بنابراین ما باید به روش هائی مجهز شویم که بتوان درست را از نادرست تشخیص داد . این باورها ی نادرست شامل همه مطالب علمی از جمله در مورد ماه که بحث این مقاله می باشد وجود دارد . بنابراین در اینجا ابتدا در مورد باورهای نادرست یا شبه علم توضیح می دهیم .  

۱) شبه علم چیست ؟

شبه علم(Pseudoscience) به ادّعاها، باورها، یا کارهایی گفته می‌شود که به غلط با عنوان علم ارائه داده می‌شوند، ولی بر پایهٔ روش علمی نیستند. از نمونه های شبه علم به این موارد می شود اشاره کرد :
طب سنتی (کلیه درمان های جایگزین) ،خلقت گرایی و طراحی هوشمند، پیدایش بشقاب پرنده‌ها، طالع بینی، کف‌بینی، فال قهوه، ستاره‌بینی ، و انرژی‌درمانی و… اثر ماه ( که مورد بحث این بخش از مقاله است) شبه علم،خوراک نوشتاری بسیاری از مطبوعات عامه‌پسند موسوم به مجلات زرد (مجلات و روزنامه های زرد مطبوعاتی هستند که شرافت روزنامه نگاری را زیر پا گذاشته و به نشر اکاذیب و مسائل غیر علمی و نادرست و یا تهمت ناروا به افراد حقیقی و حقوقی پرداخته تا تیراژ خود را بالا ببرند)

۲) تفاوت علم با شبه علم

دانشمندان و فلاسفه متعددی در طول تاریخ و تا به امروز سعی کردند راه و روشی برای تفکیک علم از شبه علم بدست بیاورند . حاصل این تلاش چیزی است که در این قسمت به آن می پردازیم .
در مقاله ای دیگر تحت عنوان “ علم و روش علمی “ به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم .
یکی از مهمترین تفاوت های علم ازشبه علم ابطال پذیری آن است موضوعات علمی معمولا ابطال پذیرندیعنی موضوع در خودش خاصیت ابطال پذیری را داشته باشدمعنی این جمله این است که درون خودش گزینه هائی داشته باشد که نشان بدهد چگونه می توان آن را باطل کرد . مثلا باید بتوان با تجربه و آزمایش نادرستی یک گزاره غلط علمی را نشان داد و گزاره درستی به جای آن قرار داد . درحالی که گزاره های شبه علمی معمولا ابطال ناپذیرند یعنی در صورت غلط بودن راهی برای ابطال آن وجود ندارد.

۳) آثار شبه علم

پروفسور روبرت پارک ۷ نشانهٔ هشدار دهنده برای شبه‌علم معرفی می‌کند که در ضمن به گفتهٔ وی می‌توان آن‌ها را در ادعاهای طب سنتی نیز یافت. باید دانست که آثار شبه علم به این موارد خلاصه نمی شود ولی در اینجا فقط همین موارد را ذکر می کنیم .
۱-۳) انتشار مستقیم: صحت و درستی یک مطلب علمی باید توسط اهل علم(دانشمندان و کارشناسان ) نقدو بررسی شده و روی آن آزمایش و تحقیق انجام شده و بعد منتشر شود ولی حامیان شبه علم مستقیما نشر می دهند (بیشتر توسط همان نشریات زرد و… یا سایت ها و شبکه های اجتماعی حامی آنها )
۲-۳) ادعای توطئه : حامیان شبه علم وقتی عقایدشان با نقد و مخالفت اهل علم مواجه می شود ادعا می کند دلیل انتقاد از آنها نهادهای قدرت و ثروت و مسائل سیاسی و… بوده وگرنه عقائد آنها درست است .
۳-۳) شلوغ کاری به جای شفاف سازی : آنها بیشتر بر یافته های تصادفی که در اندازه گیری های علمی معمولا وجود دارد تکیه می کنند تا آمار درست و موثق , بنابراین با ترفند های آماری سعی می کنند به نتیجه گیری های غیر منطقی دست یابند .
۴-۳) تکیه بر تجربه های شخصی : روش علمی تکیه بر تجربه های گروهی و داده های علمی می باشد درحالیکه اصحاب شبه علم بیشتر بر روی تجربه های شخصی تکیه می کنند .
۵-۳) تکیه برقدیمی و باستانی بودن ادعا : این افراد برای اثبات ادعای خود عنوان می کنند که هزاران سال پیش این باور مورد قبول بسیاری از بزرگان و … شخصیت های مشهور علمی و سیاسی بوده است و همین را دلیل درستی مدعای خود عنوان می کنند .
۶-۳) کار در انزواء : اصحاب شبه‌علم معمولاً در انزواء کار می‌کنند. شفافیت را برنمی‌تابند و یافته‌های خود را نیز معمولاً در مجامع و همایش‌ها و رسانه‌های ویژه‌ی خودشان مطرح می‌کنند.
۷-۳) طرح کردن قوانین تازه برای طبیعت : اصحاب شبه‌علم برای آنکه یافته‌ها و مشاهده‌های ادعایی خود را توجیه کنند، «قوانین» تازه و بدیعی را برای طبیعت پیشنهاد می‌کنند.

۴) روش های تشخیض درست از نادرست

حال که به این مرحله رسیدیم بیائیم درست را از نادرست و اخبار جعلی را از اخبار واقعی تشخیص بدهیم در درجه اول باید حداقل در سطح دیپلم متوسطه اطلاعات عمومی داشته باشیم
۱-۴) مراجعه به عقل سلیم : اولین روش مراجعه به عقل و منطق و معلومات عمومی خودتان است مطلبی که از نظر عقلی و منطقی محال باشد حتی ارزش جستجو را هم ندارد .
۲-۴) منبع خبر :
منبع خبرباید معتبر باشد. در مورد مطالب علمی یک مرجع علمی معتبر مانند ناسا یا دانشگاه ها و مراکز معروف علمی باید آن را تایید کنند . بسیاری از خبرهای دروغ و نادرست از منابع معتبر علمی یا خبر گزاری های معتبر یا دانشمندان و… نقل قول می شود. این به تنهائی کافی نیست لازم است که مطلب را مستقیم در سایت معتبر پیدا کنید .

۳-۴)زیاد بودن منابع دلیل درستی خبر نیست:بسیاری ازخبرهای دروغ و یا شایعات و…(علمی یا سیاسی یا…) ممکن است دربسیاری از سایت ها موجود باشد این ها هیچکدام دلیل درست بودن خبر نیست .  
۴-۴) عکس و فیلم : بسیاری از اخبار و مطالب نادرست از طریق عکس و فیلم دستکاری شده به خورد مردم داده می شود باید بدانیم امروزه با روش های زیادی می توان عکس و فیلم جعلی ساخت . پس یک عکس یا تکه ای از یک ویدئو  دلیل معتبری برای خبر و یا مطلب نیست .
۵-۴) جستجوی عکس : می توانید عکس را دانلود کرده و در گوگل بجای سرچ مطلب عکس را سرچ کنید بسهولت معلوم می شود که این عکس تقلبی بوده و دستکاری شده است .
۶-۴) مطالب نادرست بعد از مطالب درست : بسیاری از موارد ابتدا مطالب درست گفته می شود و در ادامه با نتیجه گیری از مطالب درست به مطالب نادرست می رسندباید حواسمان به این موارد هم باشد.
۷-۴) تاریخ مطلب : بسیاری از مطالی ممکن است درست باشد ولی مربوط به زمان دیگری باشد پس وقتی یک خبر را می خوانید تاریخ آن را هم در نظر بگیرید .

۹- باورهای خرافی و شبه علم در مورد ماه

در مورد ماه باورهای خرافی و یا شبه علمی فراوانی وجود دارد . باورهائی که با رنگ و لعاب علمی به خورد طبقه نا آگاه جامعه می دهند اغلب این باورها حول و حوش جاذبه ماه و نیروهای جزر و مدی و دیگر در مورد نور ماه دور می زند در اینجا نخست این باورها را آورده و بعد آنها را نقد می کنیم .

۱) میکرو جزر و مد

همانطور که ماه روی آب های زمین تاثیر می گزارد و جزر و مد ایجاد می کند روی مایعات بدن و خون های درون رگ ها هم تاثیر می گزارد (باید توجه کنیم ۶۰ تا ۸۰ درصد وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است) و با ایجاد نیروئی شبیه جزر ومد که ما آنها را میکرو جزر و مد می نامیم مایعات بدن را به طرف خود می کشد. این میکرو جزر و مدها در ماه کامل به حداکثر خود می رسد و در ماه شب نو به حداقل خود می رسد . این مسئله پدیده ها و عوارض مختلفی ایجاد می کند که در اینجا شرح می دهیم .

۲) اثرات میکرو جزر و مدها

میکرو جزر و مدها این تاثیرات را بر روی بدن می گذارند :
۱-۲) بیماری های قلبی و عروقی : میکرو جزرو مدها باعث افزایش فشارخون شده و این برای افراد مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی و عروقی بسیار خطرناک است بیشترین میزان سکته های قلبی در شب هائی که ماه کامل باشد اتفاق می افتد .
۲-۲) ماه و بیماری واریس : میکرو جزر و مدها باعث گشاد شدن رگ ها و فشار روی دیواره رگ ها شده و برای کسانی دیواره رگ هایشان نازک و حساس است(مانند بیماران واریسی) می تواند خطرناک باشد و بیماری آنها را تشدید کند بنابراین این افراد بهیچ عنوان نباید زیر نور ماه (بخصوص ماه کامل) راه بروند .
۳-۲) تفاوت ماه کامل و ماه نو : در ماه کامل اثرات جاذبه ماه خیلی بیشتر است چون “ میکرو جزر و مدها” به حداکثر خود می رسند میکرو جزر و مدها روی فشار خون تاثیر می گذارند و باعث می شود فشار خون بالاتر رفته و این برای افراد مبتلا به فشار خون و همچنین افراد ریز جثه مشکلات مختلفی ایجاد می کند . همچنین باعث اختلال در کارکرد اعضای بدن شده و اختلال خواب ایجاد می کند پس در ۱۵ هر ماه افراد سخت تر می خوابند . مجموعه این عوامل در روح و روان افراد تاثیر گذاشته بنابراین میزان افسردگی و پرخاشگری در افراد در ۱۵ ماه بیشتر می شود و نزاع های خیابانی هم افزایش می یابد . همچنین خطربیماری های در ارتباط با فشار خون هم افزایش می یابد پس افراد مبتلا به فشار خون نباید زیر ماه کامل قرار بگیرند .
۴-۲) ماه و رشد موها : اگر می خواهید رشد موهایتان سریع شود باید آنها را در زمانی که قرص ماه کامل است کوتاه کرد . زیرا “ میکرو جزر و مدها “باعث گشاد شدن رگ ها و رسیدن خون بیشتر به پیازهای موشده و رشد موها را تسریع می کند.
۵-۲) تاثیر ماه بر زایمان : بخاطر همان اثر میکرو جزر و مدها روزهای پایان حاملگی فشار روی “مایع آمنیوتیک “ ( مایعی که جنین را احاطه کرده است) زیادتر شده و زایمان زودتر انجام می شود حتی ممکن است زایمان زودرس انجام شود که برای سلامتی مادر و جنین خطرناک است پس خانم هائی که روزهای آخر حاملگی را طی می کنند باید دقت کنند زیر ماه کامل قرار نگیرند .
۶-۲) ماه و بیماری های گوارشی :  در هنگام ماه کامل بخاطر زیاد بودن اثر میکرو جزر و مدها دستگاه گوارش بخوبی عمل نکرده و افراد به انواع بیماری های گوارشی همچون یبوست دچار شوند .

۳) تاثیرات دیگر میکرو جزر و مدها

علاوه بر اثراتی که از تاثیر میکرو جزر و مدها بر بدن بر شمردیم اثرات منفی بسیار زیاد دیگری وجود دارد که جهت جلوگیری از طولانی شدن مطلب دیگر آنها را توضیح نمی دهیم اثراتی مانند قلیائی شدن و اسیدی شدن بیش از حد بدن که باعث انواع بیماری های مختلف می شود . همچنین اثرات مشابهی بر روی جانوران دارد .

۴) اثرات نور ماه

علاوه بر جاذبه ماه که باعث میکرو جزر و مدها می شود و روی بسیاری از چرخه های زندگی ما تاثیر منفی می گذارد نور ماه هم که حامل اشعه های خطرناکی است روی خواب تاثیر گذاشته و سیستم خواب و اعصاب و روان ما را بهم می ریزد و این در چرخه خواب و سلامت ما تاثیر بسیار منفی دارد . 

۵) آیا ماه دشمن انسان است ؟

مواردی که برشمردیم اگر درست باشد همه از تاثیرات مخرب ماه بخصوص ماه کامل حکایت دارد پس ماه دشمن سلامتی انسان است و بجز ضرر و زیان فایده ای برای بشر ندارد . آیا واقعا چنین است ؟

۶) تحقیقات علمی چه می گوید ؟

موارد مطرح شده به قدری غیر علمی و غیر واقعی است که دانشمندان حتی ارزش مطالعه در این مورد را بخود راه ندادند با این حال مؤسساتی که روی این موارد تحقیقات پزشکی انجام دادند حتی کوچکترین تاثیری نتوانستند در مورد تاثیر (منفی یا مثبت) نور و جاذبه ماه بر روی سیستم بدن انسان بدست بیاورند .

۷) آیا ماه می تواند اثری مشابه جزر و مد دربدن انسان بوجود بیاورد ؟

شبه علم در بسیاری از موارد با گزاره های درست شروع شده و با نتیجه گیری های اشتباه خاتمه پیدا می کند . مثلما جاذبه ماه بر روی زمین تاثیر دارد و باعث جزر و مد می شود (برای مطالعه جزر و مد به مقاله “ جزر و مد “ از همین سایت مراجعه کنید ) ولی تاثیر آن بر روی بدن چقدر است برای این کار باید محاسبه کنیم نیروی کشندی ماه ( جزر و مدی ) چه مقدار نیرو به بدن وارد می کند :
 در همان مقاله “جزر و مد “  نیروئی که جزر و مد به آب های زمین وارد می کند را محاسبه کردیم در اینجا به جای کره زمین یک انسان را (با مشخصات متوسط) قرار داده و این نیرو را محاسبه می کنیم .

 

با جاگزاری مقادیر معلوم مشخص می شود که این نیرو برابر است با نیروئی که یک وزنه یک میلونیوم گرمی وارد می کند (معادل یک سوم وزن یک سلول) فشاری که این نیرو وارد می کندده ها میلون بار کمتر از فشارخون است پس هیچ تاثیری نمی تواند روی بدن داشته باشد و همه این ها در باره نقش ماه در انسان مزخرف است.

۸) آیا نور ماه می تواند روی انسان اثر داشته باشد

ادعا می شود اشعه های خطرناکی که از ماه ساطع می شود روی بدن اثر منفی دارد ولی باید توجه کرذ ماه از خودش نوری ندارد و این بازتاب نور خورشید است دیگر این که در بهترین حالت ماه کامل نور ماه ۴۰۰ هزار بار کمتر از خورشید است پس اگر خطری باشد که نیست ,  این نور خورشید است که اشعه خطرناک دارد نه ماه
اشعه های خطرناک خورشید هم توسط لایه ازن و دیگر لایه های جو جذب می شود ( مقاله “ لایه ازن “ )

۱۰- خلاصه انسان و ماه

ماه زیبا ماه پر شکوه همیشه مورد توجه انسان بوده است تا جائی که به پرستش ماه پرداخت و بعد افسانه ها زیادی در مورد ماه ساخت و پرداخت و شعرهای زیادی در ستایش ماه سرود و بعد در دوره معاصر فیلم و سریال و انیمیشن در مورد ماه ساخت در این بخش خلاصه و فشرده ای از تمام بخش های این مقاله می آوریم برای مطالعه هر بخش به بخش مربوطه مراجعه کنید .

۱)شکوه و عظمت ماه

آسمان سرشار از زیبائی ها و عظمت است . بشر از دیر باز که به آسمان نگاه می کرد آن را مرموز و زیبا و دست نیافتنی می یافت ، به زیبائی های آن خیره میشد و همواره با دیده ترس و احترام نگاه می کرد و زیبائی های آن را می ستود و در این میان اجرام آسمانی خورشید ، ماه ، ناهید جایگاه ویژه ای داشتند در این بخش در مورد ماه و ستایش ماه در باورها و فرهنگ های مختلف توضیح می دهیم .

۲) جشن نیمه پائیز در چین

طبق یک اعتقاد در چین همه موجودات طبیعت نیز کامل می شوند که ماه کامل شده باشد بنابراین با کامل شدن ماه گیاهان کامل شده و محصول میدهند.بنابراین بار دهی گیاهان و محصولات کشاورزی بخاطر ماه است. و ما باید از ماه بخاطر این همه نعمتی که به ما داده تشکر کنیم .
چینی ها همه ساله در پانزدهمین روز از هشتمین ماه سال جشن بزرگی به خاطر ماه ترتیب می دهند که در این قسمت به جشن چینی ها و ابعاد آن می پردازیم . اگر چه چینی ها امروزه به این مسئله اعتقاد ندارند ولی این بهانه ای است تا بزرگترین جشن ملی را با شکوه هرچه تمامتر برگزار کنند .

۳) پرستش ماه

در بسیاری از اقوام و ملت ها ماه را می ستودند و ستایش می کردند . در چین باستان ماه را مظهرهمه خوبی ها دانسته و جشن ها به افتخار ماه برگزار می کردند.ولی ماه را به عنوان خدا پرستش نمی کردند .
در زمانی که هنوز پیامبران الهی ظهور نکرده بودند و در زمانی که هنوز یکتاپرستی رایج نشده بود (و یا زمان هائی که مردمان از دین الهی منحرف شده بودند) افراد و اقوام مختلفی موجودات مختلف را به جای خالق یکتا پرستش می کردند. در این میان ماه جایگاه ویژه ای داشت و بسیاری از اقوام و ملت ها ماه را پرستش می کردند . که ما در اینجا توضیح بسیار کوتاهی در مورد پرستش ماه می دهیم .

۴) داستان ها و افسانه های ماه

مردمان قدیم هیچگونه آگاهی و علمی نسبت به فضا و اجرام سماوی نداشتند آسمان را سقفی بر روی زمین می دیدند و از اینکه اجرم سماوی چون ماه و خورشید و ستارگان بر روی زمین سقوط نمی کنند غرق حیرت میشدند . بعد برای خودشان دلیل آوردند که ستارگان روزنه هائی هستند بر گنبد آسمان که از آن روزنه ها نور ( نورهای بهشتی) بر زمین می تابند ولی بزرگی ماه و خورشید و نور خیره کننده آنها و همچنین حرکت ماه و خورشید و ۵ ستاره (که امروزه می دانیم سیاره هستند ) به همراه  وجود پدیده هائی مانند کسوف و خسوف همواره برای آنها اعجاب آور بود. از این رو بسیاری از مردم ماه را ستایش و یا پرستش کرده و جایگاه خدائی برای ماه قائل بودند بعضی هم افسانه ها و داستان های مختلفی در مورد ماه ساخته و پرداخته اند .

۵)دروغ های ماه

حداقل تا قرن ۱۹ بیشتر دانشمندان متق القول بودند که هیچ موجود زنده ای در روی ماه وجود ندارد و نمی تواند زندگی کند . اکثر مردم هم به این نتیجه رسیده بودند ولی هنوز عده ای باور داشتند که روی ماه مانند روی زمین زندگی و حیات در جریان است و برای خودشان در مورد موجودات زنده روی ماه خیالپردازی می کردند ولی این با مقاله ها و گزارش هائی که دانشمندان می فرستادند خیلی تفاوت داشت در قرن ۱۹ یکسری دروغ هائی به نام دانشمندان در روزنامه های معتبر آمریکا چاپ شد که مایه شگفتی مردم شد ولی بعدا معلوم شد همه این ها دروغ بزرگی بیش نبوده است در اینجا به ذکر پاره ای از این دروغ پردازی ها می پردازیم .

۶ )فیلم های سینمائی ساخته شده در مورد ماه

در مورد ماه و کره ماه تاکنون فیلم های زیادی ساخته شده است . از روزهای آغازین سینما گرفته تا همین الان (دسامبر سال ۲۰۱۸- دی ماه ۱۳۹۷) همه ساله فیلم های زیادی در سراسر دنیا در مورد ماه ساخته می شود. بیشتر این فیلم ها علمی تخیلی بوده و قبل از سفر به ماه توسط آپولو ۱۱داستان سفر به ماه را دنبال کرده تا بعد از سفر واقعی به ماه هم باز فیلم های مختلف در مورد سفرهای فضاپیماهای آپولو گرفته تا داستان های تخیلی دیگر در مورد ماه بنابراین سوژه ماه و سفر به آن به یکی از مهمترین عناصر در تاریخ سینما بدل شد .

۷) سریال های تلویزیونی در باره ماه

بجز فیلم های سینمائی که برشمردیم سرسال های مختلف تلویزیونی هم در مورد ماه ساخته شده که در بخش هفتم به پاره ای از آنها اشاره می کنیم .

۸) تشخیص درست از نادرست

در زمان های قدیم که بیشتر مردم بیسواد بودند و قوانین علمی و روش علمی بررسی پدیده های طبیعت هنوز کشف نشده بود باورهای خرافی دربین مردم عامی( وحتی بعضی از اهل دانش) بی داد می کرد. به مرور که معلومات بشر افزایش یافت و روش علمی جای باورهای خرافی را گرفت عده ای از خرافه پرستان همان خرافات قدیم را با رنگ و لعاب علمی به خورد مردم می دهند .
در زمان ما که اینترنت و شبکه های اجتماعی و…به وسیله ای برای دسترسی آسان همه مردم به اطلاعات تبدیل شده باورها و اخبار جعلی و نادرست از همین راه به خورد مردم داده شده و خرافات و شبه علم و باورهای نادرست گسترش می یابد بنابراین ما باید به روش هائی مجهز شویم که بتوان درست را از نادرست تشخیص داد . این باورها ی نادرست شامل همه مطالب علمی از جمله در مورد ماه که بحث این مقاله می باشد وجود دارد . بنابراین ابتدا در مورد باورهای نادرست یا شبه علم توضیح می دهیم .  

۹) باورهای خرافی و شبه علم در مورد ماه

در مورد ماه باورهای خرافی و یا شبه علمی فراوانی وجود دارد . باورهائی که با رنگ و لعاب علمی به خورد طبقه نا آگاه جامعه می دهند اغلب این باورها حول و حوش جاذبه ماه و نیروهای جزر و مدی و دیگر در مورد نور ماه دور می زند در این بخش نخست این باورها را آورده و بعد آنها را نقد کرده و نادرستی آن ها را نشان می دهیم .
منبع : ویکی پدیای انگلیسی و منابع دیگر

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) نوشته های قرمز پر رنگ ارجاع به لینک هستند که هنوز لینک آنها قرار داده نشده است ( هنوز صفحه آنها منتشر نشده است )
۵) نوشته های آبی پر رنگ ارجاع به لینک هستند که لینک آنها قرار داده شده است ( صفحه آنها منتشر شده است )
۶) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۷) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.