تاریخچه تغییرات اقلیمی

در این قسمت تاریخچه تعغیرات اقلیمی را بررسی می کنیم . از روزی که هوای پاک در سرتاسر زمین بود تا روزی که زمین از گازهای گلخانه ای و حجم عظیم آلاینده ها پرشد و دمای زمین رو به گرمی گذاشت و بشر تازه متوجه شد که چه بلائی به سر سیاره زمین آورده است . این تاریخچه ارتباط تنگاتنگی با دوران استثمار و استعمار و سلطه جوئی دارد از این رو است که همیشه می گوئیم تا نظام سلطه و غارت برچیده نشود و تا دموکراسی و مردمسالاری در سراسر زمین نهادینه نشود این مشکلات را نمی توان براحتی حل کرد . در اینجا ابتدا در مورد گرمایش زمین توضیح کوتاهی می دهیم . (برای مطالعه بیشتر در مورد گرمایش زمین و گازهای گلخانه ای به مقاله  گرمایش زمین از همین سایت مراجعه کنید )
و بعد از تاریخ صنعت و تکنولوژی را که از انقلاب صنعتی شروع می شود شروع کرده و به تاریخچه نفت و شرکت های نفتی می پردازیم و نشان خواهیم داد که چگونه  : “شرکت های نفتی “ و “دیکتاتورهای نفتی” و سایر سرمایه داران و سیاستمدارن هرتوافق و حرکتی درجهت نجات زمین از گازهای گلخانه ای را با شکست مواجه می کنند. , چرا تمام کوشش های دانشمندان و فعالین محیط زیست در جهت نجات زمین هنوز به نتیجه کامل نرسیده است . و در ضمن تمام حرکات مثبت انجام شده هم نتیجه اعتراضات و فشار افکار عمومی و فعالین محیط زیست بوده و گرنه هیچ حرکت مثبتی انجام نمی شد .

۱- گرمایش زمین و گازهای گلخانه ای

دمای متوسط زمین قبل از صنعتی شدن ( حدود سال ۱۸۰۰ ) ۱۴/۷درجه بود .در دوران صنعتی شدن ( انقلاب صنعتی ) با استفاده از ماشین بخار و مصرف چوب های جنگلی (و نابودی جنگل ها ) و مصرف سوخت های فسیلی و… دمای زمین شروع به گرم شدن کرد . از سال ۱۸۸۰ میلادی که دمای سطح زمین مرتب اندازه گیری شد , اندازه گیری ها نشان داد دمای متوسط زمین نسبت به سال ۱۸۸۰نزدیک به یک درجه افزایش یافته است و نسبت به سال ۱۸۰۰ ( آغاز صنعتی شدن ) ۱/۳درجه گرمتر شده است . و امروزه به ۱۶درجه رسیده است .
درجه حرارت زمین تا صدسال آینده تا ۶/۵درجه افزایش می یابد. این افزایش دما خطرات و عواقب بسیار خطرناکی برای کل زمبن در پی دارد .

۱) دلائل گرمایش زمین

بیش از ۹۵درصد هواشناسان و دانشمندان رشته های مختلف بر این مسئله متفق القول هستند که علت افزایش گرمای زمین ورود گازهای گلخانه ای به زمین و فعالیت های تخریبی بشر می باشد . با این وجود عده ای معتقدند گرمایش زمین یک توهم بیشتر نیست و واقعیت ندارد . و عده ای هم گرمایش زمین را قبول داشته ولی به عوامل طبیعی ( تعغیرات مدار زمین و آتشفشان ها و خورشید و… )و…سایر عوامل غیر طبیعی( قطع جنگل ها و… ) بجز سوزاندن سوخت های فسیلی اشاره می کنند .

  

شکل شماره ۱ – تصویری هنری ازگرمایش زمین

۲) اثر گلخانه ای و گازهای گلخانه ای 

قسمتی از امواج ساطع شده از خورشید در روز جذب زمین شده زمین را گرم می کند تا به دمای متعادل برسد و قسمتی دیگر به فضا انعکاس پیدا می کند ولی تمام  اشعه جذب شده در روز باید در شب به فضا برگردد این کار توسط اشعه مادون قرمز انجام می پذیرد . در غیر این صورت دمای زمین هر روز نسبت به روز دیگر بشدت بالا و بالاتر می رود . گازهای گلخانه ای در شب با بدام انداختن اشعه مادون قرمز دمای زمین را بالاتر از موقعی که این گازها وجود ندارند می برند بنابراین دمای زمین در غیاب گازهای گلخانه ای بیشتر از موقعی می باشد که این گازها حضور دارند.این عمل را اثر گلخانه ای می گویند زیرا مانند یک گلخانه عمل می کنند.
بدون وجود گازهای گلخانه ای زمین به صورت کره ای یخ زده در می آمد و امکان پیدایش حیات در آن وجود نداشت این را اثر گلخانه ای طبیعی می گویند ولی آنچه غیر طبیعی و خطرناک است افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشر است که دمای زمین را بالاتر از دمای فعلی برده و برای زمین خطرناک است .
از جمله گازهای گلخانه ای که دمای زمین را بالا میبرند می توان به دی اکسید کربن(CO2) و متان (CH4) اشاره کرد

۳) خطرات گازهای گلخانه ای

گازهای گلخانه ای دمای زمین را بالاتر برده و افزایش دما می تواند خطرات بسیار زیادی را برای زمین و انسان ها ایجاد کند مانند :
ذوب شدن یخ های قطبی و بالا آمدن آب دریاها و زیر آب رفتن شهرها , خشکسالی و تعغیرات اقلیمی , آتش سوزی و نابودی جنگل ها , نابودی حیات وحش  ,افزایش حوادث و بلایای طبیعی (سیل و طوفان و… ) و… بسیاری از عواقب وحشتناک دیگر  

۴) چه کسانی بیشترین گازهای گلخانه ای را تولید می کنند

جدول شماره یک نشان می دهد بیشترین گازهای گلخانه ای توسط کدام کشورها در حال حاضر تولید می شود

جدول شماره ۱ – کشورها بر اساس تولیدCO2  آمار ۲۰۱۴ ( بر اساس انتشار )

 توضیحات جدول :
۱- انتشار :  واحد انتشار CO2 بر اساس میلیارد تن می باشد
۲- سرانه  : سرانه انتشار از تقسیم کل انتشار به جمعیت کشور بدست می آید .
۳- جمع کل : جمع کل انتشار CO2 توسط ۲۰ کشور جدول ۴۷/۲۸ میلیارد تن (کل۳۳ انتشار دی اکسید کربن۳۳میلیارد تن میلیارد در سال ۲۰۱۴ ) و جمع کل درصد ۲۰ کشور۲۷/۸۶ درصد می باشد

حال جدول شماره دو را بر اساس سرانه انتشار CO2 مرتب می کنیم .

جدول شماره ۲ – کشورها بر اساس تولید CO2 آمار ۲۰۱۴ ( بر اساس سرانه انتشار )

  

 انتشار گازهای گلخانه ای به تکنولوژی آن کشور و جمعیت آن کشور بستگی دارد بنابراین سرانه تولید CO2  به ما نشان می دهد که کدام کشور ها بیشترین گازهای گلخانه ای را تولید می کنند . با توجه به آمار این جدول چین در رتبه ۱۱ قرار دارد و سرانه مصرفش حتی از ایران هم کمتر است در حالی که استرالیا و عربستان رتبه اول و دوم را دارند در این جدول رتبه آمریکا تعغیر زیادی نکرده است . پس در واقع استرالیائی ها و سعودی ها بیشتر از هر کشوری به آلودگی هوا مشغولند و در این میان رتبه ایران تعغیر زیادی نکرده ولی باز هم جزء ۱۰ کشور آلوده کننده قرار دارد .

 ۵) مسئولیت تاریخی کدام کشور بیشتر است  

در حالی که جدول های شماره ۱ و ۲ نشان می دهد در حال حاظر کدام کشور بیشترین مقدار  CO2را تولید می کند جدول شماره ۳ نشان می دهد از زمان صنعتی شدن (۱۴۰سال پیش)کدام کشور بیشترین مقدار CO2 را از زمان صنعتی شدن تاکنون تولید کرده اند و بین این دو تفاوت وجود دارد . این موضوع در مبحث حقوقی که در تعهد پاریس انجام شد اهمیت پیدا کرد و کشورهای جهان بر همین اساس بیشترین تقصیر را متوجه کشورهای صدر این جدول انداختند چون آنها بسیار زودتر صنعتی شدند و گازهای گلخانه ای را در جو رها کردند و سرنوشت زمین را به این روز انداختند پس آنها باید بیشتر جبران کنند .

جدول شماره ۳ – بیست کشوری که بیشترین مسئولیت تاریخی را در قبال گازهای گلخانه ای دارند

 

 

 نمودار شماره ۱ – نمودار مسئولیت تاریخی کشورها در تولید C02

نکته :  این موضوع که بریتانیا و آمریکا زودتر صنعتی شدن را شروع کرده اند بحثی نیست ولی چین که امروزه اقتصاد دوم جهان است نامش در این فهرست به چشم نمی خورد و در عوض ایران که دیرتر روند صنعتی شدن را شروع کرده در این فهرست قرار دارد .  

۲- تاریخچه صنعت و کشاورزی از دوران باستان تا انقلاب صنعتی

تاریخ مدون بشر و تاریخ تمدن از دوران کشاورزی شروع می شود بنابراین شروع کشاورزی نقطه عطفی برای تمدن بشر بود . در اینجا توضیح مختصری از تاریخ کشاورزی تا دوران رنسانس در اروپا می دهیم . تا دریابید چگونه اروپا قدرتمند شد و چگونه ثروت و تولید از کشاورزی به سوی صنعت رفت .

۱) کشاورزی و تمدن  

قبل از کشاورزی بشر به صورت جوامع ابتدائی و قبیله ای و با شکار و جمع آوری دانه زندگی خود را می گذراند .

کشاورزی باعث تحول درزندگی انسان‌ها شد که این خود محتاج اسکان و یکجانشینی برای تهیه زمین و کشت و… است. این روند به مالکیت افراد و گروه ها ختم می‌شود که در آن زمین به چیزی که باید برای آن جنگید و آن را حفظ کرد تبدیل می‌شود.
از این رو تمدن بوجود آمدروستاها و شهرها و حکومت بوجود آمد امپراتوری های بزرگ بوجود آمدند از این زمان به بعد اگر چه صنایع کوچک و بزرگی وجود داشتند ولی اولویت با کشاورزی بود بنابراین زمینداران بزرگ که زمین های بسیاری را در اختیار داشتند بر کارگران و دهقانان که روی زمین ها کار می کردند آقائی و سروری می کردند  این دوران به دوران فئودالی معروف است .

۲) رنسانس و پیشرفت های علمی

در قرون وسطی در حالی که کشورهای اسلامی در اوج شکوفائی علمی بودند اروپا در اوج توحش و بربریت بود .
تا آن که دوران رنسانس در سال های ۱۳۰۰در ایتالیا شروع شد . رنسانس یا دورهٔ نوزایی یا دورهٔ نوزایش، جنبش فرهنگیِ مهمی بود که آغازگر دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. دوران گذار بین سده‌های میانه (قرون وسطی) و دوران جدید است. آغاز دوران رنسانس در سدهٔ ۱۴میلادی در شمال ایتالیا و شهر فلورانس شروع شده و تا سدهٔ ۱۵ میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت. و به عصر روشنگری در اروپا انجامید.

تاثیرات رنسانس بتدریج در همه علوم خود را نشان داد از : انقلاب علمی در شاخه های علوم مختلف تجربی تا فلسفه و سیاست و…تا انقلاب صنعتی (که گروه جدیدی به نام سرمایه داران بوجود آمدند) و در نهایت دوران اکتشافات جغرافیائی  که راه مستعمره کردن نقاط مختلف جهان را به روی اروپائیان باز کرد .

۳) اکتشافات جغرافیائی و دوران استعمار

تاریخ اکتشافات جغرافیائی و عصر دریانوردان بزرگ از پرتقالی ها شروع شد. شاهزاده هانری دریانورد (شاهزاده پرتقالی در ۱۳۹۴ تا ۱۴۶۰ میلادی) در سال ۱۴۱۵دژ سبته را از مسلمانان گرفت .او می خواست راهی دریائی به سمت جزایر ادویه (یکی از مجمع الجزایر اندونزی امروزه ) باز کرده تا تجارت ادویه و طلا را از دست مسلمانان در آورد به همین منظور همه کوشش خود را کرد و دریانوردان بیشماری را استخدام کرد تا این مهم را به انجام برسانند تا زمان مرگ هانری در سال۱۴۶۰هنوز راه دریائی پیدا نشده بود .اما سرانجام در سال ۱۴۷۸بارتلومو دیاز توانست دماغه امید نیک را کشف کند و بعد راه دریائی کشف شد و مستعمره کردن جهان توسط اروپا آغاز شد .

بدینسان سفرها و رقابت دریائی بین کشورهای اروپا و برسرمستعمره کردن جهان شروع شد .از آن زمان تا اکنون کشورهای بسیاری (اروپا و ایالات متحده و روسیه و ژاپن و…) به دنبال تصرف کشورها و غارت منابع آنها و پیشرفت و ترقی گروه اندک سرمایه داران حاکم در آن کشورها بودند منتها بعد ازجنگ جهانی دوم و مبارزات ضد استعماری ملت های جهان و شکست آمریکا در جنگ ویتنام دوران اشغالگری به اتمام رسید و امپریالیست ها دریافتند که راحت تر است مزدوری را در این کشورها بگمارند و از حکومتش حمایت کرده و همان اهداف را دنبال کنند .

۳- جهان بعد از اولین انقلاب صنعتی

بعد از انقلاب صنعتی رها سازی گازهای گلخانه ای به جو زمین شروع شد تاثیرات این عمل تا مدت ها (بیش از ۲۰۰ سال ) آشکار نشد بخصوص که در آن موقع میزان رها سازی گازهای گلخانه ای بسیار کم بود و پدیده دیگر که باعث شد تاثیر این کار دیرتر ظاهر شود جذب مقدار دی اکسید کربن اضافی توسط آب اقیانوس ها بود .
در این قسمت تاریخ گرمایش زمین را از سال ۱۸۰۰ تا ۱۹۳۹ یعنی شروع جنگ جهانی دوم شرح می دهیم .
برای مطالعه در مورد انقلاب صنعتی به مقاله “ انقلاب های صنعتی و نتایج آن  “ از همین سایت مراجعه کنید .

۱) از جهان بدون گازهای گلخانه ای تا نخستین هشدارها

در اینجا مهمترین وقایعی که در قرن ۱۹در ارتباط با افزایش گازهای گلخانه ای و شروع تخریب طبیعت شروع می شود شرح می دهیم . وقایع بر اساس سال تنظیم شده اند .
۱-۲) ۱۸۰۰ : دی اکسیدکربن جو در سطح ۲۹۰ بخش در میلیون است و هنوز تعغیری نکرده است .
۲-۲) ۱۸۲۴ :  ژوزف فوریه محاسبه می کند که جهان بدون جو بسیار سردتر می بود .
۳-۲) ۱۸۵۰ : انقلاب صنعتی راه می افتد. سطح گازهای گلخانه ای رو به افزایش است.
۴-۲) ۱۸۵۹: جان تیندال خاصیت حفظ گرمای گازهای گلخانه ای را کشف می کند .
جان تیندال فیزیکدان ایرلندی در کارلوو متولد شد. در سال ۱۸۵۱ به گرفتن درجه دکتری شیمی نائل شد.  
او حدود ۱۰سال با فارادی (فیزیکدان معروف ) همکاری داشت و پس از درگذشت فارادی جانشین او شد.

شکل شماره ۲ – تصویری از جان تیدال
۵-۲) ۱۸۵۹ : در ۲۴ ژانویه سال ۱۸۵۹میلادی اولین چاه نفت جهان و آمریکا در ایالت پنسیلوانیا توسط سرهنگ ادوین دریک حفر شد. و به نام چاه دریک نام گرفت . امروزه این مکان به موزه صنعت نفت تبدیل شده است .
۵-۲) ۱۸۹۶ :‌ سوانت آرنیوس انتشار دی اکسیدکربن توسط انسان را به تغییرات اقلیمی ارتباط می دهد .

۶-۲) ۱۸۹۷ :  توماس شرودر چمبرلین، جغرافی دان آمریکایی، مدلی از جریان جهانی کربن تدوین می کند.

۲) نیمه اول قرن بیستم(نخستین آثارگرمایش زمبن, نخستین هشدارها و بی توجهی ها)

در نیمه اول قرن بیستم اختراعات و ماشین هائی که از انقلاب صنعتی شروع شده بود شدت می گیرد برق و اتومبیل روز به روز گسترده تو می شود و طبیعت هر روز بیشتر تخریب می شود .  

۱) ۱۹۰۸ : در ۲۶ مه ۱۹۰۸ مطابق با ۵ خرداد ۱۲۷۸ اولین چاه نفت در ایران و خاورمیانه در شهر مسجد سلیمان )به نام چاه شماره یک )‌ به نفت رسید و استعمار و غارت منابع نفت خاورمیانه شروع شد .

۱) ۱۹۱۷ :  انقلاب روسیه منجر به ایجاد اتحاد جماهیر شوروی می شود.  از این زمان تا فروپاشی آن در سال  ۱۹۹۱شوروی به دلیل تمرکز بی وقفه رهبران آن بر رشد صنایع شدیدا  آلاینده، ۱۱۰ میلیارد تن دی اکسیدکربن منتشر میکند (حدود۱۰ درصد کل دی اکسیدکربن منتشر شده توسط بشر)

۲) ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۵ : نخستین میدان های نفت در ایران و تگزاس شناسائی شده و دوران انرژی ارزان فرا رسید.

۳) ۱۹۳۸ :  گای استوارت چلندر، مهندس انگلیسی، متوجه میشود که دنیا در حال گرم شدن است و پیشنهاد می دهد که ممکن است دلیل این امر، بالا رفتن سطح دی اکسیدکربن باشد. این اکتشاف او در چند کتاب درسی مدارس وارد می شود اما هیچ کس توجه خاصی به آن نمی کند.

۴) ۱۹۳۹ : در دوم ژانویه ۱۹۳۹ مجله تایمز مقاله ای تحت عنوان این جهان در حال گرم شدن است می نویسد .

 ۴- نقش شرکت های نفتی و دولت های نفتی در گرمایش زمین

بعد از کشف نفت در آمریکا و ایران و نقاط دیگر خاورمیانه و استفاده از این منبع خدادادی و ارزان برای انرژی کشورهای استعماری که به اهمیت و قدرت اقتصادی نفت پی بردند . شروع به اکتشاف و استخراج و غارت منابع نفتی در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان کردند . در این قسمت در مورد نقش شرکت های نفتی در گرمایش زمین توضیح می دهیم . برای مطالعه بیشتر به مقاله “  نفت و سیاست و محیط زیست “  مراجعه کنید .

در این مقاله نشان می دهیم نقش نفت (والبته گاز)در سیاست واقتصاد چقدر مهم می باشد در واقع سودحاصل ازنفت وگاز بقدری زیاداست که هر گونه کوشش در راه انرژی های پاک و … را با شکست مواجه می کند . 

۱) چگونه شرکت های نفتی منابع نفتی کشورهای جهان سوم را غارت کردند ؟

استعمارگران و کشورهای سلطه جو برای تسلط بر میدان های نفتی در کشورهائی که مستعمره بودند یا مستقیما اقدام به غارت منابع نفتی آنها کردند یا بعد از بظاهر استقلال این کشورها با تقسیم کردن کشورهای نفت خیز بر اساس میدان های نفتی و با قرار دادن دیکتاتورهای نفتی اقدام به غارت و چپاول منابع نفتی این کشورها کردند تا خودشان سودهای کلان پارو کنند برای این منظور شرکت های نفتی تشکیل دادند وکشورهائی هم که مستعمره نبودند ولی دیکتاتورهای فاسد در راس آنها بودند با بستن قراردادهای نفتی مانند آنچه در ایران کردند (در مورد قراردادهای نفتی مقاله ای مفصل به زودی منتشر می شود) منابع نفت را در اختیار خودشان گرفتند . و سود اندکی از این منابع به کشورهای نفت خیز دادند که بیشتر آن سود هم یا در قالب خرید اسلحه و یا اجناس لوکس و … دوباره به خود کشورهای استعماری برگشت و یا دیکتاتورها  همان پول اندک را هم بجای این که خرج کشورشان کنند دزدیده و در بانک های همان کشورهای استعمارگر  برای خودشان پس انداز کردند .

۲) اقتصاد نفتی

بعدها در بسیاری از این کشورها مردم انقلاب کردند و حاکمان دست نشانده را سرنگون کردند و یا این حاکمان به خودشان آمدند و تحت تاثیر جنبش های اعتراضی دست استعمارگران و امپریالیست ها را از منابع نفتی کوتاه کردند ولی نتوانستند اقتصاد سالمی بدون نفت بسازند . اقتصاد آنها شدیدا وابسته به فروش نفت شد . به گونه ای که هر گونه نوسان در بازار نفت به اقتصاد آنها شدیدا آسیب می زند . بنابراین اگر پیمان های زیست محیطی بدرستی اجرا شود و مصرف سوخت های فسیلی کم شود تقاضا برای نفت کاهش پیدا می کند و اقتصاد این کشورها آسیب می بیند بنابراین ,این کشورها همیشه مخالف  پیمان های زیست محیطی هستند .
به عنوان نمونه بعد از بحران نفتی ۱۹۷۳ که قیمت نفت افزایش پیدا کرد ببینید سود حاصل از نفت چه شد . 

۳) سود حاصله از افزایش نفت چه شد؟

در سال ۱۹۷۳(۱۳۵۳) قیمت نفت بشدت بالا رفت و کشورهای تولیدکننده نفت از محل قیمت های بالای نفت پول های کلانی دریافت کردند ولی بیشتر پول ها را در بانک های کشورهای غربی نگه داری کردند. 

بانک ها که سرشار از پول شدند شروع به وام دادن به کشورهای دیگر جهان سوم (که غالبا دارای دیکتاتورها و رژیم های فاسد هستند.) با بهره های سنگین و اقساط بالا کردند و آنها را بدهکار کرده  این کشورها برای ده ها سال مجبورند اقساط سنگین را پرداخت کنند بنابراین دست به فروش هر ه بیشتر منابع و مواد خام (از جمله جنگل ها) کرده و نابودی جنگل ها و محیط زیست را رقم می زنند . بنابراین با همکاری دیکتاتورهای نفتی و شرکت های نفتی و سرمایه داران دیگر دوباره طبیعت هدف تخریب و نابودی قرار می گیرد .

 

۵- از انتشار گسترده گازهای گلخانه ای بعد از جنگ جهانی دوم تا نخستین اقدامات

گفتیم که چگونه شرکت های نفتی و دولت های فاسد کشورهای نفت خیز برای سود و فروش بیشتر جلوی گسترش انرژی های پاک را گرفتند تا شرکت های نفتی و دیگر سرمایه داران هرچه بیشتر سود برده و دیکتاتورهای نفتی هم بدون زحمت بر کشور حکومت کرده و از یک طرف با پول های نفتی ثروت و قدرت برای خودشان برپا کنند و از طرفی بدون نیاز به ملتشان و بدون نیاز به صنعتی کردن کشور با واردات بی رویه از کشورهای غربی قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز مردمشان را پائین نگاه دارند و از طرف دیگر سود سرشاری هم به شرکت های نفتی و سایر دلالان و سرمایه داران غربی برسانند تا هوای آنها را هم داشته باشندو از حکومت فاسدشان حمایت کنند . پس تا اینجای کار سه گروه جلو سرمایه گزاری در انرژی های پاک را گرفتند و طبیعت را به این روز انداختند :
۱- شرکت های نفتی : بخاطر فروش بیشتر نفت و سود بیشتر
۲- دیکتاتورهای نفتی : تا بتوانند نفت بیشتری به فروش برسانند و ثروت و قدرت خود را افزایش دهند .
۳- سرمایه داران دیگر و دولت های استعماری تا بتوانند از این سفره رنگین استفاده کنند .

۱) وقایع از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۱ میلادی

در اینجا مهمترین رویداد ها را شرح می دهیم وقایع این دوره هم بر اساس سال تنظیم شده است
۱-۱) دهه ۱۹۵۰ :
انتشار دی اکسیدکربن به سطح  ۵۸۰۰ میلیون تن در سال رسیده است. حدود ۹۰ درصد این انتشار توسط اروپا، استرلیا، روسیه،کانادا و ایالت متحده صورت گرفته است(که تنها ۲۸درصدجمعیت جهان را دارند)

۱-۲) ۱۹۵۶ : “ گیلبرت پلس”  دانشمند فیزیکدان پیش بینی میکند که انتشار دی اکسیدکربن توسط انسان ها دمای کره زمین را حدود ۱.۱درجه سانتیگراد در هر صدسال بالا خواهد برد ( این پیش بینی از واقعیت چندان فاصله ندارد ) بخش مروری بر علم مجله نیویورک تایمز گزارش می دهد که : ممکن است گرم تر شدن اقلیم زمین به دلیل دی اکسیدکربن بیشتر در جو باشد .

۱-۳) ۱۹۵۸ : اداره هواشناسی آمریکا تکنیک جدید چارلز کیلینگ برای تعیین میزان دی اکسیدکربن جو را در ایستگاه هواشناسی جزیره ماونا لوئا اجرا می کند .

۱-۴ ) تاسیس اپک ۱۹۶۰ : یکی از اقداماتی مفیدی که در این سال ها انجام شد تاسیس اپک بود ( برای مطالعه بیشتر به مقاله “نفت و سیاست و محیط زیست “ مراجعه کنید .
۱-۵) ۱۹۶۲ : غلظت دی اکسیدکربن در جو به ۳۱۸ PPM (قسمت در میلون) رسیده است و مجموع انتشار دی اکسیدکربن به ۹۲۰۰ میلیون تن در سال رسیده است. حدود ۲۸ درصد این انتشارها در اروپا، استرلیا، روسیه، کانادا و ایالت متحده است .

۱-۶) ۱۹۶۵ : هیئت مشاوران علمی رییس جمهور ایالت متحده لیندون جانسون هشدار میدهد که افزایش دی اکسیدکربن تعادل گرمایی جو را بقدری تغییر می دهد که تغییرات محسوسی در اقلیم رخ خواهد داد .
۱-۷) سال ۱۹۷۱ :  دی اکسیدکربن در جو به ۳۳۰ppm رسیده است.

۱-۸) بر رسی کلی وقایع دهه ۱۹۶۰ تا اوائل دهه ۱۹۷۰ : علی رغم هشدارهای گاه و بیگاه برخی از دانشمندان، گرمای ناشی از دی اکسیدکربن عموما به عنوان یک دغدغه کوچک در نظر گرفته می شود. بر مبنای داده های محدودی که در اختیار است، (و همچنین پدیده تاریکی جهانی ناشی از آلودگی های سولفات دار به نظر می رسد گرمایش به سطح ثابتی رسیده است) ولی صادرات نفت و سوختن سوخت های فسیلی و به طبع آن  افزایش گازهای گلخانه ای مرتب در حال افزایش است و جهان بیشتر به سوی نابودی می رود .

۲) وقایع از سال ۱۹۸۰ تا  ۱۹۹۰ میلادی

از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ با پیشرفت علوم مختلف در ارتباط با آب و هوا (هواشناسی و اقلیم شناسی )حقایق ترسناک فاش می شود در اینجا مروری داریم به مهمترین وقایع که بر اساس سال میلادی تنظیم شده است .

۲-۱) بررسی کلی وقایع اواخر دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ :  افزایش دی اکسیدکربن تاثیر خنک کننده آلاینده های سولفاتی را از بین میبرد و دمای جهانی دوباره شروع به افزایش می کند.  پژوهش ستون های یخی قطبی کمک می کند تا راز چرخه های گرمایی ما قبل تاریخ را بفهمیم و رابطه بین دی اکسیدکربن و تغییرات وسیع اقلیمی را درک کنیم. نقش سایر گازهای گلخانه ای مانند متان کشف می شود. علم اقلیم شناسی پیشرفت میکند و دانشمندان خطر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان را جدی می گیرند.

۲-۲) وقایع دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰: در این دوران کشورهای صنعتی و سرمایه داران بخاطر ارزان بودن شرکت ها کارخانه هایشان را به کشورهای عقب افتاده ای منتقل می کنند که در آنها مقررات سهل انگارانه و اقتصاد نابسامان محلی باعث شده تا استثمار کارگران ساده تر باشد.  این کار باعث پیشرفت هائی در این کشورها می شود ولی به تبع آن آلاینده ها و آلودگی های دیگر محیط زیست به آنها منتقل می شود ولی ورود گازهای گلخانه ای همچنان ادامه پیدا می کند .
با این وجود هیچ گسترشی در درآمد کشورهای فقیر صورت نمی گیرد هنوز هم میانگین درآمد کشورهای پیشرفته ۴۰ برابر کشورهای فقیر می باشد با وجود آن که سرمایه داران در آنجا سرمایه گزاری کردند .
۲-۳) ۱۹۸۳ : برای اولین بار در اخبار شبانگاهی ملی انگلستان از تغییرات اقلیمی سخن گفته می شود.

۲-۴) ۱۹۸۶ :  انتشار جهانی سالانه دی اکسیدکربن به۲۰ میلیارد تن میرسد. حدود ۶۷درصد این انتشارها در اروپا، استرلیا، روسیه، کانادا و ایالات متحده است.

۲-۵) رشد کشاورزی و دامپروری : غلات جدید پیوندی و کودهای شیمیایی به طور انبوه مصرف میشوند تا انقلاب به اصطلح سبز را در سراسر جهان رقم بزنند.  این راهکار در کوتاه مدت تولید را افزایش می دهد و سود شرکت های کشاورزی را بالا می برد اما انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از کشاورزی و دامپروری شدیدا  افزایش می یابد و حاصلخیزی بلند مدت خاک کاسته می شود . شرکت های دامپروری هم به تخریب کنندگان محیط زیست می پیوندند .

۲-۶) ۱۹۸۷ : غلظت دی اکسیدکربن در جو به ۳۵۰ ppm میرسد.

 

 شکل شماره ۳ – انقلاب سبز اساس کشاورزی را دگرگون کرد 

نمودار شماره ۲ – نمودار ستونی و خطی غلظت CO2 از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۸  

      جدول شماره ۴ – غلظت دی اکسید کربن از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۸

 

 ۳) وقایع از سال ۱۹۹۰ به بعد

قبل از مطالعه این قسمت مقاله “ پیمان های زیست محیطی” را حتما مطالعه کنید . در این مقاله به طور مفصل پیمان های در ارتباط با گازهای گلخانه ای به تفصیل توضیح داده شده است .

۳-۱) وقایع کلی دهه ۱۹۹۰ : علم اقلیم شناسی به سرعت پیشرفت میکند. خصوصا در حوزه های تغییرات دمایی ماقبل تاریخ و اهمیت چرخه های بازخوردی و گردآوری داده ها پیشرفت هایی حاصل می شود و درک علمی از نقش کربن گیاهان و خاک به تدریج افزایش میابد. در واکنش به این روند، انکار تغییرات اقلیمی نیز افزایش می یابد و منکران نیز مورد حمایت سرمایه داران نفتی و دیکتاتورهای نفتی قرار می گیرند .

۳-۲) ۱۹۹۰ :  نخستین گزارش (IPCC)منتشر می شود.

۳-۳) ۱۹۹۲ : در نشست سازمان ملل برای زمین در ریو ، ۱۹۰کشور کنوانسیون چهارچوب برای تغییرات اقلیمی را امضا می کنند.  این کنوانسیون اصولی را برای اقدامات آینده در مورد تغییرات اقلیمی تعیین می کند و کشورها توافق می کنند که انتشارهای خود را اندازه گیری و پایش کنند .

با این حال ، آن ها بر سر هیچ کاهش الزام آوری توافق نمی کنند. این عدم توافق عمدتا به دلیل کارشکنی های مذاکره کنندگان آمریکایی و لابی صنایع سوخت های فسیلی است.

۳-۴) ۱۹۹۳ : بیل کلینتون رییس جمهور و ال ور معاون او در ایالت متحده بر سر کار می آیند. کلینتون قول داده تا انتشارهای دی اکسیدکربن را تا سال ۲۰۰۰ به سطح آن در سال ۱۹۹۰برساند. یک لایحه مالیات بر انرژی ارائه میشود اما پس از فشار لابی گران و نمایندگان ایالت های تولیدکننده ذغال و نفت کنار گذاشته می شود.لوایح دوستدار اقلیم دیگر هم، علی رغم اینکه مورد حمایت افکار عمومی هستند، به همین طریق پس گرفته می شوند یا عقیم می مانند. در پایان دوره ریاست جمهوری کلینتون، انتشارهای سالانه ایالت متحده ۱۸درصد افزایش

یافته است.

۳-۵)۱۹۹۵ : گزارش دوم (IPCC) منتشر می شود و نخستین کنفرانس پیگیری توافق ریو در برلین برپا می شود. کشورهای کوچک و تنها و همین طور جوامع جنوب خواهان تدوین اهداف الزام آور در راستای کاهش انتشار هستند و موافقت اروپا را نیز جلب می کنند. دولت ایالت متحده بالاخره با این اهداف موافقت می کند اما لابی گری برای طرح معامله انتشار کربن را هم شروع می کند . این طرح به کشورهای ثروتمند امکان می دهد که از کشورهای فقیرتر» سهم کربن « خریداری کنند . سطح دی اکسیدکربن به ۳۶۰ ppm رسیده است

۳-۶) ۱۹۹۷ : پروتکل کیوتو در ادامه توافق ریو تصویب می شود. این پروتکل از ثروتمندترین کشورها می خواهد تا میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند . هیئت نمایندگان ایالت متحده به ریاست ال گور تحت فشار شدید از جانب لابی گران داخلی سوخت های فسیلی(که شامل یک کمپین تلویزیونی ۲۳ میلیون دلاری ضد پروتکل کیوتو بود) تنها به این شرط این پروتکل را امضا می کنند که معامله انتشار کربن نیز در آن گنجانده شود.

نکته: لابی (به انگلیسیLobby ) گروهی هستند که از طریق مختلف قانونی در سیاست مداران (بخصوص نمایندگان مجالس قانونگزاری) نفوذ کرده و به روش های مختلف قانونی به آنها سیاست های خود را به پیش می برند. بنابراین لابی و لابی گری در آمریکا کاملا قانونی می باشد در کشوری مانند آمریکا ( که دم از قانون مداری می زند) لابی گری بشدت رواج دارد و از این رو شرکت های نفتی و کشورهای نفت خیز (مانند عربستان ) با لابی گری جلو تصویت قوانین مرتبط با محیط زیست و کم کردن گازهای گلخانه ای را می گیرند .

۶- وقایع قرن ۲۱ در ارتباط با گازهای گلخانه ای

در این قسمت وقایع قرن ۲۱ را در رابطه با گرمایش زمین بررسی می کنیم .

۱) ۲۰۰۱  ارزیابی سوم (IPCC)

گزارش ارزیابی سوم خود را منتشر میکند. دولت جدید ایالت متحده به ریاست جرج بوش از پروتکل کیوتو خارج می شود.

۲) سال ۲۰۰۳

  انتشار جهانی سالانه دی اکسیدکربن به ۲۵ میلیارد تن میرسد. حدود ۵۲ درصد این انتشارها از اروپا، استرلیا، روسیه، کانادا و ایالت متحده است.

بیشتر کاهش سهم انتشار جوامع ثروتمند به دلیل انتقال بخش تولید این کشورها به کشورهای فقیرتر است.

۳) سال ۲۰۰۴

 روسیه پروتکل کیوتو را به تصویب میرساند و آن را اجرایی می کند.

۴) سال ۲۰۰۵

 توفان کاترینا نیواورلئان را درمی نوردد. این توفان ویرانی بزرگی ایجاد میکند و قربانیان زیادی میگیرد. دغدغه ها در مورد تغییرات اقلیمی در ایالت متحده به سرعت افزایش مییابند . رهبران گروه جی ۸ در اسکاتلند دیدار می کنند و تغییرات اقلیمی را یکی از دغدغه های اصلی جهانی خود اعلام میکنند. برنامه تجارت انتشارهای اروپا شروع می شود .

۵) سال ۲۰۰۷

  (IPCC)چهارمین گزارش ارزیابی خود را منتشر می کند و یخ دریایی قطب شمال به نازک ترین حد خود در تابستان میرسد.

۶) سال ۲۰۱۰

دی اکسیدکربن جو به سطح۳۸۸ppm میرسد اما انتشارهای سالانه جهانی از سوخت های فسیلی به دلیل رکود در حد ۳۰ میلیارد تن باقی میمانند. هنوز چیزهای زیادی برای از دست دادن وجود دارد.

۷ ) سال ۲۰۱۴

 بنا به گزارش سازمان ملل متحد تنها در سال ۲۰۱۴ پنجاه و سه میلیارد تن دی اکسید کربن وارد جو کره زمین شده است و میزان آن به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

همچنین در سال ۲۰۱۴ جو زمین برای نخستین بار افزایش حجم دی اکسیدکربن در واحد حجم هوا به میزان ۴۰۰ppm رسیده است .

۸) سال ۲۰۱۶

 براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، سال ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال زمین بوده‌است . پیش از این سازمان جهانی هواشناسی، سال ۲۰۱۵ میلادی را گرم‌ترین سال تاریخ جهان و ماه ژوئیه این سال را گرم‌ترین ماه تاریخ اعلام کرده بود، در این سال ۹ کشور رکورد بیشترین دما را تجربه کردند .

تا سال ۲۱۰۰ گرمای زمین چیزی بین ۳/۷ تا ۴/۸ درجه بیشتر خواهد شد. برای اینکه افزایش گرما تا زیر دو درجه باقی بماند، میزان گازهای گلخانه‌ای تولید بشر باید به میزان ۴۰تا ۷۰درصد آنچه در سال ۲۰۱۰ تولید کرده کاهش یابد.

شکل شماره۴ – آرم سازمان جهانی هواشناسی

۷- اعتراضات مردمی و فعالین محیط زیست به گرم شدن زمین

با انتشار گزارش های مختلف در مورد انتشار و گسترش گازهای گلخانه ای و خطرات آن و همینطور آگاهی عمومی دامنه اعتراضات به رفتار دولت ها و شرکت های نفتی هر روز گسترش یافت و گروه ها و دسته جات مدافع محیط زیست بوجود آمدند و در سرتاسر جهان تظاهرات و اجتماعات اعتراضی به راه انداختند . دانشمندان و اندیشمندان و حتی هنرمندان هم دست به کار شدند و شروع به آگاهی افکار عمومی کردند . در اینجا تاریخچه مبارزه گسترده ای که برای احقاق یکی از مهمترین و اصلی ترین حقوق انسان ها که هوای پاک و سالم است شرح می دهیم .

۱) اعتراضات در سال های پایانی قرن ۲۰

در آخرین سال ها و ده های قرن ۲۰ با آگاهی مردم جهان از وضعیت پیش آمده مبارزات مردمی در غالب های مختلف برای وادار کردن سیاستمداران و سرمایه داران و مجامع جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای شروع می شود مبارزه ای که درنهایت منجر به چند توافق از جمله توافق تاریخی پاریس می شود . در این قسمت نگاهی می کنیم به بعضی از این اعتراضات ( سیر رویداد ها بر اساس تاریخ تنظیم شده است )
۱-۱) مستند   الهه از بند رهیده  “ : یک مستند پرطرفدار به نام “ الهه از بند رهیده “ که توسط فرانک کاپرا تهیه شده بود و در تمام مدارس ایالت متحده نمایش داده شد چنین پیش بینی می کند که دی اکسیدکربن ناشی از فعالیت های انسان ها منجر به ذوب شدن یخ قطب و افزایش سطح دریاها خواهد شد.
۱-۲) قول های انتخاباتی ریگان(۱۹۸۱) : دامنه اعتراضات بقدری بالا می گیرد که ریگان رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا یکی از قول های انتخاباتی خود را کوشش جهت کاهش گازهای گلخانه ای ذکر کرده و به همین دلیل انتخاب می شود . همزمان اتحادی بین سرمایه داران سوخت های فسیلی شکل می گیرد و ریگان هم نمی تواند به وعده خود عمل کند و عملا کاری از پیش نمی برد .
بنابراین در تمام دهه  ۸۰ شاهد رویاروئی بین دانشمندان و فعالین محیط زیست از یک طرف و سرمایه داران سوخت های فسیلی از طرف دیگر هستیم دلیل و برهان و.. از طرف دانشمندان و انکارگرمایش جهانی و سنگ پرانی از طرف سرمایه داران روندی که تا همین امروز هم ادامه داشته و ادامه خواهد داشت .
۱-۳) شهادت دادن جیمز هانسن در مجلس سنا ( سال ۱۹۸۸)  : جیمز هانسن دانشمند ناسا در برابر کمیته منابع طبیعی مجلس سنای ایالت متحده شهادت می دهد. او می گوید : »گرمایش جهانی به اندازه ای زیاد است که حال می توانیم با اطمینان کافی بگوییم که رابطه علت و معلولی با اثر گلخانه ای دارد… اثر گلخانه ای کشف شده است و اکنون در حال تغییر اقلیم ماست« همچنین او پیش بینی هایی از گرما و تغییرات الگوهای آب و هوایی آینده ارائه می کند (که بعدا ثابت می شود کامل دقیق بوده اند) این موضوع به همراه بالاترین رکوردهای گرما و خشکسالی، مسئله را رسانه ای میکند. یک کنفرانس بزرگ در تورنتو منجر به ایجاد (IPCC) می شود تا اطلاعات علمی، تکنیکی , اجتماعی و اقتصادی مرتبط با تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر را ارزیابی کند .
۱-۴) اواخر دهه ۱۹۸۰ ( برنامه های تاچر ) : مارگارت تاچر  نخست وزیر بریتانیا، مجموعه سخنرانی هایی را در مورد خطر تغییرات اقلیمی ارائه میکند. شکاکان متوجه می شوند که این موضوع به او سلاحی برای مبارزه با اتحادیه معدن کاران زغال سنگ بریتانیا می دهد. در همین حین دولت محافظه کار او می خواهد یکی از بزرگ ترین طرح های جاده سازی در تاریخ بریتانیا را اجرا کند .
۱-۵) توقف جاده سازی درتوای فورد داون (۱۹۹۱) : معترضان عملیات جاده سازی در توای فورد داون درانگلستان را متوقف می کنند و کمپین ضدجاده ای بزرگی راه اندازی می کنند که به سراسر کشور سرایت می کند.
۱-۶) اعدام ”کن ساروویوا “ ( ۱۹۹۵) : دولت نیجریه دست به تحقیقات و اکتشاف برای دسترسی به نفت شل می زند  یک فعال محیط زیست به نام ”کن ساروویوا “ که علیه فعالیت های حفاری شرکت شل در دلتای نیجر فعالیت می کند توسط دولت نیجریه بر پایه اتهامات ناروا اعدام می شود و این عمل خشم بین المللی را برمی انگیزد. بخصوص به دلائلی که ذکر می شود یکی از شرکت های نفتی (رویال داچ شل ) در این توطئه دست داشته است .
دولت نیجریه بزرگترین کشور صادر کننده نفت در افریقا است که روزانه ۲ میلون بشکه نفت صادر می کند و شرکت  تابعه رویال داچ شل( انگلیسی– هلندی)در نیجریه می‌باشد، که بخش اعظم از نفت این کشور را تولید می‌کند.این شرکت، در زمینه اکتشاف و استخراج نفت خام، گاز طبیعی، همچنین تولید ال‌ان‌جی فعالیت می‌کند.
مردم نیجریه از عملکرد این شرکت بخاطر توزیع نامناسب درآمد های نفتی و همچنین بی توجهی به محیط زیست نیجریه ناراضی هستند و هر از گاهی درگیری متعدد بین مسئولین این شرکت نفتی و مردم منطقه پیش می آید .
۱-۷) دولت بریتانیا برنامه های جاده سازی خود را پس می گیرد (۱۹۶۶)  : پس از پنج سال اعتراضات وسیع محیط زیستی، دولت بریتانیا بسیاری از برنامه های جاده سازی پیشنهادی خود را پس می گیرد.
۱-۸) کارشکنی های سازمان تجارت جهانی سال ۱۹۹۹ : سازمان تجارت جهانی(WTO)درسیاتل تشکیل می شود تا برای افزایش اختیارات خود تلاش کند. اختیاراتی که پیش از آن نیز شامل توانایی پایمال کردن قوانین محیط زیستی و اجتماعی به سود شرکت ها و سرمایه داران بود. اعتراضات شدید خیابانی از اتحادیه های گوناگون فعالان شمال و جنوب منجر به توقف گفتگوهای تجاری می شود. جلسات بعدی سازمان تجارت جهانی در ادامه سال ۲۰۰۰ نیز با چنین اعتراضاتی مواجه می شوند و این گفتگوها ادامه پیدا نمی کنند. در این مورد توضیحات کاملتری خواهیم داد .

۲) سازمان تجارت حهانی

در این قسمت در مورد سازمان تجارت جهانی و نقش آن در تخریب محیط زیست اشاره می کنیم

۲-۱) سازمان تجارت جهانی چیست ؟ : سازمان تجارت جهانی (World Trade Organization) یا (WTO) یک سازمان بین‌المللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند.  مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس قرار دارد.
۲-۲) اهداف سازمان تجارت جهانی: اهدافی سازمان تجارت جهانی بدین شرح می‌باشد :
ارتقای سطح زندگی , تأمین اشتغال کامل در کشورهای عضو , توسعه تولید و تجارت و بهره‌وری بهینه از منابع جهانی , دستیابی به توسعه پایدار با بهره‌برداری بهینه از منابع , حفظ محیط زیست, افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین‌المللی
۲-۳) عضویت در سازمان تجارت جهانی : اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت‌نامه‌های (حدود ۳۰ موافقت‌نامه) این سازمان را امضا کرده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنــــو قرار دارد. تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شده‌اند. ( شکل شماره ۴)
۲-۴) انتقاد از سازمان تجارت جهانی : اگر چه حفظ محیط زیست جزء اهداف سازمان تجارت جهانی می باشد ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالین محیط ریست این یک فریب بیشتر نیست . سازمان تجارت جهانی ابزاردست سرمایه داران غربی (بخصوص شرکت های نفتی) شده است و یک تریبون است تا این شرکت ها اهداف خود را بدون توجه به حقوق کارگران و زحمتکشان و همینطور محیط زیست به پیش ببرد .
پس هدف این سازمان عریض و طویل تنها حفظ منافع سرمایه داران به قیمت نابودی محیط زیست می باشد از این رو سازمان تجارت جهانی نزد طرفداران محیط زیست و فعالان حقوق کارگری چهره ای سیاه و منفور دارد .

 شکل شماره ۵ – آرم سازمان تجارت جهانی

 

 شکل شماره ۶ – کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی

  

 شکل شماره ۷ – نمائی از مقر سازمان تجارت جهانی

 ۳) اعتراضات جهانی علیه انتشار گازهای گلخانه ای در قرن ۲۱

با ورود به قرن ۲۱ اعتراض به تغییرات اقلیمی در سرتاسر جهان رواج پیدا می کند. اقدامات مستقیم علیه صنعت زغال سنگ در استرلیا، کانادا، آلمان، نیوزیلند، انگلستان و ایالت متحده متداول می شوند.

کشاورزان هندی خط لوله های گاز و جاده های منتهی به نیروگاه های زغال سنگی را سد می کنند؛ مردم بومی آمریکای جنوبی از زمین های خود در مقابل هجوم شرکت های “الوا “دفاع می کنند . در کانادا بومیان علیه هجوم شرکت های استخراج کننده شن های قیری( نفت شل ) کارزار می کنند.

فعالان علیه سوزاندن گاز در نیجریه متحد می شوند , جوامع محلی علیه کشت سوخت های گیاهی در برزیل و جنگل زدایی برای کشت نخل های روغنی در اندونزی ایستادگی می کنند. مردمی که درخط مقدم این تلاش ها هستند به نحو فزاینده ای کنشگری خود را مبتنی بر مبارزه با خطر تغییرات اقلیمی تعریف می کنند.

۱-۲) تظاهرات میدان ترافالگر لندن(سال ۲۰۰۶) : جمعیتی حدود ۲۵هزار نفر در میدان ترافالگر لندن برای کمپین علیه تغییرات اقلیمی گرد هم می آیند. نخستین کمپ برای اقدامات اقلیمی در مقابل نیروگاه ذغالی درکس در شمال انگلستان تشکیل می شود .
۲-۲) خرید محصولات سبز (۲۰۰۷ ) :  علاقه عموم به موضوع تغییرات اقلیمی بیشتر شده و با انفجاری در خرید محصولات سبز همراه شده است. کمپ اقلیمی در فرودگاه هیثرو  لندن توجه رسانه های جهان را به نقش صنعت هواپیمایی در تغییرات اقلیمی جلب می کند. در همین حال ، فروپاشی بازارهای بین المللی در پی سفته بازی های مالی بی ضابطه، بسیاری از کشورها را به ورطه رکود می کشاند.
۳-۲) تشکیل گروه دوستداران زمین ( ۲۰۰۸ ) : پس از یک کمپین بزرگ که توسط گروه “دوستان زمین” و دیگران راه اندازی شد، بریتانیا نخستین کشوری می شود که اهداف قانونا الزام آوری برای کاهش انتشار وضع می کند و وعده می دهد تا سال۲۰۵۰ انتشار دی اکسیدکربن را به سطح ۸۰ درصد سطح سال۱۹۹۰برساند.
۴-۲) اعتراضات به جلسات UFCC در کپنهاک ( ۲۰۰۹) :  انتظارات از پانزدهین جلسه بزرگ (UFCC) در کپنهاگ بالاست چرا که سطح مطالبات عموم بالا رفته، نشانه های تغییرات اقلیمی واضح ترشده اند، کمپین های ان جی اوهای سرشناس اوج گرفته و در آمریکا اوباما جایگزین جرج بوش شده که به شدت موافق کاهش گازهای گلخانه ای است . حدود ۵۰ هزار نفر برای حمایت از تغییر در لندن گرد هم آمدند؛ بهترین تظاهرات اقلیمی ای که تا آن زمان انجام شده بود( البته کمی بعد در خیابان های کپنهاگ ۱۰۰ هزار نفر اعتراض کردند) کمپ های اقدام مستقیم ۹۰ برای اقلیم در حدود ۲۰ کشور برگزار می شود. اما دولت های جهان نتوانستند معاهده اقلیمی الزام آوری را جایگزین پروتکل کیوتو کنند که در سال ۲۰۱۲ منقضی می شود.
۵-۲) شکست کنفرانس کپنهاک (۲۰۱۰ ) :  شکست کنفرانس کپنهاگ منجر به افول اشتیاق رسانه های عمومی برای پوشش گزارش های تغییرات اقلیمی می شود؛ بسیاری از آن جی اوهای بزرگ بین المللی سرگردان می شوند؛ انکار تغییرات اقلیمی مجددا فراگیر می شود و مطالبات عمومی در جوامع غربی فروکش می کند. تنها چند دولت در رسیدن به اهداف کوچک خود در مورد انتشار که در پروتکل کیوتو تعیین شده بود کامیاب می شوند. یک لایحه مهم در خصوص تغییرات اقلیمی در ایالت متحده هنوز منتظر تصویب در مجلس سنا است و معلوم شده که برنامه تجارت انتشارهای اروپا تنها توانسته است یک سوم یک درصد از انتشارها را کاهش دهد. به نظر می رسد بیشتر تلاش ها از پروسه بین المللی رسمی خارج شده است.اما فعالیت های مردمی افزایش یافته وکنفرانس آلترناتیو اقلیم جهانی در کوچابامبا به میزبانی دولت بولیوی برگزار می شود.
۶-۲) خودسوزی ( ۲۰۱۸ ) : جدیدیترین مورد مربوط به یک وکیل سرشناس آمریکائی به نام “دیوید باکل” می باشد که در اعتراض به گرمایش زمین و تعغیرات اقلیمی در” پارک پراسپکت” نیویورک خود را به آتش کشید . و از شدت سوختگی در گذشت  . این حادثه در روز ۱۵آوریل ۲۰۱۸(۲۶ فروردین ۱۳۹۷)اتفاق افتاد .
در نامه‌ای که در کنار جسد این وکیل ۶۰ساله به دست آمده، این وکیل نوشته برای توجه دادن، خود را با استفاده از سوخت‌های فسیلی آتش زده تا به صورت نمادین آسیب‌هایی را که انسان به محیط زیست و زمین می‌زند، نشان دهد.

۴) گروه دوستان زمین (Friends of the Earth)

شبکه بین المللی دوستان زمین در سال ۱۹۷۱در انگلستان، با هدفِ حفاظت از محیط‌زیست و ترویج مصرف عقلایی و پایدار منابع زمین پایه گزاری شد . این شبکه در زمینۀ مسائلی چون باران‌های اسیدی، آلودگی هوا، دریا و زمین، بازیافت،دفع مواد زائد سمّی، نیروی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، نابودی جنگل‌های پرباران (استوایی) ، سموم آفت‌کش، و کشاورزی فعالیت و مبارزه می‌کند و در ۲۵۰ مجتمع محلی در انگلستان، ویلز، و ایرلند شمالی فعالیت می‌کنند. بیش از ۸۰ درصد درآمد این شبکه از محل کمک‌های فردی و بقیه از برگزاری مراسم درآمدزا، بخشش‌ها، و فعالیت‌های تجاری تأمین می‌شود. و در ۵۲ کشور نماینده دارد .
این نهاد موفق شده است جلوی کاربرد گاز کلروفلوروکربن را، که لایۀ اُزون را از بین می‌برد، بگیرد، تجارت الوارهای حاصل از جنگل‌های استوایی را کاهش دهد، و بر حمایت از فناوری‌های انرژی‌های پاک‌تر بیفزاید. همچنین مبارزاتی را برای حمایت از نهنگ‌ها، انواع جانوران در معرض خطر و جنگل‌های پرباران استوایی انجام دهد .

۵) سایر اعتراضات فعالین محیط زیست

۵-۱) مبارزه مردم ساراماکا علیه تخریب جنگل ها : مردم ساراماکا از کشور سورینام برای حمایت از جنگل های خود در برابر صنعت چوب بری پیروزی قانونی چشمگیری به دست آوردند.

۵-۲) مبارزه مردم گابن علیه شرکت های معدن کاری :  فعالین محیط زیست در گابن عقوبت اخراج از زمین هایشان و زندان را تحمل کردند اما موفق شدند هزاران هکتار از جنگل های بارانی زیستگاه شان را درمقابل شرکت های معدن کاری حفاظت کنند.
۵-۳) اعتراضات در هند : خطوط لوله گاز، و پروژه های ساخت نیروگاه به خاطر اعتراضات مردم محلی درهند لغو شدند.
۵-۴) مبارزه مردم پرو : حدود ۵۰ گروه از مردم بومی پرو برغم سرکوب خشونت آمیز پلیس حکومتی با موفقیت جلوی تخریب زمین های جنگلی خود را گرفتند.
۵-۶ ) اعتراضات حقوقی مردم کانادا علیه شرکت های نفتی شیل : در کانادا  فعالین  محیط زیست برای جلوگیری از استخراج شن های قیری از تاکتیک های اعتراضی و دعواهای حقوقی استفاده می کنند.
۵-۷) نشست فعالین محیط زیست در آلاسکا : در آوریل ۲۰۰۹ فعالین محیط زیست و نمایندگان مردم بومی سراسر جهان نشست خود را در آلاسکا برگزار کردند و اعلامیه ای صادر کردند و در آن حقوق خود بر دفاع از زمین هایشان در برابر توسعه طرح های سوخت فسیلی و جنگل زدایی را تآکید کردند

۸ سرانجام سازمان ملل وارد می شود      

توسعه تکنولوژی و استفاده بی رویه از منابع جهان که از بعد از جنگ چهانی دوم شتاب گرفته باعث شد تا روند کاهش دما به افزایش دما منجر شود . هشدارهای دانشمندان و فعالین محیط زیست نادیده گرفته شد اعتراضات مردمی ادامه پیدا کرد تا سرانجام سازمان ملل دست به کار شد و برنامه های گسترده ای برای مقابله با روند گرم شدن جهانی بیندیشد . برای آشنائی با مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه به مقاله “  پیمان های زیست محیطی “ مراجعه کنید .

۱) هیئت بین الدول تعغیر اقلیم (IPCC)

هیأت بین الدولی تغییر اقلیم(IPCC)  یک سازمان بین المللی است که در سال ۱۹۸۸توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) تاسیس شد . مهمترین وظیفه این سازمان بررسی دلائل گرمایش زمین و راهکارهای مقابله با آن و ارائه به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد می باشد.

۲) کنفرانس ریو (دستورالعمل ۲۱ )

کنفرانس ریو در سال ۱۹۹۲در ریودوژانیرو توسط سازمان ملل برگزار شد که در مورد توسعه و محیط زیست بود یکی از اهداف این کنفرانس راه کارهای مقابله با گرمایش زمین بود .

۳) دومین کنفرانس ریو

 دومین کنفرانس “ریو” با حضور سران بیش از۱۳۰کشور جهان و هزاران نفر از تاجران و سرمایه داران و… فعالین محیط زیست و جامعه مدنی از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ ( ۳۱ تا ۲ تیرماه ۱۳۹۳)در “ريو دو ژانيرو “(دومین شهر بزرگ برزیل) برگزار شد.

۴) پروتکل کیوتو چیست ؟

پیمان کیوتو یکی از پیمان های بین‌المللی  می باشد که به منظور کاهش صدور گازهای گلخانه‌ای بسته شد این پیمان که پیمان‌نامهٔ ریو را تکمیل و ترمیم می‌کند در سال ۱۹۹۷در چارچوب سازمان ملل متّحد شکل گرفت.

۵) توافق پاریس

توافق پاریس که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می‌شود مهمترین توافق نامه در زمینه جلوگیری از گسترش  گازهای گلخانه ای می باشد این توافق نامه در در ۱۲دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد و ۱۹۵کشور تا سال ۲۰۱۷ آن را امضا کرده و ۱۴۷کشور به امضاء مجالس خود رساندند .

نکته : در قسمت بعد ۹-خلاصه مطلب مروی کلی کردیم به آنچه در این پنج  مقاله   گرمایش زمین ,   انقلاب های صنعتی و نتایج آن ,نفت و سیاست و محیط زیست” و “  پیمان های زیست محیطی و همینطور مقاله حاظر “ تاریخچه تعغیرات اقلیمی “  گرد آوری کردیم . بنابراین قبل از مطالعه این قسمت این مقاله ها را مطالعه کنید .

۹ – خلاصه مطلب

از زمان کشف کشاورزی و دامپروری پایه های تمدن ریخته شد و شهرها و روستاها و حکومت ها وامپراتوری های باستان بوجود آمدند.در همان دورانی که هوا پاک پاک بود و اثری از گازهای گلخانه ای وسایر آلاینده ها نبود اقتصاد کشورها بر پایه کشاورزی بود و در این میان فئودال ها با استثمار دهقانان سودهای زیادی بدست می آوردند .
بعد از دوران رنسانس در اروپا و پیشرفت علوم مختلف (بخصوص جغرافیا ) راه کشورهای اروپائی برای تصرف و مستعمره کردن نقاط دیگر جهان هموار شد (پرتقالی ها در این راه پیشقدم شدند ) با انقلاب صنعتی به قدرت دولت های اروپائی افزوده شد و توانستند با تکنولوژی بالاتر نقاط بیشتری از جهان را تحت سلطه خود در آورند .
انقلاب اول صنعتی ابتدا از انگلستان با سه پایه (سه زمینه) بافندگی، زغال سنگ و ذوب آهن شروع شد و بعد به کشورهای صنعتی و قدرت های استعماری دیگر هم کشیده شد و انقلاب صنعتی دوم که بر پایه برق و نفت استوار بود.در سال۱۸۶۰شروع شد. کم کم دو انقلاب صنعتی به همه کشورهای جهان سرایت کرد و دوران صنعتی شدن شروع شد . با کشف نفت (در مسجد سلیمان و تگزاس)دوران صنعتی شدن جهان و همچنین آلوده شدن هوا شدت پیدا کرد (دوران هوای پاک به اتمام رسید) و زندگی همه مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داد .
از نتایج دو انقلاب صنعتی یکی این بود که بجای حاکمیت فئودال ها بر اقتصاد طبقه جدیدی به نام سرمایه داران بوجود آمدند که کنترل بخش های اقتصادی (کارخانجات و… )را در دست گرفتند و بجای استثمار دهقانان به اسثمار کارگران پرداختند . دولت های استعماری هم قدرت بیشتری برای چپاول ثروت های کشورهای جهان سوم پیدا کردند. نظر به اهمیت نفت (به عنوان منبع انرژی ارزان) دولت های استعماری (و همچنین سرمایه داران بزرگ ) سرمایه گزاری برای غارت نفت را شروع کردند و کارتل ها و شرکت های نفتی شکل گرفتند .
بعد ازجنگ جهانی دوم دولت های استعماری و سلطه جو و اشغالگر که دیدند دوران اشغالگری به پایان رسیده دیکتاتورهای نفتی را به کشورهای فقیر مسلط کرده و از آنها حمایت کردند .
دیکتاتورهای نفتی و کارتل های نفتی و همینطور بقیه سرمایه داران که در این ارتباط سرمایه گزاری کرده بودند برای منفعت بیشتر تمام کوشش خود را بر پایه کشف و استخراج منابع نفتی و جلوگیری از تکنولوژی های نوینی که آینده نفتی آنها را خراب می کرد قرار دادند(جلو تکنولوژی در ارتباط با انرژی های پاک را گرفتند) وتا می توانستند به استخراج و فروش نفت به قیمت ارزان و انتشار گازهای گلخانه ای و نابودی محیط زیست ادامه دادند .
اندک اندک دانشمندان و فعالین محیط زیست کشف کردند که ورود گازهای گلخانه ای چه عواقب وحشتناکی برای کل حیات و زندگی بر روی زمین دارد و افکار عمومی مردم جهان را به طرق مختلف آگاه کردند ولی هشدارها نتیجه ای نداشت تا آن که کم کم آثار گرمایش زمین ظاهر شد.(تعغیرات اقلیمی , سیل و طوفان غیر مترقبه و…) ولی هر گونه کوششی برای بهبود اوضاع با  “اتحاد دولت های نفتی و کارتل های نفتی “ با شکست مواجه می شد تا کم کم صدای اعتراضات مردمی برخاست وتظاهرات عظیمی در نقاط مختلف علیه این سیاست ها برپا شد.
سرانجام سازمان ملل واردکارزار شدو با همکاری بسیاری از دلسوزان محیط زیست با کنفرانس ها و جلسات متعدد سران همه کشورها را به پای میزمذاکره کشاندتا سرانجام بعد از سال ها گفتگو و مذاکره و… توانست “توافق پاریس “را که بزرگترین توافق در این رابطه می باشدبه سرانجام برساند ولی کارشکنی ها ادامه پیدا کرد و کارتل های سوخت های فسیلی سرانجام موفق شدندترامپ را از توافق پاریس خارج کنند و بازی همچنان ادامه دارد..

۱۰ – آسیب به محیط زیست و جنایت علیه بشریت

آسیب به محیط زیست بخصوص آسیب هائی که سبب نابودی کل حیات و زندگی بشری می شود(مانند رها کردن گازهای گلخانه ای ) مصداق کامل جنایت علیه بشریت می باشد . زیرا باعث نابودی کل نسل بشر می شود  متاسفانه این جنایت را همه دولت ها و همه مردم جهان انجام می دهند و به هیچ طریقی نمی توان مجرم را شناسائی کرد بنابراین هیچ مجازاتی نیز نمی توان برای آن در نظر گرفت تنها وجدان انسان ها و افراد مسئول می تواند جلو آن را بگیرد . (شهروندان عادی هم با صرفه جوئی در مصرف آب و انرژی … می توانند کمک کنند ) سازمان های جهانی هم نمی توانند هیچ مجازاتی(اقتصادی و… تحریم ) علیه کشورها و دولت هائی که مقصر اصلی این جنایت هستند وضع کنند زیرا خود کشورهای بزرگ صنعتی ( آمریکا و چین و … اتحادیه اروپا ) بزرگترین جنایتکاران هستند. 
شاید بسیاری بگویند آلوده کردن و گسترش گازهای گلخانه ای در هر کشور به خود آن کشور مربوط است یا وقتی من در مصرف سوخت و برق و… اصراف می کنم پولش را می دهم و به کسی ربطی ندارد . این ما را یاد مَثَلی می اندازد : « در زمان های قدیم یک بازرگان اتاقی در یک کشتی اجاره کرد و موقعی که داشت کف اتاق را سوراخ می کرد مسئولین کشتی اعتراض کردند و بازرگان گفت این اتاق را من اجاره کردم و پولش را هم دادم و به کسی ربطی ندارد  »  غافل از آنکه همه در کشتی هستند و اگر یک جای کشتی سوراخ شود همه در کشتی غرق می شوند و این استدلال صحیح نیست .

۱) جنایت علیه بشریت چیست ؟ 

جنایات علیه بشریت در حقوق بین‌الملل عمومی به اعمال قساوت باری اطلاق می‌شود که بر ضد انسان‌ها انجام می‌گیرند که این اعمال در قوانین بین‌الملل بالاترین جنایت قانونی در حق بشریت تلقی می‌شوند. معاهده رم توضیح می‌دهد، جنایات علیه بشریت شامل جنایاتی می‌شود که شأن انسان را کاسته و مقام و منزلت انسانی را پای‌مال می‌کنند.
از نمونه های جنایت علیه بشریت می توان به : نسل کشی , پاک سازی قومی , آپارتاید ,  بردگی و… اشاره کرد
این مقوله بعد از محاکمه جنایاتکاران المان نازی در دادگاه نورمبرگ وارد حقوق بین الملل شد .

۲) جنایت علیه محیط زیست

مقوله “جنایت علیه محیط زیست” یا “جنایت اکولوژیکی” برای اولین بار در سالهای ۷۰ میلادی در قوانین و مواد حقوقی اتحادیه اروپا علیه اقدام ها و روشهائی که به “تخریب مافیائی” محیط زیست می انجامد بکار رفت.
در سال ۲۰۰۴ این مقوله در مقدمه قانون اساسی فرانسه وارد گردید ونقض آن قابل تعقیب قانونی شناخته شد. این قوانین بر اصل محیط زیست بعنوان حق اولیه انسانها برای زندگی سالم و سلامتی انسانها تاکید میکند و اقداماتی را که قصد تخریب و خسارت در منابع طبیعی دارند، مورد قضاوت ومحکومیت قرار میدهد.
از نظر حقوق بین المللی “فعالیت های غیرقانونی وجنایتکارانه” در این زمینه عبارتند از: تجارت غیرقانونی حیوانات درحال انقراض و نابودی و تخریب غیرقانونی جنگلها، تجارت مواد نادر طبیعی، تجارت مواد خطرناک برای لایه گاز “اوزون”، آلودگی ناشی از پسابها و مواد زائد مسموم کننده، آلودگی آب و هوا و زمین و…غیره

۱۱- خلاصه تاریخ تعغیرات اقلیمی

در این قسمت به خلاصه وقایع اتفاق افتاده در موضوع تاریخ تعغیرات اقلیمی را مذور می کنیم .

۱- سال  ۱۸۰۰ : دی اکسیدکربن جو در سطح ۲۹۰ بخش در میلیون است و هنوز تعغیری نکرده است .

۲- سال  ۱۸۲۴ :  ژوزف فوریه محاسبه می کند که جهان بدون جو بسیار سردتر می بود .

۳- سال ۱۸۵۰ : انقلاب صنعتی راه می افتد. سطح گازهای گلخانه ای رو به افزایش است.

۴- سال  ۱۸۵۹: جان تیندال خاصیت حفظ گرمای گازهای گلخانه ای را کشف می کند .
۵- سال ۱۸۵۹ : در ۲۴ ژانویه سال ۱۸۵۹میلادی اولین چاه نفت جهان و آمریکا در ایالت پنسیلوانیا توسط سرهنگ ادوین دریک حفر شد. و به نام چاه دریک نام گرفت . امروزه این مکان به موزه صنعت نفت تبدیل شده است .
۶- سال۱۸۹۶ :‌ سوانت آرنیوس انتشار دی اکسیدکربن توسط انسان را به تغییرات اقلیمی ارتباط می دهد .

۷- سال  ۱۸۹۷ :  توماس شرودر چمبرلین، جغرافی دان آمریکایی، مدلی از جریان جهانی کربن تدوین می کند.

۸- سال ۱۹۰۸ : در ۲۶ مه ۱۹۰۸ مطابق با ۵ خرداد ۱۲۷۸ اولین چاه نفت در ایران و خاورمیانه در شهر مسجد سلیمان )به نام چاه شماره یک )‌ به نفت رسید و استعمار و غارت منابع نفت خاورمیانه شروع شد .

۹- سال ۱۹۱۷ :  انقلاب روسیه منجر به ایجاد اتحاد جماهیر شوروی می شود.  

۱۰- ۱۹۲۰سال تا ۱۹۲۵ : نخستین میدان های نفت در ایران و تگزاس شناسائی شده و دوران انرژی ارزان فرا رسید.

۱۱- سال  ۱۹۳۸ :  گای استوارت چلندر، مهندس انگلیسی، متوجه میشود که دنیا در حال گرم شدن است و پیشنهاد می دهد که ممکن است دلیل این امر، بالا رفتن سطح دی اکسیدکربن باشد. این اکتشاف او در چند کتاب درسی مدارس وارد می شود اما هیچ کس توجه خاصی به آن نمی کند.
۱۲-  ۱۹۳۹ : در دوم ژانویه ۱۹۳۹ مجله تایمز مقاله ای تحت عنوان این جهان در حال گرم شدن است می نویسد .

در اینجا مهمترین رویداد ها را شرح می دهیم وقایع این دوره هم بر اساس سال تنظیم شده است
۱۳-  دهه ۱۹۵۰ :
انتشار دی اکسیدکربن به سطح  ۵۸۰۰ میلیون تن در سال رسیده است. حدود ۹۰ درصد این انتشار توسط اروپا، استرلیا، روسیه،کانادا و ایالت متحده صورت گرفته است(که تنها ۲۸درصدجمعیت جهان را دارند)

۱۴- ۱۹۵۶ : “ گیلبرت پلس”  دانشمند فیزیکدان پیش بینی میکند که انتشار دی اکسیدکربن توسط انسان ها دمای کره زمین را حدود ۱.۱درجه سانتیگراد در هر صدسال بالا خواهد برد ( این پیش بینی از واقعیت چندان فاصله ندارد ) بخش مروری بر علم مجله نیویورک تایمز گزارش می دهد که : ممکن است گرم تر شدن اقلیم زمین به دلیل دی اکسیدکربن بیشتر در جو باشد .

۱۵- ۱۹۵۸ : اداره هواشناسی آمریکا تکنیک جدید چارلز کیلینگ برای تعیین میزان دی اکسیدکربن جو را در ایستگاه هواشناسی جزیره ماونا لوئا اجرا می کند .

۱۶-  تاسیس اپک ۱۹۶۰ : یکی از اقداماتی مفیدی که در این سال ها انجام شد تاسیس اپک بود
۱۷- سال  ۱۹۶۲ : غلظت دی اکسیدکربن در جو به ۳۱۸ PPM (قسمت در میلون) رسیده است و مجموع انتشار دی اکسیدکربن به ۹۲۰۰ میلیون تن در سال رسیده است. حدود ۲۸ درصد این انتشارها در اروپا، استرلیا، روسیه، کانادا و ایالت متحده است .

۱۸- سال  ۱۹۶۵ : هیئت مشاوران علمی رییس جمهور ایالت متحده لیندون جانسون هشدار میدهد که افزایش دی اکسیدکربن تعادل گرمایی جو را بقدری تغییر می دهد که تغییرات محسوسی در اقلیم رخ خواهد داد .
۱۹-  سال ۱۹۷۱ :  دی اکسیدکربن در جو به ۳۳۰ppm رسیده است.

۲۰- بر رسی کلی وقایع دهه ۱۹۶۰ تا اوائل دهه ۱۹۷۰ : علی رغم هشدارهای گاه و بیگاه برخی از دانشمندان، گرمای ناشی از دی اکسیدکربن عموما به عنوان یک دغدغه کوچک در نظر گرفته می شود. بر مبنای داده های محدودی که در اختیار است، (و همچنین پدیده تاریکی جهانی ناشی از آلودگی های سولفات دار به نظر می رسد گرمایش به سطح ثابتی رسیده است) ولی صادرات نفت و سوختن سوخت های فسیلی و به طبع آن  افزایش گازهای گلخانه ای مرتب در حال افزایش است و جهان بیشتر به سوی نابودی می رود .

۲۱- بر رسی کلی وقایع اواخر دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ :  افزایش دی اکسیدکربن تاثیر خنک کننده آلاینده های سولفاتی را از بین میبرد و دمای جهانی دوباره شروع به افزایش می کند.  پژوهش ستون های یخی قطبی کمک می کند تا راز چرخه های گرمایی ما قبل تاریخ را بفهمیم و رابطه بین دی اکسیدکربن و تغییرات وسیع اقلیمی را درک کنیم. نقش سایر گازهای گلخانه ای مانند متان کشف می شود. علم اقلیم شناسی پیشرفت میکند و دانشمندان خطر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان را جدی می گیرند.

۲۲-  وقایع دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰: در این دوران کشورهای صنعتی و سرمایه داران بخاطر ارزان بودن شرکت ها کارخانه هایشان را به کشورهای عقب افتاده ای منتقل می کنند که در آنها مقررات سهل انگارانه و اقتصاد نابسامان محلی باعث شده تا استثمار کارگران ساده تر باشد.
۲۳- سال  ۱۹۸۳ : برای اولین بار در اخبار شبانگاهی ملی انگلستان از تغییرات اقلیمی سخن گفته می شود.

۲۴- سال ۱۹۸۶ :  انتشار جهانی سالانه دی اکسیدکربن به۲۰ میلیارد تن میرسد. حدود ۶۷درصد این انتشارها در اروپا، استرلیا، روسیه، کانادا و ایالات متحده است.

۲۵- سال ۱۹۸۷ : غلظت دی اکسیدکربن در جو به ۳۵۰  ppm میرسد.

۲۶- وقایع کلی دهه ۱۹۹۰ : علم اقلیم شناسی به سرعت پیشرفت میکند. خصوصا در حوزه های تغییرات دمایی ماقبل تاریخ و اهمیت چرخه های بازخوردی و گردآوری داده ها پیشرفت هایی حاصل می شود و درک علمی از نقش کربن گیاهان و خاک به تدریج افزایش میابد.

۲۷ – سال  ۱۹۹۰ :  نخستین گزارش (IPCC)منتشر می شود.

۲۸ – سال۱۹۹۲ : در نشست سازمان ملل برای زمین در ریو ، ۱۹۰کشور کنوانسیون چهارچوب برای تغییرات اقلیمی را امضا می کنند.  

۲۹- سال  ۱۹۹۳ : بیل کلینتون رییس جمهور و ال ور معاون او در ایالت متحده بر سر کار می آیند. کلینتون قول داده تا انتشارهای دی اکسیدکربن را تا سال ۲۰۰۰ به سطح آن در سال ۱۹۹۰برساند.
 ۳۰ – سال ۱۹۹۵ : گزارش دوم (IPCC) منتشر می شود و نخستین کنفرانس پیگیری توافق ریو در برلین برپا می شود.
۳۱ – سال  ۱۹۹۷ : پروتکل کیوتو در ادامه توافق ریو تصویب می شود

۳۲- سال ۲۰۰۱  ارزیابی سوم (IPCC) : گزارش ارزیابی سوم خود را منتشر میکند. دولت جدید ایالت متحده به ریاست جرج بوش از پروتکل کیوتو خارج می شود.

 

۳۳- سال ۲۰۰۳ :  انتشار جهانی سالانه دی اکسیدکربن به ۲۵ میلیارد تن میرسد. حدود ۵۲ درصد این انتشارها از اروپا، استرلیا، روسیه، کانادا و ایالت متحده است.

۳۴ – سال ۲۰۰۴ : روسیه پروتکل کیوتو را به تصویب میرساند و آن را اجرایی می کند.

۳۵- سال ۲۰۰۵  :  توفان کاترینا نیواورلئان را درمی نوردد. این توفان ویرانی بزرگی ایجاد میکند و قربانیان زیادی میگیرد. دغدغه ها در مورد تغییرات اقلیمی در ایالت متحده به سرعت افزایش مییابند

۳۶-  سال ۲۰۰۷ :   (IPCC)چهارمین گزارش ارزیابی خود را منتشر می کند و یخ دریایی قطب شمال به نازک ترین حد خود در تابستان میرسد.

۳۷- سال ۲۰۱۰ : دی اکسیدکربن جو به سطح۳۸۸ppm میرسد اما انتشارهای سالانه جهانی از سوخت های فسیلی به دلیل رکود در حد ۳۰ میلیارد تن باقی میمانند. هنوز چیزهای زیادی برای از دست دادن وجود دارد.

۳۸-  سال ۲۰۱۴ :  بنا به گزارش سازمان ملل متحد تنها در سال ۲۰۱۴ پنجاه و سه میلیارد تن دی اکسید کربن وارد جو کره زمین شده است و میزان آن به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.و حجم CO2 به ۴۰۰ PPM می رسد .

۳۹- توافق اقلیمی پاریس ۲۰۱۵: متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۵ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد.

۴۰ – سال ۲۰۱۶ :  براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، سال ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال زمین بوده‌است . پیش از این سازمان جهانی هواشناسی، سال ۲۰۱۵ میلادی را گرم‌ترین سال تاریخ جهان و ماه ژوئیه این سال را گرم‌ترین ماه تاریخ اعلام کرده بود، در این سال ۹ کشور رکورد بیشترین دما را تجربه کردند .

 

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) نوشته های قرمز پر رنگ ارجاع به لینک هستند که هنوز لینک آنها قرار داده نشده است ( هنوز صفحه آنها منتشر نشده است )
۵) نوشته های آبی پر رنگ ارجاع به لینک هستند که لینک آنها قرار داده شده است ( صفحه آنها منتشر شده است )
۶) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۷) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.