سروتونین چیست و چه تاثیراتی دارد ؟

سروتونین چیست و چه تاثیراتی دارد ؟

نظر به این که ماده سروتونین تاثیر زیادی در بیماری های روانی مرتبط با خلق وخو ( از جمله وسواس , افسردگی , فوبی یا ترس های مرضی , و سایر بیماری های روانی در ارتباط با خلق و خو ) دارد در اینجا یک مقاله را جداگانه به این ماده اختصاص می دهیم . بنابر این هر کجا به بررسی این بیماری ها می پردازیم کمبود همیشه یاد آور می کنیم که کمبود  این ماده حیاط بخش نقش موثری در ایجاد این بیماری ها دارد . زیرا  شاه کلید رفع بسیاری از بیماری های روانی و  ایجاد شادی و نشاط و سلامت روانی در فرد است .

سروتونین چیست؟

سروتونین (به انگلیسی: Serotonin) یا هیدروکسی‌تریپتامین (C10H12N2O ) نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است. به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان می‌باشد. سروتونین به طور اهم در دستگاه گوارش، پلاکتها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین‌طور انسان یافت شده است. این ماده نزد افکار عمومی به عنوان جاری کنندهٔ «احساس خوب» شناخته شده است.

فرمول شیمیائی سروتین C10H12N2O

سروتونین چه کاری انجام می دهد

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است و به سلول های مغز کمک می کند تا با یکدیگر ازتباط شیمیائی برقرار کنند و اطلاعات خود را مبادله کنند این ماده اگر چه هورمون نیست ولی به نام هورمون شادی آور شناخته میشود چون نقش مهمی در ایجاد حس نشاط و شادی و لذت در انسان دارد . این هورمون همچنین موجب ایجاد تحرک و انرژی در بدن شده و احساس خوب بودن را تقویت می کند . همچنین روی سایر حالات روحی همچون : تنظیم خواب , اشتها , ایجاد حس نشاط ,یاد گیری و حافظه هم اثر زیادی دارد .

بنابر این کاملا واضح است که کمبود آن یکی ازعوامل مهم انواع بیماریهای روانی :همچون افسردگی و اضطراب و…وسواس می شود . همچنین ازبیماری های تخریب حافظه همچون الزایمر نیز جلوگیری می کند .

 سروتونین چگونه به بدن می رسد؟

سروتونین ازتبدیل تریپتوفان ( C11H12N2O2) که یک اسید امینه ضروری است درمغز تولید میشود.البته بدن قادر به ساخت این ماده مهم نیست ولی می تواند آن را ازمنابع مهم غذائی بدست آورد . این غذاها از این قرارند .
۱) غذاهای پروتئینی : همچون مرغ و تخم مرغ و ماهی و انواع گوشت موجود می باشد. بخصوص گوشتماهی که سرشار از امگا ۳ می باشد .
۲) لبنیات :  شیر و ماست و پنیر و
۳) غلات: همانند  گندم و جو و ذرت بخصوص  غلات سبوس دار و موادی که از آنها ساخته می شود همچون ماکارونی و در بین انواع نان ,نان هائی مانند سنگک  که دارای سبوس بیشتری هستند .
۴) حبوبات :
نخود و لوبیاو ماش و…

۵) انواع دانه ها : تخمه کدو و کتان و کنجد و آفتابگردان و …
۶) انواع سبزی جات : کلم , کاهو , اسفناج , سیب زمینی  ,قارچ , خیار  و  گوجه فرنگی و …
۷) انواع خشکبار :
پسته , بادام , فندوق , گردو

۸) انواع میوه ها : آناناس و موز و پرتقال و سیب و توت فرنگی
۹) غذاهای رنگین : همانند زعفران که تاثیر زیادی در افزایش سروتونین دارد .

این مواد غذائی مواد مهمی همچون انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین های گروه B و D ( در گوشت و غلات و جگر و قارچ و سیب زمینی به مقدار زیاد موجود می باشد همچنین میوه ها هم دارای مقادی زیادی ویتامین B  میباشند . ) را به بدن می رسانند  در میان موادی که کربو هیدرات ها را وارد بدن می کنند کربو هیدرات های پیچیده مهمتر می باشند در میان گوشت ها چون گوشت ماهی مقدار زیادی امگا ۳ دارد بسیار مهمتر است .

مواد غذائی سرشار از سروتین

چه موادی سطح سروتونین را کاهش میدهد؟

 موادی همچون کافئین ( مصرف زیاد قهوه و چای)و نیکوتین (مصرف سیگار و دخانیات ) الکل و همچنین شکر و شیرینی جات و حتی قندهای رژیمی مانند آسپارتام

 چه الگوهائی در زندگی به افزایش و یاکاهش سروتونین می انجامد؟

۱- داشتن الگوی خواب صحیح : میزان خواب اگر حدود ۷ تا ۸ ساعت باشد و زمان خواب نیزبدرستی انتخاب شود می تواند میزان سروتونین را افزایش دهد در غیر این صورت مقدار سروتونین کاهش پیدا میکند .
به عنوان مثال در صورتی که ساعت ۱۱ شب به خواب برود و ۷ صبح بیدار شود بسیار موثرتر است ازاین که یک شب بخوابد و ۱۰صبح بیدار شود زیرا افزایش ساعت خواب بخصوص در صبح باعث احساس خستگی و کوفتگی عضلانی می شود . در حالی که سر موقع خوابیدن و بیدار شدن می تواند به افزایش سروتونین بینجامد .
۲- ورزش و فعالیت های بدنی : ورزش نقش بسیار موثری در افزایش سروتونین در بدن ایفا می کند و بر عکس کم تحرکی و عدم  فعالیت موثر می تواند به کاهش سروتونین بینجامد .
۳- قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید:که به افزایش ویتامین D و بنابر این سروتونین می انجامد .
۴-  پیاده روی در آفتاب :  پیاده روی در آفتاب بخصوص در روزهای سرد کمک بسیار زیادی در افزایش  سروتونین می کند .

سروتونین چه تاثیرات دیگری روی بدن می گذارد

۹۰درصد سروتونین توسط دستگاه گوارش آزاد می شود که باعت تنظیم حرکات روده می شود بعد به دستگاه گردشخون راه پیدا میکند و از آنجا  توسط پلاکت ها حمل می شوند و بعد به سلول های عصبی راه پیدا می کنند . و نقش خود را به عنوان هورمون شادیاور ایفا می کند پس به طور خلاصه می توان تاثیرات سروونین را بدین گونه بر شمرد .
۱- نقش سروتونین در دستگاه گوارش : تنظیم حرکات روده و کمک به سیستم گوارش
۲ – نقش سروتونین در جلوگیری از چاقی : سروتونین یکی ازموادی است که در سیر شدگی نقش تعیین کننده دارد و بنابر این افزایش آن مصرف غذا را در هر وعده کم کرده و از خوردن غذاهای چرب جلوگیری کرده و بنابر این نقش موثری درجلوگیری ازچاقی دارد .
۳- انعقاد خون : در عمل انعقاد خون هم نقشی تعیین کننده دارد .
۴- ترمیم بافت های صدمه دیده :در بهبود و ترمیم بافت های صدمه دیده هم نقش مهمی بازی می کند .

برای مطالعه سایر مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

برای مطالعه مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

برای دیدن زیباترین آلبوم های طبیعت روی شکل زیر کلیک کنید

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه چیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.