کتاب های نجومی

در این قسمت برای ارائه کتاب های نجومی  از مهمترین آنها شروع کرده و در اینجا یک توضیح کلی ارائه داده بعد به معرفی تک تک آنها می پردازیم آنجه در اینجا آورده می شود مهمترین کتاب هائی است که خودم آنها را کامل خواندم و گرنه کتاب های مفید دیگری هم است که اگر آنها را خوانده و مفید تشخیص می دهید معرفی کنید .

۱- نجوم به زبان ساده  : یکی از مهمترین کتاب ها در زمینه نجوم آماتوری است و در واقع جزء منابع المپیاد نجوم و یک کتاب درسی است که در آمریکا هم تدریس می شود .

۲- نجوم دینامیک : این کتاب هم مانند کتاب نجوم به زبان ساده همان هدف را به صورت کاملتر دنبال می کند و باز یکی از کامل ترین کتاب ها در زمینه آموزش نجوم می باشد.
به نظر من بزرگترین ایرادی که در ترجمه این دو کتاب بخصوص کتاب “ نجوم دینامیک “   وجود دارد ترجمه قدیمی آن می باشد کتاب نجوم دینامیک مربوط به حوالی سال ۱۹۹۰ می باشد(موقعی که تازه تلسکوب هابل در مدار قرار گرفته بود) با آن که جدیدترین چاپ آن راگرفتم ( چاپ پنجم ۱۳۹۳) مترجم حتی یک توضیح کوتاه در مورد مطالبی که بعد از آن هم به دانش نجوم اضافه شده نداده ( تاچه برسد به یک سرفصل تکمیلی و…) از قرار کتاب را بدون تعغیر مرتب تجدید چاپ کردند .

۳-ساختار ستارگان و کهکشان ها  : به حداقل معلومات تا دیپلم متوسطه احتیاج داشته باشید . اگر چه حتی الامکان سعی شده از محاسبات پیچیده ریاضی اجتناب کند ولی در بعضی جاها هم ناگزیر به محاسبات روی آورده


 

 

۴- در صورتی که این سه کتاب ( مخصوصا ساختار ستارگان و کهکشان ها ) را خوانده باشید در ادامه کتاب “صبوری در سپهر لاجوردی”  را حتما بگیرید و بخوانید تا به طور کلی به روند آفرینش خلقت آگاه شوید ( کتاب از کهکشان تا انسان هم در همین راستا می باشد منتها بسیار قدیمی مال قبل از انقلاب می باشد و بعید است موجود باشد )

 

۵- کاربرد علوم در قبله یابی ( نوشته ماشاءالله علی احیائی) بهترین کتاب در زمینه های تعیین طول و عرض جغرافیائی و جهت یابی و… تا تعیین قبله می باشد .
در کتاب راه های عملی برای این اندازه گیری های نجومی ارائه شده به علاوه آموزش اصطلاحات نجومی در رابطه با کره سماوی و عکس هائی در رابطه با مسیر حرکت خورشید در آسمان … که کتابی بسیار مفید است .
برای کسانی که علاقمندند می توانند به صورت عملی تعدادی از روش های این کتاب را (در مورد محاسبه طول و عرض جغرافیائی و جهت یابی و..) انجام دهند .
برای استفاده از آن به حداقل معلومات دیپلم متوسطه نیاز است .
از این نویسنده کتاب ساعت های خورشیدی هم  نوشته شده

 

۶- ستاره شناسی عملی با ماشین حساب : به ارائه فرمول های بسیار زیاد نجومی پرداخته که علاقه مندان می توانند با دادن این فرمول ها به ماشین حساب های پیشرفته و… به محاسبات نجومی پیچیده از جمله : اوقات شرعی , محاسبه طلوع و غروب ماه , محاسبه موقعیت تمام ستارگان در آسمان و… تا محاسبه دقیق کسوف و خسوف بپردازند .
استفاده از این کتاب هم علاقه زیادی می خواهد هم معلومات بالا حداقل در سطح دیپلم ریاضی فیزیک متاسفانه چون کتاب مربوط به حدود ۲۵ سال پیش می باشد و کتاب را صحافی کردم نتوانستم تصویر جلد و پشت جلد را ارائه دهم و در اینترنت هم نتوانستم پیدا کنم.
۷- گاه شماری هجری و مسیحی : در این کتاب فرمول ها و جداول خاص برای تبدیل تاریخ از هجری قمری به هجری شمسی و میلادی و … محاسبه این که هر روز از تاریخ دقیقا چه روزی ازهفته می باشد همراه با تاریخچه گاه شماری و….

۸- بهترین و جالب ترین منبع برای شناخت گرفتگی ها همین کتاب گرفتگی های ماه و خورشید می باشد .

 

۹-کتاب ستاره شناسی عملی کتاب بسیار ساده ای در سطح نوجوانان است ولی مهمترین  کاربرد آن ارائه قدم به قدم آموزش هائی در رابطه با ساخت تلسکوپ دست ساز می باشد .

۱۰- کتاب زمین :  مطالب متنوعی در را بطه با زمین موجود می باشد که بیشتر در زمینه “زمین شناسی” و “هواشناسی” می باشد ولی مطالب جالبی هم در رابطه با پیدایش زمین و منظومه شمسی و آینده زمین و… ارائه میدهد .

برای خواندن بقیه مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای دانلود مجموعه کامل آلبوم ها روی عکس زیر کلیک کنید

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه چیز در مورد گوگل مپ

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال می کند .

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.