روشهای مقابله با کم روئی و خجالتی بودن

کم روئی و خجالتی بودن یکی ازموانع پیشرفت فرد محسوب میشود می توان آن را نوعی ترس در برخورد با افراد و اجتماعات دانست و البته با ترس از اجتماع هم تفاوت دارد .

۱-دلائل خجالتی بودن :
 عده‌ای از متخصصان معتقدند خجالتی بودن علاوه بر نحوه تربیت، زمینه ژنتیک نیز دارد. این متخصصان، تربیت درست و افزایش مهارت‌های زندگی در از بین رفتن این حس در افراد را بسیار مؤثر می‌دانند. بررسی‌ها نشان داده است آدم‌های خجالتی از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و به خاطر همین موضوع، فکر می‌کنند اگر در یک جمع صحبت کنند، مورد تمسخر قرار می‌گیرند یا کسی به صحبت‌های آنها توجه نمی‌کند. این دو عامل ( اعتماد به نفس پایین و خجالتی بودن) به طور مداوم در حال تقویت یکدیگر هستند به طوری که اگر فرد به فکر برطرف کردن مشکل خود نباشد، در آینده مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد. همچنین برخلاف تصور همگانی که افراد خجالتی را افرادی درون‌گرا می‌دانند، بسیاری از افراد برون‌گرا هم خجالتی‌ هستند. بسیاری از افراد مشهور مانند هنرمندان، بازیگران سینما، دانشمندان و حتی سیاستمداران هم خجالتی بوده یا هستند. این افراد وقتی در قالب شغل خود قرار می‌گیرند، مطابق با آن ایفای نقش می‌کنند اما به محض آنکه به شرایط غیرشغلی برمی‌گردند، تبدیل می‌شوند به آدم‌هایی بسیار خجالتی و معذب!

۲- خجالتی بودن در فرهنگ های مختلف :

خجالتی بودن نزد افراد، خانواده‌ها، جوامع و فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارد. به عبارتی، بعضی‌ها فرد کم‌رو را فردی ساکت، مؤدب و محترم، مطیع و حرف‌گوش‌کن می‌دانند. در برخی فرهنگ‌ها، خجالتی بودن را برای دختران امری عادی و صفتی مثبت به حساب می‌آورند؛ در حالی که ممکن است این ویژگی را برای پسرها ناپسند بدانند. اما واقعیت این است که خجالتی بودن، یک معلولیت اجتماعی است.
این ویژگی می‌تواند مانع رشد مطلوب شخصیت افراد شود و برای هر دو جنس – پسر و دختر – نامطلوب است و باعث ایجاد مشکلات زیادی به‌خصوص در بزرگسالی و زندگی‌های مشترک می‌شود.

۳- درصد فراوانی افراد خجالتی :
تحقیقات نشان می‌دهد اکثر افراد در موقعیت‌های مختلف، کمی ‌خجالتی می‌شوند. مثلا ۷۵ درصد از مردم، هنگام مواجهه با یک جمع غریبه و مقتدر که ملزم به پاسخگویی به سؤالات آنها نیز باشند، احساس خجالت می‌کنند. ۷۰ درصد از افراد هنگام حضور در جمع بزرگی از افراد غریبه، خجالتی برخورد می‌کنند. ۶۴ درصد افراد نیز هنگامی‌که با جنس مخالف روبه‌رو یا هم صحبت می‌شوند، دچار احساس خجالت می‌شوند. همچنین حس خجالت در ۵۸ درصد از افرادی که با جمعی دارای موقعیت اجتماعی یا تحصیلات بالاتر مواجه می‌شوند، به وجود می‌آید. می‌بینید؟ اگر شما هم خجالتی هستید، امیدوار باشید! چندان تنها نیستند.

۴- آثار و زیان های  :
خجالتی بودن ضر و زیان های مختلفی دارد هم زیان های جسمی دارد هم روحی و روانی و هم برای شخصیت فرد  زیان دارد .

۴-۱) آثار جسمی خجالتی بودن :
انقباضهای عضلانی  : در قفسه سینه  ,پاها , در اطراف قلب , کاهش هوشیاری , کشیدگی تارهای صوتی ( که باعث می شود تن صدا تعغیر کند), ضعف مفرط (که ناشی از کشیده شدن عظلات میباشد )  رنگ پریدگی در صورت (که عامل آن انقباض رگهاو عروق  خونی می باشد) , تعرق شدید در کف دست ها و زیر بازوها , متوقف شدن بزاق دهان و… بسیاری ازعوامل دیگر

۴-۲) آثار روانی : یک فرد خجالت زده همیشهمی ترسد که دیگران به او اهمیتی ندهند این ترس دائمی هوش و حواس او را دستخوشتعغیر می کند همیشه بهت زده است تمرکزحواس ندارد فکرش درست کار نمی کند و  نمی تواند تصمیم درستی بگیرد و دچار افسردگی و سرخوردگی می شود . ازاین رو سعی میکند در جمع صحبت نکند و بیشتر شنونده خوبی باشد تا گوینده
۴-۳) زیان های وارده به شخصیت فرد : پیداست که این گونه آثار و رفتار ها ازدیدگاه عموم نادیده گرفته نمی شود و ازاین رو شخص خجالتی نمی تواند بامردم درست تماس برقرار کند و دیگران شخصیت او را زیر سوال می برندو همین مسئله در شخصیت او چه اندازه میتواند تاثیر منفی بگذارد  . یکی ازبزرگترین ضرر و زیان های خجالتی بودن پایمال شده حق و حقوق شخص خجالتی می باشد از آنجا که شخص خجالتی نمیتواند بدرستی ازحق و حقوق قانونی خود دفاع کند . این مسئله باعث پایمال شدن حق و حقوق او می شود .

راه های درمان خجالتی بودن

وقتی خجالتی بودن به این درجه می رسد یک بیماری روانی تلقی شده و باید درمان شود این درمان میتواند با روان درمانی و حتی در مواردی با دارو درمانی انجام شود . روشهای درمان خجالتی بودن از این قرار است :

۱- هیچکس بی عیب نیست :  اگر تصور می کنید همه بهتر ازشما هستند و بی عیب هستند بدانید اشتباه می کنیدو  آنها هم ویژگی های مثبت و منفی مربوط به خودشان را دارند  .

۲-  تهیه فهرستی ازویژگیهای مثبت خود : بنابر این بهتر است فهرستی ازویژگی های خوب خود پیدا کرده تا بتوانید جنبه های مثبت خود را بهتر بشناسید و خود را کمتر ازدیگران ندانید .

۳- برنامه ریزی ازقبل : از قبل برنامه ریزی كنید. اگر قرار است وارد جمعی شوید، درباره نكته های قابل بحث فكر كنید، حتی متن گفتگو ها را بنویسید و تا زمان رفتن، آن را مرور كنید با این کار ، بیشتر احساس می كنید كه می توانید از عهده حضور در آن موقعیت اجتماعی برآئید.

۴- دادن پاسخ دیگران : سعی كنید پاسخ دیگران را بدهید و نگاهتان با دیگران برخورد كند. لبخند بزنید. تعارف و احوال پرسی كنید. اگر سعی كنید با دیگران معاشرت كنید، آنها هم به شما احترام خواهند گذاشت. افراد خجالتی اغلب اشتباهاً متكبر و مغرور تلقی می شوند،زیرا احساس ناراحتی آنها سبب می شود، خود را از دیگران دور كنند.

۵- یاد گرفتن صحبت در جمع : صحبت كردن در جمع را یاد بگیرید. اگر از حرف زدن در اجتماع  می ترسید، خود را آموزش دهید یا در كلاسهای عمومی شركت كنید؛ این كار، باعث می شود تا شما بر ترس خود غلبه كنید.

۶- بیشتر کردن معاشرت با دیگران : معاشرت خود را با دیگران بیشتر کنید؛ از جمع‌های دوستانه کوچک شروع کنید، به سؤالات‌شان جواب دهید و از آنها درباره خودشان، آرزوهایشان، اهداف‌شان یا موضوعات دیگر سؤال کنید .

۷- دوری ازانزوا : تا حد ممکن از انزوا و گوشه‌گیری دوری کنید. اگر چند نفری دوروبرتان هستند، کتاب خواندن را کنار بگذارید و سر صحبت را با آنها باز کنید .

۸- نترسیدن از طرد شدگی و شکست : از طرد شدن یا شکست خوردن، نترسید. بسیاری از قهرمانان نیز با وجود احتمال شكست، باز هم به مبارزه و رقابت می‌پردازند و  هیچ‌گاه از شکست حرف نمی‌زنند .

۹- به عیوب خود فکر نکنید : كم‌رویی، تـردید و دودلی هنگامی ‌رخ می‌دهد كه شما به عیوب و نقایص خود فكر می‌كنید. افكـارتـان را متوجه شخصی کنید كه در حال گفت‌وگو با او هستید. در این حالت، هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم طرف مقابل از توجه شما خوشحال خواهد شد .

۱۰ – کم کردن توقع : توقعتان را كم كنید. بنا نیست در پایان یك گفت‌و‌گو، شما افراد را كاملا مجذوب خود كرده باشید. همین كه همه از هم‌صحبتی یكدیگر لذت برده باشید، كافی است. باور كنید .!

۱۱- همه چیز را  به خودتان نگیرید : همه‌چیز را به خودتان نگیرید. نباید هر چیزی مانند شوخی و طعنه را به عنوان توهین تلقی كنید. مردم اغلب چیزهایی را می‌گویند كه هیچ مقصود و منظوری از آن ندارند

۱۲- افراد مقابل شما معایب و محاسن خود را دارند : آدم‌های روبه‌روی شما هر چقدر هم كه مهم باشند، آدم هستند؛ آنها هم معایب و مشكلات و ضعف‌های خودشان را دارند؛ عین شما! شاید هم مثل خود شما دارند سعی می‌كنند كسی متوجه نشود چقدر خجالتی هستند .

۱۳-  خجالتی بخاطر عیوب جسمی : اگر ازبوی بد دهان و … خجالت می کشیداول عیب خود را بر طرف کنید .

۱۴- مراجعه به روانپزشک :  در کل اگر هیچکدام ازاین روشهانتوانست به شما کمک کند به روانپزشک مراجعه کنید او را ازطریق روان درمانی و یا حتی دارو درمانی میتواند مشکل شما را حل کند .

۱۵ – هر گز به یک فرد خجالتی نگوئید خجالتی است : یکی ازبزرگترین  اشتباهات در برخورد با افراد خجالتی این است که مستقیم به او بگوئیم خجالتی است .

برای مطالعه سایر مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

برای مطالعه مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

برای دیدن زیباترین آلبوم هایی طبیعت روی شکل زیر کلیک کنید

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.