تصحیحات نجومی

مشاهدات نجومی که با چشم مسلح یا چشم غیر مسلح انجام می شود , باید پس از تصحیحات چهار گانه زیر مورد استناد قرار گیرد. این تصحیحات بخصوص در مورد مشاهدات مربوط به ماه و خورشید , جدی ترند.

۱-  تصحیح اختلاف منظر :

در دستگاه های استوایی و دایرة البروجی, مرکز کره زمین به عنوان مبدا مختصات در نظر گرفته می شود , ولی مشاهدات نجومی عملا بر سطح کره زمین انجام می گردد . با در نظر گرفتن اختلاف زاویه دید از مرکز زمین و سطح زمین , خطایی در مشاهده پیش می آید. این خطا با تصحیح اختلاف منظر مرتفع می گردد. به خاطر بعد مسافت ستارگان , مقدار این تصحیح در مورد آنها , بسیار ناچیز و قابل اغماض است. در مورد خورشید زاویه دید بطور متوسط ۸/۸ ثانیه قوسی است. اما در مورد ماه این مقدار در حدود یک درجه است. به خاطر بیضی بودن مدار ماه به دور زمین و تغییر فاصله ماه تا زمین, مقدار دقیق این تصحیح برای ماه کم و زیاد می شود. ( شکل شماره ۱ )

شکل شماره ۱ – اختلاف منظر در محاسبه مختصات ماه :
دو ناظر قرمز و آبی ماه را در قسمت های مختلفی از آسمان می بینند

۲-  تصحیح شکست نور:

میدانیم وقتی نور از یک محیط به محیط دیگری با غلظت متفاوت وارد می شود, شکسته می شود و تغییر جهت می دهد. همگی این پدیده را در مورد قاشقی که در استکان چای قرار گرفته مشاهده کرده ایم, در بدو امر بنظر می رسد که قاشق خم شده است ولی در واقع این به علت شکست نوری است که از قاشق به چشم ما می رسد. از نظر علمی می گویند: “نور وقتی از یک محیط به محیطی با وزن حجمی بیشتری وارد می شود, به سمت محور تابش دارای شکست می شود.” این پدیده در مورد نور اجرام سماوی که از خلا وارد جو زمین می شوند, اتفاق می افتد.
میزان تصحیح شکست نور در مورد جرمی که کاملا در سمت الراس ما قرار گرفته صفر می شود . زیرا نوری که با زاویه قایمه بتابد , شکستی نخواهد داشت , هر چه جسم به افق نزدیکتر باشد میزان این شکست بزرگتر است در لحظه غروب خورشید( همچنین طلوع ) چون در انتهای افق قرار می گیرد , میزان شکست به حداکثر خود می رسد .
برای یک جرم سماوی که در افق قرار گرفته است میزان این تصحیح حدود ۳۵ دقیقه قوسی (قطر زاویه ای ماه بدر) است. بنابراین ما مثلا می توانیم خورشید را حدود سه دقیقه قبل از طلوع واقعی در افق ببینیم. همچنین حدود سه دقیقه بعد از غروب واقعی , خورشید هنوز قابل مشاهده است .

بنابراین شکست نور باعث می شود بتوانیم خورشید را حدود سه دقیقه قبل از طلوع واقعی در افق ببینیم. همچنین حدود سه دقیقه بعد از غروب واقعی , خورشید هنوز قابل مشاهده است.

شکل شماره ۲ – شکست نور منجر به این می شود که خورشید را وقتی زیر افق است ببینیم

۳- تصحیح نیم قطر :

این تصحیح در مورد ماه و خورشید که دارای قطر قابل ملاحظه ای نسبت به ستارگان هستند , انجام می شود. اگر طلوع آفتاب را هنگامی بدانیم که ارتفاع خورشید به صفر درجه برسد  , باید این تصحیح را اعمال نماییم. به عبارت دیگر طلوع خورشید به ظهور اولین نقطه جرم خورشیددر افق اطلاق می شود ( همچنین غروب خورشید به ناپدید شدن آخرین جرم خورشید ) ولی ما زمانی را محاسبه می نماییم که ارتفاع خورشید صفر درجه باشد , یعنی مرکز خورشید در افق قرار گیرد. برای تصحیح این خطا باید یک نیم قطر خورشید که تقریبا برابر ۱۵دقیقه قوسی است, به طول روز بیفزاییم در واقع با احتساب مقدار مشابه در مورد غروب آفتاب , بواسطه تصحیح نیم قطر , طول روز حدود ۳۰ دقیقه قوسی که معادل قطر خورشید است , بیشتر می شود. (در واقع ۲ دقیقه زمانی) شکل شماره ۳ و ۴

شکل شماره ۳  – اگر تصحیح نیم قطر را بکار نبریم , طلوع مرکز خورشید را می بینیم

شکل شماره ۴ – اگر تصحیح نیم قطر را بکار ببریم طلوع واقعی خورشید را می بینیم

۴- تصحیح شیب افق :

اگر به هنگام مشاهده  غروب یا طلوع خورشید , نسبت به افق , ارتفاع داشته باشیم , مثلا از روی قله کوهی پدیده طلوع یا غروب خورشید را مشاهده نماییم , از آنجا که دامنه دید ما بیشتر می شود , افق مرئی ما گسترش یافته و زمان بیشتری می توانیم خورشید را مشاهده نماییم.

وقتی به هنگام غروب آفتاب , برفراز آسمان , هواپیمایی عبور می کند , می بینید که پس از غروب قرص آفتاب در افق ما , هنوز آفتاب به آن هواپیما می تابد. اگر فرض کنیم که هواپیما در ارتفاع ۱۰ کیلومتری زمین در پرواز باشد , می توانیم از رابطه زیر میزان شیب افق را برای آن محاسبه نماییم:
tan b = h(2R h) / R
با احتساب(R شعاع زمین) برابر ۶۳۷۵ کیلومتر, و h برابر ۱۰ کیلومتر , مقدار b (زاویه شیب) تقریبا برابر ۳/۲ درجه محاسبه می شود. بنابراین خورشید پس از حدود ۱۶ دقیقه ( این مقدار در فصول و مناطق مختلف متفاوت است ) هنوز برای سرنشینان هواپیما قابل رویت است.
از این رو ممکن است سرنشین هواپیما در آسمان , طلوع خورشید را مشاهده کند ولی وقتی به روی زمین می نشیند , هنوز خورشید طلوع نکرده باشد.
می توانیددر کنار دریا بنشینید و غروب خورشید را تماشا کنید ، به محض اینکه خورشید از دید شما پنهان شد ، سریع بایستید: دوباره می توانید خورشید را ببینید!

شکل شماره ۵ – منظره طلوع خورشید از هواپیما

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۵) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد .

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.