مکان های بدون جاذبه

نیروهای گرانشی در همه جای جهان دیده می شوند و مسئول نظم دادن به جهان هستی می باشند به هر سو که نظر کنیم این نیروها را می بینیم از روی زمین که جاذبه زمین با زندگی ما عجین شده و همه آثار آن را دیده و می بینیم تا نیروهائی که سیارات را به دور ستارگان نگه داشته و… همه می بینیم ولی آیا واقعا چنین است؟ اگر کمی در گوگل سرچ کنید به مقالاتی برخورد می کنید که ادعا می کنند نقاطی از زمین وجود دارد که نیروی جاذبه در آنجا وجود ندارد و یا برعکس عمل می کند و… ما در این مقاله ابتدا این ادعاها را مطرح کرده و نشان می دهیم که واقعیت ندارد هیچ جائی در روی زمین وجود ندارد که قوانین فیزیک را به بازی بگیرد . 

۱- مروری به مقاله های گذشته

گرانش یکی از مهمترین نیروهای جهان می باشد. که بدون نیروی گرانش نه تنها ستارگان و سیارات و…بلکه اتم هائی که امروزه در بدن ما و…اطراف ما وجود دارند نیز شکل نمی گرفتند . ما در فصل گرانش(۱) تا جائی که امکان داشت مطالب مختلف را به صورت ساده و خلاصه جمع آوری کردیم و ابتدا از تاریخ گرانش شروع کرده و تا نیروهای کشندی (۱و۲) این فصل را به پایان بردیم (برای دسترسی به کل لینک های فصل گرانش(۱)به “جمع بندی مقاله های فصل هفتم – گرانش (۱) “ مراجعه کنید ، به منظور درک بهتر این مقاله و مقاله هائی که در ادامه خواهد آمد بهتر است مقاله های فصل هفتم را مطالعه کنید) و ادامه مطالب در مورد گرانش را به فصل بعدی گرانش(۲) که در واقع ادامه مقالات فصل هفتم می باشد موکول کردیم (برای دسترسی به کل لینک های فصل گرانش(۲) به “جمع بندی مقاله های فصل هشتم – گرانش (۲) “ مراجعه کنید)

۱) مقالات فصل هفتم ، گرانش (۱)

به طور خلاصه مقالات فصل هفتم از این قرار می باشد .
۱-۱) تاریخچه گرانش قبل از نیوتن : این مقاله در مورد تاریخچه گرانش و نظریه زمین مرکزی می باشد
برای مطالعه به مقاله “ تاریخچه گرانش قبل از نیوتن “ مراجعه کنید .
۱-۲) زندگینامه نیوتن : نیوتن بنیانگزار مکانیک کلاسیک بود و نقش بسیار موثری در پیشبرد فیزیک و کلاسیک داشت از این رو یک مقاله را با نام” زندگینامه نیوتن” اختصاص دادیم که درآن به جزئیات زندگی نیوتن پرداختیم.
۱-۳) نیوتن و گرانش:درمقاله “نیوتن و گرانش“داستان کشف و فرمول بندی نیروی گرانش جهانی را توسط نیوتن شرح می دهیم. ازداستان اقتادن سیب تا…کلیه وقایعی که منجر به کشف قانون گرانش عمومی شد .
۱-۴) قانون جاذبه عمومی نیوتن : در مقاله “قانون جاذبه عمومی نیوتن“ ابتدا فرمول قانون گرانش جهانی را شرح داده و در ادامه بسیاری از پدیده های مربوط به آن را توضیح دادیم .
۱-۵) مکانیک مداری و قوانین کپلر : در مقاله “مکانیک مداری و قوانین کپلر”ضمن توضیح بسیاری از مسائل در رابطه با مکانیک مداری قوانین سه گانه کپلر را هم آورده و توضیح کاملی در مورد آنها می دهیم .
۱-۶) گرانش و انرژی : درمقاله“ گرانش و انرژی “حرکت سیاره هاو… را باتوجه به قوانین و فرمول های انرژی موردبررسی قرارداده و درمقاله “کمک گرانشی“ با روش زیرکانه ای برای فرستادن سفینه ها و فضاپیماها به اعماق فضا آشنا میشویم .
۱-۷) نیروی های کِشندی : نیروی کِشندی یک اثر ثانویه از نیروی جاذبه می باشد در مقاله های  “نیروهای کشندی(۱) ” و همچنین “نیروهای کشندی(۲) ” دراین رابطه توضیح می دهیم.

 ۲) مقالات فصل هشتم ، گرانش (۲)

این فصل درواقع ادامه فصل اول میباشد و ما در این فصل مطالب دیگری در ارتباط با نیروی گرانش مطرح میکنیم.
۲-۱) گرانش سطحی : در مقاله “ گرانش سطحی “ موضوع مورد بحث نیروی جاذبه و شتابی است که به اجسام ریز وخرد درسطح سیارات و اقمار و…اجسام عظیم سماوی واردمی شودکه شتاب g نام دارد .
۲-۲) سرعت فرار : سرعت فرار به حداقل سرعتی گفته می‌شود که یک جسم باید داشته باشد تا بتواند از چنگ نیروی گرانش جسم دیگر بگریزد. در مقاله “ سرعت فرار“ در مورد سرعت فرار توضیح میدهیم.
۲-۳) صعود : فرار ازجاذبه زمین و رفتن به آسمان و دستیابی به کرات آسمانی یکی از آرزوهای بشر نخستین و انسان متمدن بوده و هست.در مقاله “صعود “نشان میدهیم چرا فرار از گرانش زمین اینقدر مشکل میباشد.
۲-۴) فرود : فرار ازجاذبه زمین بسیار سخت و پرهزینه میباشد ولی برگشت به جو زمین هم آنقدرساده نیست در مقاله “ فرود “ نشان میدهیم ورود به جو زمین اگر بدون تمهیدات ایمنی صورت گیرد بسیارخطرناک میباشد .

۲-۵) نقاط لاگرانژی : نقاط لاگرانژی نقاطی است که اثر نیروی جاذبه دو جسم عظیم روی یک ذره همدیگر را خنثی می کنند این نقاط کاربردهای مختلفی دارند. در مقاله “ نقاط لاگرانژی “ به این مسئله می پردازیم .
۲-۶) شتاب گرانشی زمین : شتاب گرانشی زمین که ما آن را با g نشان میدهیم شتابی است که به همه اشیاء پیرامون زمین وارد میشود مقدار این شتاب در همه جای زمین یکسان نبوده و به عوامل مختلفی(ارتفاع و عمق و …) بستگی دارد در مقاله “ شتاب گرانشی زمین “ دلائل این پدیده را نشان می دهیم .
۲-۷) ثقل سنجی : شتاب گرانشی زمین(g)درنقاط مختلف زمین با بکدیگر تفاوت دارند هرچند این تفاوت ها کمتر از ۷/درصد می باشد ولی اندازه گیری همین تفاوت کوچک کاربردهای بسیار زیادی در رشته های مختلف علم و تکنولوژی (مهندسی عمران ،زمین شناسی و…) دارد. اندازه گیری دقیق مقدار g را ثقل سنجی میگویند درمقاله “ ثقل سنجی “ با روش های اندازه گیری مقدار دقبق g و کاربرد این اندازه گیری ها آشنا می شویم .
۲-۸) نیروی جاذبه زمین : در مقاله“ نیروی جاذبه زمین “توضیحات کاملتری درارتباط با نیروی جاذبه زمین و مسائل مربوط به آن (تفاوت جرم و وزن و سقوط آزاد و…) داده و بعد به یکسری از سوالات عوام در مورد کروی بودن زمین و جاذبه پاسخ دادیم .

۲-۹) رازهای گرانش : گرانش ویژگی های منحصر به فردی دارد که در نیروهای دیگر نمی بینیم . اول آن که این نیرو همیشه جاذبه می باشد در حالی که مثلا الکترومغناطیس هم به صورت جاذبه و هم دافعه ظاهر می شود…در مقاله ” رازهای گرانش “ در مورد نیروی گرانش و تفاوت این نیرو با نیروهای دیگر توضیح داده و همچنین در مورد مسائلی همچون (انبساط جهان ، مه بانک ، ماده و انرژی تاریک و… ) هم توضیح دادیم .
۲-۱۰) گرانش و نسبیت عام : نسبیت عام نظریه‌ای هندسی برای گرانش است که در سال ۱۹۱۵توسط آلبرت اینشتین منتشر شد درمقاله “ گرانش و نسبیت عام“  ابتدا یک بخش را به تاریخچه زندگی نابغه بزرگ قرن بیستم “ آلبرت انیشتین “ داده و بعد در مورد نسبیت عام و آزمون های آن توضیح دادیم .
۲-۱۱) اثرات نسبیت عام : آلبرت انیشتین در سال ۱۹۱۵ نظریه نسبیت عام را جایگزین قانون جاذبه عمومی نیوتن کرد . هر نظریه ای باید بتواند یکسری پیش بینی ها را انجام داده و یکسری آثار هم بایدداشته باشد. نسبیت عام نیز از این امر مستثنا نبوده و نیست ، درمقاله “نتایج نسبیت عام “در مورد آثار نسبیت عام یعنی پدیده هائی که با نسبیت عام توجیه می شوند توضیح می دهیم .
۲-۱۲) پاد گرانش :.در مقاله “ پادگرانش“  به موضوعاتی چون : گرانش منفی(دافعه گرانشی) ،خنثی کننده گرانش ، کاهنده گرانش و… می پردازیم و بعد در انتها در مورد امکان وجود و یا عدم  وجود پاد گرانش بحث می کنیم .

۲- گرانش چیست؟

گرانش (یاجاذبه) یکی از مهمترین نیروهای طبیعت می باشد که هزاران سال ذهن بشر را مشغول کرده بود تا سرانجام نیوتن با کشف قانون جاذبه عمومی توانست به بسیاری از پرسش ها در این زمینه پاسخ دهد نیوتن توانست این نیرو را کشف و فرمول هایش را ارائه دهد ولی نتوانست دقیقا توضیح دهد این نیروی نامرئی از کجا می آید و … بعد ازنیوتن هم سوال های زیادی دراین رابطه مطرح گشت که قانون جاذبه عمومی نمی توانست دقیقا به آن پاسخ دهد تا انشتین با نسبیت عام توانست درک نوینی از این نیرو به ما ارائه کند .
در این بخش به صورت خبلی خلاصه می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که گرانش دقیقا چیست؟ ما در این سایت در فصل های هفتم و هشتم مقاله های نجومی در مورد گرانش به اندازه کافی توضیح دادیم.برای دسترسی به لینک های مربوطه به بخش اول(۱- مروری به مقاله های گذشته) مراجعه کنید . 

۱) دو مسئله مهم

از زمان های قدیم دو مسئله همواره ذهن فیلسوفان (در آن زمان فیزیک و علوم تجربی جزء قلمرو فلسفه بود ) و مردم عادی را مشغول کرده بود ابتدا فکر می کردند این دو مسئله کاملا متفاوت می باشد ولی بعدها دانشمندان پی بردند که این دو مسئله در واقع جنبه های مختلف یک مسئله هستند و از امر واحدی پیروی می کنند . در واقع دو پرسش اساسی یک جواب داشتند این دو پرسش اساسی عبارتند از :
۱-۱)سقوط اشیا بر روی زمین : چرا هرچه را رها کنیم بر روی زمین سقوط می کند؟چرا اشیا وزن دارند ؟
۱-۲) حرکت سیاره ها و ماه و خورشید : حرکت سیاره ها از جمله ماه و خورشید (که در آن زمان سیاره می پنداشتند) چگونه صورت می گیرد؟در آن زمان ستاره ها را همچون اجسام ثابتی در نظر می گرفتند که بر سقف آسمان چسبیده اند .

۲) تحول از زمین مرکزی به خورشید مرکزی و کشف قوانین حرکت

برای پاسخ به این سوالات باید دیگاه بشر و دانشمندان نسبت به زمین و آسمان و فضا و…حرکت اجسام تغییر پیدا می کرد.درواقع پیشینیان ما هیچگونه درک درستی از آسمان وفضا و نیرو و …نداشتندو فکر میکردند آسمان یک کره واقعی میباشد که ستارگان بر سقف آن چسبیده و این کره بر گرد زمین می چرخد(توجیه طلوع و غروب ستارگان)و سیارات هم هر کدام برای خودشان یک فلک (کره آسمان)جداگانه داشتندو همه گرد زمین می چرخیدند و به این وسیله نظریه زمین مرکزی بطلمیوسی بوجود آمدو مدت۱۵۰۰سال برعلم نجوم سایه افکندتا آن که سرانجام نظریه خورشیدمرکزی کپرنیک درکتاب «دربارهٔ گردش افلاک آسمانی»درسال ۱۵۴۳ منتشرشد. وهمان موقع موردمخالفت متحجران قرار گرفت ولی سرانجام پس از صدها سال مورد قبول همه قرارگرفت.

۳) گالیله و علوم تجربی

فلاسفه یونان باستان و ریاضیدانان از همان زمان یاد گرفته بودند که سنگ بنای دانش استدلال و منطق است. اساس کار فلسفه بر همین اصل استوار شده است.(همچنان که دانش ریاضیات بر پایه استدلال محص بنا شده است نه تجربه و آزمایش) از این رو فلاسفه علوم تجربی را هم بر همین اساس می دانستند تا جائی که می گفتند دانشمند نباید دست به آزمایش تجربی بزند و تنها با فلسفه و استدلال پدیده ای طبیعت را توجیه کند همین مسئله پیشرفت علوم تجربی را هزاران سال به تاخیر انداخت تا آن که گالیله(دانشمند بزرگ ایتالیائی)که به حق به پدر علوم تجربی و پدر علم فیزیک مشهور است نشان داد که پایه و اساس علوم تجربی بر تجربه و مشاهده و آزمایش است و استدلال محض بدون آزمایش و تجربه هیچ ارزشی ندارد .

۴) قانون جاذبه عمومی نیوتن

سقوط اشیا بر روی زمین،حرکت سیارات در آسمان و… همچنین حرکت اشیا بر اثر واردشدن نیرو از معماهای قدیم بود که هزاران سال ذهن اجداد ما را به خود مشغول کرده بود . تا آن که نیوتن با انتشار کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعت هم مسئله حرکت را روشن کرد (سه قانون حرکت) هم برای جاذبه زمین و حرکت سیاره ها به دورخورشید دلیل آورد. کارنیوتن یک شاهکار بزرگ بود او به پرسش هائی که هزاران سال ذهن بشر را مشغول کرده بودپاسخ داد و همچنین بسیاری از مسائل راحل کرد دانشمندان بعد ازنیوتن ابتدا ثابت گرانش را بدست آوردند (آزمایش کاوندیش) و بعد براساس آن بسیاری از محاسبات دیگر را هم انجام دادند . کشفیات و قوانین نیوتن پایه و اساس مکانیک کلاسیک شد که هم اینک هم ما از آن استفاده های شایانی می کنیم .

۵) ایرادهای قانون جاذبه عمومی نیوتن

بعد از فرمول بندی قانون گرانش جهانی به مرور که دستگاه های اندازه گیری پیشرفت کرد ایرادات قانون جاذبه عمومی هر چه بیشتر مشخص شد سوالات زیادی مطرح شد که قانون جاذبه عمومی نمی توانست به آن ها پاسخ دهد(مانند خم شدن نور ستارگان در اطراف خورشید، مدارسیاره عطارد،پانتقال به سرخ گرانشی و… ) پارادوکس های متفاوتی مطرح شد(پارادوکس البرس و پارادوکس بنتلی) بنابر این در همان زمان که مکانیک کلاسیک بر جهان فیزیک حاکم بود بسیاری بر آن شدند تا قانون جدیدی جایگزین قانون جاذبه عمومی بکنند)

۶) نسبیت خاص و عام

دانشمندان مدت ها تصور می کردند همه فضا(از فضای بین زمین و خورشید و سیاره ها و درون جو زمین و حتی درون اتم ها و مولکول ها و…)از ماده ای به نام اتر پرشده در سال۱۸۸۷بعد از آزمایش مایکلسون-مورلی نه تنها فرضیه اتر باطل شد بلکه ثابت شد که سرعت نور همیشه ثابت بوده و به چهارچوب مرجع بستگی ندارد .
آلبرت انشتین با فرض ثابت بودن سرعت نور توانست نسبیت خاص را نتیجه گیری کند و با گسترش نسبیت خاص و تعمیم آن به گرانش نسبیت عام را نتبجه گیری کرد طبق نظریه نسبیت عام که در سال ۱۹۱۵توسط انشتین وضع و فرمول یندی شدگرانش را به جای نیرو باید یک عامل هندسی در نظر گرفت . در حالت کلی ما سه بعد مکانی داریم.حال اگر زمان را به سه بعد مکانی اضافه کنیم مفهوم جدیدی به نام فضا زمان را داریم که چهار بعدی می باشد(سه بعد مکانی و یک بعد زمانی) این فضا زمان درحالت کلی تخت می باشد ولی اگر ذره ای دارای جرم را به فضا زمان اضافه کنیم فضا زمان خمیده می شودو در این حالت اگر جسم دومی به این فضا زمان نزدیک شودناچار روی مسیرخمیده حرکت میکند و جذب جسم اول می شود و یا در مدارش حرکت میکند .

۷) آزمون ها و نتایج نسبیت عام

هر نظریه ای برای این که مورد قبول واقع شودباید یکسری آزمون ها را پشت سر بگذارد این نظریه باید بتواند یکسری پیش گوئی ها انجام داده و یکسری آزمون ها را پشت سر بگذارد نظریه گرانش عام هم از این اصل مستثنا نبوده و نیست . چهار آزمون اصلی که نسبیت عام توانست با موفقیت پشت سر گذاشته و به آزمون های نسبیت عام معروف شدند( آزمون های اصلی ) از این قرار است: حرکت تقدیمی حضیض خورشیدی عطارد ، انحنای نور ستارگان عبوری از کنار خورشید ، انتقال به سرخ گرانشی ، تأخیر زمانی شاپیرو 
نسبیت عام نه تنها توانست به بسیاری از پرسش هائی که قانون جاذبه عمومی نیوتن نمی توانست به آن ها پاسخ بدهد پاسخ دهد بلکه پدیده هائی که بعد از مطرح شدن نسبیت عام (به واسطه بالا رفتن دقت تلسکوپ ها و ابزارهای اندازه گیری) مشاهده شد را هم توانست توجیه کند ازجمله این پدیده ها می توان به این موارد اشاره کرد : عدسی های گرانشی ، سراب های کیهانی ، انتقال به سخ گرانشی ، اتساع زمان گرانشی و… سیاه چاله ها امروزه هم نسبیت عام قادر است پدیده های جدید و گوناگون را بدرستی توجیه کند .

۳- پادگرانش چیست؟

نیروی گرانش(یا همان جاذبه )یکی از نیروهای طبیعت می باشد که بر خلاف نیروهای الکترومغناطیس همیشه به صورت جاذبه می باشد و به صورت دافعه تاکنون مشاهده نشده است؟
حال اینجا سوالاتی پیش می آید : آیا نیروی گرانش منفی(دافعه گرانشی) وجود دارد؟ اگر وجود دارد به چه شکلی می باشد؟چه عملکردی دارد؟ آیا وجود گرانش منفی قوانین جاذبه(قانون جاذبه عمومی و نسبیت عام ) را نقض می کند؟ سایر قوانین فیزیک چطور؟ آیا حائل گرانشی یعنی ماده ای که جلو نیروی گرانش را می گیرد وجود دارد ؟ و… در مقاله “ پادگرانش“  به این سوالات پاسخ دادیم آنچه در این بخش توضیح می دهیم در واقع خلاصه ای و فشرده ای از مقاله “ پادگرانش“  می باشد . 

۱) پاد گرانش Anti-gravity

پادگرانش، جاذبه منفی یا ضدجاذبه، ایدهٔ ایجاد شی یا مکانی است که در بند گرانش نباشد. یعنی جسمی که از قوانین گرانش پیروی نکند و یا دارای گرانش منفی باشد یعنی به جای جاذبه دافعه داشته باشد یعنی مانند قطب های همنام آهن ربا به جای این که همدیگر را جذب کنند همدیگر را دفع کنند.( گرانش منفی) یا همچنان موادی وجود داشته باشند که جلو نیروی جاذبه را بگیرند (حائل گرانشی)

۲) پادگرانش چه چیزی نمی تواند باشد؟

وقتی صحبت از پادگرانش می شود همه به جسمی فکر می کنند که در هوا شناور باشد و به زمین سقوط نکند و یا به جای سقوط بر روی زمین از زمین دور شود در حالی که چنین جسمی نه غیر عادی و نه غیر ممکن است . اگر به دور و بر خود نگاه کنیم این اجسام را در همه جا می بینیم . از پرنده هائی که در هوا پرواز می کنند ، هواپیما و… ، تا موشکی که به سمت آسمان می رود ، حتی اجسامی وجود دارند که در فاصله کمی از زمین به صورت معلق و… می توانند قرار داشته باشند در حالی که همه می دانیم که هیچکدام از این اجسام پادگرانش نیستند . زیرا آنها هم وزن داشته و توسط جاذبه زمین جذب میشوند ولی نیروی دیگری مانند :نیروی بالا برنده یا برا (در هواپیما و پرندگان )،نیروی پیشران (در موشک)،نیروی دافعه مغناطیسی( گلدان های شناور و…)،نیروی شناوری(در بالن ها) وزن آنها را خنثی می کند.ولی اگر جسمی بدون هیچگونه نیروی خارجی هیچگونه وزنی نداشته و بدون این نیروها و مصرف انرژی از زمین دور شود می توان آن را پاد گرانش نامید.  

۳) پاد گرانش و جرم منفی

اگر به فرمول های جاذبه ( قانون جاذبه عمومی نیوتن و نسبیت عام ) نگاه کنیم اگر جسمی قرار باشد دارای گرانش منفی باشد باید دارای “جرم منفی” باشد در این صورت جاذبه به دافعه تبدیل می شود اگر به چنین جسمی نیرو وارد کنیم خلاف جهت نیرو شتاب می گیرد همچنین این جسم بسیاری از قوانین فیزیک ( مثبت بودن انرژی جنبشی ، هم ارزی جرم و انرژی و… ) را زیر سوال می برد . همچنین دو جرم منفی هم مانند دو جرم مثبت نیروی گرانش مثبت به هم وارد می کنند . پس می توان جهانی را در نظر گرفت که از دو بخش اجسام مثبت و اجسام منفی تشکیل ششده است که اجسام مثبت همه یک جا و اجسام منفی در جائی بسیار دورتر جمع شده و اجسام مثبت و منفی بخاطر نیروی دافعه از همدیگر دور می شوند .

۴) ماده منفی و حائل گرانشی

ماده منفی تاکنون مشاهده نشده است (هر چند ادعاهائی در این مورد وجود دارد)هیچ نظریه فیزیکی وجود ماده منفی را تایید نکرده است.با توجه به نظریه نسبیت عام که گرانش را به جای نیرو باید یک عامل هندسی در نظر گرفت وجود حائل گرانشی هم امکان پذیر نمی باشد . زیرا حائل گرانشی نمی تواند فضا زمان را که بخاطر وجود جرم خمیده شده به صورت تخت برگردانده تا گرانش خنثی شود .

۴- تپه های گرانشی

یکی از ادعاهائی که مطرح شده این است که در روی زمین مکان هائی وجود دارد که نیروی جاذبه یاوجود ندارد و یا بر عکس عمل می کند.گزارشاتی از اقصی نقاط مختلف جهان در باره چنین نقاطی منتشرشده (چند نمونه آن در ایران هم موجود میباشد.) در این مکان ها گوی ها و اتومبیل هائی که خلاص شده اند به جای آن که در سرازیری خود به خودحرکت کننددر سربالائی حرکت میکنند. حتی رودها و نهرها هم بر خلاف جاذبه زمین سر بالائی مسیرخویش را میروند. در این بخش در ابتدا چند نمونه از این مکان ها را معرفی کرده و در بخش هشتم (۸ـ راز مکان های ضدجاذبه)دلائل علمی آن را آورده و نشان میدهیم که چرا این پدیده ها ضدجاذبه نیستند.

۱) تپه های گرانشی

تپه های گرانشی مکان هائی هستند که نیروی گرانش برعکس عمل می کند . جاده هائی که بر روی این تپه ها احداث شده اندبه جای این که درسرازیری همه چیز را به طرف پائین بکشانند در سربالائی این عمل را انجام می دهند در صورتی که ماشین را خلاص کنیم به جای حرکت درسرازیری در سربالائی حرکت می کنند گوی ها و چرخ هائی که در سرازیری رها کنیم در سربالائی حرکت می کنند حتی نهرهاو رودهائی که از کنار جاده رد می شوند آب آنها سربالائی حرکت می کنند مردم عامی دلائل عجیب و غریب برای این پدیده ذکر کردند از تغییر ناگهانی میدان جاذبه در این نقاط تا دلائل مغناطیسی (به همین علت به آنها تپه های مغناطیسی هم می گویند)وحتی دخالت فضائی ها و…به خاطر همین پدیده ها این تپه ها امروزه به مناطق مهم گردشگری تبدیل شده اند و همه ساله عده زیادی از نقاط مختلف برای دیدن این پدیده ها به این مناطق می روند.

۲) تپه های گرانشی لاداخ هند

یکی از عجیب ترین و در عین حال جالب ترین تپه های گرانشی(مغناطیسی)در هند قرار دارد که همه سال سیل گردشگران خارجی را برای بازدید از این تپه ها به هند می کشاند. دربزرگراه له –کارگیل (the Leh-Kargil) در۳۰کیلومتری شهرله (شهری در منطقه لداخ در ایالت جامو و کشمیر )جاده ای وجود دارد که در این جاده در چندین نقطه تپه های گرانشی وجود دارد.( ماشین ها در دنده خلاص سربائی حرکت می کند ، آب سربالا می رود و…) مردم عامی دلائل مختلفی برای این پدیده ذکر کرده انداز دلائل خرافی تا انواع استدلال های شبه علمی مانند:در این جاده ها مسیری بود که به سوی بهشت می رود ، یک نیروی مغناطیسی قوی وجود دارد که ماشین ها را جذب خود می کند(از این رو آنها را تپه های مغناطیسی هم نام گذاشته اند) و… این تپه ها در ارتفاعی حدود ۴۲۶۷ متری واقع شده اند رودخانه سیندو (Sindhu river) در سمت شرقی تپه ها واقع شده و یک چشم انداز دیدنی و بسیار زیبا را به بیننده نشان می دهد و بر جذابیت توریستی منطقه می افزاید .

شکل های شماره ۱ تا ۳ – تپه های گرانشی لاداخ هند

۳) تپه «ایرشایر» (Arishire)

در اسکاتلند بریتانیا ، در استان تاریخی ایرشایر واقع در جنوب غرب اسکاتلند یکی از این تپه های گرانشی قرار دارد در این نقطه جاده ای قرار دارد که همانند سایر جاده های گرانشی جاذبه بر عکس عمل می کند همه ساله عده زیادی برای بازدید به این نقطه می آیند و با دوچرخه و گذاشتن ماشین در دنده خلاص این پدیده را امتحان می کنند توهم ناشی از این پدیده به حدی می باشد که بیشتر مردم با وجودی که دلائل علمی این پدیده (دلیل علمی پدیده تپه های گرانشی را در بخش هشتم “۸ـ راز مکان های ضدجاذبه” بررسی می کنیم) را برایشان تشریح می کنند نمی توانند باور کنند که این تنها یک توهم است .

شکل های شماره ۴ تا۶ – تپه گرانشی ایرشایر اسکاتلند

۴) جاده ی دامنه ی کوه آراگاتس در ارمنستان

در کشور ارمنستان در نزدیکی مرز ترکیه در دامنه کوهی به نام “ آراگاتس جاده ای وجود دارد که همه ساله هزازان گردشگر را به سوی خود می کشاند مانند همه تپه های گرانشی در اینجا هم ادعا می شود ماشین در دنده خلاص سربالا می رود و آب سربالائی حرکت می کند و…حتی ادعا می شود که سربالائی رفتن بسیار راحت تر از سرازیری رفتن می باشد و…

۵) جاده ی مرموزی در کره جنوبی

در جزیره ججو در کره جنوبی هم چنین جاده ای وجود دارد به گونه ای که طبق اظهار نظر گردشگران قوطی ها و بطری هائی که رها می شوند به طرف سربالائی حرکت می کنند و… مسئولین کره جنوبی هم به سرعت این منطقه را به یک منطقه توریستی تبدیل کرده اند و حتی تابلوئی هم در جاده نصب کرده که نشان می دهد این پدیده مرموز و اسرار آمیز از کجا شروع می شود .

شکل شماره ۷- جزیره ججو کره جنوبی

۶) تپه های گرانشی در آمریکا

در کشورهای مختلف زیادی از این مکان ها وجود دارد فقط در آمریکا ۲۰ مکان شناخته شده و معروف وجود دارد  که معروفترین آنها تپه‌ ی کانفیوژن هیل (Confusion Hil) در کالیفرنیای شمالی و اسپوک هیل (Spook Hill) درنیویورک می باشد .

۷) تپه های گرانشی در ایران

در ایران هم از این تپه های گرانشی وجود دارد که بیشتر آنها (همانند نمونه های شرح داده شده) یک جاده هستند ولی تعدادی هم وجود دارند که در واقع جاده نیستند و … نظر به این که در مورد تپه های گرانشی در ایران در بخش بعد(۵ـ تپه های گرانشی در ایران) مفصل در باره آن توضیح می دهیم در اینجا دیگر توضیح نمی دهیم مهمتربن این مکان ها در ایران عبارتند از:خیابان سئول تهران،منطقه زرین دشت فیروزکوه ،جاده مشکین شهر هرسین، جاده بجنورد شوقان ، آب سربالا در سی سخت و…ده ها مکان دیگر

۸) تپه های گرانشی در دیگر کشورها

این پدیده در کشورهای مختلفی وجود دارد که معروفترین آنها : نیوبرانزویک کانادا ،تپه بروف در استرالیا ،  روا دو آمندیوم برزیل ، مجیک هیل و… صدها نمونه دیگر در کشورهای مختلف جهان می توان نام برد

شکل شماره ۸- نیوبرانزویک کانادا

شکل شماره ۹- تپه بروف استرالیا

۵- تپه های گرانشی در ایران

در بخش قبل در مورد تپه های گرانشی در نقاط مختلف جهان توضیح دادیم .در ایران هم تپه های گرانشی و مناطقی زیادی وجود داردکه به نظر میرسدجاذبه معکوس عمل میکند(ماشین ها در دنده خلاص سربالائی حرکت می کنند و آب سربالا می رود و…) در این بخش در مورد معروفترین این اماکن در ایران توضیح می دهیم

۱)خیابان سئول در خیابان سئول تقاطع چمران

یکی از معروفترین و جالب ترین تپه های گرانشی در تهران وجود دارد . این مکان در خیابان سئول نرسیده به تقاطع چمران می باشد عده زیادی از نقاط مختلف تهران یا حتی نقاط مختلف کشور برای امتحان این پدیده به این مکان می آیند (و بر ترافیک این محل می افزایند) آنها ادعا می کنند اگر در این خیابان ماشین خود را خلاص کنید به جای سرازیری سربالائی می رود .
و آب جوی هم سربالائی می رود . با وجودی که متخصصان با دستگاه و تجهیزات نشان دادند که آنچه مردم سربالائی می بینند درحقیقت سرازیری میباشد و این یک توهم است ولی هنوز هم مردم و کسبه محل باور نمی کنند و…

شکل شماره ۱۰- نقشه خیابان سئول تقاطع چمران

۲) منطقه زرین دشت فیروزکوه

در منطقه زرین دشت شهرستان فیروز کوه جاده ای وجود دارد که مردم ادعا می کنند در آنجا جاذبه زمین معکوس می باشد (سرازیری و سربالائی برعکس می باشد) بسیاری ادعا کردند که در ابتدا این مسئله را باور نکرده ولی بعد که برای کنجکاوی به این محل رفتند با چشم خود این پدیده را مشاهده کردند ولی کارشناسان همچنان می گویند این تنها یک توهم و خطای دید می باشد(در این باره دربخش بخش هشتم «۸ـ راز مکان های ضدجاذبه») به طور کامل توضیح می دهیم .

۳) جاده مشکین شهر هرسین

شهر مشگین شهر در استان اردبیل و هریس در استان آذربایجان شرقی می باشد جاده ۷۰ کیلومتری که این دو شهر را به هم وصل می کند یکی از زیباترین جاده های ایران است و مناظر زیبائی در این جاده وجود دارد و  این جاده با عبور از دل جنگل های ارسباران و کوه ها و تپه های سرسبز و پر از انواع گل ها و گیاهان به یکی از مناطق توریستی و گردشگری تبدیل شده است در این جاده هم در مکانی یکی از این تپه های گرانشی وجود دارد که بر جاذبه توریستی منطقه می افزاید .

شکل شماره ۱۱ – نقشه جاده هریس مشگین شهر

شکل شماره ۱۲ – جاده هریس مشگین شهر

۴) چشمه میشی در سی سخت

سی سخت یکی از شهرهای کوچک استان کهکیلویه و بویر احمد می باشد در حدود ۵ کیلومتری این شهر چشمه ای وجود دارد که به چشمه میشی معروف است و مناظر بسیار زیبائی دارد و همه ساله گردشگران مختلفی از نقاط مختلف کشور به این مکان زیبا می آیند . یکی از جذبه های توریستی چشمه ویشی منظره عجیبی است که در این مکان وجود دارد و آن حرکت آب در جهت سربالائی است که به آب سربالا معروف می باشد . یکی از سوالاتی که گردشگران هنگام رسیدن به سی سخت از مردم محلی می پرسند این است که : “آب سر بالا کجاست؟” ولی پدیده  آب سربالا مانند بسیاری ازپدیده های این چنینی تنها خطای دید می باشد.

شکل های شماره ۱۳ و ۱۴ – چشمه میشی سی سخت

۵) ورودی پیست اسکی آلوارس سرعین

سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است.(با جمعیتی حدود ۵ هزار نفر ) این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است.
در روستای الوارس(که ۳۰کیلومتر با سرعین فاصله دارد)پیست اسکی به همین نام (۲۲کیلومتری روستا)در دامنه کوه سبلان قرار وجود دارد. این پیست بزرگترین پیست اسکی ایران از نظر وسعت می‌باشد. یکی از تپه های گرانشی در ورودی این پیست اسکی می باشد .

 

شکل شماره ۱۵ – نقشه جاده سرعین ، آلوارس

شکل شماره ۱۶- پیست اسکی آلوارس

۶) جاده بجنورد شوقان

شهر شوقان که در فاصله ۶۴کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته‌است به عنوان مرکز بخش دشت شوقان و شهر ییلاقی در منطقه معروف است. در جاده بجنورد به شوقان در ۴۰ کیلومتری شوقان یکی از این مناطق اسرار آمیز قرار دارد .

 

شکل شماره ۱۷ –  نقشه جاده بجنورد شوقان

شکل شماره ۱۸- جاده بجنورد شوقان

۷) نقاط دیگر ایران

علاوه بر نقاطی که نام بردیم مناطق و نقاط مختلف دیگری هم در ایران وجود دارد که به عنوان نمونه می توان به این مناطق اشاره کرد : «جاده نهبندان ، در مسیر غار سهولان در مهاباد ، در شهرستان ایذه ، شهرستان کاشان و… چیزی که در همه این مکان ها مشابه است همان خطای دید می باشد که باعث می شود مردم جای سرازیری و سربالائی را اشتباه گرفته ، دچار توهم شوند و…

 ۶- آبشارهای وارونه

آیا تا به حال آبشاری که به سمت بالا جریان داشته باشد را تصور کرده اید؟ آبشارهای زیادی در دنیا به این شکل وجود دارند(آبشار جزایر فاروئه ، دهکده ی هیفیلدِ انگستان ، بیشابیرانگلستان و…)در این بخش در مورد این آبشارها توضیح داده و در بخش هشتم ( ۸ـ راز مکان های ضدجاذبه ) دلیل علمی آن را توضیح می دهیم .

۱) آبشار جزایر فاروئه

جزایر فاروئه جزایر هیجده گانه ای است که در سال ۱۸۱۴ از نروژ جدا و به دانمارک ملحق شد ولی در سال ۱۹۴۸به عنوان یک منطقه خود مختار در دانمارک به رسمیت شناخته شد در این جزایر آبشارها و مناظر زیبائی وجود دارد بکی از این آبشارها به گونه ای است که به نظر میرسد آب برعکس از پائین به بالای آبشار می ریزد .

شکل شماره ۱۹ – آبشار جزایر فاروئه

۲) آبشار دهکده ی هیفیلدِ انگستان

هیفیلد(  Hayfield) یک روستا در شمال اسکاتلند می باشد که یکی از مناطق توریستی و زیبای منطقه می باشد در این دهکده آبشاری به ارتفاع ۲۳/۷ متر وجود دارد که بیشتر شبیه یک فواره است تا آبشار و آب این ابشار به جای این که مانند آبشارهای دیگر از بالا به پائین جریان داشته باشد از پائین به بالا جریان دارد . معکوس بودن جریان این آبشار موجب تعجب و حیرت بسیاری شده است و همین این مکان را به یک جاذبه توریستی تبدیل کرده است .

۳) بیشابیرانگلستان

در منطقه بیشایر رودخانه ای به نام كيندر جریان دارد در مسیر این رودخانه آبشاری وجود دارد که ۳۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد یکی از عجائبی که در ارتباط با این آبشار دیده می شود این است که آب آن به جای این که مانند آبشارهای دیگر به سمت پائین جریان داشته باشد همچون فواره ای طبیعی به سمت آسمان می رود.

شکل شماره ۲۰ – آبشار بیشایر

۴)سد هوور در ایالت نوادای آمریکا

سد هوور یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایالات متحده آمریکا است که بر روی رودخانه کلرادو در جنوب شرقی شهر لاس وگاس در مرز بین ایالت‌های نوادا و آریزونا بسته شده‌است. ارتفاع این سد۲۲۱/۴مترمیباشد اگر در بالای سد قرار بگیرید و سعی کنید آب یک بطری(یا یک ظرف آب)را خالی کنید خواهید دید بر خلاف معمول به جای آن که پائین بریزد به طرف بالا حرکت می کند اگر هم جسم نسبتا سبکی را پرت کنید می بینید که در هوا معلق شده و سقوط نمی کند .

شکل شماره ۲۱ – سد هوور

۵) آبشارهای وارونه در نقاط دیگر مختلف

آبشارهای مختلف دیگری در نقاط مختلف جهان وجود دارد که همین خاصیت را دارند آنها بهیچ وجه چیز غیر عادی و یا پدیده ماوراء الطبیعی نیستند و یک علت طبیعی در پشت این ها وجود دارد.

۷- سایر مکان هائی بدون گرانش یا با گرانش معکوس

بجز تپه های مغناطیسی (گرانشی) و آبشارهای وارونه مکان های دیگری هم در روی زمین وجود دارد که در آن نیروی جاذبه یا عمل نمی کند و یا برعکس عمل می کند در اینجا سه نمونه از این مکان ها را به اختصار توضیح می دهیم . و دربخش هشتم ( ۸ـ راز مکان های ضدجاذبه ) دلیل علمی آن را توضیح می دهیم .

۱) کلبه سانتا کروز کالیفرنیا

جزیره سانتا کروزبزرگترین جزیره از هشت جزیره مجموعه جزایر کانال کالیفرنیا است. شهرسانتا کروز(Santa Cruz)در این جزیره واقع شده است در اطراف این شهر دردل جنگل چوب‌‏سرخ کلبه ای وجوددارد که یکی از جاذبه های توریستی سانتاکروز میباشدو همه ساله هزاران گردشگر ازنقاط مختلف آمریکا وحتی ازنقاط مختلف جهان برای دیدن این کلبه می آیند و البه سودسرشاری هم ازبابت این گردشگری نصیب صاحبان کلبه میشود.
این منطقه در محدوده ای به قطر ۴۵ متر واقع شده است و از سال ۱۹۳۹بر روی گردشگران باز شده است . کسانی که به این کلبه می آیند اظهار می کنند که تعادل خود را از دست داده و دچار سرگیجه می شوند و حتی بعد از خروج از کلبه تا مدتی این آثار باقی می ماند در این کلبه همه چیز برعکس می باشد گوی ها کروی و استوانه ها وقتی روی سطح شیب دار قرار می گیرند از سربالائی حرکت می کنند . حتی جریان آب هم به جای سرازیری سربالائی حرکت می کند افراد بدون این که تعادل خود را از دست بدهند می توانند تا ۴۵ درجه خم شوند . فرضیات مختلفی راجع به اتفاقاتی که در این کلبه می افتد وجود داردکه بسیاری از آنها در گروه شبه علم جای می گیرند یکی از این فرضیه ها به موجودات فضائی ربط پیدا می کند و… 

شکل های شماره ۲۲ تا ۲۴ – کلبه سانتا کروز کالیفرنیا

۲) خانه اسرارآمیز اورگون ورتکس (Oregon Vortex)

در ایالت اورگن آمریکا در جاده ای که بین دو شهر کوچک “گلدهیل “و “ رگوریو “ کشیده شده است در سه کیلومتری گلدهیل(فاصله دو شهر ۱۴کیلومتر است)با یک ساعت پیاده روی دردل جنگل های «اورگن ورتکس» (حدود ۵ کیلومتر)به کلبه ای می رسیم که کلبه اورگن ورتکس نام دارد . و بخاطر پدیده های اسرار آمیزی که در این کلبه اتفاق می افتد مشهور شده است . بومیان آمریکا ازاین منطقه به عنوان منطقه ممنوعه یاد می کنند آنها می گویند در گذشته حتی اسب ها هم از این محل عبور نمی کردند . این کلبه درسال ۱۹۰۴توسط یک شرکت که کارش جستجو برای یافتن طلابود تاسیس شد و بعد این کلبه اسرار آمیز درجایش ساخته شد.
کسانی که قدم به این کلبه گذاشتند می گویند : حتی راه رفتن عادی در این مکان بسیار مشکل است و باید حصارها را بگیرید وگرنه زمین می خورید یک جارو هم وجود دارد که آن را هر جای کلبه که بگذارید عمودی سر
جایش مانده و سقوط نمی کند . در این مکان هم توپ ها و استوانه ها و اشیاء گردی که روی سطوح شیب دار قرار گرفته اند سربالائی حرکت می کنند و آب هم سربالائی حرکت می کند .
همه ساله هزاران گردشگر برای بازدید اورگون ورتکس رفته و درآمد هنگفتی نصیب صاحبان این مکان می کنند. شایع کرده اندکه نیروهای اسرار آمیز دراینجا وجود دارندو این اثرات را ایجاد می کنند تا بتوانند گردشگران بیشتری را جذب کرده و درآمد بیشتری را نصیب خود کنند .

شکل های شماره ۲۵ تا ۲۶ – خانه اسرارآمیز اورگون ورتکس

۳) مکان اسرارآمیز سنت ایگنیس، میشیگان

طبق یک داستان نه چندان تایید شده در سال ۱۹۵۰ گروهی از نقشه برداران به جستجو در این منطقه می پردازند که پی می برند همه دستگاه های آنها خراب شده است و بعد از تحقیق و آزمایش پی می برند که مشکل در محدوده ای به قطر ۹۰ متر می باشد . امروزه در همین مکان کلبه ای وجود دارد که مانند
کلبه های سانتا کروز و اورگون ورتکس همه قوانین جاذبه برعکس می باشد( گوی های کروی و… سربالا
حرکت می کنند ) و افراد به صورت مورب می ایستند .

شکل های شماره ۲۷ و ۲۸ – مکان اسرار آمیز سنت ایگنس میشیگان

۴) تخته سنگ طلا در میانمار

در کشور میانمار تخته سنگی به طول ۱۵ متر وجود دارد که در بلندی یک تپه قرار دارد که روی آن را با ورقه ای از طلا پوشانده اند و یکی از محل های زیارت بودائیان می باشد حالت تخته سنگ و صخره ای که روی آن قرار دارد به گونه ای است که بیننده گمان می کند هر لحظه ممکن است این تخته سنگ سقوط کند ولی ۲۵۰۰ سال است که پابرجا می باشد روی آن هم یک معبد ساخته شده و تخته سنگ و معبد به نام صخره طلائی یا پاگودا نامیده می شود در افسانه ها آمده است که این تخته سنگ با یک تار موی بودا نگهداری شده است و تنها یک زن می تواند آن را بیندازد از این رو زنان اجازه دست زدن به آن را ندارند .

شکل شماره ۲۹ – تخته سنگ طلا “پاگودا “در میانمار

۵) سایر مکان های ضد جاذبه

مکان های دیگری هم وجود دارد که ادعا می شود یا نیروی جاذبه وجود ندارد و یا برعکس عمل می کند ( از کلبه ها و… تا تخته سنگ ها و اشیاء معلق و… ) که در اینجا دیگر به آن اشاره نمی کنیم .

۸- راز مکان های ضد جاذبه

در بخش های قبلی در مورد پدیده هائی توضیح دادیم که به ظاهر قوانین جاذبه را نقض می کنند( تپه های گرانشی ، آبشارهای وارونه و مکان هائی مانندسانتاکروز)در این بخش دلیل علمی این پدیده ها را بررسی می کنیم و می بینیم که هیچ چیز غیر عادی در این مکان ها اتفاق نیفتاده هیچ قانون فیزیکی نقض نشده است و…

۱) آیا تپه های گرانشی قوانین گرانش را نقص می کنند؟

در بخش های۴و۵(۴- تپه های گرانشی ،۵- تپه های گرانشی درایران) دیدیم چگونه قوانین فیزیک در این مکان ها نقص می شود در حالی که این پدیده چیزی جز یک خطای دید نیست .
۱-۱) خط افق : اولین مشکل راخط افق بوجود می آورد. مغز ما همیشه خط افق را یک خط صاف میبیند(حتی اگر خط افق شیب تندی داشته باشد)بنابر این وقتی ما انتهای جاده(نقطه ای که جاده ناپدید می شود)را روی خط افق میبینیم وهمزمان بالای شیب جاده (سربالائی) روی افق باشد به نظر می رسد که سرازیری است و همچنین سرازیری را هم سربالائی می بینیم .
۱-۲)مقایسه شیب جاده با شیب زمین های اطراف:مغزما شیب تپه را بر اساس شیب اطرافش مقایسه می کنیم هنگامی که شیب جاده ملایم باشد ولی در کنار شیب تندی قرار گرفته باشد ما فکر می کنیم جاده سربالائی است درحالی که سرازیری می باشد و همینطور برعکس سرازیری را با سربالائی اشتباه می گیریم.

۲) آبشارهای وارونه

در مورد آبشارهای وارونه که در بخش ششم(۶- آبشارهای وارونه )در مورد آن توضیح دادیم هیچ چیز غیر عادی وجود ندارد مقصر اصلی جریان شدید باد است جریان باد در کناره آبشارهائی نظیر : جزایر فاروئه ، دهکده ی هیفیلدِ انگستان ، بیشابیر و… به حدی شدید است که جریان آب را به سمت بالا هدایت کرده و به نظر میرسد که آب به صورت وارونه از پائین به بالا جریان پیدا می کند ( البته این آب دوباره از پشت آبشار پائین می ریزد)

۳) راز کلبه سانتا کروز و کلبه های مشابه

در بخش هفتم (۷- سایر مکان هائی بدون گرانش یا با گرانش معکوس ) در مورد مکان هائی مانند سانتا کروز توضیح داده که چگونه قوانین گرانش در آنجا نقض می شود و پدیده هائی به وقوع می پیوندد که در ظاهر قوانین فیزیک را نقض می کنند در اینجا ابتدا در مورد سانتاکروز توضیح داده و در مورد مکان های مشابه هم چیز شبیه سانتا کروز می باشد خواهید دید که هیچ چیز نقص نمی شود .
۳-۱) معماری خاص بنا : نکته اول این است که در سانتا کروز کابین ها اگر چه روی زمینی صاف بنا شده اند ولی به شکل عجیبی کج و معوج ساخته شده اند این مسئله باعث شده هر کس وارد آن می شود احساس کند که زمین کج می باشد بنابراین افرادی که وارد این مکان شوند درکی غیر واقعی از ارتفاع و جهت اجسام اطراف خود پیدا می کنند . این پدیده را «توهم بصری خمیدگی می نامند» بسیاری از این افراد حتی بعد ازخروج از این مکان هم تا مدتی در تخمین قد و اندازه انسان ها دچار خطا می شوند. این مسئله را “ کلک های معماری“ هم می توانیم نام بگذاریم در بخش بعد خواهیم دید که بر همین اساس موزه هائی(موزه های توهم یا خطای دید)ساخته شده که در آنجا پدیده های مختلفی را در ارتباط با توهم بینائی میشود دید .
۳-۲)سود سرشار صاحبان این اماکن : اماکنی مانند سانتاکروز همه ساله هزاران گردشگر را جذب خود کرده و سود هنگفتی بابت این می گیرند طبیعی است که با بزرگنمائی و حقه و فریب در صدد بزرگنمائی کار خود باشند بنابراین به بسیاری ازعکس ها و فیلم ها و مطالب که در این مورد تهیه شده نمی توان اعتماد کرد.   

  

شکل شماره ۳۰ – خانه اسرار آمیز اورگن ورتکس از بیرون لطفا به کج بودن کلبه و ستون ها دقت کنید

۴) راز صخره طلائی پاگودا

در بسیاری از مناطق اشیاء مختلفی که در ظاهر در حال سقوط بوده و یا ظاهرا معلق شده اند قرار داده و آن را پدیده ضدگرانش معرفی می کننددرحالی که تمام این
موارد چیزی جز حقه و فریب نیست مثلا همان صخره طلائی پاگودا را درنظر بگیرید آنچه دیده میشود صخره ای درحال سقوط می باشد. و فقط سطح بسیار کوچکی از آن روی صخره اصلی قرار داده شده است ولی درواقع همان نقطه اتکا هم با مصالحی بسیار محکم (نظیر میله های قطور فولادی و…) به صخره اصلی محکم شده که این مصالح درمعرض دیدنمیباشد و همان توانسته صخره را نگه دارد و قرن ها است راهبان بودائی به این وسیله با بازی با احساساسات مردم آنها را فریب می دهند . 


شکل شماره۳۱ – صخره طلائی پاگودا و راز آن 

۵) صخره پاگودا طبیعی یا مصنوعی

تصویر نشان داده شده (در شکل شماره ۳۱ ) در واقع یک حدس قوی در مورد راز این صخره می باشدو گرنه هیگونه مدرکی دال بر این عمل پیدا نشده است زیرا نگهبانان صخره به کسی اجازه کنده کاری صخره و بررسی با وسائل پیشرفته را نمی دهندفقط می توان حدس زد که این صخره درهزاران سال پیش به این وسیله (یا وسائل مشابه)به صخره زیرین محکم بسته شده است.همچنین می تواندطبیعی هم باشد یعنی قسمتی از صخره بالائی که به صخره پائینی متصل است به صورت طبیعی ازسنگی با استحکام و مقاومت بسیار بالا ساخته شده است وبودائیان که تصادفا این صخره را کشف کردند از آن برای اهداف خود سوء استفاده کردند . 

۶) راز اشیاء معلق دیگر

نمونه این قبیل اجسام در نقاط مختلف دنیا وجود دارد که بسیاری دلائل خرافی( همچنین ششبه علمی) برای آن می تراشند و…  درحقیقت همه این ها دلائل طبیعی دارد.درطبیعت ستون ها و سنگ های زیادی وجود دارد که با نقطه اتکائی بسیار کوچک بند شده اندبه طوری که انسان از دیدن آنها وحشت می کند(زیرا هر لحظه امکان افتادن آن وجود دارد) ولی چون سنگی که از آن ساخته شده اند بسیار سخت و محکم است همان صخره ها را نگه داشته است حتی گفته می شود در زمان های قدیم افرادی بودند که سنگ های بسیاری را با نیروی دافعه مغناطیسی به صورت کاملا معلق نگه داشته و سبب حیرت مردم شده اند .   

 ۹- موزه های خطای دید و خانه های وارونه

در این بخش در مورد مکان هائی توضیح می دهیم که جلوه های مختلفی از توهم های بینائی و خطاهای دید را به معرض تماشا می گذارند با این تفاوت که صاحبان این اماکن ادعای دروغین ندارند که پدیده هائی که دیده می شوند ماوراءالبیعه بوده و یا قوانین فیزیک را نقص می کنندبلکه برعکس هدف آنها فقط نشان دادن خطاهای بینائی و…می باشد پولی هم که می گیرند در راستای همین هدف می باشد نه بازی با احساسات مردم

 ۱) موزه های خطای دید

موزه های خطای دید و یا موزه های توهم برای اولین بار در سال ۲۰۱۵در شهر زاگرب کرواسی(پایتخت کرواسی) ایجاد شد و بعدا در ۱۵شهرجهان هم نظیر این موزه ها ایجاد شد(در کشورهائی مانند اتریش، آلمان، عمان، مالزی و …)و بسرعت رو به گسترش است این موزه ها مجموعه هائی است که با کلک های معماری و…به بیننده پدیده های غیر واقعی را القا می کنندو…از جمله پدیده هائی که ظاهرا با قوانین گرانش درتعارض است عکس هائی که از این مکان ها گرفته شده به نظرمیرسدکه قوانین جاذبه زیر پا گذاشته شده ولی هیچ چیز غیر طبیعی نیست و تنها کلک های معماری می باشددر این بخش شما را با چندنمونه از این موزه ها آشنا می کنیم نخست به تهران سر میزنیم . شما هم بهتر است سری به این مکان ها بزنید .

۲) موزه خطای دید تهران ( رویا پارک )

موزه خطای دید تهران یا رویا پارک در پارک دارآباد در نوروز ۱۳۹۸در کنار هیومن پارک و دکتر لند افتتاح شد. موزه های خطای دید در نقاط مختلف جهان نیز وجود دارد ولی آنچه این مجموعه را از سایر مجموعه ها جدا می سازد قرار گیری چندین موزه خطای دید و چندین بخش در داخل یک موزه می باشدبخش های مختلف این موزه عبارت است از:بخش سه بعدی ، بخش بی‌نهایت یا آینه ها(اصل توهم)، بخش پرسپکتیو و بخش جاذبه‌ و اتاق های وارونه که موضوع اصلی این بخش می باشد. وقتی وارد اتاق وارونه می شوید در بدو ورود احساس سرگیجه می کنید و تصور می کنید که روی سقف اتاق به صورت وارونه قرار دارید .

 

شکل های شماره ۳۲ و ۳۳ – رویا پارک(موزه خطای دید) تهران

۳) خانه وارونه تهران

خانه وارونه تهران در واقع شعبه دوم رویا پارک می باشد (آدرس : ضلع شرق دریاچه شهدای خلیج فارس، بلوار صدف، جنب چرخ و فلک) این مجموعه با آن که فقط ۳۰۰ مترمربع می باشد بسیاری از خطاهای دید در رابطه با جاذبه در آن به چشم می حورد.(ساختمان اصلی بنا به صورت یک اتاق وارونه می باشد – شکل ۳۴)
مهمترین سوژه این خانه و خانه های مشابه خطای دید می باشد در این خانه تصاویر و تجربه هائی می بینید که واقعیت ندارد . و بیشترحالت شعبده بازی دارد که شما هم جزئی از این شعبده می شوید .
اتاق های وارونه (Upside Down) درنقاط مختلف جهان وجود دارند.خانه وارونه تهران اولین مورد درایران میباشد.

شکل شماره ۳۴ – ورودی خانه وارونه تهران (ضلع شرقی دریاچه چیتگر )

شکل شماره ۳۵ – یکی از اتاق های وارونه

۴) موزه توهمات دبی

دبی جزء شهرهای مهم امارات متحده عربی می باشد.  شهر دبی  در میان هفت امارت بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است.یکی از مهمترین درآمدهای شهر دبی درآمد گردشگری میباشد. از این رو در شهر دبی مکان های زیادی برای گردشگری دایر شده که یکی از این مکان ها موزه توهمات میباشد که درنوع خوددرجهان بینظیر است.جالب است بدانید با آن که امارات کشور نفت خیزی است فقط ۶درصددرآمدامارات ازصدور نفت خام میباشد.

شکل شماره ۳۶ – موزه توهمات شهر دبی

۵) سایر موزه های توهم و خطای دید

اولین موزه توهم یا خطای دید برای اولین بار در شهر زاگرب(پایتخت یوگسلاوی) ایجاد شد و در شهرها و کشورهای دیگر همبه مرور ایجاد شدو هم اینک این موزه ها به یکی ازسرگرمی های مورد علاقه مردم دنیا تبدیل شده است.این موزه هاعلاوه برخطاهای درارتباط با گرانش انواع خطاهای بینائی را هم نشان میدهند.

۱۰ – خلاصه مطلب

نیروهای گرانشی در همه جای جهان دیده می شوند به هر سو که نظر کنیم این نیروها را می بینیم از روی زمین که جاذبه زمین با زندگی ما عجین شده تا نیروهائی که سیارات را به دور ستارگان نگه داشته و… ولی آیا واقعا چنین است؟ ادعا می شود نقاطی از زمین وجود دارد که نیروی جاذبه در آنجا وجود ندارد و یا برعکس عمل می کند و… ما در این مقاله ابتدا این ادعاها را مطرح کرده و نشان می دهیم که واقعیت ندارد هیچ جائی در روی زمین وجود ندارد که قوانین فیزیک را به بازی بگیرد . 

۱)گرانش چیست؟

گرانش (یاجاذبه) یکی از مهمترین نیروهای طبیعت می باشد که هزاران سال ذهن بشر را مشغول کرده بود تا سرانجام نیوتن با کشف قانون جاذبه عمومی توانست به بسیاری از پرسش ها در این زمینه پاسخ دهد نیوتن توانست این نیرو را کشف و فرمول هایش را ارائه دهد ولی نتوانست دقیقا توضیح دهد این نیروی نامرئی از کجا می آید و … بعد ازنیوتن هم سوال های زیادی دراین رابطه مطرح گشت که قانون جاذبه عمومی نمی توانست دقیقا به آن پاسخ دهد تا انشتین با نسبیت عام توانست درک نوینی از این نیرو به ما ارائه کند .
در بخش «گرانش چیست؟ » به صورت خبلی خلاصه به این پرسش پاسخ می دهیم که گرانش دقیقا چیست؟ در واقع در این بخش قانون جاذبه عمومی نیوتن و نسبیت عام را بصورت فشرده مرور می کنیم .

۲)پادگرانش چیست؟

نیروی گرانش(یا همان جاذبه )یکی از نیروهای طبیعت می باشد که بر خلاف نیروهای الکترومغناطیس همیشه به صورت جاذبه می باشد و به صورت دافعه تاکنون مشاهده نشده است؟
حال اینجا سوالاتی پیش می آید : آیا نیروی گرانش منفی(دافعه گرانشی) وجود دارد؟ اگر وجود دارد به چه شکلی می باشد؟چه عملکردی دارد؟ آیا وجود گرانش منفی قوانین جاذبه(قانون جاذبه عمومی و نسبیت عام ) را نقض می کند؟ سایر قوانین فیزیک چطور؟ آیا حائل گرانشی یعنی ماده ای که جلو نیروی گرانش را می گیرد وجود دارد ؟ و… در مقاله “ پادگرانش“  به این سوالات پاسخ دادیم آنچه در بخش« ۳-پادگرانش چیست؟ » توضیح می دهیم در واقع خلاصه ای و فشرده ای از مقاله “ پادگرانش“  می باشد .

۳) تپه های گرانشی

یکی از ادعاهائی که مطرح شده این است که در روی زمین مکان هائی وجود دارد که نیروی جاذبه یاوجود ندارد و یا بر عکس عمل می کند.گزارشاتی از اقصی نقاط مختلف جهان در باره چنین نقاطی منتشرشده (چند نمونه آن در ایران هم موجود میباشد.) در این مکان ها گوی ها و اتومبیل هائی که خلاص شده اند به جای آن که در سرازیری خود به خودحرکت کننددر سربالائی حرکت میکنند. حتی رودها و نهرها هم بر خلاف جاذبه زمین سر بالائی مسیرخویش را میروند. در بخش «۳- تپه های گرانشی» به این مطلب می پردازیم .

۴) تپه های گرانشی در ایران

در بخش قبل در مورد تپه های گرانشی در نقاط مختلف جهان توضیح دادیم .در ایران هم تپه های گرانشی و مناطقی زیادی وجود داردکه به نظر میرسدجاذبه معکوس عمل میکند(ماشین ها در دنده خلاص سربالائی حرکت می کنند و آب سربالا می رود و…) در بخش« ۵- تپه های گرانشی در ایران »در مورد معروفترین این اماکن در ایران توضیح می دهیم .

۵) آبشارهای وارونه

آیا تا به حال آبشاری که به سمت بالا جریان داشته باشد را تصور کرده اید؟ آبشارهای زیادی در دنیا به این شکل وجود دارند(آبشار جزایر فاروئه،دهکده ی هیفیلدِ انگستان، بیشابیرانگلستان و…)دربخش « ۶- آبشارهای وارونه »در مورد این آبشارها توضیح می دهیم .

۶) سایر مکان هائی بدون گرانش یا با گرانش معکوس

بجز تپه های مغناطیسی (گرانشی) و آبشارهای وارونه مکان های دیگری هم در روی زمین وجود دارد که در آن نیروی جاذبه یا عمل نمی کند و یا برعکس عمل می کند در بخش « ۷- سایر مکان هائی بدون گرانش یا با گرانش معکوس» سه نمونه از این مکان ها را به اختصار توضیح می دهیم .

۷)راز مکان های ضد جاذبه

در بخش های قبلی در مورد پدیده هائی توضیح دادیم که به ظاهر قوانین جاذبه را نقض می کنند( تپه های گرانشی ، آبشارهای وارونه و مکان هائی مانندسانتاکروز) در بخش« ۸- راز مکان های ضد جاذبه » دلیل علمی این پدیده ها را بررسی می کنیم و می بینیم که هیچ چیز غیر عادی در این مکان ها اتفاق نیفتاده هیچ قانون فیزیکی نقض نشده است و…

۸) موزه های خطای دید و خانه های وارونه

در بخش « ۹- موزه های خطای دید و خانه های وارونه »در مورد مکان هائی توضیح می دهیم که جلوه های مختلفی از توهم های بینائی و خطاهای دید را به معرض تماشا می گذارند با این تفاوت که صاحبان این اماکن ادعای دروغین ندارند که پدیده هائی که دیده می شوند ماوراءالبیعه بوده و یا قوانین فیزیک را نقص می کنند بلکه برعکس هدف آنها فقط نشان دادن خطاهای بینائی و…می باشد پولی هم که می گیرند در راستای همین هدف می باشد نه بازی با احساسات مردم

برای مطالعه سایر مقاله های نجومی روی شکل زیر کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله های روانشناسی اینجا  را کلیک کنید .

عکس های طبیعت, طبیعت خوانسار , شکوفه های بهاری  , گلستان کوه ,دانلود آلبوم های کامل بهترین و زیباترین عکس ها ,آلبوم هائی با صدها عکس کیفیت بالا ,  در هیچ کجای اینترنت این عکسها را پیدا نمیکنید , عکس هابدون استفاده از تکنیک های فتوشاپ تهیه شده , کاملا طبیعی 

برای آموزش کامل و حرفه ای گوگل مپ روی شکل زیر کلیک کنید

همه جیز در مورد گوگل مپ

۱) هر گونه اظهار نظر را در فرم اظهار نظر کاربران وارد کنید .
۲) نظرات بعد از تایید مدیریت نشان داده می شود .
۳) با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود ما را هرچه بیشتر  همراهی کنید . مدیریت از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال میکند .
۴) نوشته های قرمز پر رنگ ارجاع به لینک هستند که هنوز لینک آنها قرار داده نشده است ( هنوز صفحه آنها منتشر نشده است )
۵) نوشته های آبی پر رنگ ارجاع به لینک هستند که لینک آنها قرار داده شده است (صفحه آنها منتشر شده است )
۶) هرگونه بهره برداری : کپی تمام و یا قسمتی از مطالب این سایت بدون ارجاع منبع آن ممنوع می باشد .
۷) تکثیر فایل های Pdf با ذکر منبع آزاد ولی فروش آن تحت هر عنوان و با ذکر منبع هم ممنوع می باشد.

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.